Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märke vs. kvalité, skillnad ?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En tråd om kvalité skillnader (eller ej) mellan olika märken.

Jag tänkte skapa tråden med rubriken kaffefilter då det är min fråga, men kände att en öppen tråd är bättre.

Min fråga gäller kaffefilter.

Jag köper normalt oblekta ICA kaffefilter, men var på semester i en hyrstuga och köpte ICA Basic (fd Euroshopper) och nu när jag kommit hem jämför de två och ser att de är exakt likadana, trots runt 200% prisskillnad. Jag har jobbat inom livsmedelsindustrin, så det köper jag, men hur är det med andra "bättre" märken?

Vad är den faktiska skillnaden mellan dessa billiga filter och säg dyrare Melitta filter?

Tar man mkroskop så ser man skillnad då Melitta har mikrostrukturer i cellulosafibrerna som fångar upp garvsyremolekyler. Gillar man mycket beska i sitt kaffe ska man köra ICA's filter - gillar man mildare så är det Melitta som gäller.
Eftersom Melitta tar bort mera garvsyra så kan filtren vara något tätare och därmed stannar vattnet längre tid och drar ur mera arom och koffein ur pulvret - det blir på det viset mera ekonomiskt. Undersökningar har visat att det krävs ca. 200% mera kaffe i ICA's filter jämfört med Melittas för att utvinna samma mängd aromatomer och koffeinatomer - med samma garvsyrehalt i slutresultatet alltså. Där har du prisskillnaden.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tar man mkroskop så ser man skillnad då Melitta har mikrostrukturer i cellulosafibrerna som fångar upp garvsyremolekyler. Gillar man mycket beska i sitt kaffe ska man köra ICA's filter - gillar man mildare så är det Melitta som gäller.
Eftersom Melitta tar bort mera garvsyra så kan filtren vara något tätare och därmed stannar vattnet längre tid och drar ur mera arom och koffein ur pulvret - det blir på det viset mera ekonomiskt. Undersökningar har visat att det krävs ca. 200% mera kaffe i ICA's filter jämfört med Melittas för att utvinna samma mängd aromatomer och koffeinatomer - med samma garvsyrehalt i slutresultatet alltså. Där har du prisskillnaden.

Ah, då måste jag pårova och kolla skillnaden, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 12:03
Ursprungligen av Fritz the Cat:

En tråd om kvalité skillnader (eller ej) mellan olika märken.

Jag tänkte skapa tråden med rubriken kaffefilter då det är min fråga, men kände att en öppen tråd är bättre.

Min fråga gäller kaffefilter.

Jag köper normalt oblekta ICA kaffefilter, men var på semester i en hyrstuga och köpte ICA Basic (fd Euroshopper) och nu när jag kommit hem jämför de två och ser att de är exakt likadana, trots runt 200% prisskillnad. Jag har jobbat inom livsmedelsindustrin, så det köper jag, men hur är det med andra "bättre" märken?

Vad är den faktiska skillnaden mellan dessa billiga filter och säg dyrare Melitta filter?

Nu lite tro utan vetande..O:-)

Att den del billighetsprodukter håller samma kvalitet eller till och med är samma produkt tar jag för givet. De olika billighetsprodukterna fyller en funktion som inte bara är maximal avkastning per produkt. Det handlar om att kunna erbjuda kunderna flera alternativ. Då kommer den sammanlagda korgen bli tillräckligt vinstgivande at man kan sälja vissa produkter med förlust eller med väldigt liten vinst.

  • Medlem
  • 2012-07-15 12:09

En vän jobbar med att tappa smörjmedel. Och han hävdar bestämt att den största skillnaden mellan Statoils standardolja och Biltemas olja är priset och förpackningen. Eftersom det är samma olja som tappas på samma ställe, på hans jobb...

Ursprungligen av Dalle:

En vän jobbar med att tappa smörjmedel. Och han hävdar bestämt att den största skillnaden mellan Statoils standardolja och Biltemas olja är priset och förpackningen. Eftersom det är samma olja som tappas på samma ställe, på hans jobb...

En kille jag kände i England, som hade en förgasar-renovering service samt bilkonsulteringsfirma (han gjorde inget, pekade bara så fick man själv meka), hade jobbat i Saudi Arabien som mek åt oljesheiker och han hade samma uppfattning. Bara oljan uppnår rätt standard så är den helt ok till vanliga motorer.

Skillnaden kommer in då man kör specialmotorer. Jag har haft tre Honda CRX VTEC (den riktiga 1991 inte tjejbilen DelSol) och där går det inte att använda vanlig olja.

