Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs Office eller fungerar Pages bra?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 23:45

Sitter med min nya MBA och kör fast redan första kvällen. Ett dokument måste gå iväg. Ett word dokument... Får plocka fram gamla laptopen till familjens stor glädje..:">

Ftågan som dyker upp är om jag ska köpa Office-paketet eller om Pages fungerar? Jag har insett att Pages inte fungerar optimalt i sin kompabilitet med Office-dokument när jag kör det på iPad.

Men är det någon skillnad på Mac versionen? Fungerar det bättre?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-09 23:52

Alla iWork-versionerna på iOS är subset av iWork för OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 23:55
Ursprungligen av frazze:

Alla iWork-versionerna på iOS är subset av iWork för OSX.

Det där förstod inte jag..:"> Skulle jag med pistolen mot huvudet tvingas ge en översättning skulle det bli nej. Nej, det fungerar inte bättre. Har jag gissat rätt?

  • Avstängd
  • 2012-07-10 01:10
Ursprungligen av frazze:

Alla iWork-versionerna på iOS är subset av iWork för OSX.

Förutom att iOS versionerna fungerar med iCloud vilket inte OSX versionerna gör vad jag vet...

  • Medlem
  • 2012-07-09 23:53
Ursprungligen av xms67:

Behövs Office eller fungerar Pages bra?

Ja.

Jag är relativt nöjd med Pages i OS X. Det fungerar bra att hantera enklare Word-dokument som inte innehåller Office-specifika funktioner. Är du inte beroende av dessa så tycker jag att du ska köra på Pages ett tag.

Ska du skriva mycket i Word är det helt klart bättre att köpa det för mesta möjliga kompatiblitet. Annars vill jag slå ett slag för Home » LibreOffice som är ett fullgott alternativ till både Word och Pages om man inte behöver ha full kompatiblitet vad det gäller import/export av mer avancerade dokument. De wordfiler jag skapat däri har utan strul kunnat öppnas i MS Word på Windows-PCs. Dessutom kostar det inget att prova.

Det som funkar dåligt i export från Pages till Word är textrutor o vissa typsnitt. Har du tex gjort ett dokument i Pages som är uppbyggt med ett antal textrutor o ser hur snyggt ut som helst så ryker hela layouten när du exporterar till word e-som wordverktyget i princip inte förstår sig på textrutorna.

Handlar det å andra sidan om ett enkelt dokument utan krusiduller så funkar exporten prima. Pages kan också öppna word-dokument utan problem

Förstår inte vad det är för problem i iPad-Pages som du nämner...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 00:59
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Förstår inte vad det är för problem i iPad-Pages som du nämner...

Typ det du skriver om. Typsnitt, bilder och formatering ryker ofta om man kör mellan dessa program. Jag som ofta dessutom jobbar i mallar som är satt i Word får stora problem.

Ta bara ett exempel. På många möten gillar jag att skriva mina egna mötesanteckningar direkt i dagordningen. Det fungerar ofta mycket dåligt.

Jag tycker mycket bättre om att arbeta i Pages än Word, och jag använder i princip bara Word när jag ska skriva dokument som ska delas med andra Word-användare. Handlar det om rena text-dokument funkar det alldeles utmärkt att dela mellan Pages-Word och vice versa men så fort det görs någon layout, typ som i ett prospekt, så ballar det ur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 08:46

Jag gillar också at arbeta i Pages. Men då väldigt många av mina dokument ska justeras av andra alternativ att jag justerar i andras worddokument fungerar det inte. Och vi jobbar med ändringar, kommentarer, mallar och mycket formateringar(säger man så?) i form av rubriker på olika nivåer, indrag och punktlistor. Men om man bara skriver för sig själv är Pages utmärkt.

Slösa inte tid (pengar) på att sitta och justera dokument, köp Office.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 09:57
Ursprungligen av keptang:

Slösa inte tid (pengar) på att sitta och justera dokument, köp Office.

Tagit hem en 30-dagars trail som steg ett. Provat nu på morgonen. Verkar vara min melodi. Fast jag har inte fattat Finder och hur man sparar dok. Jag kan inte spara direkt till en undermapp. Kan spara i dokument. Men inte i de mappar jag skapat under dokument.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 10:05
Ursprungligen av xms67:

Kan spara i dokument. Men inte i de mappar jag skapat under dokument.

Jodå, du kan klicka dig vidare där till andra mappar, samma som i Win. Bara att markera/klicka på den mapp du vill dokumentet ska sparas i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 10:18
Ursprungligen av stile:

Jodå, du kan klicka dig vidare där till andra mappar, samma som i Win. Bara att markera/klicka på den mapp du vill dokumentet ska sparas i.

Hittade en liten pil vid namn. Om man klickade där fick man alternativ på mappar... Märkligt ställe att sätta valet på. Den pilen trodde jag var om man ville byta namn till något förvalt eller tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 10:19
Ursprungligen av xms67:

Hittade en liten pil vid namn. Om man klickade där fick man alternativ på mappar... Märkligt ställe att sätta valet på. Den pilen trodde jag var om man ville byta namn till något förvalt eller tidigare.

Ah, ok, den hade jag glömt. Har man fällt ut den en gång så är den utfälld sen. Fint att det löste sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 10:39
Ursprungligen av stile:

Ah, ok, den hade jag glömt. Har man fällt ut den en gång så är den utfälld sen. Fint att det löste sig.

