Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Metallica hoppar av iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Metallica säger att de inte vill släppa sin musik via Apple iTunes Music Store p.g.a. att de förlorar kontrollen över hur albumen ska säljas. De vill inte låta personer plocka några låtar ur ett verk som de anser sig av skapat i sin helhet.

Även Red Hot Chili Peppers har klivit av p.g.a. liknande anledning.

Båda banden säger att ersättningen för att vara med på Music Store är bra men att denna del fällde avgörandet.

Läs mer på maccentral.com.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-05 17:55

Trist. Jag antar att de ska sluta sälja singlar nu och sluta låta Mtv visa enbart vissa videos utdragna från sin konstnärliga helhet.
Allvarligt, visa mig ett Metallica album som ger en konstnärlig helhet.

Dessutom, 46% av försäljningen hittills har ju varit album på iTunes Music Store.:mad:

Eller så ger de f*n i att skapa halvdana plattor

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Trist. Jag antar att de ska sluta sälja singlar nu och sluta låta Mtv visa enbart vissa videos utdragna från sin konstnärliga helhet.
Allvarligt, visa mig ett Metallica album som ger en konstnärlig helhet.

Master of Puppets

Trist och fånigt. Artisterna (eller skivbolagen in reality) har ju dock all makt i världen att välja detta själva.

Borde inte dock Apple kunna implementera att vissa skivor bara får säljas i sin helhet... vore inte det bättre än att inte finnas med alls?

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-07-05 18:13

Vilka idioter!!

Verkar som att dom tjänar för mycket pengar? Hur tänker dom egentligen?

Herregud.....
Fattar de inte att deras hardcore-fans fortfarande kommer att köpa plattan. De som vill plocka guldkornen ifrån en platta kommer inte att köpa skivan. Så all "lösplock"-försäljning är ren bonus eftersom de inte skulle sälja hela skiva för en enstaka låt.

Metallica tycker tydligen att det är bättre att man piratkopierar enskilda låtar än köper enskilda låtar...:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Trist och fånigt. Artisterna (eller skivbolagen in reality) har ju dock all makt i världen att välja detta själva.

Borde inte dock Apple kunna implementera att vissa skivor bara får säljas i sin helhet... vore inte det bättre än att inte finnas med alls?

Ciryon

Du tog orden ur munnen på mig!

Jag tycker Apple har valt ett bra sätt när de kör med "samma / lika" för alla oavsett om du är Madonna, Ulrich, Elvis eller sångare i något litet indie-band.

Om artisterna tycker det är bättre att vi hämtar hem de eventuella låtar vi gillar via p2p istället för att köpa dem så får de väl tycka det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon:
Trist och fånigt. Artisterna (eller skivbolagen in reality) har ju dock all makt i världen att välja detta själva.

Borde inte dock Apple kunna implementera att vissa skivor bara får säljas i sin helhet... vore inte det bättre än att inte finnas med alls?

Ciryon

Först vill jag säga vad jag tycker; Dåligt av dem och tråkig attityd.

Men en orsak som de har kanske är att de vill sälja låtarna med omslagen också . På så sätt får de sin "konstnärliga helhet".

Men logiken med "helheten" och lösryckta låtar på MTV och ZTV stämmer inte riktigt.

Får man spela en "lösryckt" låt på radio, tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 19:27

Helt sjuk inställning från artisternas sida:

Ni ska köpa ALLT vi gör till en platta sen FÅR ni lyssna på det ni vill.

Ska de vara så så får de fasiken lite skylla sig själva om folk laddar ner en låt då och då. Jag skulle lugnt kunna pröjsa 10 kr för att få en viss låt.

Men, men.. Apple borde fixa en feature som gör att artisterna kan säga vilka låtar som ingår i ett album och där man MÅSTE köpa hela albumet och vilka som får köpas som singlar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-07-05 19:28

De handlar bara av ren snålhet.Eller också vill de inte att folk ska upptäcka att allt som behövs är en enda låt.Allt låter i stort sett likadant ialla fall.

Allt är väl sagt redan men jag tänkte bara fylla i med att man även tidigare har kunnat köpa lösa låtar och/eller albumet. Tror visst att de kallat de lösa låtarna för singlar... ska Metallica sluta ge ut singlar i fortsättningen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 19:37

Typ... Å andra sidan tycker jag att man ofta hör en viss eller ett par låtar av en artist på radion som är ganska tråkiga. Sen när man skaffar skiva finns en del annat, annorlunda, där som är bra.