  • Medlem
  • 2012-07-15 12:26
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Skillnaden kommer in då man kör specialmotorer. Jag har haft tre Honda CRX VTEC (den riktiga 1991 inte tjejbilen DelSol) och där går det inte att använda vanlig olja.

Kan mycket väl stämma, men den varvar ju å andra sidan runt 9000rpm.

Ursprungligen av Dalle:

Kan mycket väl stämma, men den varvar ju å andra sidan runt 9000rpm.

Känslan när kammarna ställer om sej runt 5500rpm slår alla turbo-kickar!! Inte en hästspark i ryggen utan en kraftkurva som känns så ologisk. 240km/h på E20 mellan Köping och Örebro är det snabbaste jag kört på landsväg, och den hade mer kvar att ge!!

Här är en del intressant läsning gällande butikernas egna märken: Eget varumärke - vinnare för butikerna - IDG.se

Ursprungligen av IDG:

Det är uppenbart att alla tre kedjor följer strategin att själva inneha plats två och tre i prisstegen, alltså den billigaste och näst billigaste varan. Alla tre har sitt »premium-EMV« på plats två, medan den tredje och billigaste platsen oftast innehas av ett speciellt märke som inte har kedjans namn. För Ica gäller alltså att varor under märket Ica har plats nummer två, på plats tre finns delägda Euroshopper. För Coop är motsvarande Coop och Xtra. På Willys heter de Willys och Eldorado. Eldorado ägs inte av Willys, men av Willys ägare Axfood, så vi räknar det som ett eget märke trots allt. Det är en vedertagen »sanning« att om vi ställs inför ett val mellan tre produkter i tre olika prisklasser, väljer vi det mellersta.

De här valen får man ju göra jämt.

Behöver fyra tältpinnar; Biltemas för 19:90 för fem funkar bra.
En icke teknisk produkt, svår att göra fel på....
Samma med en rulle tejp osv....

Lina,(Snöra) till allmänt tjafs; Jula har 55m 6mm lina modell "seglarände"; 99:- för TRE

Skulle jag däremot syssla med Bergsklättring som hobby hade jag gått till en riktig affär och pratat med experter på det hela och betalt för riktiga grejor.

Jag skall ut och campa senare, jag tänker köpa ett tält för 300:- på ngt billigt ställe.
Tälta och sedan kasta hela skiten. Om vi däremot fastnar för tältandet; då kommer vi skaffa ett riktigt tält
för kanske 2500:- med all tänkbara finesser. Lägga 2500:- för att sova tre nätter i skogen - njae...

Man får hela tiden ställa behovet mot användningstillfällen, priset, kvalitén, utförandet, designen osv för att göra ett bra köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 13:35

När det gäller kaffefilter köpte jag billiga oblekta "noname-filter" istället för Melitta, ungefär var fjärde filter släppte i skarven och kaffet följde med ner i bryggaren. Det är sånt som verkligen förgyller en morgon när man är i desperat behov av kaffe... Aldrig mer skitfilter

Ursprungligen av stile:

När det gäller kaffefilter köpte jag billiga oblekta "noname-filter" istället för Melitta, ungefär var fjärde filter släppte i skarven och kaffet följde med ner i bryggaren. Det är sånt som verkligen förgyller en morgon när man är i desperat behov av kaffe... Aldrig mer skitfilter

Har aldrig haft det problemet, så det är mest prestandan jag undrar över. Jag ska prova Melitta eller liknande.

Man kan, för att återvända till filtrens varande då, faktiskt koka kaffe utan att använda dem alls?

Presso, sån där glaskanna, man trycker ner en pinne med ett metallfilter på - gott kaffe.
Enkel hantera, lite bök med separat vattenkokare och hälla över.

Perkulator, finns i olika storlekar, gör bra kaffe, kräver bra rengöring.

DonPedro, dyr, snygg som fan, gör jättegott kaffe och man slår alltid sönder glaspelaren.

Kommer inte ihåg namnet men ngn aluminiumkanna man skruvar ihop och häller kaffe i.
Aldrig provat.

Använderman trots allt bryggare (filterkokare) så köp en som håller över 90° på vattnet
(93° enligt fackfolk) och som kör igenom kaffet snabbt...

OBH Nordica har sin King of Coffee - se upp den finns i flera effektklasser. Köp den stora.

Moccamaster finns med, samma resultat. Håller tempo och rätt värme.

