Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple skyndar långsamt med mobila betallösningar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-09 22:53

Det finns ju redan flera lösningar idag, t ex iZettle, Telia Mobil Plånbok, så jag tycker det är synd om Apple ska vänta för länge. Då hinner det bli flera olika lösningar istället för en enda.

  • Medlem
  • 2012-07-10 00:34

Är det inte sånt här som man ska standardisera så att ett privat företag inte får monopol på betalning?

Ursprungligen av Zepto:

Är det inte sånt här som man ska standardisera så att ett privat företag inte får monopol på betalning?

Det finns ingen annan standardiserad betalningslösning förutom kontanter. Varför skulle detta skilja sig åt?

  • Medlem
  • 2012-07-14 22:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns ingen annan standardiserad betalningslösning förutom kontanter. Varför skulle detta skilja sig åt?

Så att ett privat företag inte får monopol på betalning.

Ursprungligen av Zepto:

Så att ett privat företag inte får monopol på betalning.

Ingen risk: Visa, MasterCard, Amex, DinersClub, checkar, Bankgiro, Postgiro, PayPal
Alla är givetvis intresserade av att vara med på mobilbetalningar så vi kommer se flera konkurrerande förslag men jag tror inte att det kommer att komma en ISO standard.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 02:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Men idén är ju att slippa använda dessa primtiva lösningar som SMS-betalning etc. Föreställ dig att du har SL-kortet i din mobil.
Att kapitalet tjänar pengar på elektroniska tjänster är ju inget nytt - det började med kreditkort för 50 år sedan.

T.O.M. 60 år sen

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns ingen annan standardiserad betalningslösning förutom kontanter. Varför skulle detta skilja sig åt?

Sant, men iaf inte standard iom olika valutor

Kommer säkert bli en standard ungefär som med 4G, dvs en här och en där :-/

Vilka är det som kräver dessa nya betallösningar och kan tänkas tjäna på det vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt? Genomsnittskunden? Skulle inte tro det.

Snarare bankerna. Se bara på SMS-betalingar i lokaltrafiken. Apdyrt, fuskvänligt och tar 3ggr så lång tid som att använda ett laddat busskort/betalkort med chip.

Men idén är ju att slippa använda dessa primtiva lösningar som SMS-betalning etc. Föreställ dig att du har SL-kortet i din mobil.
Att kapitalet tjänar pengar på elektroniska tjänster är ju inget nytt - det började med kreditkort för 50 år sedan.

Ursprungligen av Fartinaround:

Snarare bankerna. Se bara på SMS-betalingar i lokaltrafiken. Apdyrt, fuskvänligt och tar 3ggr så lång tid som att använda ett laddat busskort/betalkort med chip.

Jag tycker det är bra att tjafsas om standard när det gäller monetära system :-). Blir det en global standard för mikroöverföring av pengar - även person till person - så ligger kontanter risigt till i längden. Föreställ er en värld där alla transaktioner kan spåras i datasystem - föreställ er vad det gör med ett samhälle. Transparensen dödar demokratin i detta fall.
Nå - det skulle givetvis uppstå subvalutor och tjänstelösningar för bizniz som man inte vill att storebror ser (det handlar INTE bara om skattesmitning och knarkaffärer), men det skulle bli jiddrigt och säkert leda till en massa onödiga konflikter. Det skulle bli ett mörkare och fulare samhälle enligt mig och avståndet mellan medborgare och Systemet (stat, makt, kapitalet) skulle öka och bli mycket tydligt...men vänta nu...det kanske är bra! Då först kanske revolutionen kommer - när ekonomin delas upp i en officiell och en sub som ALLA deltar i! :-).
Jag ändrar mig - jag vill ha en global standard för mikrobetalningar!
Hallelujah!

Senast redigerat 2012-07-15 17:06

Jag tror vi kommer att få se någon form av standard, likt de betalkort vi har idag med chip (gissar att dessa följer minst en ISO-standrad, ISO 7810). De flesta korten funkar i de flesta automater, terminaler osv (så länge banken är välvillig - inte ett tekniskt problem således) och om man inte snabbt får igenom samma smidiga system på telefonfronten så blir det pannkaka och en (fult ord) massa gnäll.

/m

Jag tror att NFC är inte standardiserat än. Apple har lite låg profil tills de har "mer kött på benen" och låser in sig på den variant av NFC som har störst chans att bli standard eller få störst spridning. Förr eller senare blir det en standard på NFC området.

Jag ska erkänna att jag med standard läste in att staten skulle gå in och bestämma. Jag tror att d kommer stt komma Någon form av de facto standard till sist men den kommer att baseras på att något av de alternativ som är på gång blir något så när dominerande

Något liknande kontanter? Bitcoin så klart!
Något från Apple skulle ju bli coolast med Bitcoin. Utnyttja deras servrar för att få bra flyt i transaktionerna.

1
Bevaka tråden