MEN hela grejen med iTunes Music Store är ju "try before u buy". Du kan ju lyssna på 30s av varje låt och höra hur hela skivan låter i stort sätt.

Pucko-artister.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 19:40

Fast singlar styr ju artisten/bolaget över vilken som kommer ut. Ofta finns det, tycker jag, många andra låtar på en skiva som är bra men som aldrig kommer som singel.

Jag har undrat vid flera tillfällen vem som styr och ställer om vilken eller vilka låtar som skall bli singlar. Synd att de inte tänker som en användare utan som en snål kreatör. Visst ligger det något i vad de säger "de tappar kontrollen", men för sjuton asså...

Usch!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-05 19:49

Jag skulle vilja se siffror på den senaste RHCP´s skivförsäljning. Det skulle vara kul att få se säkert om de tjänar mest på album- eller singelförsäljning.

Ska kanske tilläggas att många artister (typ alla) drar in singlarna för att albumet ska sälja mer. Det har ni säkert märkt nån gång om ni försökt köpa en singel som inte går att få tag på.

men låt dom slippa då?! ingen blir väll tvingad till detta?

ifs blir iTunes Music Store inte lika komplett och kan inte erbjuda *allt*, vilket är synd. men vadfan, låt lipsillarna slippa då. det är ju patetiskt hur dom beter sig.

borde finnas en avdelning/genre med "Bands that don't want to be a part of iTunes Music Store"

så man vet vilka de är lixom.

Senast redigerat 2003-07-05 20:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 20:58

"Bands that don't want to be a part of iTunes Music Store"

Det löser inget om man vill lyssna och köpa deras musik...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-05 21:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Borde inte dock Apple kunna implementera att vissa skivor bara får säljas i sin helhet... vore inte det bättre än att inte finnas med alls?

Jag har läst någonstans att de redan har gjort just detta - ett fåtal album kan visst bara köpas kompletta.

Såväl Metallica som RHCP har enligt min mening framtiden bakom sig, så de är nog bara allmänt bittra

erik.dv>> tror du, att jag trodde det? va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-05 22:41

Va f-n, vill dom inte att folk ska köpa deras låtar eller album så låt dom då förtvina i det tysta, who cares?

Vore jag Metallicafan då köpte jag nog hela skivan, men det är jag inte.....och då är det skitsamma.

Det störande är att det inte duger att folk vill köpa deras musik, musikpolisen måste ju bestämma vad man måste köpa, och det är ju garanterat album eftersom det ger mest deg till dom......

Då så, då vet vi vad som gäller för dom, antingen ha en trogen publik som köper album eller singlar eller generera maximalt med deg åt dom själva och resten av industrin.....

Många band skulle vara glada om det överhuvudtaget fanns folk som köpte deras musik oavsett formatet. Gynna dom istället! Möt deras bojkott med en bojkott av deras musik istället...

Metallica suger ännu mera än tidigare.....uuuurk!

  • Medlem
  • 2003-07-05 23:08

Jag har alltid gillat Metallica, men när man går emot Apple, då kan man inte längre erhålla min respekt. Urdåligt gjort av Metallica. Jag ska aldrig mer köpa en skiva av dem, utan tanka allt från nätet i fortsättningen i ren barnslig protest

  • Oregistrerad
  • 2003-07-05 23:23

Men har inte Metallica utmärkt sig tidigare för sitt mp3-hat?

Det här låter bara som svepskäl och taskig synapskoppling.

mp3-hat?

Metallica har inget emot spridning av deras musik, på rätt villkor. T ex kan du ladda hem liveinspelningar (av hög kvalité) från metallicavault.com. De har alltid uppmanat folk att göra egna bootlegs.

Varför är det orimligt? Är det inte positivt att artisterna får bestämma i alla fall lite? Det finns ju massor av andra artister på iTunes Store. Metallica styr inte musikbranschen och påverkar sannolikt inte skivbolagens beslut om hur de ska sköta försäljningen.

Så... vad är problemet egentligen? Jo, vi gillar Apple och vill så gärna att iTunes Music Store ska gå bra. Allt som påverkar Apple negativt irriterar.

Personligen tycker jag det är synd att de inte finns med på iTunes Store, men jag respekterar deras beslut.