Att köpa en 169:- braun på stan och tro man skall få gott kaffe, jag är skeptisk

Eller varför inte se till att ärva farmors gamla kastrull, kör den med kokkaffe.....
Filter bah.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 13:55
Ursprungligen av Goflorp:

Moccamaster finns med, samma resultat. Håller tempo och rätt värme.

...

Filter bah.....

Har en Moccamaster, den är suverän och den förtjänar bra filter, det är sånt som gör att jag får en bra start på dagen

Ursprungligen av stile:

Har en Moccamaster, den är suverän och den förtjänar bra filter, det är sånt som gör att jag får en bra start på dagen

Jag har en Moccamaster också, har förändrat kaffe totalt, och då är det kanske lite puckat att använda ICA filter...

Under semestern besökte vi Kolmården (nästan 2000kr inträde för en familj på 5) och när man betalar 25kr för ett papperskopp med hett brunt vatten så blir man lite sur.

Ursprungligen av Goflorp:

Man kan, för att återvända till filtrens varande då, faktiskt koka kaffe utan att använda dem alls?

Presso, sån där glaskanna, man trycker ner en pinne med ett metallfilter på - gott kaffe.
Enkel hantera, lite bök med separat vattenkokare och hälla över.

Perkulator, finns i olika storlekar, gör bra kaffe, kräver bra rengöring.

DonPedro, dyr, snygg som fan, gör jättegott kaffe och man slår alltid sönder glaspelaren.

Kommer inte ihåg namnet men ngn aluminiumkanna man skruvar ihop och häller kaffe i.
Aldrig provat.

Använderman trots allt bryggare (filterkokare) så köp en som håller över 90° på vattnet
(93° enligt fackfolk) och som kör igenom kaffet snabbt...

OBH Nordica har sin King of Coffee - se upp den finns i flera effektklasser. Köp den stora.

Moccamaster finns med, samma resultat. Håller tempo och rätt värme.

Att köpa en 169:- braun på stan och tro man skall få gott kaffe, jag är skeptisk

Eller varför inte se till att ärva farmors gamla kastrull, kör den med kokkaffe.....
Filter bah.....

Du missa Aeropress - En väldigt bra kaffepress från Baristashopen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-15 14:23

Jag bytte för ett tag sedan från bruna budgetfilter till Melitta och tyckte att mitt kaffe blev bättre. Om det var placebo eller inte kan jag inte svara på.

Förra veckan ställde jag istället undan kaffebryggaren helt och hållet och använder mig nu av en presskanna som gör underbart gott kaffe.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-15 22:40

Steg 1 till bra kaffe är att mala bönorna själv, det ger bra mycket mer än skillnaden på filter.

  • Medlem
  • 2012-07-15 23:15

Jag ska köpa en gummibåt och är snart redo att betala för kunskapen om vad som är bra kvalitet och vad som inte är det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-16 00:43

Jag skulle nog vilja påstå att i fyra fall av fem får man vad man betalar för. Frågan är ju egentligen vad man är ute efter och så klart på vad det är för produkt också men. Är man inte ute efter värre-värst så kan man handla Biltema och Clas Ohlson utan problem men är man ute efter 'good shit' så... Kolla bara Biltemas silvertejp. Den funkar men... Självklart finns det även skräp som kostar på bara för att det är en välkänd logga på produkten men jag inbillar mig att det är lite mer sällsynt. Det är i alla fall min erfarenhet.

Vad det gäller kaffe kör jag med en Bialetti Espressobryggare, en så'n där i aluminium som man skruvar isär, så filter är inte nå't jag shoppar för ofta.

Ursprungligen av Baeckis:

Jag skulle nog vilja påstå att i fyra fall av fem får man vad man betalar för. Frågan är ju egentligen vad man är ute efter och så klart på vad det är för produkt också men. Är man inte ute efter värre-värst så kan man handla Biltema och Clas Ohlson utan problem men är man ute efter 'good shit' så... Kolla bara Biltemas silvertejp. Den funkar men... Självklart finns det även skräp som kostar på bara för att det är en välkänd logga på produkten men jag inbillar mig att det är lite mer sällsynt. Det är i alla fall min erfarenhet.

Vad det gäller kaffe kör jag med en Bialetti Espressobryggare, en så'n där i aluminium som man skruvar isär, så filter är inte nå't jag shoppar för ofta.

Tejp skiljer enormt mellan t.ex. 3M och no-brand.

