Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 blir utan flera av de största nyheterna i iOS 6

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Googla.

Ursprungligen av Gordy:

Glödlampor har väl altid hållit olika kvalitet Ikeas lampor höll väldigt kort tid medan andra märkens lampor höll väldigt länge och de kretsar som sitter i vissa bläckpatroner handlar väl mer om att skydda mot piratpatroner som ofta håller dålig kvalitet och givetvis gör att skrivartilverkarna tjänar mindre pengar, de säljer ju ofta skrivarna med förlust för att tjäna pengar på att sälja patronerna dyrt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 09:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Googla.

Länka gärna till det du påstår stämmer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-19 11:40
Ursprungligen av Gordy:

Länka gärna till det du påstår stämmer.

Planned obsolescence - Wikipedia, the free encyclopedia

Begreppet "Planned obsolescence" myntades redan på 30-talet. Det är verkligen inget nytt.

Ursprungligen av Gordy:

Glödlampor har väl altid hållit olika kvalitet Ikeas lampor höll väldigt kort tid medan andra märkens lampor höll väldigt länge och de kretsar som sitter i vissa bläckpatroner handlar väl mer om att skydda mot piratpatroner som ofta håller dålig kvalitet och givetvis gör att skrivartilverkarna tjänar mindre pengar, de säljer ju ofta skrivarna med förlust för att tjäna pengar på att sälja patronerna dyrt.

Så går de om man ska sälja grejer nästan gratis, då blir det skit. De e ingen konspiration.
Det är väl enklare att producera grejer av dålig kvalitet än av bra och sedan tillsätta en tidsinställd självförstörare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-19 11:59

Det finns en väldigt intressant dokumentär om just "Planned obsolescence" på SVT Play som jag rekommenderar alla att se. Den berättar om när det introducerades, som Vassius sa, redan på 30-talet och fram till idag.

Programmet heter "Glödmapskonspirationen".

Ursprungligen av zinned:

Det finns en väldigt intressant dokumentär om just "Planned obsolescence" på SVT Play som jag rekommenderar alla att se. Den berättar om när det introducerades, som Vassius sa, redan på 30-talet och fram till idag.

Programmet heter "Glödmapskonspirationen".

Jag hittar den inte, vad heter den egentligen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag hittar den inte, vad heter den egentligen?

Den verkar tyvärr inte ligga kvar på SVT Play men här finns den på YouTube: Dokument Utifrån, Glödlampskonspirationen, planerat åldrande. - YouTube

Jag har köpt ett tiotal album i FLAC men har inte sett ett i ALAC än.
Jag råkade rippa mina 200+ CD i FLAC och är nu "tvungen" att konvertera till ALAC.

Är jag pirat nu?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 16:41

Läser man in sig lite mer på det här så kan man lära sig följande nämligen att Phoebus även strävade efter att det skulle tillverkas glödlampor av jämn kvalitet eftersom de även bötfällde de tillverkare som tillverkade lampor som gick sönder innan tusen timmar och de såg på goda grunder 1000 lystimmar som optimalt & effektivt och att Phoebus-kartellen inte saknade konkurrens.

"The cartel served as a convenient way to lower costs and allegedly took on considerable efforts to cap the life expectancy of light bulbs at 1000 hours,[3] while at the same time hiking prices without fear of competition.These efforts included levying fines on members for bulbs that lasted more or less than 1000 hours. Standardization of light bulbs was another side-effect of the cartel.
However, 1000 hours was a reasonable optimum life expectancy for most bulbs. A longer lifetime could be obtained only at the expense of efficiency: more electricity is wasted as heat and less light is obtained."
In the late 1920s a Swedish-Danish-Norwegian union of companies (the North European Luma Co-op Society) began planning an independent manufacturing center. Economic and legal threats by Phoebus did not achieve the desired effect, and in 1931 the Scandinavians produced and sold lamps at a considerably lower price than Phoebus.
Phoebus cartel - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag kunde köra "facetime" på min Nokia E71, min E51 och på min sex år gamla Motorola över 3G-nätet... varför min nio månader gamla iPhone4 inte skulle kunna göra det är för mig en gåta.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 10:28
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag kunde köra "facetime" på min Nokia E71, min E51 och på min sex år gamla Motorola över 3G-nätet... varför min nio månader gamla iPhone4 inte skulle kunna göra det är för mig en gåta.

Skillnaden är att dina Nokia kör med den videotelefoniteknik som är inbyggd i telenäten och som operatörerna tar flera kronor i minuten för. Om alla släpper telefoner som skickar video som data över internet istället så finns risken att det blockeras precis som nu håller på att ske med IP-telefoni genom mobiltelefonen.