Viktigare är det att Apple jobbar på att få in fler skivbolag i leken, så mindre kända artister lyfts fram till en större publik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-06 00:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
mp3-hat?

Metallica har inget emot spridning av deras musik, på rätt villkor. T ex kan du ladda hem liveinspelningar (av hög kvalité) från metallicavault.com. De har alltid uppmanat folk att göra egna bootlegs.

Varför är det orimligt? Är det inte positivt att artisterna får bestämma i alla fall lite? Det finns ju massor av andra artister på iTunes Store. Metallica styr inte musikbranschen och påverkar sannolikt inte skivbolagens beslut om hur de ska sköta försäljningen.

Så... vad är problemet egentligen? Jo, vi gillar Apple och vill så gärna att iTunes Music Store ska gå bra. Allt som påverkar Apple negativt irriterar.

Personligen tycker jag det är synd att de inte finns med på iTunes Store, men jag respekterar deras beslut.

Viktigare är det att Apple jobbar på att få in fler skivbolag i leken, så mindre kända artister lyfts fram till en större publik.

För mig har det ingenting med ITMS att göra, jag blir bara matt av att dom inte är nöjda med att folk vill köpa deras musik....utan att dom vill att man ska köpa just album. Varför? Vad är det för fel att köpa 3 låtar? Är det bättre att pirakopiera kanske? Nähä, inte det, då tycker jag dom ska låta konsumenterna köpa det dom vill ha, dom betalar ju för det...

  • Medlem
  • 2003-07-06 00:09

"Metallica suger ännu mera än tidigare.....uuuurk!"

Tack, safir - Helgens bästa inlägg!

James, Lars & de andra häftiga pojkarna förstår inte att tiderna och kunderna förändras... Kul!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
mp3-hat?

Metallica har inget emot spridning av deras musik, på rätt villkor. T ex kan du ladda hem liveinspelningar (av hög kvalité) från metallicavault.com. De har alltid uppmanat folk att göra egna bootlegs.

Varför är det orimligt? Är det inte positivt att artisterna får bestämma i alla fall lite? Det finns ju massor av andra artister på iTunes Store. Metallica styr inte musikbranschen och påverkar sannolikt inte skivbolagens beslut om hur de ska sköta försäljningen.

Så... vad är problemet egentligen? Jo, vi gillar Apple och vill så gärna att iTunes Music Store ska gå bra. Allt som påverkar Apple negativt irriterar.

Personligen tycker jag det är synd att de inte finns med på iTunes Store, men jag respekterar deras beslut.

Viktigare är det att Apple jobbar på att få in fler skivbolag i leken, så mindre kända artister lyfts fram till en större publik.

Visst får dom väl bestämma själva. Men att dom babblar om konstnärlig frihet. Hallå liksom. Dom är ett sellout band och inget litet creddigt indiepop band i källaren i Flen.

I slutändan är det ändå konsumenterna som styr hur dom vill handla skivorna.

  • Medlem
  • 2003-07-06 01:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
mp3-hat?

Metallica har inget emot spridning av deras musik, på rätt villkor. T ex kan du ladda hem liveinspelningar (av hög kvalité) från metallicavault.com. De har alltid uppmanat folk att göra egna bootlegs.

Varför är det orimligt? Är det inte positivt att artisterna får bestämma i alla fall lite? Det finns ju massor av andra artister på iTunes Store. Metallica styr inte musikbranschen och påverkar sannolikt inte skivbolagens beslut om hur de ska sköta försäljningen.

Så... vad är problemet egentligen? Jo, vi gillar Apple och vill så gärna att iTunes Music Store ska gå bra. Allt som påverkar Apple negativt irriterar.

Personligen tycker jag det är synd att de inte finns med på iTunes Store, men jag respekterar deras beslut.

Viktigare är det att Apple jobbar på att få in fler skivbolag i leken, så mindre kända artister lyfts fram till en större publik.

Jag kan hålla med dig, men samtigt får man tänka på att Metallica faktiskt är ett världens största band och många andra band/skivbolag kan följa i Metallicas fotspår. Blir det för mycket negativt prat och Metallica i spetsen drar sig ur, kan det leda till en "kedjereaktion". Självklart tror jag inte detta är något hot mot Itunes Music Stores existens, men det skulle vara synd att mista de stora och till slut bara ha massa spela-hemma-i-källaren-band kvar tillslut

Bevaka tråden