Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barba bygger en Hackintosh [G5 Mod]

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Anledningen till att jag föll in på spåret att bygga en hackintosh beror på några olika anledningar:

  • Har länge gått i tankarna att köpa en NAS för att utöka antalet TB i mitt hem.

  • Min MBP från mid 2010 räcker inte riktigt hela vägen i prestanda.

  • Har nu min MBP som stationär då jag främst använder min nya iPad för soffsurf etc.

  • Med tanke på ovan så vill jag gärna ha en stationär som dessutom inte kostar skjortan och enkelt kan uppgraderas vid behov.

Så det hela föll alltså på att bygga sig en egen hackintosh (finns säkert andra alt. men dom är säkert inte lika roliga ).

Nu finns det hur många trådar som helst om hackintosh och hur man modifierar en G5:a till detta ändamål, men jag hoppas ändå att någon finner nytta av tråden, alt. finner den intressant. Tråden kommer att uppdateras allt eftersom.

Prylarna + kostnad:

Installation (Notera att dessa inställningar endast är för ovan hårdvara) och troligtvis är annorlunda för din installation:

  1. Uppdaterade Bios via Q-flash (Se manualen).

  2. Aktiverade HCI i Bios (Annars hittas inte hårddisken).

  3. Skapade en bootbar USB-sticka med UniBeast.

  4. Bootade från stickan, formaterade hårddisken och gick igenom installationen.

  5. Körde MultiBeast.

  6. Lade till: <key>Graphics Mode</key><string>1920x1080x64</string> i org.chameleon.Boot.plist för att komma undan problem med grafiken (Se sidan 2)

Jag började med att riva ut allt i min gamla G5:a. Tog en trasa och lite vatten och rengjorde den:

Beställde även en sådan här från denna sida som jag sedan ska stoppa in för att kunna fästa moderkortet (Den ska tydligen vara populär vid sådana här mods):

Nu ska jag bara få min mobo-tray så blir det dags att ta fram dremeln

Senast redigerat 2013-01-16 15:56

10/07/2012
Hittade enI/O till ATX kabel som en kille i Barcelona gör. Ska även åka dit på måndag för att få lite sol på benen så möjligtvis träffas vi upp så att jag slipper frakten (Endast 5€ dock). Dessa går att göra själv om man har kvar den ordinarie kabeln, men jag känner att 20€ är helt klart värt det.

13/07/2012
Fick äntligen min mb-tray från mountain mods. Gick relativt snabbt faktisk. Har iaf försökt att få den på plats. Kommer nog att lägga lite mer arbete på den i morgon.

26/07/2012
Väl hemma från en resa till Spanien så satte jag igång igen. Nu är chassit färdigsågat och moderkortshållaren passar som den ska. Köpte mig lite skruvar på Claes Ohlsons för att skruva fast den i chassit. Hålen jag borrade håller inte hög klass, men det ska nog hålla ändå. Jag köpte tidigare ett redigt epoxy som jag ska använda för att limma tillbaka de "pluppar" som tidigare användes för att hålla fast moderkortet (observera att jag använder mig av de långa, se bild). Nu ska jag bara limma dit 4st och invänta delarna som kommer på posten om några dagar.

27/07/2012
Bilderna nedan visar hur jag har limmat fast "plupparna". Hittade även två fläktskydd som kommer ifrån fläkten som kyler diskarna i G5:an. Man tager vad man haver :). Fick även moderkort och processor idag. Nu ska jag bara köpa in resten.

02/08/2012
Har idag gjort lite mer metallarbete. Den aluminiumbit som blev över av moderkortshållaren använde jag till att göra fästen till nätaggregatet. Är inte helt nöjd med baksidan av moderkortshållaren men det får gå. På en bild nedan ser ni en bild på hur aluminiumbiten såg ut innan filade och borrade hålen. Är lite osäker om jag ska skruva eller limma fast fästena i chassit, troligtvis så skruvar jag.

