Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera MBP 17" (2006)?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Undrar om det funkar att uppgradera min gamla trotjänare MacBook Pro 17" från 2006 med SSD disk nytt OS X Mera RAM DDR2 2*2 GB och kanske byta ut DVD spelarn mot en HDD i stället? någon som provat detta eller delar av det?

Mvh Robban:):)

Senast redigerat 2012-07-13 20:49

Om den är från 2006 (alltså allra första 17" MBP) så klarar den max av 2 GB RAM. Nu är jag inte jättehemma i SSD-världen, men känns det inte lite dyrt att lägga de pengarna på en så gammal dator? Den är ju ändå sex år. Senaste OS X den kör är 10.6 och nu kommer 10.8 vilken dag som helst.

Ursprungligen av Capeman:

...Senaste OS X den kör är 10.6...

Det är inte säkert. Det finns två olika 2006-modeller (släpptes i april och oktober). Om det är oktober-modellen så har den Core 2 Duo, och i så fall klarar den 10.7.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-13 18:38

En 6 år gammal laptop är inte värt att lägga pengar på.

Vad som är värt att lägga pengar på eller ej beror väl också alternativen.
Ibland kan det dock handla om samma summa att uppgradera som att köpa en något nyare begagnad dator.

Ursprungligen av robban7:

nytt OS X

Du får skynda så länge Lion är nytt. Mountain Lion kommer inte gå.

Ursprungligen av robban7:

Mera RAM DDR2 2*2 GB

Nej, max 3 GB.

Citat:

byta ut DVD spelarn mot en HDD i stället

Det är ATA/100 på den platsen, alltså inte SATA så det får bli en gammal disk i så fall.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

...Nej, max 3 GB...

Om det är april-2006-modellen så klarar den max 2 GB.

Om det är oktober-2006-modellen så klarar den max 3 GB officiellt, och max 4 GB inofficiellt.

Se länkar i föregående inlägg.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det är april-2006-modellen så klarar den max 2 GB.

Stämmer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det är oktober-2006-modellen så klarar den max 3 GB officiellt, och max 4 GB inofficiellt.

Det är inte vad jag har hört.

4 GB går först med Santa Rosa-moderkorten som kom 2007.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är inte vad jag har hört.

Det funkar tydligen bara delvis. Man kan tydligen bara utnyttja en del av den där sista gigabyten.

"...with some limitations..." som det står hos EveryMac som jag länkade till tidigare.

Senast redigerat 2012-07-15 18:14

Vad betyder det?

Funkar måndag-onsdag jämna veckor?

Som jag ser det är det så att PCI express använder 700 MB av minnesrummet på 4 GB, så bara 3,3 GB kan användas även om man fysiskt har pluggat in 4 GB.

Hej! Tack för svaren kanske är onödigt att lägga ned pengarna på den gamla trotjänaren funkat klanderfritt i 6 år, men kanske lite underhåll

Den har DualCore Tack för hjälpen

Ursprungligen av robban7:

Den har DualCore...

Det där räcker tyvärr inte för att visa vilken av modellerna det är.

Båda modellerna har dual-core, både Core Duo-modellen från april 2006, och Core 2 Duo-modellen från oktober 2006.

Senast redigerat 2012-07-15 20:39
1
Bevaka tråden