Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återuppliva gammal MacBook(2007)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Efter att ha läst artikeln Ge Liv I Gammal MacBook Pro: http://www.99mac.se/artiklar/2872-ge-liv-gammal-macbook-pro.html

Så har väcktes en tanke jag har tänkt väldigt länge, jag vill ge min gamla MacBook nytt liv.
Jag köpte den i den sena halvan av 2007 och den har funkat bra förutom två incidenter där hårddisken har kraschat så den har fått bytts ut. Detta hände senast mars 2010.

Nu har den,datorn, börjat visa tecken på att den vill ge upp. Den har börjat bli väldigt långsam och fläkten går hela tiden. Jag kan sitta med enbart Firefox öppet och fläkten går på högvarv och iStat Nano säger att CPU A har en temp på över 60 grader.. När jag köpte den så valde jag att få 2 GB RAM och som jag har förstått så kan inte den här datorn "hantera" mer RAM så att uppgradera det känns ju då lite dumt.
Min plan har varit att när nya OSX kommer så ska jag skaffa det och rensa bort allt vid installation utav det.

Har även problem med batteriet men det ska jag låta någon mer kunnig titta på nästa gång jag är en längre tid i Sverige.

Finns det något mer jag kan göra för att få den här datorn att "må bättre"?
Har planer på att köpa en ny MacBook Pro men det kommer först bli möjligt framåt nästa vår så jag vill ju kunna ha den här datorn fram till dess och även senare som en back up.

Tacksam för svar!

Kanske är den helt enkelt full av damm? Har du provat att blåsa rent den?

Ursprungligen av Json_81:

Vet inte hur det är på 2007, men alla nyare macar är jättelätt att skruva loss undersidan.
Klarar datorn inte mer än 2GB ram så lägg inte in Lion/Mountain (tror inte ML fungerar alls på så gamla macar).

Har läst lite mer nu och min dator klarar av 3 GB RAM. Tror du nya OSX fixar det?

Ursprungligen av jens__E:

Har läst lite mer nu och min dator klarar av 3 GB RAM. Tror du nya OSX fixar det?

Nej, din dator kommer inte att kunna köra Mountain Lion oavsett mängden RAM. Lion är max. Antar att det är en Mid 2007 eftersom du säger att den klarar max 3 GB RAM. Late 2007 kan ta 6 GB.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, din dator kommer inte att kunna köra Mountain Lion oavsett mängden RAM. Lion är max. Antar att det är en Mid 2007 eftersom du säger att den klarar max 3 GB RAM. Late 2007 kan ta 6 GB.

Det verkar inte heller troligt att program som xpostfacto eller liknande kommer att fungera med Mountain Lion på grund av kravspec på bildskärmskortet, utom på uppgraderade Mac pro. Se t ex Follow-up to the XPostFacto Mountain Lion Story | Christopher Price .net

Historiskt har det fungerat väldigt fint med senare versioner av OS X även på äldre hårdvara utan stöd från Apple, men det beror kanske lite på vilka program man kör. Jag har aldrig upplevt att senare OS X kräver mer minne i praktiken men jag har alltid plockat bort sånt jag inte behöver aktivt.

Jag ska precis maxa minnet till 6gb på min macbook late 2007.

Ska köpa rätt mejslar någon dag så ska jag öppna upp och se om jag kan göra rent.

Dum fråga kanske, men hur "blåser man rent" datorn? Ger du rådet att "skruva isär" datorn - inte helt lätt?!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-15 10:04
Ursprungligen av Coffee08:

Dum fråga kanske, men hur "blåser man rent" datorn? Ger du rådet att "skruva isär" datorn - inte helt lätt?!

Vet inte hur det är på 2007, men alla nyare macar är jättelätt att skruva loss undersidan.
Klarar datorn inte mer än 2GB ram så lägg inte in Lion/Mountain (tror inte ML fungerar alls på så gamla macar).

Ursprungligen av Coffee08:

Dum fråga kanske, men hur "blåser man rent" datorn? Ger du rådet att "skruva isär" datorn - inte helt lätt?!

Japp, öppna upp och blås rent. När det korkar igen av damm så fungerar inte kylningen så bra längre. Finns bra guider på iFixit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 14:05

Enligt Mactracker som du kan hämta ner gratis fr ån mactracker.ca kan din MacBook från 2007 ta 6 GB minne. Jag har själv en MacBook Pro från 2007 som jag har utrustat med 6 GB minne från OWC macsales.com . Funkar utmärkt! Om du sedan sätter i en SSD får du en riktigt trevlig Mac! Du ska inte heller ha något problem att uppgradera till Lion.

Senast redigerat 2012-07-15 15:11
1
Bevaka tråden