Ditt självklara Jodå... fick mig att prova igen. Så tack!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-10 10:05

Jag håller med Suddgummi. Plocka hem LibreOffice eller OpenOffice. Än så länge är det endast en obskyr funktion i Excel som jag inte fått att fungera i OO/LO men det var i och för sig några år sedan jag testade det så den 'buggen' kanske är åtgärdad. I övrigt känner jag att det är ett fullständigt kompatibelt programpaket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-10 11:51

Någon skillnad på OO och LO? Jag har installerat OO tidigare, någon anledning att byta?

Ursprungligen av kenjon:

Någon skillnad på OO och LO? Jag har installerat OO tidigare, någon anledning att byta?

Same same, but different.

LibreOffice gjorde väl en fork då Oracle började bråka/slutade utvecka OpenOffice.
Oracle gav OpenOffice till Apache.

edit: http://arstechnica.com/information-technology/2011/04/oracle-gives-up-on-ooo-after-community-forks-the-project/
En dryg månad senare: http://www.zdnet.com/blog/open-source/oracle-gives-openoffice-to-apache/9035

Så funktioner lär väl skilja till och från.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-10 12:46
Ursprungligen av kenjon:

Någon skillnad på OO och LO? Jag har installerat OO tidigare, någon anledning att byta?

Jag har inte sett någon direkt skillnad i funktion ÄN... Mest kosmetika jag har noterat hittills så tycker du att det funkar så finns det väl ingen anledning att byta vad jag kan se.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-10 13:03

Jag tycker LibreOffice känns stabilare och den verkar också ha aktivare utveckling än OpenOffice. (ett dussintal releaser sen Jan 2011 kontra en enda?) Åsså är ikonerna snyggare i docken!

Sen köpte jag ändå MS Office när det skulle redigeras dokument med lite mer avancerad formattering. Det lönar sig aldrig att sitta och peta i formateringen på LO/OO och gissa hur det kommer bli när de skickas tillbaka till MS Office-träsket.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-10 13:08
Ursprungligen av alamode:

Jag tycker LibreOffice känns stabilare och den verkar också ha aktivare utveckling än OpenOffice. (ett dussintal releaser sen Jan 2011 kontra en enda?) Åsså är ikonerna snyggare i docken!

Sen köpte jag ändå MS Office när det skulle redigeras dokument med lite mer avancerad formattering. Det lönar sig aldrig att sitta och peta i formateringen på LO/OO och gissa hur det kommer bli när de skickas tillbaka till MS Office-träsket.

Jo, aktivare utveckling är det inget snack om vad jag har förstått.

Har du testat att skriva ett dokument i t.ex. LO och öppna det i MS Office och ändra något och återigen öppna i LO? Jag gjorde det för många år sedan i Staroffice och redan då var det så att om man inte visste exakt hur orginalet såg ut och kanske till och med hade båda varianterna uppe bredvid varandra så kunde man inte se någon skillnad mellan Staroffice och MS Office. Då gjorde jag dokument med rubriker i olika nivåer och punktlistor och numrerade listor med mera. Funkade kanon!

Har inte gjort motsvarande nu då jag inte haft ett MS Office på flera år men det kanske skulle vara intressant att göra en dylik på jobbets datorer!?

PS
För övrigt... Vill man skicka iväg dokument till någon annan, t.ex. en potentiell arbetsgivare eller dylikt, så rekommenderar jag alltid att göra pdf av dokumentet och då spelar det ju mindre roll i vilket program man har skapat dokumentet.
DS

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-10 22:38
Ursprungligen av Baeckis:

Har du testat att skriva ett dokument i t.ex. LO och öppna det i MS Office och ändra något och återigen öppna i LO?

Nu var det precis tvärtom det gällde, jag fick filer skapade i Word som skulle redigeras och sen tillbaka i Wordformat. Testade OOo, LO, och Pages - ingen lyckades bevara formaten. Relativt enkla Word-filer med en del bullets, tabeller och några fonter som jag inte hade. Det såg aldrig bra ut när det kom tillbaka till kunden.

Då fick jag köpa MS Word - och genast slutade de gnälla. Helt perfekt blev det tydligen inte, men det var acceptabelt.

Ska man hålla filerna själv - eller om man inte bryr sig om exakt formatering hos mottagaren så duger det bra att blanda gratisprogrammen, iWork Pages och olika versioner av MS Word. Men ska det se helt lika ut så gäller egentligen bara samma MS Word major version. (Dvs även Mac - PC är tveksamt)

Håller med om att man hellre skickar pdf - men bara för färdiga filer. Ska det redigeras vidare så duger inte pdf.

Senast redigerat 2012-07-11 10:35
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-10 22:49
Ursprungligen av alamode:

Nu var det precis tvärtom det gällde...

Nu spelade det ingen roll åt vilket håll det gällde i min frågeställning utan jag menade hur bra det fungerade i allmänhet. Som jag skrev så blev det i princip identiska dokument när jag testade med Staroffice för 7-8 år sedan, oberoende av vilket program ursprungsdokumentet skapades i. På dig låter det som att det har blivit sämre och det är ju ingen höjdare.

Självklart är inte pdf aktuellt om det ska redigeras. Man kan ju inte kräva att folk ska sitta med Acrobat hemma i stugorna.

1
Bevaka tråden