Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook pro (tidigt 2011) får 2,4ghz istället för 5ghz, varför?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har precis införskaffat mig en airport extreme men när jag håller inne option och klickar på nätverks-ikonen så står det att min macbook använder 2,4ghz-bandet.

enligt alla beskrivningar och sådant jag läst så ska ju airport/alla enheter automatiskt välja det band den kan använda.

då borde ju min macbook pro från tidigt 2011 välja 5ghz-bandet, så varför gör den inte det?

  • Avstängd
  • 2012-07-13 19:44
Ursprungligen av tqila:

har precis införskaffat mig en airport extreme men när jag håller inne option och klickar på nätverks-ikonen så står det att min macbook använder 2,4ghz-bandet.

enligt alla beskrivningar och sådant jag läst så ska ju airport/alla enheter automatiskt välja det band den kan använda.

då borde ju min macbook pro från tidigt 2011 välja 5ghz-bandet, så varför gör den inte det?

[ATTACH="CONFIG"]33788[/ATTACH]

Kolla just och min 2009:a kör på 5 GHz men kan inte minnas att jag ställt in den så eller inte.

  • Medlem
  • 2012-07-13 20:01

Vad händer om du själv väljer 5GHz-bandet? Har du ställt in din APE så att den sänder på både 2,4 och 5GHZ-bandet?

vet inte hur jag skulle kunna välja band själv.
kör på standard-inställningar på allt.

stod i bruksanvisningen att den är inställd på att köra både 2,4ghz och 5ghz på samma SSID som standard och då väljer enheterna det band de klarar av..

  • Medlem
  • 2012-07-13 20:30

Kika i Airport Utility så ser du vilka band den sänder på när du loggar in på din Extreme.

vet inte riktigt vart man skulle se det.
har inte hittat någon statistik eller översikt över anslutna enheter (mer än en väldigt enkel sådan om man håller musen över bilden på AE)

eller menar du hur själva inställningarna är?
som t.ex här:

nej den där bocken gör bara så att det blir två SSID. dvs den delar upp banden.
(ett SSID för 2,4ghz och ett SSID för 5ghz)

har man den avaktiverad så sänder den både 2,4ghz och 5ghz på samma SSID och väljer band automatiskt, precis så som jag vill ha det. vill alltså INTE ha två SSID.

jag vill att den väljer 5ghz automatiskt från samma SSID till min macbook.

och jag kan inte stänga av 2,4ghz-bandet då jag har andra prylar som behöver det bandet.

enda infon jag kan få fram är denna och det säger inte mycket..

eller har jag missat något? finns det något mer verktyg för airport? för detta airport-verktyg är ju väldigt begränsat med vad man kan göra och se.. så hur jag ska se om den skickar iväg med 2,4ghz, 5ghz eller båda vet jag ej..

  • Medlem
  • 2012-07-13 20:42

Sätt i en bock i rutan där det står Nätverksnamn. Och välj "endast N" som radioläge så ska nätverket dyka upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 21:34

Jag vill hellre ha kontroll, så jag vet vad som händer, så jag har olika SSID. Då ser jag direkt vad den kopplar upp sej mot. Men vill du prompt ha samma SSID har jag ingen lösning.

  • Medlem
  • 2012-07-13 21:40
Ursprungligen av kenjon:

Jag vill hellre ha kontroll, så jag vet vad som händer, så jag har olika SSID. Då ser jag direkt vad den kopplar upp sej mot. Men vill du prompt ha samma SSID har jag ingen lösning.

Jag kör på samma koncept. Då är det också lätt att felsöka om det är något strul.
Ett alternativ för tqila kanske kan vara att ha ett annat SSID, tillfälligt, för att se att datorn verkligen kan ansluta till 5GHz, och sedan ändra tillbaka sen?

ok, någon som har en lösning på att koppla upp sig mot 5ghz-bandet istället för 2,4ghz som den gör i dagsläget?
och kanske t.om förklara varför det är så att den väljer att koppla upp sig mot 2,4ghz när den borde välja 5ghz...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-13 21:50

5GHz har kort räckvidd, och om 2.4GHz erbjuder bättre hastighet väljer datorn det.

Alla tre macar här hemma väljer 5GHz i bortre änden av huset på andra våningen.
Sitter jag i allrummet på första våningen får jag 5GHz nät.

Kan det vara så att det fungerar som det ska för dig?

får väl prova att skapa två SSID och se om det går att ansluta till 5ghz då för felsökning..

jag sitter ungefär 4 meter ifrån routern så att det skulle vara räckvidden är jag mycket tveksam till..

lol, eller så var det just så enkelt..

sitter nu precis jämte routern och då funkar det.
får väl se vart gränsen går och börja sitta på nytt ställe i soffan :E

edit: det märkliga är att nu när jag är tillbaka på "ursprungs-stället" så är det fortfarande 5ghz och verkar inte ändra tillbaka till 2,4ghz

  • Medlem
  • 2012-07-13 22:02

Om man kikar på skärmdumpen du bifogade så har du en överföringshastighet på 78Mbit/s, vilket är riktigt lågt, vilket i sin tur kanske kan förklara varför den väljer 2,4 före 5GHz?

ok, vad är "normalt" då? och vad är högt?

nu har jag 5ghz bandet och som du ser på bilden nedtill så är det lite högre nu iallafall.