08/08/2012
Gjorde klart det andra fästet till nätaggregatet idag. Fick även min SSD så nu har jag alla delar som behövs för att kunna starta den. Har även skruvat dit bakstycket och passade även på att sätta dit moderkortet för att se om nätaggregatet tog i moderkortet när allt sitter där de ska, vilket de inte gjorde. Nu ska jag bara såga lite till på plattan som DVD-läsaren vilar på, sedan är det endast montering kvar Just det, jag måste även klura ut ett bra sätt att montera hårddiskarna.

06/09/2012
Har legat på latsidan ett tag men har nu tagit tag i hårddiskschassit och installerat en ny CPU-kylare från Noctua. Ni ser även grafikkortet ovanför kylaren. Får se om jag sätter dit en cd-läsare, har inte haft behov av en på några år.

Senast redigerat 2012-09-06 18:35

Vad blir det för komponenter?

Ursprungligen av Andreas D:

Vad blir det för komponenter?

Har inte riktigt bestämt mig ännu. Men jag tror jag ska våga på mig en Ivy Bridge. Just nu klurar jag på vilket moderkort jag ska välja. Vill helst slippa strula runt med kexts i största möjliga mån.

Har fått lite info från tonymacx86s forum och de rekommenderar dessa då de är fungerar "out of the box". Men vilken ska jag välja? Är mest osäker på moderkortet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-13 16:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har fått lite info från tonymacx86s forum och de rekommenderar dessa då de är fungerar "out of the box". Men vilken ska jag välja? Är mest osäker på moderkortet.

[ATTACH="CONFIG"]33764[/ATTACH]
[ATTACH="CONFIG"]33765[/ATTACH]

Jag tror Z moderkort är bäst? Vet inte hur det är i denna generationen, men tidigare gick det ju inte att överklocka med alla moderkort om det är något du vill ge dig på.

Ursprungligen av Json_81:

Jag tror Z moderkort är bäst? Vet inte hur det är i denna generationen, men tidigare gick det ju inte att överklocka med alla moderkort om det är något du vill ge dig på.

Så! En mindre uppdatering. Jag var tvungen att riva ut och placera "bakstycket" för att kunna placera plattan till moderkortet. Troligtvis så måste jag limma dit "pinnarna" som jag tidigare tog bort när jag rev ut alla saker ur datorn för att kunna sätta dit moderkortet. Fler bilder kommer med förklaring.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-11 19:15

Lycka till med bygget! Själv tycker jag det är för många faktorer som spelar in för att jag ska våga ge mig in på det. Jag vill att det ska fungera 100%.

Rapportera snart igen!

Ursprungligen av joakimo:

Lycka till med bygget! Själv tycker jag det är för många faktorer som spelar in för att jag ska våga ge mig in på det. Jag vill att det ska fungera 100%.

Jag försökte installera OSX86 på en netbook, den netbook som skulle fungera bäst, och det var jobbigt, tidsödande och blev aldrig rätt -och då var hårdvaran redan från början "bästa tänkbara". Det gör jag inte om. Som sagt, för många faktorer som spelar in, mycket som kan strula. Så att pussla ihop den själv låter verkligen inte som något jag skulle ge mig på. (Därmed inte sagt att jag vill avskräcka dig, det är bara roligt om du kan få till något komplett och stabilt.)

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag försökte installera OSX86 på en netbook, den netbook som skulle fungera bäst, och det var jobbigt, tidsödande och blev aldrig rätt -och då var hårdvaran redan från början "bästa tänkbara". Det gör jag inte om. Som sagt, för många faktorer som spelar in, mycket som kan strula. Så att pussla ihop den själv låter verkligen inte som något jag skulle ge mig på. (Därmed inte sagt att jag vill avskräcka dig, det är bara roligt om du kan få till något komplett och stabilt.)

Jag visste inte att Apple byggt in fullt stöd för Atom/Fusion-processorer i OS X.

Ursprungligen av keptang:

Jag visste inte att Apple byggt in fullt stöd för Atom/Fusion-processorer i OS X.