Ursprungligen av Mija:

Skillnaden är att dina Nokia kör med den videotelefoniteknik som är inbyggd i telenäten och som operatörerna tar flera kronor i minuten för. Om alla släpper telefoner som skickar video som data över internet istället så finns risken att det blockeras precis som nu håller på att ske med IP-telefoni genom mobiltelefonen.

Med risk för att jag eventuellt missuppfattat dig. Men menar du alltså att anledningen till att man håller tillbaka facetime över 3G skulle var att man är "rädd" att data-trafiken överbelastastar nätet och facetime-protokollet isåfall riskerar att bli blockerat?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-20 22:09
Ursprungligen av PeeMaN:

Med risk för att jag eventuellt missuppfattat dig. Men menar du alltså att anledningen till att man håller tillbaka facetime över 3G skulle var att man är "rädd" att data-trafiken överbelastastar nätet och facetime-protokollet isåfall riskerar att bli blockerat?

Det är bara Apple som vet. Men visst var det väl något skit i början som bland annat AT&T la sig i hur det (inte) skulle fungera. Rent tekniskt har det ju gått att köra Facetime över 3G länge för dom som jailbreakat.

Om operatörerna kan ta 5 kronor i minuten för sin videosamtalsfunktion i nätet så vill dom nog gärna stoppa Facetime om dom kan.

Senast redigerat 2012-06-20 22:27
Ursprungligen av Mija:

Det är bara Apple som vet. Men visst var det väl något skit i början som bland annat AT&T la sig i hur det (inte) skulle fungera. Rent tekniskt har det ju gått att köra Facetime över 3G länge för dom som jailbreakat.

Om operatörerna kan ta 5 kronor i minuten för sin videosamtalsfunktion i nätet så vill dom nog gärna stoppa Facetime om dom kan.

Nu blir jag ännu mer förvirrad. Menar du att du tror att det kan vara operatörerna som sätter tryck på apple så att de inte "tillåter" att de släpper upp facetime på sin äldre iphone4 för att de förlorar intäkter på eventuellt 3G-videosamtal?

Personligen är jag mer inne på följande spår:
Köp en ny iphone4s om du vill facetimea över 3G. Vi vill tjäna pengar på byte till ny telefon.

Ursprungligen av Mija:

Skillnaden är att dina Nokia kör med den videotelefoniteknik som är inbyggd i telenäten och som operatörerna tar flera kronor i minuten för. Om alla släpper telefoner som skickar video som data över internet istället så finns risken att det blockeras precis som nu håller på att ske med IP-telefoni genom mobiltelefonen.

Vad är skillnaden med att "strömma en videolänk" (facetime) mot att se på YouTube, SVT play etc? Gissar du eller baserar du dina uppgifter på fakta? Dessutom var det ju inte det jag konstaterade utan varför en iPhone4 inte skulle klara av "facetime" över 3G-nätet. Den gör ju det uppenbarligen över WiFi.

Ursprungligen av primu[s]®:

Vad är skillnaden med att "strömma en videolänk" (facetime) mot att se på YouTube, SVT play etc? Gissar du eller baserar du dina uppgifter på fakta? Dessutom var det ju inte det jag konstaterade utan varför en iPhone4 inte skulle klara av "facetime" över 3G-nätet. Den gör ju det uppenbarligen över WiFi.

Skillnaden är inte teknisk utan konkurrensmässigt och jag tycker att Mija var tydlig i detta.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skillnaden är inte teknisk utan konkurrensmässigt och jag tycker att Mija var tydlig i detta.

Fast det är ju fortfarande inte svar på min fråga om varför inte en iPhone4 anses tillräckligt kraftfull för att strömma video över 3G-nätet.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 22:11
Ursprungligen av primu[s]®:

Fast det är ju fortfarande inte svar på min fråga om varför inte en iPhone4 anses tillräckligt kraftfull för att strömma video över 3G-nätet.

Lite ute och cyklar här (som vanligt och blir säkert knäppt på näsan även denna gång), men kan väl vara att den inte klarar att komprimera signalen tillräckligt fort för att Apple ska godkänna den då man är rädd att folk som inte kan köra nått häftigt spel samtidigt som dom kör Face-Time kommer att gnälla som sjutton?

Äsch, det är nog bara frågan om produktdifferentiering. Ingenting teknisk bakom det hela

  • Avstängd
  • 2012-06-21 22:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Äsch, det är nog bara frågan om produktdifferentiering. Ingenting teknisk bakom det hela

...

  • Avstängd
  • 2012-07-10 02:20

Nu undrar jag bara lite hur snikna Apple faktiskt är som åtminstone kunde ha levererat turn by turn till iP4... det kan ju ett flertal appar redan på iP3 och uppåt med köpta appar... Siri och dom andra tycker jag inte är så viktiga, iaf inte Siri så länge den inte funkar fullt ut i landet Minst&Sist...

Bevaka tråden