Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

e-legitimation för Mac - hur?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-12 23:03

Upptäckte nu ikväll at det inte bara var att ladda ned en e-legitimation från Nordea.

Hur löser man e-legitimation bäst på Mac?

Har du bank-ID på fil? Eller på kort?
Personal, som det verkar som Nordea använder, fungerar på Mac. Det borde alltså gå att använda samma fil med ditt bank-ID i den applikationen. Har du testat att gå igenom Nordeas guide men ignorerat det där om att det bara är Windows som stödjs?
Jag får i vart fall upp min Personal när jag följer länken Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankIDs installationssida från e-legitimation | Nordea.se
Att det bara skulle gå att ladda ner ett bank-ID med Internet Explorer låter märkligt. Däremot fungerar Personal inte alls med Safari under Snow Leopard för mig, så alla bank-ID ärenden sköter jag med Chrome istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 00:02

Säkerhetsprogrammet kan jag ladda ned. Men inte själva e-legitimationsfilen. Jag är van att köra med e-legitimation på fil. Det är också vad jag försöker nu.

Men jag antar att många här måste ha en fungerande e-legitimation?

De verkar förutsätta att man använder Internet Explorer utav någon outgrundlig anledning. Det går kanske att "lura den" genom att ange att webbläsaren ska utge sig för att vara Internet Explorer, men det finns kanske någon annan anledning till det.
En möjlighet (om det verkligen är så uselt med Nordeas IT-avdelning att de kräver IE) är att ladda hem bank-IDt på en Windowsburk och föra över till din Mac medelst USB/mail och sedan importera i Personal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 08:36
Ursprungligen av suddgummi:

De verkar förutsätta att man använder Internet Explorer utav någon outgrundlig anledning. Det går kanske att "lura den" genom att ange att webbläsaren ska utge sig för att vara Internet Explorer, men det finns kanske någon annan anledning till det.
En möjlighet (om det verkligen är så uselt med Nordeas IT-avdelning att de kräver IE) är att ladda hem bank-IDt på en Windowsburk och föra över till din Mac medelst USB/mail och sedan importera i Personal.

Det där funderade jag också på. Men om det är något jag inte vill fibbla med är ju dylika saker. OM något skulle gå snett och de ser att man lurat systemet så är det ju fel system att lura. e-leg är ju till för att skydda en själv.

Men återigen, hur löser ni andra e-legitimation.

Måste fungera i Firefox. Har du testat det? Jag fick iofs BankID med Personal att fungera i både FF och Chrome/Safari. 2007 var det extremt många som hade problem med att aktivera e-leg från Nordea på en Mac. Vet inte om det löst sig dock.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-13 10:06

Nordeas stöd för mac är uselt tyvärr. Fil fungerar inte alls och kort är också struligt.
Jag har windows / boot camp så jag gav upp och använder det den vägen.

Min sambo har suttit med deras telefonsupport för att få det att fungera på hennes MBA, de skickade ut en ny kortläsare som skulle fungera bättre med OS X, men det går inte med den heller. Varken med Safari eller FF.

Ursprungligen av Json_81:

Nordeas stöd för mac är uselt tyvärr. Fil fungerar inte alls och kort är också struligt.
Jag har windows / boot camp så jag gav upp och använder det den vägen.

Min sambo har suttit med deras telefonsupport för att få det att fungera på hennes MBA, de skickade ut en ny kortläsare som skulle fungera bättre med OS X, men det går inte med den heller. Varken med Safari eller FF.

Byt bank.

Ursprungligen av grenhall:

Byt bank.

Håller med, byt till en bank som inte kräver certifikat på fil.
T.ex. Skandiabanken.

Kör själv med BankID på iPhone/iPad, suveränt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-13 16:29
Ursprungligen av grenhall:

Byt bank.

Som villaägare med huslån är det inte så bara att byta.
Men jag överväger det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 16:40
Ursprungligen av grenhall:

Byt bank.

Det är ju inte så lätt när man sitter med lån och sparande. Men visst, detta läggs ju i vågskålen.

Sedan vill jag ha en e-legitimation nu. Och för mig är det en större affär att byta bank. Om man nu inte bara ska sätta upp ett konto för att få en e-legitimation.

Men som sagt; hur göra nu? Fyl gärna på med era lösningar.

Jag tycker alla storbankerna är otroligt dåliga på service. Herregud. Nordea har alltså haft fem (5!!) år på sig att fixa e-legitimation men dom skiter fullständigt i sina kunder.

Bytte precis själv från Swedbank till ICA Banken och är riktigt nöjd med det.

Jag kör med SEB's e-leg (Telia) och det funkar bra. Det behövdes lite handpåläggning men det löstes snabbt och lätt med ett samtal till supporten. Funkar perfekt i Safari. Funkar till och med efter uppgradering från Safari 5 till 6.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 11:41

Vad för handpåläggning? Jag måste switcha till Firefox när jag ska köra e-leg....

Ursprungligen av kenjon:

Vad för handpåläggning? Jag måste switcha till Firefox när jag ska köra e-leg....

Man måste gå in och välja certifikat manuellt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-13 16:47

Jag har Nordea som bank och kör min e-legitimation på kort utan några större problem. Fick det inte att fungera här om veckan när jag skulle använda det men då visade det sig att jag satt på gammal programvara.

Du skriver att du vill ha den på fil, du kan inte tänka dig att använda kortet för att legitimera dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 20:00
Ursprungligen av joakimo:

Jag har Nordea som bank och kör min e-legitimation på kort utan några större problem. Fick det inte att fungera här om veckan när jag skulle använda det men då visade det sig att jag satt på gammal programvara.

