Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer detaljer kring Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Den finns i vanliga Finder också.

Min har då ingen cut, iallafall inte bunden till ⌘X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-19 17:46
Ursprungligen av _Henrik_:

Min har då ingen cut, iallafall inte bunden till ⌘X.

Korrekt, däremot använder du ⌘C och sedan när du ska klistra in så får du en flytt istället för en kopiering med ⌥⌘V. Då blir effekten att du flyttar och inte kopierar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 14:41

Saker jag hittat om Mac OS X 10.8:
• Man kommer nu kunna göra backup till flera olika diskar.
• Drag and drop i Screen sharing
• Förbättrad OpenGL och OpenCL, oklart vad det innebär.
• Man kan välja vilka nya mail som ska få Mail att berätta att de kommit nya.

Ursprungligen av acke:

Saker jag hittat om Mac OS X 10.8:
• Man kommer nu kunna göra backup till flera olika diskar.

Jag antar att det handlar om TimeMachine. Då är frågan: Kommer man att kunna backa upp via LAN (även utan Capsule alltså)? Eller måste disken/diskarna fortfarande vara kopplade TB/USB/FW? (vilket ger stenålderskänsla)

  • Avstängd
  • 2012-07-13 04:31
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag antar att det handlar om TimeMachine. Då är frågan: Kommer man att kunna backa upp via LAN (även utan Capsule alltså)? Eller måste disken/diskarna fortfarande vara kopplade TB/USB/FW? (vilket ger stenålderskänsla)

Vet inte om det är gamla nyheter nu, men på Apples sida: Apple - OS.X Mountain Lion - See everything the new OS X can do. nästan längst ner står det:

Backup to multiple locations
Time Machine allows you to choose multiple backup locations and seamlessly switch between them. Now you can have a backup of your data at work and at home.

Vilket jag tolkar som via Internet.
Via LAN finns redan, iaf på/till min Drobo FS
.

Ursprungligen av LaHe:

Vet inte om det är gamla nyheter nu, men på Apples sida: Apple - OS.X Mountain Lion - See everything the new OS X can do. nästan längst ner står det:

Backup to multiple locations
Time Machine allows you to choose multiple backup locations and seamlessly switch between them. Now you can have a backup of your data at work and at home.

Vilket jag tolkar som via Internet.
Via LAN finns redan, iaf på/till min Drobo FS
.

Har inte noterat någon möjlighet att köra via nätet, däremot slipper man nu att manuellt byta backupdisk i TM-inställningarna. Sålunda kan min MBP automatiskt byta backupdisk till min hemma-TC när jag kommer hem. Voila - backup hemma och på jobbet.

  • Avstängd
  • 2012-07-13 12:34
Ursprungligen av pmarriott:

Har inte noterat någon möjlighet att köra via nätet, däremot slipper man nu att manuellt byta backupdisk i TM-inställningarna. Sålunda kan min MBP automatiskt byta backupdisk till min hemma-TC när jag kommer hem. Voila - backup hemma och på jobbet.

Ah, var lite trött där tycks det... klart det är så som menas
Lite synd, hade varit ypperligt att kunna köra över internet också.

Nåväl, över LAN som Z-man fråga efter finns ju redan med vissa NAS och Lion iaf.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-13 15:23
Ursprungligen av LaHe:

Ah, var lite trött där tycks det... klart det är så som menas
Lite synd, hade varit ypperligt att kunna köra över internet också.

Nåväl, över LAN som Z-man fråga efter finns ju redan med vissa NAS och Lion iaf.

Över Internet borde ju fungera om man kör via VPN till en timecapsule/Drobo eller annat som är på andra sidan tunneln?

  • Avstängd
  • 2012-07-13 15:30
Ursprungligen av pmarriott:

Eller som vi gör på vår MacMini på jobbet där vi roterar 3 diskar och har 1 kopplad till datorn, 1 i kassaskåpet och 1 är off-site. Byter varje måndag.

Lite omständigt för en familj... eller föräldrar som Adrian skrev typ

Ursprungligen av kainen:

Över Internet borde ju fungera om man kör via VPN till en timecapsule/Drobo eller annat som är på andra sidan tunneln?

Ingen aning då jag aldrig använt VPN, så det får någon annan utreda om det funkar.

Hoppas man kan göra en bootbar USB stick med det. Hatar stora OS uppgraderingar.
Är det här uppdateringen grattis förresten? känns inte som en revolutionerande nytt uppdatering i min vy.

Ursprungligen av reza666:

Hoppas man kan göra en bootbar USB stick med det. Hatar stora OS uppgraderingar.
Är det här uppdateringen grattis förresten? känns inte som en revolutionerande nytt uppdatering i min vy.

Har för mig att den kommer att kosta. Den som lever får se..