Hur fullt stödet var vet jag inte men det rullade, med 10.5. Dock utan ljud och nätverk. I 10.6 lär Atom-stödet ha tagits bort, ryktas det.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hur fullt stödet var vet jag inte men det rullade, med 10.5. Dock utan ljud och nätverk. I 10.6 lär Atom-stödet ha tagits bort, ryktas det.

Jag har en Dell 1010 mini som jag kör en fullt fungerande 10.6.8 på (så när som på hibernation), så där finns det stöd för atom i varje fall. Men visst är det lite små strul att uppdatera systemet, har man lite oflyt och gör nått fel så kan man ju fastna i någon boot loop. Fast man har alltid alternativet att starta från USBenhet med en klon på senaste fungerande systemet och därifrån så har man ju alltid kunna fixa till felen

Visst kan det bli lite meck i bland men det är ju ganska lärorikt och kul. Förövrigt så köpte jag Dell'en enbart med syfte att skaffa en hackint0sh så det första jag gjorde när lådan från Dell kom var att slänga ut Windows. Jag har faktiskt aldrig ens bootat upp windows på den burken...

Faktiskt så tycker jag att det har varigt skönt med burk som lirar bra ihop med de riktiga mac'arna i hemmet men ändå varit grymt smidig att ta med på resande fot. Nu ska jag med spänning följa den här tråden och kanske rent av inspireras till att skaffa en stationär hackint0sh

/Jesper

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-04 12:37
Ursprungligen av joakimo:

Lycka till med bygget! Själv tycker jag det är för många faktorer som spelar in för att jag ska våga ge mig in på det. Jag vill att det ska fungera 100%.

Rapportera snart igen!

Ja, det blir lite Windows över det hela igen

Uppdaterad med några till inköp och lite mer info ang. bygget.

Jag har gjort några försök med färdiga PC, iBoot får Mac OS X systemet att boota med äpplet men sedan händer ingenting på länge.

Att lägga ett antal tusen på en PC för att jag kanske kan köra Hackintosh känns som en mindre prioritet, fast det vore ändå kul att ha en kraftful "Mac" om man visste att den skulle fungera 95% eller så...

Minns dagarna man slösat på Mac emulatorer på PCn under andra halvan av 90-talet (Executor, vMac, Fusion, Gemulator etc.)

F*n va gött de ska bli när han sätter de på första försöket o ni står där me era varningar

Ursprungligen av ill_chrill:

F*n va gött de ska bli när han sätter de på första försöket o ni står där me era varningar

...eller tvärtom.

Vi får se hur det går helt enkelt. Jag hoppas givetvis att den ska fungera lika bra som en riktig Mac och vad jag har läst på diverse hackintosh-forum så ska det vara fult möjligt (även om de inte är opartiska).

I värsta fall får jag sälja den eller ge bort den till ngn i familjen eller en kompis, men det är en risk som jag var medveten om. Annars får andra på forumet vetskap om mitt misstag och slipper göra samma tabbe

Ursprungligen av barbapappa_86:

I värsta fall får jag sälja den eller ge bort den till ngn i familjen eller en kompis, men det är en risk som jag var medveten om. Annars får andra på forumet vetskap om mitt misstag och slipper göra samma tabbe

Vill du inte att din familj eller vänner skall köra något stabilt eller säkert?

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Vill du inte att din familj eller vänner skall köra något stabilt eller säkert?

Jag tänkte att dom då kan köra Windows på burken. Eller just ja, stabilt och säkert var det...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-08 16:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vi får se hur det går helt enkelt. Jag hoppas givetvis att den ska fungera lika bra som en riktig Mac och vad jag har läst på diverse hackintosh-forum så ska det vara fult möjligt (även om de inte är opartiska).

