Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion närmar sig - GM släppt till utvecklare

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Apple verkligen slutat utveckla Mountain Lion?

Ursprungligen av hummel:

Har Apple verkligen slutat utveckla Mountain Lion?

Ok, det var en olycklig formulering kanske Jag menade förstås utvecklingen av den version som ska släppas nu. Ska försöka skriva det tydligare.

Får man fortfarande installera samma köp på fem datorer? Kollar Apple av det här nogrannare i ML eller är det lika "fritt" som tidigare?

Någon nämde något vid inlogg i appstore eller itunes vid uppdateringar?

Ursprungligen av jurassic579:

Får man fortfarande installera samma köp på fem datorer? Kollar Apple av det här nogrannare i ML eller är det lika "fritt" som tidigare?

Det är friare än tidigare så vitt jag vet. För Lion hette det "All your authorized Macs":

och för Mountain Lion heter det bara "For all your personal Macs" - det kanske är samma sak men det låter friare:

I prakten lär det vara så att man ska ha samma Apple-ID i Mac App Store skulle jag tro.

En annan förklaring än den i ovanstående länk är att det krävs Sandy bridge med quicksync för att det ska fungera.
AnandTech - Thoughts on the Mac OS X Mountain Lion Developer Preview

Ja, Quicksync är den förklaring jag fått höra sen första betan... Den andra var by för mig också.

GM känns OK. Jag har problem med att få iCloud att fungera (inget verifieringsmail skickas ut), men det kan jag leva med. Det blir skoj när den skarpa versionen kommer ut i slutet av månaden - även om denna säkerligen är identisk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-11 19:05
Ursprungligen av Tobias Schelin:

GM känns OK. Jag har problem med att få iCloud att fungera (inget verifieringsmail skickas ut), men det kan jag leva med. Det blir skoj när den skarpa versionen kommer ut i slutet av månaden - även om denna säkerligen är identisk.

Märker du av någon prestanda skillnad mot Lion? Är datorn segare?

Ursprungligen av lappen71:

Märker du av någon prestanda skillnad mot Lion? Är datorn segare?

Hittills har jag inte uppmärksammat någon sämre prestanda. Däremot använder Mountain Lion något mer internminne, men det är väl något som man kan förvänta sig av en helt ny version.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

GM känns OK. Jag har problem med att få iCloud att fungera (inget verifieringsmail skickas ut), men det kan jag leva med. Det blir skoj när den skarpa versionen kommer ut i slutet av månaden - även om denna säkerligen är identisk.

Men fick du ICloud att funka i slutändan eller vad är problemet? Någon annan som upplever problem? Jag vet att det är en GM men den borde ju upplevas som relativt buggfri eller?

Ursprungligen av jurassic579:

Men fick du ICloud att funka i slutändan eller vad är problemet? Någon annan som upplever problem? Jag vet att det är en GM men den borde ju upplevas som relativt buggfri eller?

Det var SBS att iCloud inte funkade.

Funkade bra här på en Mac Mini, men efter ett tag vill den inte boota längre till ML, så la in Lion tills det är ordnat.
Kör med en icke-Apple SSD i maskinen och känns som det beror på det.

Ursprungligen av jurassic579:

Men fick du ICloud att funka i slutändan eller vad är problemet? Någon annan som upplever problem? Jag vet att det är en GM men den borde ju upplevas som relativt buggfri eller?

Glömde att följa upp det här. Problemet låg helt och hållet på min egen sida. Man ska ange rätt e-post-adress om det ska fungera. Givetvis angav jag inte den som jag hade registrerad för iCloud. Men nu fungerar det utmärkt.

  • Medlem
  • 2012-07-11 23:44

Kommer det att kosta 20 usd oavsett vilken version man går upp från?

Ursprungligen av Baron:

Kommer det att kosta 20 usd oavsett vilken version man går upp från?

Ja, det lär inte spela någon roll eftersom ditt köp i Mac App Store är en fullvärdig version som kan läggas in på vilken Mac som helst. Dock givetvis med undantag för att berörd Mac måste möta de systemkrav som ställs.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-11 23:56

Vad jag har hört ska ML vara ruskigt snabbt i förhållande till Lion, speciellt Safari. Stämmer detta, är det så stor skillnad?

Ursprungligen av zinned:

Vad jag har hört ska ML vara ruskigt snabbt i förhållande till Lion, speciellt Safari. Stämmer detta, är det så stor skillnad?

Tycker att Safari 6 är ganska rapp. Annars vet jag inte om jag märker någon prestandaskillnad åt något håll.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-12 10:33

Vänta nu... hur får du märket på disken du har i datorn till att ett OS (?) inte fungerar? Finns ju inget som heter Apple på hårddiskar/SSD/Flashminne utan det är samsung/toshiba mm.. mm... och alla är "kompatibla". Finns inget som är bättre för att det sitter i från köp från Apple eller att du byter ut det i efterhand.

Vore det "kritiskt" vore enheten inte utbytbar. Att de i de nya datorerna är integrerade är enbart för att spara plats för att datorn ska bli minmal, inget med övrig funktionalitet.

Ursprungligen av mattem:

Vänta nu... hur får du märket på disken du har i datorn till att ett OS (?) inte fungerar? Finns ju inget som heter Apple på hårddiskar/SSD/Flashminne utan det är samsung/toshiba mm.. mm... och alla är "kompatibla". Finns inget som är bättre för att det sitter i från köp från Apple eller att du byter ut det i efterhand.

Vore det "kritiskt" vore enheten inte utbytbar. Att de i de nya datorerna är integrerade är enbart för att spara plats för att datorn ska bli minmal, inget med övrig funktionalitet.

Det enda jag kan komma på, t.ex. som att Apple endast har TRIM aktiverat på diskar man själv säljer.
Lion funkar precis som det ska.

Ursprungligen av keptang:

Det enda jag kan komma på, t.ex. som att Apple endast har TRIM aktiverat på diskar man själv säljer.
Lion funkar precis som det ska.

Jag kör ML på "icke-Apple" SSD och det fungerar klockrent, precis som man ska kunna kräva.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag kör ML på "icke-Apple" SSD och det fungerar klockrent, precis som man ska kunna kräva.

Håller med, klart det ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-12 12:35

Finns det någon lista typ 10 viktigaste förändringarna? Någon som vet eller kan skicka posta en länk. För mig som är ny på Mac spelar det ju inte så stor roll, men lite nyfiken är man ju trots allt..:cool:

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-12 12:41
Ursprungligen av xms67:

Finns det någon lista typ 10 viktigaste förändringarna? Någon som vet eller kan skicka posta en länk. För mig som är ny på Mac spelar det ju inte så stor roll, men lite nyfiken är man ju trots allt..:cool:

Apple - OS X Mountain Lion
Apple - OS X Mountain Lion - See everything the new OS X can do.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-12 13:03

:">;)

Ursprungligen av xms67:

Finns det någon lista typ 10 viktigaste förändringarna? Någon som vet eller kan skicka posta en länk. För mig som är ny på Mac spelar det ju inte så stor roll, men lite nyfiken är man ju trots allt..:cool:

Jag har ingen fullständig sammanställning men i den här artikeln finns de nyheter som kom vid WWDC (utöver de som redan var kända) sammanfattade.

Edit: Sen finns även den här sammanfattningen av lite fler små nyheter i ML.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-12 20:30
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har ingen fullständig sammanställning men i den här artikeln finns de nyheter som kom vid WWDC (utöver de som redan var kända) sammanfattade.

Edit: Sen finns även den här sammanfattningen av lite fler små nyheter i ML.

Tack!

1
Bevaka tråden