Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto sortering?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här och försöker sortera semester bilderna. Till och börja med tilldelade jag de bilder som jag tycker är bra till en egen kategori (Keywords). Klickar sedan över till Sök läge och väljer min knapp. Poff så dyker de bilderna upp.
Nu vill jag sortera dessa internt så att säga.
Jag flyttar och har mig. Inser att jag glömt några bilder hoppar över till assign och markerar dessa och lägger till dom. Glad i hågen hoppar jag tillbaka till Sök läget.
Till min stora fasa har min senaste halvtimmes sorterings jobb bara försvunnit!
Alla bilder ligger inte i den ordning jag la dem i!
Varför?
Hur kan jag jag göra iordning en "sida" med bilder som jag sorterar för att konstruera ett bra bildspel som jag sedan kan visa släkt och vänner?

Nä, iPhoto känns lite tunt när man vill göra nåt mer än att bara kasta in bilder lite allmänt... Har du provat iView? Det har blivit något av en favorit för bildsortering osv för mig. Finns som shareware, och skickas också bundlat med Toast. Snabba, lättjobbade funktioner, bildspel, sortering efter olika principer, utprintning av registerblad, en höjdare i all sin litenhet!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-20 23:27

Om du gör ett nytt album istället så kommer sorteringen att sparas. Lägg över alla bilder du vill från biblioteket till ditt album, och sortera sedan albumet. Jämför med hur man skapar en spellista i iTunes. Funkar på samma sätt.

Btw, jag tycker inte alls att iPhoto är "lite tunt". Det är alldeles lysande på att hålla reda på bilder och kunna sortera och kategorisera.

[ 20 Oktober 2002, 23:30: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

Försöker slå Bumprekord då med ca 10 år i trådbumpning!

iPhoto, senaste versionen 9.3 på Lion (10.7.4)

Alla försök att sortera bilder inom en händelse fungerar INTE.

Följt handboken (hjälpmenyn) hur det skall göras, vill sig inte.

Någon med idéer, eller ngn som bara kan bekräfta att det inte funkar för dem heller?

Skapar nytt Album med dussinet bilder i.
Går in där och försöker flytta runt, går ej.
provat hålla nere ALT osv, fungerar ej.

Ursprungligen av Goflorp:

Försöker slå Bumprekord då med ca 10 år i trådbumpning!

iPhoto, senaste versionen 9.3 på Lion (10.7.4)

Alla försök att sortera bilder inom en händelse fungerar INTE.

Följt handboken (hjälpmenyn) hur det skall göras, vill sig inte.

Någon med idéer, eller ngn som bara kan bekräfta att det inte funkar för dem heller?

Skapar nytt Album med dussinet bilder i.
Går in där och försöker flytta runt, går ej.
provat hålla nere ALT osv, fungerar ej.

Nej, den går jag bet på. Jag kör 9.3 på 10.8 och menyvalet Sortera -> Manuellt är ständigt grått. I hjälpen står det ju inte ens beskrivet hur man kan sortera manuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-11 10:11

Jag kör iPhoto 8.

Det är inte meningen att du ska sortera bilderna i en händelse. Jag tror att de automatiskt är sorterade i tidsordning.

Du kan slå ihop händelser eller splitta.

Vill du sortera bilder i en viss ordning ska du kunna göra det i ett album eller bildspel (dock inte ett smart album). Det fungerar utmärkt hos mig, men jag kör ju en lite äldre version...

Där satt den! Man kan bara sortera bilder manuellt i album - inte i händelser.

Och idag öppnar jag iPhoto.
Klickar på albumet "test" som jag gjorde häromsist med dussinet bilder i....

Tar tar i bild nummer tre och lägger den på rad två.... schmack!
Allt fungerar som det är tänkt - det fungerande INTE häromdagen.

Klickar på Händelser. Ser alla mina händelser i stora fönstret.
Markerar en händelse, drar och släpper den lite längre ner - fungerar.
Det fungerade INTE häromdagen HELLER.

Sortera händerlser = manuellt upp i menyn.

Varför fungerar det på Onsdag, men inte på Tisdag?

Gör en sista koll, klickar in mig i en händelse och försöker flytta; det går inte...
Det gick inte häromdagen heller....

Summerat ; man kan sortera Händelserna, inne i albumen, men inte inne i en enskild händelse....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 10:26

Nu är jag så ny i allt med Mac så detta är kanske en riktigt nybörjarfråga...

Från en händels vill jag placera ett antal foron i ett album.
1. skapar ett album
2. går in i händelser och väljer ett antal bilder genom att klicka och hålla in cmd'
3. klickar på en bil och drar de til rätt album. Ser att rätt antal bilder syns i en lite cirkel
4. öppnar mappen och hittar massa olika bilder. Vid ett tillfälle även bilder från andra händelser. Vid ett annat försök alla bilder från händelsen.

Varför händer detta? Är inte detta rätt sätt att göra det på? Om det finns ett annat sätt som man SKA göra det på bodre ändå inte fler bilder än de markerade flyttas. Och absolut inte från andra händelser än där jag väljer bilder.

Hur ska man göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 10:35

Hrmp... Efter tre försök skrev jag tråden. Direkt efter provar jag igen. Och tada... Det fungerade...

1
Bevaka tråden