I värsta fall får jag sälja den eller ge bort den till ngn i familjen eller en kompis, men det är en risk som jag var medveten om. Annars får andra på forumet vetskap om mitt misstag och slipper göra samma tabbe

Visst går det att få de att funka lika bra som en "riktig" mac om man bara gör rätt när man installerar. Själva basinstallationen är inte så svår men sen kommer det till ett antal trix för att få full funktionalitet (ljud, ethernet, wifi, grafikacceleration). Sen rullar allt på dock, jag har som jag skrev i en tidigare tråd kört min i flera år utan problem och lagt på apples uppdateringar utan att den brutit ihop. Enda problemet är att jag måste lägga tillbaka drivrutinen för ljudet efter varje uppdatering men det kan jag leva med.

Ursprungligen av rhesus:

Visst går det att få de att funka lika bra som en "riktig" mac om man bara gör rätt när man installerar. Själva basinstallationen är inte så svår men sen kommer det till ett antal trix för att få full funktionalitet (ljud, ethernet, wifi, grafikacceleration). Sen rullar allt på dock, jag har som jag skrev i en tidigare tråd kört min i flera år utan problem och lagt på apples uppdateringar utan att den brutit ihop. Enda problemet är att jag måste lägga tillbaka drivrutinen för ljudet efter varje uppdatering men det kan jag leva med.

Som jag förstår det så hjälper det att använda hårdvara som redan stöds av OS X, då slipper man editera .kext etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-09 15:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Som jag förstår det så hjälper det att använda hårdvara som redan stöds av OS X, då slipper man editera .kext etc.

Yes, ju närmare originalhårvaran du kommer desto lättare blir det iom att det då funkar rakt av med apples drivrutiner. Det är dock inte alltid det går för alla komponenter, ex vis nätverk och ljud har varit notoriskt svårt.

En liten uppdatering. Igår gjorde jag klart bakstycket och skruvade fast det i chassit och moderkortshållaren. Gjorde även klart det sista fästet för nätaggregatet. Beställde idag en Noctua NH-D14 som tydligen ska vara the shi* nät det kommer till CPU-kylare. Nu är den snart klar!

  • Medlem
  • 2012-08-09 18:05

Jag misstänker att du redan läst denna: tonymacx86 Blog: Building a CustoMac: Buyer's Guide 2012 men det kan ju vara bra att läsa för andra intresserade...

Ursprungligen av lime:

Jag misstänker att du redan läst denna: tonymacx86 Blog: Building a CustoMac: Buyer's Guide 2012 men det kan ju vara bra att läsa för andra intresserade...

Yes, redan läst. Mycket bra info på den sidan

Bakslag. Kylaren passar inte (jag måste lära mig att mäta två gånger) och då moderkortet inte har stöd för Firewire så fungerar inte kabeln till startknappen, USB mm. Lyckligtvis så ska killen skicka mig ett tillbehör för endast 2€ (gratis om man säger till från början).

Körde hackintosh i 2 år. Fick aldrig till det inbyggda ljudet utan körde med usb-ljudkort. Helt ok lösning för mig då datorn ändå stod i en garderob och jag hade en usb-förlängning till mitt skrivbord. Den största fördelen var att jag kunde köra med ett bra grafikkort för gaming (som apple inte annars erbjuder).

Nu är jag på god väg! Fick nu äntligen den resterande kabeln och kopplade in den. Installerade OSX från UDB-disken och körde MultiBeast efter att OSX installerades. Hade problem med att få till ethernet, men jag hittade rätt drivrutiner till slut.

En sak som jag var tvungen att ändra i Bios var att sätta HDD till HCI istället för PCI. Innan så hittade inte skivverktyget min SSD.

Så nu är den äntligen igång och snurrar på. Ska nu bara köpa mig en större disk och använda den för användarmappen. Sedan en annan CPU-kylare är nog vettigt. Här kommer några goa bilder.

Kan även tillägga att jag nu verkar ha lite problem med grafiken. Får efter ca 3-4 min en svart skärm trots jag har testat DVI & en HDMI-port. Har hittat lite info på tonymacx86.com om vad det kan vara (Tydligen ett vanligt fel?), men det blir ngt för morgondagen.

Edit: Som ni ser så är det kaos inuti chassit. Jag ska snygga till det

Bevaka tråden