Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att beställa en bok i Aperture

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-13 10:10

Hej!

Jag har skapat en bok i Aperture (3.3.1 och OS X 10.7.4) men lyckas inte beställa den. Jag kommer igenom hela beställningsprocessen men efter det står det bara "Uploading order..." och sen händer inget.

Jag har även varit i kontakt med Apple-supporten och fick då till svar att följa nedanstående punkter (vilket jag gjort utan att det hjälpte).

• Update iPhoto or Aperture software to the latest version. Refer the customer to Updating your software.
• Restart the computer.
• Make sure all applications are closed.
• Open iPhoto or Aperture.
• Preview the project as a PDF. Refer the customer to How to preview an order in iPhoto or Aperture.
• Resubmit the order.

Jag har även frågat efter fler förslag men får inget nytt svar från Apple.

Finns det någon som har några tips vad jag kan göra?

Jag funderar även på att installera om Aperture för att se om det hjälper men vad händer då med mina projekt? Kommer ffa boken att finnas kvar så jag inte behöver börja om från början?

Mvh,
Svante

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 11:37

Hur länge har du väntat? Hur stor är filen som ska skickas upp? Det kan ta lång tid (30-60 min) om du har många bilder....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-13 17:41
Ursprungligen av kenjon:

Hur länge har du väntat? Hur stor är filen som ska skickas upp? Det kan ta lång tid (30-60 min) om du har många bilder....

Host host... 2 dagar har den fått stå och tugga (och jag har fiberuppkoppling...)

Du kan kanske prova iPhoto och öppna aperturebiblioteket där och försöka?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-13 17:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan kanske prova iPhoto och öppna aperturebiblioteket där och försöka?

Hmm kan man det? Jag vill ju inte göra om boken från början. Det måste jag prova...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 19:56
Ursprungligen av kodiak:

Hmm kan man det? Jag vill ju inte göra om boken från början. Det måste jag prova...

Återkom gärna med hur det går/gick.

Ursprungligen av kodiak:

Hmm kan man det? Jag vill ju inte göra om boken från början. Det måste jag prova...

Det går men eftersom jag har uppgraderat min "fotodator" till Mountain Lion och de senaste versionerna av Aperture och IPhoto som till och med kan jobba mot samma bibliotek samtidigt så kan jag inte kontrollera hur man gör det i tidigare versioner

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-13 21:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Det går men eftersom jag har uppgraderat min "fotodator" till Mountain Lion och de senaste versionerna av Aperture och IPhoto som till och med kan jobba mot samma bibliotek samtidigt så kan jag inte kontrollera hur man gör det i tidigare versioner

Man kan öppna Aperture-biblioteket i iPhoto men boken ligger inte där... Finns det något annat sätt annars blir det att börja om i iPhoto...?

Kan jag avinstallera Aperture och installera på nytt utan att Aperture-biblioteket försvinner?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-13 21:55

Ja och boken då ffa... Bilderna är ju kvar och de har jag flera varianter av men jag har ju gjort klar boken på 20 sidor och ca 80 bilder redigerade och utplacerade...

Sorry, då hade jag fel. Man kunde inte editera mellan Aperture och Iphoto. Det märkte jag nu när jag provade själv

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-15 12:24

Ingen som vet om jag kan ominstallera Aperture utan att tappa bort boken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 13:25

Jag tvivlar på att det hjälper. Men Aperture-biblioteket ligger i din hemkatalog och skall inte påverkas av att avinstallera programmet.

Jag försökte köpa böcker både från iPhoto och Aperture utan framgång, med de symptom du beskriver. Det slutade med att jag tog pdf:en från Aperture, delade upp den till jpg-filer med Graphic Converter och stoppade in de jpg-bilderna i en fotobok från nån annanstans. Jag hade ju redan gjort layouten med Aperture, och ville inte göra om den.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-15 15:09

ok, samma problem med andra ord trots att Apple-supporten säger att det inte är någon som har problem...

Jag tror inte heller det hjälper men tänkte kanske det skulle vara värt att pröva när alla andra alternativ är uttömda.

Från vilken hemsida beställde du boken istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 19:26
Ursprungligen av kodiak:

ok, samma problem med andra ord trots att Apple-supporten säger att det inte är någon som har problem...

Jag tror inte heller det hjälper men tänkte kanske det skulle vara värt att pröva när alla andra alternativ är uttömda.

