Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt långsam NAS, hårdvaruproblem?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-07-08 19:02

Hej.
Jag äger en Qnap TS-439 Pro II+. I denna har jag 4x2TB Seagate 5900rpm. Dessa kör jag i RAID 5 och har gott om plats kvar på diskarna. Men jag upplever den som väldigt långsam. Skrivhastigheten har aldrig kommit över 18MB/s, och jag funderar ibland på om det är en USB 2-disk jag sitter på, trots att den är kopplad via Gb-lan.
Om man kikar på Macworlds test av Qnap TS-259 Pro+ så presterar den en skrivhastighet på 64MB/s och en läshastighet på 87MB/s. Tyvärr står det ju inte om de kör diskarna i RAID 0 eller RAID 1, samt hur stora filerna är, otroligt dåligt!
Släng servern - låt nas:en ta över - MacWorld
Men vad säger ni andra med erfarenhet av NASar? Jag upplever den som rejält trött och funderar på att sälja den och skaffa något annat i stället.
Så finns det någon som har något klokt råd att ge, inte på nya enheter, utan på vad som kan vara problemet med min nuvarande burk? ALLA tips mottages tacksamt!

Du bör komma upp i runt 65MB/s. Testa från en dator osv.. Testa från ett annat operativsystem om du har möjlighet.
Kolla så nätverket är ok på alla enheter, jumboframes m.m.

  • Medlem
  • 2012-07-08 19:55

Tyvärr har jag svårt att testa från annan dator. Allt jag har att tillgå är en Mini samt en MBA 2010. Och den saknar ju Thunderbolt, vilket innebär en begränsning till USB 2-gränssnittet om jag vill köra den via nätverkskabel.
Någon som har en susning om var jag ska börja felsöka i själva NASen?
(kanske kan jag installera windows bara för att kolla hastigheten, men det tar emot)

Testa överföra via FTP t.ex.

  • Medlem
  • 2012-07-08 20:32

Ok, efter lite undersökningar så verkar det som att SMB är mycket snabbare än AFP. Tyvärr har de haft en hel del strul med SMB sedan firmware 3.5 tror jag, nu är de uppe i 3.7. Hur funkar det att ansluta med SMB till en Mac? I AFP syns den ju som en enhet i Finder vilket jag tycker är mycket trevligt. Hur kommer jag åt NASen från min dator om jag ändrar till SMB, hur hittar jag den?

På samma sätt.
Alternativt tryck Command + K för att ansluta till en server.

  • Medlem
  • 2012-07-08 21:37
Ursprungligen av keptang:

På samma sätt.
Alternativt tryck Command + K för att ansluta till en server.

Tack. Ska prova detta när jag kommer hem igen efter detta jobbpass.

  • Medlem
  • 2012-07-14 00:01

Har nu försökt ansluta med SMB istället utan att lyckas. NASen syns i Finder likt när man kör med AFP, men den säger bara att anslutningen misslyckades. Jag har kikat i inställningarna till NASen ifall man måste ge några speciella rättigheter för SMB, men jag fattar det som att man inte ska behöva göra några andra inställningar än att just starta tjänsten? Har jag missat något?
NASen kör senaste firmware 3.7.1 och på datorn finns OS X 10.7.4. Oerhört tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-14 00:10

Du behöver inte ange någon användare? Helst då utan åäö för att testa....

  • Medlem
  • 2012-07-14 00:14

Jag kör med mitt vanliga id som jag använder när jag ansluter med AFP, har även testat att skapa ett nytt användar-id utan lyckat resultat.
Hade inte Lion problem med SMB tidigare, är det åtgärdat numera?

  • Medlem
  • 2012-07-14 00:18

Om jag provar "anslut till server" i Finder så får jag ett felmeddelande att anslutningen inte kunde upprättas eller något liknande. Minns inte riktigt, får kika på det i morgon.

  • Medlem
  • 2012-07-14 10:29

Försöker jag med cmd + K får jag följande meddelande:
Vilket jag tolkar som att datorn hellre vill ansluta via SMB i Finder, har jag rätt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-14 13:49

När du ansluter till en SMB måste du ange ett share-namn, det räcker inte att bara ange serverns namn eller IP-adress.
Kan det vara det?

Map a Network Drive on a Mac

  • Medlem
  • 2012-07-15 19:06

Nu kommer jag in på NASen genom att använda SMB, problemet var att alla mappar var markerade som dolda av någon anledning. Men nu funkar det fint.
Dock kvarstår problemet med ruskigt seg överföring, max 18MB/s. Finns det något mer jag kan kontrollera, eller är jag körd? GRYMT tacksam för svar!
(Kommer någon med en lösning som speedar upp min NAS kan mycket möjligt en belöning utbetalas, tex via PayPal!)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-15 21:56

Är det en sk. managed switch som den är ansluten på?
Testa isåfall att ställa om porten som NAS'en ansluts på till fixed speed (1 GBit).

  • Medlem
  • 2012-07-15 22:27

NASen är ansluten direkt i datorn med Gb-LAN.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 00:00
Ursprungligen av Dalle:

NASen är ansluten direkt i datorn med Gb-LAN.

Då går det ju inte så klart, då får du antingen sätta en switch/router emellan eller använda en korsad kabel.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 07:14
Ursprungligen av zinned:

Då går det ju inte så klart, då får du antingen sätta en switch/router emellan eller använda en korsad kabel.

Har inte dom flesta någorlunda moderna nätverks pryttlarna autosence så man slipper hålla på med korsade kablar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 07:39
Ursprungligen av LaHe:

Har inte dom flesta någorlunda moderna nätverks pryttlarna autosence så man slipper hålla på med korsade kablar?

