Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvalt AFP-namn i Anslut till server...?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 13:50

Hej, undrar om någon vet var det namn som kommer upp när man ska ansluta till en server lagras. En användare har ett helt annat och måste därför ändra varje gång hon ska logga in.
Det är inte kopplat till kontots användarnamn, har redan testat.

Vad är det förvalda namnet? Något som OS:et bestämt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 14:24

Nej. Men kanske namnet med små bokstäver eller liknade. Användaren har så klart bestämt någon gång men var finns den info.

  • Medlem
  • 2012-07-13 14:35
tell application "System Events" to set D to "Kort namn: " & name of current user & return & "Långt namn: " & full name of current user
tell application "Finder" to display dialog D
  • Medlem
  • 2012-07-13 14:30

Det är väl det korta användarnamnet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-13 14:30

Jag förstår dig inte riktigt, vad händer när användaren ansluter mot servern? Blir han/hon inte promptad med en inloggningsruta? I denna har han/hon väl möjlighet att låta det sparas i nyckelringen.

  • Medlem
  • 2012-07-13 14:36
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår dig inte riktigt, vad händer när användaren ansluter mot servern? Blir han/hon inte promptad med en inloggningsruta? I denna har han/hon väl möjlighet att låta det sparas i nyckelringen.

Om jag får gissa är det inte lösenordet som ska kommas ihåg utan användaren (i just det här problemet).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-13 15:03
Ursprungligen av Baron:

Om jag får gissa är det inte lösenordet som ska kommas ihåg utan användaren (i just det här problemet).

Ok, men kommer inte det upp per default? Eller det är det lokala användarnamnet på datorn som automatiskt fylls i som användarnamn och att man då varje gång måste byta ut detta?

Jag trodde att den fyllde i det man använde senast men jag kan absolut ha fel.

Ursprungligen av zinned:

Ok, men kommer inte det upp per default? Eller det är det lokala användarnamnet på datorn som automatiskt fylls i som användarnamn och att man då varje gång måste byta ut detta?

Jag trodde att den fyllde i det man använde senast men jag kan absolut ha fel.

Det går också att styra från servern.
Server Admin 10.6 Help: Changing the Default User Name for AFP Connections

Vilka operativsystem och versioner är inblandat?

Screenshot?

1
Bevaka tråden