Från vilken hemsida beställde du boken istället?

Jag hittade massor med folk på nätet som hade liknande problem. Vad supporten säger skall man ta med en stor nypa salt.

Jag hade fått nåt erbjudande från Ica (!) jag använde, men det var en rätt kass sajt som gjorde en massa egna inställningar (kontrast mm) , så den rekommenderar jag inte. Men vid det laget var julen väldigt nära och desperationen hög. Öht är fotoboks-sajter (som funkar med Mac) rent ut sagt bedrövliga.

Mitt bredband är via Tele2 och jag försökte nog ett dussin gånger eller så innan jag gav upp.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 20:35
Ursprungligen av oskard:

Jag hittade massor med folk på nätet som hade liknande problem. Vad supporten säger skall man ta med en stor nypa salt.

Jag hade fått nåt erbjudande från Ica (!) jag använde, men det var en rätt kass sajt som gjorde en massa egna inställningar (kontrast mm) , så den rekommenderar jag inte. Men vid det laget var julen väldigt nära och desperationen hög. Öht är fotoboks-sajter (som funkar med Mac) rent ut sagt bedrövliga.

Mitt bredband är via Tele2 och jag försökte nog ett dussin gånger eller så innan jag gav upp.

Kan du ge exempel på siter som inte funkar så bra med Mac?
Inte för att jag misstror dig utan vill bara se hur det ser ut... för det är något jag bara upplevt på jobbets windowsburkar där dom hängt på skärp, hängslen, fallskärmar och restriktioner så det går nästan fortare att ta cykeln och ordna saker själv
Helt ärligt går det ofta fortare att surfa på min medhavda MBP med iPhonen som modem (under lugna nattskift (A) )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-16 06:32
Ursprungligen av LaHe:

Kan du ge exempel på siter som inte funkar så bra med Mac?

Jag kanske var otydlig. Fotoboks-sajter (& program) i allmänhet verkar vara mer eller mindre oanvändbara och långtifrån alla funkar med Mac. De som gör det använder Flash eller Java. Det var ett halvår sen och jag har förträngt det mesta, men till slut använde jag ICA foto eftersom jag fått en rabattkupong. Men att sitta med en pytteliten bild i Flash och t.ex. försöka ändra tillbaka den automatiska kontrastjusteringen av bilderna var måttligt kul.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 06:43
Ursprungligen av oskard:

Jag kanske var otydlig. Fotoboks-sajter (& program) i allmänhet verkar vara mer eller mindre oanvändbara och långtifrån alla funkar med Mac. De som gör det använder Flash eller Java. Det var ett halvår sen och jag har förträngt det mesta, men till slut använde jag ICA foto eftersom jag fått en rabattkupong. Men att sitta med en pytteliten bild i Flash och t.ex. försöka ändra tillbaka den automatiska kontrastjusteringen av bilderna var måttligt kul.

Ah, ok då fattar jag
Har aldrig gjort fotoböcker än, utan gör bildspel på CD/DVD eller bara bilder på sticka eller nått

  • Avstängd
  • 2012-07-15 15:19

Fundera lite men kan inte prova då jag inte har Apperture, kan det vara så enkelt som att det är tidsrelaterat, dvs går bara att ladda upp under normal dagtid? Långsökt men konstigare saker har varit...

Om allt funkar men uppladdningen blir limbo så är det nog en nätverksgrej - något med att din dator inte kommer i kontakt med servern som ska ta emot filen. Har du bärbar dator så bör du prova att köra från annat nätverk/bredbandsoperatör - starta om din egen router - testa med kabel om du nu kör WiFi - I dont know really...
Jag tror det är samma strul som att en del inte kan surfa till specifik sajt hemmifrån men det går bra mes samma dator från jobbets nät. Typ. DNS-strul, ping...
Prova att byta DNS-server i OSX - testa Googles servrar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-15 17:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Om allt funkar men uppladdningen blir limbo så är det nog en nätverksgrej - något med att din dator inte kommer i kontakt med servern som ska ta emot filen. Har du bärbar dator så bör du prova att köra från annat nätverk/bredbandsoperatör - starta om din egen router - testa med kabel om du nu kör WiFi - I dont know really...
Jag tror det är samma strul som att en del inte kan surfa till specifik sajt hemmifrån men det går bra mes samma dator från jobbets nät. Typ. DNS-strul, ping...
Prova att byta DNS-server i OSX - testa Googles servrar.