Du skriver att du vill ha den på fil, du kan inte tänka dig att använda kortet för att legitimera dig?

JAg kan tänka mig det. Men det är alternativ 2 eller 3 eller 17..;) Gilar inte att behöva ha en pryl till. Just nu vet jag inte ens vart jag hittar en kortläsare. Men det som stör mig mest är att med en hårdvarulösning måste den ju vara med hela tiden. Jag reser mycket och har lärt mig att varje pryl som man kan skala bort är en vinst för människan..:)

Men vart får jag tag i en kortläsare? Vad kostar de? Antar att priset är lågt. Såg på Nordea att de rekommenderade två olika. Men kortläsare som kortläsare tänker jag..?

Ursprungligen av xms67:

JAg kan tänka mig det. Men det är alternativ 2 eller 3 eller 17..;) Gilar inte att behöva ha en pryl till. Just nu vet jag inte ens vart jag hittar en kortläsare. Men det som stör mig mest är att med en hårdvarulösning måste den ju vara med hela tiden. Jag reser mycket och har lärt mig att varje pryl som man kan skala bort är en vinst för människan..:)

Men vart får jag tag i en kortläsare? Vad kostar de? Antar att priset är lågt. Såg på Nordea att de rekommenderade två olika. Men kortläsare som kortläsare tänker jag..?

Dosan får du väl gratis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 21:40
Ursprungligen av pmarriott:

Dosan får du väl gratis?

Kollade på nätet men blev inte klar. Men fick uppfattningen att Nordea har kortläsare..?

Ursprungligen av xms67:

Kollade på nätet men blev inte klar. Men fick uppfattningen att Nordea har kortläsare..?

Dosa/grunka/kortläsare. En sån där som man petar in kortet i och knappar koder på. Med display.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 22:51
Ursprungligen av pmarriott:

Dosa/grunka/kortläsare. En sån där som man petar in kortet i och knappar koder på. Med display.

Menar du att man använder sin vanliga dosa??? Är det inte en särskild kortläsare som behövs?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-14 03:41
Ursprungligen av xms67:

Menar du att man använder sin vanliga dosa??? Är det inte en särskild kortläsare som behövs?

Jag använder samma kortläsare som för att få koder till inloggningen på internetbanken, bara att USB-kabeln kopplas in.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 21:16

Dosa och kortläsare är två olika saker. Eller menade du att han skulle strunta i läsaren och köra med dosa istället?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-07-13 21:39

bank-id med fil fungerar felfritt med Swedbank på Mac. Borde inte vara någon skillnad på andra banker system på fil?

De flesta kör väll med Hem - - www.bankid.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 22:58

Det ÄR skillnad på dosa och kortläsare. En vanlig dosa har ingen kortläsare i sej, bara knappar och display (t ex de som SEB har). ICAbanken däremot har en kortläsare.
Hur det är med Nordea vet jag inte, man kanske kan få välja...?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-14 05:09

Om jag förstår det rätt loggar man in med kortläsare och bankkort, med eller utan inkoppling i själva datorn med USB-sladd.
Alltså två prylar du måste släpa med dig och koppla ihop vid inloggning, andra banker kör andra lösningar. SEB är väl helt plattformsoberoende?

Nordea funkar bara på Mac genom kortläsaren man använder i vanliga fall för att logga in och signera betalningar osv. Den måste vara inkopplad via Usb när det gäller eleg. Sen måste du också ha det aktiverar på ditt kort, jag fick gå till banken för att få det att funka.
Men att säga att det funkar är att ta i. Jag har lyckats genom att använda en gammal version av Firefox och starta upp den i 32bits läge. Men det lyckas ändå bara i bland, det krävs ofta ett par försök. Numer sköter jag det via jobbdatorn som kör Windows.
Tidigare hade jag Swedbank och allting bara funkade, men bra ränta på lånen vägde tyngre tyvärr.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Nordea funkar bara på Mac genom kortläsaren man använder i vanliga fall för att logga in och signera betalningar osv. Den måste vara inkopplad via Usb när det gäller eleg. Sen måste du också ha det aktiverar på ditt kort, jag fick gå till banken för att få det att funka.
Men att säga att det funkar är att ta i. Jag har lyckats genom att använda en gammal version av Firefox och starta upp den i 32bits läge. Men det lyckas ändå bara i bland, det krävs ofta ett par försök. Numer sköter jag det via jobbdatorn som kör Windows.
Tidigare hade jag Swedbank och allting bara funkade, men bra ränta på lånen vägde tyngre tyvärr.

Instämmer helt i ovanstående! Sen så tröttnade jag på Nordea när de inte ville ge oss lån när jag varit prickfri kund i 34 år bytte vi till länsförsäkringar bank som har bank-id som funkar perfekt med safari och 10.6.8 jag tror det funkar fint med 10.7 men kan inte kolla just nu. Däremot har jag hört att Nordea ska BYTA TILL BANK-ID hösten 2012, då dom också tröttnat på sitt e-leg.

Nordea har en dosa med kortläsare. Den måste användas om man exempelvis vill köpa online med sitt Nordea-kort. SEB har en dosa utan kortläsare men den används endast på deras internetbank för att logga in och signera. SEB erbjuder även Bank-ID med dosa med kortläsare, den funkar då sen e-leg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-14 09:49

Det går bra att handla online med SEBs dosa också. Och som reboot81 skrev, den är helt plattformsoberoende.
Jag har tom två stycken, en större (pensionärsvarianten) hemma, och en liten nyckelringsmodell när jag reser.

Bevaka tråden