Det har jag aldrig hört talas om. En korsad kabel är ju helt annorlunda jämfört med en rak, då tåtarna i kabeln sitter kopplade i helt annan ordning mot kontaktdonen.

Ursprungligen av LaHe:

Har inte dom flesta någorlunda moderna nätverks pryttlarna autosence så man slipper hålla på med korsade kablar?

Ja, Macar har haft det länge. Se t.ex. OS X Lion: Connect two computers using Ethernet och Apple products that require an Ethernet crossover cable

  • Medlem
  • 2012-07-16 07:48

Så har jag också fattat det ja.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 07:59

Jag kände faktiskt inte till det och tycker fortfarande att det låter konstigt.

Hur som, det som gäller för produkterna som finns i listorna i dessa länkar är ju att de då kan kommunicera sinsemellan utan en korsad kabel. Det står inte att de kan kommunicera med en tredjepartsprodukt utan korsad kabel.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 08:45
Ursprungligen av zinned:

Jag kände faktiskt inte till det och tycker fortfarande att det låter konstigt.

Hur som, det som gäller för produkterna som finns i listorna i dessa länkar är ju att de då kan kommunicera sinsemellan utan en korsad kabel. Det står inte att de kan kommunicera med en tredjepartsprodukt utan korsad kabel.

Räcker med att en av två kan det så funkar det

Det är därför, som du föreslog tidigare att använda en hub eller switch mellan funkar, för dom har haft det länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 08:48
Ursprungligen av LaHe:

Räcker med att en av två kan det så funkar det

Tydligen inte, i detta fallet

I vanlig nätverkstopologi så existerar inte möjligheten att kommunicera via IP direkt mellan enheter utan korsad kabel så jag tycker detta är ytterst oortodoxt. Men men, säger ni att det ska funka så gör det väl det.

I detta fallet så är det ju bevisligen problem iaf så ett tips är ju då att göra som man SKA göra

  • Avstängd
  • 2012-07-16 08:51
Ursprungligen av zinned:

Tydligen inte, i detta fallet

I vanlig nätverkstopologi så existerar inte möjligheten att kommunicera via IP direkt mellan enheter utan korsad kabel så jag tycker detta är ytterst oortodoxt. Men men, säger ni att det ska funka så gör det väl det.

I detta fallet så är det ju bevisligen problem iaf så ett tips är ju då att göra som man SKA göra

Pryttlarna med autosence eller vad det nu heter, korsar kablarna internt sas med nån elektronisk vippa efter dom diskuterat lite med varandra så inte båda kopplar om och blir rak iaf

Kan ju vara så att ingen av hans prylar har det och då behöver man ju absolut en korsad kabel...

  • Avstängd
  • 2012-07-16 09:00
Ursprungligen av LaHe:

Pryttlarna med autosence eller vad det nu heter, korsar kablarna internt sas med nån elektronisk vippa efter dom diskuterat lite med varandra så inte båda kopplar om och blir rak iaf

Kan ju vara så att ingen av hans prylar har det och då behöver man ju absolut en korsad kabel...

Har inte använt korsad kabel sen början på 2000-talet nångång om jag minns rätt, tidigare hade man en härlig härva av båda typerna med lattjo felkopplingar som följd när man var snål och köpte med ofärgade kontakter av båda sorterna

  • Medlem
  • 2012-07-16 08:57
Ursprungligen av zinned:

Tydligen inte, i detta fallet

I vanlig nätverkstopologi så existerar inte möjligheten att kommunicera via IP direkt mellan enheter utan korsad kabel så jag tycker detta är ytterst oortodoxt. Men men, säger ni att det ska funka så gör det väl det.

I detta fallet så är det ju bevisligen problem iaf så ett tips är ju då att göra som man SKA göra

En korsad 2 meterskabel kostar inte skjortan, och funkar det blir jag både grymt förvånad och nöjd! Ska inhandla en så fort affären öppnar, återkommer med resultat senare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 09:19

Man ska alltid ta för vana att använda den utrustningen som man bör använda. I ett IP-nätverk så måste man alltså låta utrustningen agera på sättet det är meningen att den ska agera, så man undviker fel och eventuellt dålig prestanda. I detta fallet så förstår jag från början inte varför man skulle vilja koppla en NAS direkt till en dator istället för att ha en switch eller router emellan. NAS'en är ju byggd för att vara "standalone" i nätverket och där åtkomlig för flera användare, inte för att vara direktkopplad till EN klient.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 09:27
Ursprungligen av zinned:

Man ska alltid ta för vana att använda den utrustningen som man bör använda. I ett IP-nätverk så måste man alltså låta utrustningen agera på sättet det är meningen att den ska agera, så man undviker fel och eventuellt dålig prestanda. I detta fallet så förstår jag från början inte varför man skulle vilja koppla en NAS direkt till en dator istället för att ha en switch eller router emellan. NAS'en är ju byggd för att vara "standalone" i nätverket och där åtkomlig för flera användare, inte för att vara direktkopplad till EN klient.

Där håller jag faktiskt med
Sen är det ju så att vissa NAS instruktioner nämner att man kan koppla direkt till datorn under setup/felsökning utan att nämna korsad kabel. Min DroboFS tex funkar med samma raka kabel både på switchen eller direkt i datorn.
Antar Dalle inte är ute efter nätverksfunktionen utan "lokal" lagring

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 09:44
Ursprungligen av LaHe:

Antar Dalle inte är ute efter nätverksfunktionen utan "lokal" lagring

Om så är fallet kan det ju tyckas märkligt att man skaffar en NAS och inte en påhängsdisk med USB2/USB3/FW

Bevaka tråden