Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett liv utan Flash?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-09 23:21

Hej! Om man vill surfa på nätet och se på film från tex Youtube utan att använda Flash, hur gör man då? Jag vet att iPhone/iPad saknar stöd för Flash och det går tyligen (?) aldeles utmärkt, men hur är det med OSX? Jag vill bli av med Flash för att det gör datorn långsammare. Finns det några bra tips, eller måste man dras med eländet?

YouTube fungerar med HTML5. Men det funkar sådär, tror det är i beta än så länge.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-10 02:58

Prova ett tag utan Flash och se hur det går. ClickToFlash för Safari och https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/flashblock/ för Firefox.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-10 03:26

Vill du testa youtube utan flash aktiverar du det här YouTube - Broadcast Yourself.

Flash gör inte datorn långsammare. Däremot kan det innehåll som Flash-spelaren visar ta mer eller mindre kraft. Så länge det är bara reklam så ser många det som en vinst att slippa reklamen, men om det däremot inte är det så innebär det att man går miste om innehållet, såtillvida att inte sidan erbjuder något annat alternativ, t.ex. i form av HTML5, men skillnaden mellan att titta på t.ex. en video i HTML5 eller Flash är helt försumbar (givet att man kör nya versioner av såväl Safari som Flash)

Läs gärna min tråd om prestanda i Flash:

http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/286804-ganger-snabbare-flash.html

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-10 11:53
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Flash gör inte datorn långsammare. Däremot kan det innehåll som Flash-spelaren visar ta mer eller mindre kraft. Så länge det är bara reklam så ser många det som en vinst att slippa reklamen, men om det däremot inte är det så innebär det att man går miste om innehållet, såtillvida att inte sidan erbjuder något annat alternativ, t.ex. i form av HTML5, men skillnaden mellan att titta på t.ex. en video i HTML5 eller Flash är helt försumbar (givet att man kör nya versioner av såväl Safari som Flash)

Läs gärna min tråd om prestanda i Flash:

http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/286804-ganger-snabbare-flash.html

Bra och intressant inlägg (i länken). Jag gissar att det är så att man får leva med Flash och lära sig att hantera det bättre!

  • Medlem
  • 2012-07-10 10:36

Förstår inte varför alla sidor ska bygga sina egna videospelare. Flash eller HTML 5. Varför inte bara använda den inbyggda spelaren i operativsystemet? Verkar fungera fint på iOS i alla fall. Konstigt nog fungerar inte vissa sidor på Mac. Den vill ha Flash. Samma sida kan fungera på iOS utan Flash. Mysko.

Inte ovanligt att man får en länk till en YouTube-film.
"This video is currently not available"
Ändrar user agent till iPad. Filmen börjar spela.

Mysko.

Senast redigerat 2012-07-10 11:13
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-10 11:49
Ursprungligen av Zepto:

Förstår inte varför alla sidor ska bygga sina egna videospelare. Flash eller HTML 5. Varför inte bara använda den inbyggda spelaren i operativsystemet? Verkar fungera fint på iOS i alla fall. Konstigt nog fungerar inte vissa sidor på Mac. Den vill ha Flash. Samma sida kan fungera på iOS utan Flash. Mysko.

Inte ovanligt att man får en länk till en YouTube-film.
"This video is currently not available"
Ändrar user agent till iPad. Filmen börjar spela.

Mysko.

Var/hur ändrar man user agent? Jag förmodar att det är någon stans i webläsaren?

  • Medlem
  • 2012-07-10 12:00
Ursprungligen av ballo:

Var/hur ändrar man user agent? Jag förmodar att det är någon stans i webläsaren?

I Safaris inställningar kan man aktivera en utvecklarmeny.
Då dyker det upp en extra meny i menyraden där man kan göra sånt.
Går säkert att göra något liknande i andra webbläsare.

1
Bevaka tråden