Men att jämföra espresso med bryggkaffe (eller kok-kaffe som i Goflorps inlägg) är ju som att jämföra engelskt te med Liptons frukt te, eller saft med läst, det är ju inte samma sak.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-16 07:14
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Men att jämföra espresso med bryggkaffe (eller kok-kaffe som i Goflorps inlägg) är ju som att jämföra engelskt te med Liptons frukt te, eller saft med läst, det är ju inte samma sak.

Mja... Nu jämförde jag ju inte kaffe och kaffe... Jag poängterade bara att kaffefilter inte direkt är en av strängarna på min lyra.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 06:23

Jag kör med en sån här för dom flesta varma drycker utom vissa lösvikts-te som den inte har.
Snabbt, smidigt, enkelt och faktiskt riktigt gott, fast lite dyrt per kopp och vissa sorter finns inte i affären utan måste beställas via deras hemsida, men med storinköp...osv.

[ATTACH="CONFIG"]33834[/ATTACH]

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-16 12:55
Ursprungligen av LaHe:

Jag kör med en sån här för dom flesta varma drycker utom vissa lösvikts-te som den inte har.
Snabbt, smidigt, enkelt och faktiskt riktigt gott, fast lite dyrt per kopp och vissa sorter finns inte i affären utan måste beställas via deras hemsida, men med storinköp...osv.

[ATTACH="CONFIG"]33834[/ATTACH]

Jag har en liknande maskin (en dolce gusto) och jag älskar den så högt att jag skulle ta den som min andra hustru om jag vore muslim. Priset per kopp är lite högt men det blir alltid bra och man slipper diska kaffepannan

Ursprungligen av LaHe:

Jag kör med en sån här för dom flesta varma drycker utom vissa lösvikts-te som den inte har.
Snabbt, smidigt, enkelt och faktiskt riktigt gott, fast lite dyrt per kopp och vissa sorter finns inte i affären utan måste beställas via deras hemsida, men med storinköp...osv.

[ATTACH="CONFIG"]33834[/ATTACH]

Jag funderar på att köpa en i denna grupp, men här står man inför valet av vilket märke/grupp av consumables man ska välja.

Lite som Mac eller PC, fast inte lika självklart.

Är Nespresso bra, med tanke på urvalet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-17 15:52
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag funderar på att köpa en i denna grupp, men här står man inför valet av vilket märke/grupp av consumables man ska välja.

Lite som Mac eller PC, fast inte lika självklart.

Är Nespresso bra, med tanke på urvalet?

Jag har Nespresso och det blir fantastisk Espresso. Lite meckigt med inköp av kapslarna dock. Men det är det värt.

Ursprungligen av LaHe:

Jag kör med en sån här för dom flesta varma drycker utom vissa lösvikts-te som den inte har.
Snabbt, smidigt, enkelt och faktiskt riktigt gott, fast lite dyrt per kopp och vissa sorter finns inte i affären utan måste beställas via deras hemsida, men med storinköp...osv.

Har en likadan, mitt kaffekonto har blivit stort, men det är det värt för att få gott kaffe genom att bara trycka på en knapp.

Suverän maskin, rekommenderas!

Ursprungligen av keptang:

Har en likadan, mitt kaffekonto har blivit stort, men det är det värt för att få gott kaffe genom att bara trycka på en knapp.

Suverän maskin, rekommenderas!

Men det beror väl också på om man är en eller fler. Att brygga ett par koppar till en själv (jag kan inte dricka kaffe utan påtår) eller två (=tre koppar här) ger ingen märkvärd kostnadsskillnad, men en kapsylmaskin så blir det dubbla för en påtår och trippla om man är två.

Jag kör bryggkaffe med halvkassa (och för små...) filter när jag sitter i ateljén på veckodagarna, och unnar mig gott presskaffe när jag är hemma och slappnar av på helgerna. Provade också nymalt kaffe när jag besökte min oäkta hälft häromsistens, det var verkligen en brutal skillnad. Nu är jag nästan beredd att lägga ett nytt moment till min helgkafferutin.

  • Medlem
  • 2012-07-16 11:06

Mina insikter i bilvårdsprodukter - vi tappade exakt samma olja i OK/Försvaret/Egna märkets låsolja. Prisskillnaden var väl 300% mellan dyraste/billigaste. Men försvaret köpte pallvis, utan etiketter...

Å andra sidan var det exakt samma medel i spolarvätskan vi sålde i Sverige och Norge. Fast norrmännen ville inte betala lika mycket. Så de fick 30% mer vatten...

Så visst - billighetsmärken kan innehålla samma sak - fast är sällan lika bra eftersom man någonstans har snålat in.

Bevaka tråden