Uppdateringen finns inte ännu :-D. Kommer senare i år. Kostar nog några hundringar skulle jag tro.

Ursprungligen av reza666:

Hoppas man kan göra en bootbar USB stick med det. Hatar stora OS uppgraderingar.
Är det här uppdateringen grattis förresten? känns inte som en revolutionerande nytt uppdatering i min vy.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-21 15:53
Ursprungligen av reza666:

Hoppas man kan göra en bootbar USB stick med det. Hatar stora OS uppgraderingar.
Är det här uppdateringen grattis förresten? känns inte som en revolutionerande nytt uppdatering i min vy.

De rykten jag läst på olika sajter säger att det inte kommer som USB-sticka, utan endast via MAS.

Ursprungligen av AndyK:

De rykten jag läst på olika sajter säger att det inte kommer som USB-sticka, utan endast via MAS.

Det är t o m bekräftat av Apple, men enligt Anandtech går det utmärkt att göra en egen bootbar sticka, precis som med Lion. Och jag tror det var det som reza666 menade.

Apple har än så länge haft bra pris på sina OS uppdateringar (och jag har köpt dessa) men om de nu börjar med såna mini uppdateringar och tar betalt varje gång så kommer jag att överväga om det är lönt att köpa dessa eller ta till andra knäpp. Synd att stora bolag blir mer giriga hela tiden och tar till nya knäpp att dra in pengar. Men jag kanske gissar för mycket nu vem vet det kanske inte kostar något som barbapappa_86 sa den som lever får se....

Så länge uppdateringarna kostar några hundralappar och inte några tusenlappar tycker jag det är som hittat.

Att Apple släpper teaser på YouTube måste ju också betraktas som något nytt. T.o.m. Apple använder nu YouTube som videoserver - det säger en hel del om hur gigantiska YT är. Apple har tidigare kört egen server och då haft kontroll på sidans utseende - dom har nu alltså lämnat dom estetiska kraven för visning av video. Detta är det första tydliga tecknet på att Jobs nu är borta som jag sett.

Aha...ser nu att det inte är Apple som lagt upp den. Då undrar man ju varför dom inte tvingat YT att ta ner den? Det skulle dom nog ha gjort under Jobs tid - och gjorde vid flera tillfällen. Apple ville även kontrollera HUR en video från dom visades och annat inehåll på sidan som visar filmen är deras bizniz - inte Googles (YT är Google). Skumt. Paradigmskifte?

Ursprungligen av Zimmerman:

Att Apple släpper teaser på YouTube måste ju också betraktas som något nytt. T.o.m. Apple använder nu YouTube som videoserver - det säger en hel del om hur gigantiska YT är. Apple har tidigare kört egen server och då haft kontroll på sidans utseende - dom har nu alltså lämnat dom estetiska kraven för visning av video. Detta är det första tydliga tecknet på att Jobs nu är borta som jag sett.

Aha...ser nu att det inte är Apple som lagt upp den. Då undrar man ju varför dom inte tvingat YT att ta ner den? Det skulle dom nog ha gjort under Jobs tid - och gjorde vid flera tillfällen. Apple ville även kontrollera HUR en video från dom visades och annat inehåll på sidan som visar filmen är deras bizniz - inte Googles (YT är Google). Skumt. Paradigmskifte?

Fattar inte riktigt vad du yrar om här. Apple har haft en egen YouTubekanal länge - innan Jobs dog. Det går fortfarande att hitta gamla previews som folk lagt upp på till exempel Snow Leopard innan det släpptes - innan Jobs dog. Dessa tog inte Apple ner.

Vad är det egentligen du försöker säga?

Hade jag ingen aning om :-D. Jag försökte inte "säga något" - jag bara hade fel. Att Apple har en egen YT-kanal kommer som en total överaskning för mig och det förvånar mig att dom lämnar över på det sättet - att dom accepterar YT's vidriga look - alltså låter sina rullar packeteras på det sättet och förlora kontrollen helt när det gäller övrigt innehåll på sajt - är en mindre chock för mig.

Ursprungligen av Capeman:

Fattar inte riktigt vad du yrar om här. Apple har haft en egen YouTubekanal länge - innan Jobs dog. Det går fortfarande att hitta gamla previews som folk lagt upp på till exempel Snow Leopard innan det släpptes - innan Jobs dog. Dessa tog inte Apple ner.

Vad är det egentligen du försöker säga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 10:33

Mer smådetaljer. Digging deeper: Smaller changes in OS X Mountain Lion — Apple News, Tips and Reviews

Helst gratis eller 9.99 dollar känner jag spontant.

Ha - dom har fixat till både Kalendern och Adressboken :-).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-02 03:22

Har läst någonstans att all RSS-funktionalitet har tagits bort från Safari. Stämmer det? Är jag den enda i hela världen som använder det; och är det en funktion som länge varit på nedgång?

