Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar internet flera gånger om dagen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-07-09 17:46

Min Macbook Pro med OSX 10.7.3 är normalt uppkopplad trådlöst via min mobila router från Net1. De senaste veckorna har den allt oftare börjat tappa internet. Den är alltså fortfarande ansluten till routern, står det i skärmens överkant, men inget Internet finns. Däremot så har då lampan "Connect" på routern slocknat. Min iPhone ansluter utan problem till routern och är surfbar, så det finns uppenbarligen Internet i routern.
Men Macbooken kan inte återansluta. Det hjälper inte att avsluta Wi-Fi och starta det igen. Enda chansen är att starta om datorn. Då funkar det fint igen. I allt mellan 10 minuter och en dag. Sedan är det samma visa igen.
Detta har inte hänt på något annat nätverk, men det behöver inte säga så mycket eftersom jag mycket sällan är ansluten till andra nätverk.
Oerhört frustrerande. Och ja, jag HAR sökt en lång stund bland gamla trådar, och jag har hittat flera liknande problem, men det har alltid varit något annorlunda i förutsättningarna, så att jag inte vågar lita på det som står.

Idéer?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-09 18:09

Du har startat om din router, ibland är lösningen så enkel.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-07-09 18:50

Jadå, den startar jag om dagligen, med eller utan problem. Men inget händer när jag bara startar om routern, inte förrän jag startar om datorn.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-09 20:17

Släng .plist-filerna för nätverket. Eller ta bort din "plats" för nätverket och skapa en ny och konfigurera om nätverkskortet igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-09 21:07

Jag tycker det låter otroligt att Connectlampan på modemet har slocknat och du kommer ändå åt Internet från iPhone. Är du säker på att det går via Net1 då, och inte via SIMkortets mobilnät?

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2012-07-09 21:46

Ja, om den är svart när iPhonen är ansluten vet jag inte. Det jag menar är att när datorn börjar krångla tittar jag efter på routern. Då har lampan slocknat. Så plockar jag fram telefonen och drar igång den. Den ansluter till nätverket och får internet genom routern. Helt klart. Men om lampan på routern lyser då eller inte har jag faktiskt inte tänkt på. Och just nu krånglar det inte så nu kan jag inte titta efter.
Det jag sett är alltså att routern när det krånglar säger att ingenting är anslutet, samtidigt som datorn säger att den är ansluten till routern. Men det finns ändå inget internet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-09 21:55

Min kommentar var bara för att klargöra att det är datorn som är problemet, för att kunna utesluta modemet

1
Bevaka tråden