  • Medlem
  • 2012-07-13 22:26

Vet inte exakt vad som är normalt, beror på avståndet till routern, väggarnas material/tjocklek osv. Jag har en hastighet på 300 med ca 6 meter till min TC och med 5GHZ-bandet.

ok, att jag bara har ca 200 kanske har med att det är betongväggar i lägenheten att göra.

Om du bor i lägenhet å har grannar så skall du prompt börja vilka kanaler de kör på . Det låter som du har störning. Wifi scanner i Mac App store som kostar 7 spänn är en bra början för att se dina grannars nätverk hur många det finns å vilka kanaler de kör på. Är det många som kör på kanal ett så bör du köra på kanal 11 å vise versa.

snackar du 2,4ghz-bandet nu eller? för jag vill ju köra 5ghz (som den valt nu) och den kör ju på kanal 100 t.ex

så här ser det ut hos mig iallafall.

2,4ghz som kör kanal 2 där är jag och även den under på kanal 100,+1 som står 0,0ghz är jag också (förmodar det är 5ghz-bandet men fattar inte varför det står 0,0)

Du kan ha andra grannar som också kör 5 GHz router. I airport inställningarna kan du ändra kanaler för både 2,4 å 5

ok, men som du såg på bilden i mitt förra inlägg så såg det väl inte så farligt ut?
dvs med tanke på vilka kanaler de andra kör på.

och verkar bara vara jag som kör på 5ghz-bandet också (iaf som detta programmet hittar)

Sen är 5 GHz inte jätte starkt så det finns två varianter. Den bästa är om man har ett hus eller störe lägenhet att ha flera airport där en airport är master å de andra som bridge. Där varje bridge är ansluten till till master via ethernet. Apple har en guide hur man sätter up det.

Alt två om man har ett mindre boende är att inskaffa en express av årets model som kan utöka båda banden samtidigt

Jag rekommenderar alt 1 då det ger kanon resultat

Ursprungligen av gotfredsen:

Sen är 5 GHz inte jätte starkt så det finns två varianter. Den bästa är om man har ett hus eller störe lägenhet att ha flera airport där en airport är master å de andra som bridge. Där varje bridge är ansluten till till master via ethernet. Apple har en guide hur man sätter up det.

Alt två om man har ett mindre boende är att inskaffa en express av årets model som kan utöka båda banden samtidigt

Jag rekommenderar alt 1 då det ger kanon resultat

du nämner airport först, menar du då extreme eller express? (eftersom du i alternativ två nämner express så blir jag osäker på om du syfta på tillvägagångssättet med bridge eller utöka, eller om det var så att du menade själva hårdvaran extreme vs. express)

är ju inte jätteintresserad av att köpa en extreme till för 1500:- bara för att få bättre signal i en lägenhet på typ 45kvm

Nej såg ingen bild. Skriver via mobilen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-14 02:23

För att få 5Ghz i stället för 2,4Ghz måste du ha en mottagare i din Mac som kan ta emot 5Ghz. kolla om din Mac kan det.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-17 11:36
Ursprungligen av Joel:

För att få 5Ghz i stället för 2,4Ghz måste du ha en mottagare i din Mac som kan ta emot 5Ghz. kolla om din Mac kan det.

Det har varit standard i alla macar de senaste fem åren....

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-07-14 08:07

Om man går in Airportverktyg och väljer "trådlöst" och "trådlösa alternativ" och håller nere alt-knappen då man väljer "radioläge" får man upp betydligt flera alternativ att leka med än vanligt. Åtminstone får jag det då jag ställer in min AP Extreme.

Ursprungligen av gotfredsen:

Nej såg ingen bild. Skriver via mobilen

ok, det såg iaf ok ut enligt mig

Ursprungligen av Joel:

För att få 5Ghz i stället för 2,4Ghz måste du ha en mottagare i din Mac som kan ta emot 5Ghz. kolla om din Mac kan det.

jag kan använda 5ghz och det bara var en fråga om avstånd till routern. eller iaf kvaliten på signalen/störningar.

Ursprungligen av Hjopek:

Om man går in Airportverktyg och väljer "trådlöst" och "trådlösa alternativ" och håller nere alt-knappen då man väljer "radioläge" får man upp betydligt flera alternativ att leka med än vanligt. Åtminstone får jag det då jag ställer in min AP Extreme.

ja se där ja, tack så mycket. kan vara bra att veta i framtiden

hm, trodde jag ja.. nu vägrar den använda 5ghz även när jag står precis jämte routern.
eller gjorde iaf ett tag..

verkar ju uppenbarligen vara något som stör rejält i min lägenhet.

frågan är hur man tar reda på vad.

flytta routern är tyvärr inget jag kan göra heller.

Bevaka tråden