Har ingen lust att byta webbläsare, och använder inte funktionen pass mycket att jag behöver ett separat RSS-program (åtminstone så vitt jag vet).

Ursprungligen av Adzam 1:

Har läst någonstans att all RSS-funktionalitet har tagits bort från Safari. Stämmer det? Är jag den enda i hela världen som använder det; och är det en funktion som länge varit på nedgång?

Har ingen lust att byta webbläsare, och använder inte funktionen pass mycket att jag behöver ett separat RSS-program (åtminstone så vitt jag vet).

Kan kika när jag kommer hem. Tänk dock på att det nödvändigtvis inte behöver vara så när den går gold.

Nej, funktionaliteten har väl försvunnit från Mail, inte från Safari, som jag förstått det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-02 11:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan kika när jag kommer hem. Tänk dock på att det nödvändigtvis inte behöver vara så när den går gold.

Gärna. Och det har du säkert helt rätt i — hoppas funktionen, på ett eller annat sätt återkommer. Annars får någon gärna tipsa om det bästa RSS-programmet (behöver inte vara gratis).

Ursprungligen av Capeman:

Nej, funktionaliteten har väl försvunnit från Mail, inte från Safari, som jag förstått det.

Har inte tittat runt särskilt mycket, men Appleinsider menar att funktionen är borttagen från båda programmen. I Safari har den där läsare-funktionen fått ta dess plats (typ).

Inside OS X 10.8 Mountain Lion: Safari 5.2 adds privacy settings, website alerts

Citat:

Safari (along with the new Mail) erases RSS as a tacked on feature. The RSS reader features in both Mail and Safari were rather bare bones, making a standalone RSS client more attractive for most users. With RSS removed from Safari, it's not clear whether Apple is just backing out of RSS reader support or if (perhaps more likely) it is gearing up to release a standalone new RSS reader of its own, perhaps tied into Podcasting and other applications of RSS.

Vet inte vad chansen är för ett RSS-program signerat Apple. Å ena sidan är ju funktionen (vad jag vet) inte alls representerad i iOS, så de kanske helt enkelt fasar ut det från OS X för att inte ersätta det med något. Men om iTunes funktionalitet (precis som i iOS) delas upp i olika program, då kanske det kan bli sanning.

Aha, där ser man. Så synd. Innan jag skaffade iPad använde jag Safaris RSS-läsare hela tiden, men nu läser jag alla mina strömmar i Reeder på iPaden.

I mängden av nyheter om ML är just funktionen med automatisk användning av flera Time Machine-hårddisken som avgör att jag kommer att installera ML hos mina föräldrars dator direkt det kommer ut.

Det är alldeles för omständligt att byta manuellt som man måste göra i Lion idag, så hittills har de bara haft backup på en plats. Men med ML kan de flytta sina datorer mellan stan och stugan och få automatisk backup på båda ställena utan att göra ett smack. Precis som backup ska vara.

Ursprungligen av Adrian B:

I mängden av nyheter om ML är just funktionen med automatisk användning av flera Time Machine-hårddisken som avgör att jag kommer att installera ML hos mina föräldrars dator direkt det kommer ut.

Det är alldeles för omständligt att byta manuellt som man måste göra i Lion idag, så hittills har de bara haft backup på en plats. Men med ML kan de flytta sina datorer mellan stan och stugan och få automatisk backup på båda ställena utan att göra ett smack. Precis som backup ska vara.

Eller som vi gör på vår MacMini på jobbet där vi roterar 3 diskar och har 1 kopplad till datorn, 1 i kassaskåpet och 1 är off-site. Byter varje måndag.

Ursprungligen av pmarriott:

Eller som vi gör på vår MacMini på jobbet där vi roterar 3 diskar och har 1 kopplad till datorn, 1 i kassaskåpet och 1 är off-site. Byter varje måndag.

Och du tror att jag skulle få mina föräldrar att göra det när jag redan tycker att byta hårddisk manuellt (vilket går utmärkt i Lion idag) är för omständligt?

Detta är inte en fråga om kunskap, utan friktion. Backup behöver vara friktionsfritt för att göras regelbundet av vanliga användare (företag är en annan sak). Apples Time Machine är långt ifrån perfekt, men det har gjort mycket för att få vanliga användare att ta backup i hemmen. ML är ett viktigt steg till för att göra TM bättre.

AirPort Extreme + USB-hårddisk (eller Time Capsule om man så vill) är också en del av det hela, backup via kabel är krångligt, backup via nätverk är enkelt.

  • Medlem
  • 2012-07-13 18:27

En stor svensk ISP förlorade en massa kunddata för några år sedan som inte gick att återställa.
Det visade sig att personen som hade ansvar för att byta band hade sagt upp sig.

Bevaka tråden