Hmm, nu blev det tekniskt... Jag kör iMac med nätverkskabeln direkt i burken från routern men jag ska prova att starta om routern för det är ju faktiskt ett nytt tips. Alla tips är välkomna...

Hur gör jag för att byta DNS-server?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-15 19:00

Under Äpplet, Systeminställningar, Nätverk, Avancerat, DNS.
Eller ändra i routern, troligen under WAN.
Prova med 8.8.8.8

  • Avstängd
  • 2012-07-15 19:07
Ursprungligen av kenjon:

Under Äpplet, Systeminställningar, Nätverk, Avancerat, DNS.
Eller ändra i routern, troligen under WAN.
Prova med 8.8.8.8

Hur vet man får man reda på vilka servrar som finns att prova med? Trodde det var ISP initierat och alltså Comhems för min del?

Ursprungligen av LaHe:

Hur vet man får man reda på vilka servrar som finns att prova med? Trodde det var ISP initierat och alltså Comhems för min del?

När din nätverksuppkoppling initieras görs det vanligtvis mot en s.k. DHCP-server som ger dig alla uppgifter för att du ska kunna kontakta datorer i ett nätverk. För du även ska kunna göra namnuppslagningar brukar DHCP-servern även tillhandahålla IP-adresser på namnservrar som man använder som en telefonbok kan man säga (typ skriva www.google.se i webbläsaren istället för en IP-adress). För att du ska hitta ut ur ditt nätverk om datorn du letar efter inte finns där förser DHCP-servern dig även med en gateway/router-adress dit anslutningar till "okända" adresser förmedlas.

Det finns olika DNS-servrar som man kan använda sig av fritt, t.ex. Googles på 8.8.8.8 resp. 8.8.4.4 och OpenDNS 208.67.222.222 resp. 208.67.220.220. Skriver du in de i nätverksinställningarna åsidosätter du de DNS-servrar som skickas till dig via DHCP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-15 19:21

Jo, alla operatörer har sina egna DNSer, sedan spelar det oftast inte så stor roll vilka man använder.
Googla på t ex free dns

  • Avstängd
  • 2012-07-15 20:24
Ursprungligen av kenjon:

Jo, alla operatörer har sina egna DNSer, sedan spelar det oftast inte så stor roll vilka man använder.
Googla på t ex free dns

Ah

Ursprungligen av suddgummi:

När din nätverksuppkoppling initieras görs det vanligtvis mot en s.k. DHCP-server som ger dig alla uppgifter för att du ska kunna kontakta datorer i ett nätverk. För du även ska kunna göra namnuppslagningar brukar DHCP-servern även tillhandahålla IP-adresser på namnservrar som man använder som en telefonbok kan man säga (typ skriva www.google.se i webbläsaren istället för en IP-adress). För att du ska hitta ut ur ditt nätverk om datorn du letar efter inte finns där förser DHCP-servern dig även med en gateway/router-adress dit anslutningar till "okända" adresser förmedlas.

Det finns olika DNS-servrar som man kan använda sig av fritt, t.ex. Googles på 8.8.8.8 resp. 8.8.4.4 och OpenDNS 208.67.222.222 resp. 208.67.220.220. Skriver du in de i nätverksinställningarna åsidosätter du de DNS-servrar som skickas till dig via DHCP.

Ah, det med DHCP på mitt interna nätverk vet jag redan men det där i bla andra stycket med DNS utanför hade jag ingen aning om... tackar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-16 22:50

Nu har jag provat att starta om routern och att testat andra DNS-servrar (googles) men det funkar inte heller, några andra tips?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-07-29 10:42

Och nu har jag provat att vänta in Mountain Lion och att ominstallera. Så jävla less...

Tråkigt.

Jag brukar beställa årsböcker till jul att dela ut och de blir alltid bra. Har inte haft något strul.

Det är inte så att någon regionsinställning spökar? Jag tror inte det skulle skapa den här typen av problem, men man kan t ex inte bo i Schweiz (som jag) och skriva ut böckerna i Sverige.

Tror att jag försökte det första året för att spara fraktkostnader, men fick då upp information om att det inte gick. Hade inga problem i den här stilen.

Det kan ju vara att man har nätverksproblem, men då tycker man att Aperture skall lägga ner efter en time out-varning när det gått tillräckligt lång tid, så att folk inte väntar i evighet...

1
Bevaka tråden