Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Migrera från iOS 5 till Android

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2012-07-11 23:18

Primärt är det kontakterna men sekundärt helst det mesta.

Jag planerar att skaffa en ny lur. Iphone femman verkar dröja så det lutar åt en Android lur istället. Nu undrar jag hur man ska gå till väga för att få över främst kontakterna, men helst massa annat med som kalender och foton, anteckningar. etc till min nya lur. Jag har ett gmailkonto som jag skulle kunna använda som mellanlagring. Är det kanske till och med så att Android har väldigt enkelt för att synca med gmail?

Ja, utav någon förunderlig anledning har Androidlurar väldans lätt att synka med Gmail

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, utav någon förunderlig anledning har Androidlurar väldans lätt att synka med Gmail

Precis som att iOS-enheter har väldigt lätt att synka med Google och dess tjänster.
Har kört med Googles tjänster (Gmail/kontakter/kalender osv..) på iPhone (och numera iPad också) sen 2007.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-12 07:55
Ursprungligen av creepwood:

Primärt är det kontakterna men sekundärt helst det mesta.

Jag planerar att skaffa en ny lur. Iphone femman verkar dröja så det lutar åt en Android lur istället. Nu undrar jag hur man ska gå till väga för att få över främst kontakterna, men helst massa annat med som kalender och foton, anteckningar. etc till min nya lur. Jag har ett gmailkonto som jag skulle kunna använda som mellanlagring. Är det kanske till och med så att Android har väldigt enkelt för att synca med gmail?

Nu vet jag inte hur många applikationer du har, men alla dessa (och förmodligen dess data) kommer gå förlorade.

I övrigt är det svårt att ge dig tips när du inte säger var dina kontakter/kalendrar m.m. finns idag eller vad för telefon du ska gå över till, men att lägga allt på Gmail låter vettigt.

Jo, apparna går inte över från plattform till plattform. Inte ens om samma app finns för både iOS och Android får du lov att ladda ner den gratis igen till Android utan det är bara att plocka fram lädret.

Enklaste sättet att synka kontakter måste vara att gå via gmails exchangeserver och synka dina kontakter med gmail.

Men det tar emot att ge sådana här råd...

Ursprungligen av BlackSmp:

Enklaste sättet att synka kontakter måste vara att gå via gmails exchangeserver och synka dina kontakter med gmail.

Men det tar emot att ge sådana här råd...

Ja, personligen ryser jag vid tanken på att besudla mina händer med en Android-lur när man har en alldeles utmärkt iPhone. Hellre en 1:a generationen iPhone än den nyaste häftigaste Andriod-luren.

Gmail. Finns på Exchange. Lägg till m.google.com som server och logga in med dina vanliga kontaktuppgifter. Apparna är däremot förlorade.

Gmail, som de flesta redan sagt. Det går med MS Exchange också, om ditt företag har hela sitt digitala liv i en sådan, men jag fick det att funka bättre - helt perfekt, faktiskt - med kontakter och kalendrar o dylikt när jag bytte från iphone till android. Vissa apputvecklare låter en byta licens - maila och fråga - men i stort ska du räkna med att få hosta upp stålar igen för appar du köpt för den ena plattformen när du byter till den andra. Om du har en jailbreakad iphone kan du med hjälp av någon filbrowser extrahera de datafiler som ios per default gömmer i apparna och lägga över dem på androidluren (den har ett filsystem fritt tillgängligt, så du behöver inte göra något speciellt där), men det kan vara såpass krångligt att gröpa ut datat ur iphone att det är mycket lättare att bara drag-och-droppa dem från din dator (androidluren dyker upp som en extern hårddisk när du kopplar in den) om du har en kopia av dem där. En variant som jag inte har provat själv, men som några bekanta som bytt iphone->android har kört är att installera Dropbox-appen och lägga över filer dit. Dessa kan du sedan hämta med motsvarande app på androiden.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2012-07-16 16:30

Jag följde en guide där man lade till m.google.com som en exchange-server och valde att bara synka kontakter där nånstans, men ingenting har hänt än och det är snart en vecka sedan

Jag får fortsätta leta. Tack till de som försökte hjälpa till.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2012-07-17 23:00

Testa att ställa frågan på swedroid.se/forum!

De kommer bara säga vad som redan sagts i tråden. Skaffa gmail. Synca. Synca den nya nallen mot samma konto. Klart.

1
Bevaka tråden