Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt fler rykten tyder på iPad "mini" mot slutet av året

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-07-05 18:24

lasselu=skeptisk...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-05 18:35

Om det ryktet stämmer så hoppas jag att Apple även tar fram en XL iPad i 16-20" storlek det vore riktigt coolt om priset var rätt så skulle en sådan troligen sälja som smör till illustratörer videoproducenter musiker etc. som behöver något liknande men lite större än vanliga iPad

  • Medlem
  • 2012-07-05 19:48
Ursprungligen av Gordy:

Om det ryktet stämmer så hoppas jag att Apple även tar fram en XL iPad i 16-20" storlek det vore riktigt coolt om priset var rätt så skulle en sådan troligen sälja som smör till illustratörer videoproducenter musiker etc. som behöver något liknande men lite större än vanliga iPad

Tror att det är denna som Tim Cook menar ska ersätta Mac Pro.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-05 22:07
Ursprungligen av Zepto:

Tror att det är denna som Tim Cook menar ska ersätta Mac Pro.

Njae men nog borde han fatta att folk inte bara vill ha mindre iPads, utan även större jag skulle verkligen gilla en 16" iPad med möjlighet att köra flera olika appar samtidigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-09 15:03
Ursprungligen av Gordy:

Njae men nog borde han fatta att folk inte bara vill ha mindre iPads, utan även större jag skulle verkligen gilla en 16" iPad med möjlighet att köra flera olika appar samtidigt.

Det var nog det sämsta argumentet jag hittills har sett

Köra flera appar samtidigt? Jag förutsätter att du då syftar på att de körs side-by-side, hur skulle du då interagera med dem samtidigt? Är du ambidextrient? Även om så var fallet har du, troligtvis, bara ett par ögon. Hur skulle du då göra, hantera information med ett öga per applikation?

Nja, jag tror inte det är ett hållbart argument för en större iPad

  • Avstängd
  • 2012-07-09 15:43
Ursprungligen av zinned:

Det var nog det sämsta argumentet jag hittills har sett

Köra flera appar samtidigt? Jag förutsätter att du då syftar på att de körs side-by-side, hur skulle du då interagera med dem samtidigt? Är du ambidextrient? Även om så var fallet har du, troligtvis, bara ett par ögon. Hur skulle du då göra, hantera information med ett öga per applikation?

Nja, jag tror inte det är ett hållbart argument för en större iPad

Hmmm, vadå, det gör man ju på Macen ju... skulle verkligen gilla att kunna ha 2 appar uppe samtidigt... vet inte hur ofta jag får hålla på att växla mellan 2 appar för info i den ena och agera på den andra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-09 15:51
Ursprungligen av LaHe:

Hmmm, vadå, det gör man ju på Macen ju... skulle verkligen gilla att kunna ha 2 appar uppe samtidigt... vet inte hur ofta jag får hålla på att växla mellan 2 appar för info i den ena och agera på den andra...

Måhända att det just vid hämtande av information är vettigt men det måste ju vara det enda tillfället. Dessutom gör man ju det enkelt redan idag, genom att bara switcha mellan apparna, man behöver inte ha dem bredvid varandra samtidigt. Jag förstår att du skulle önska att möjligheten fanns men att den funktionen skulle ha en stor målgrupp är knappast troligt, snarare försumbart liten.

  • Avstängd
  • 2012-07-09 16:02
Ursprungligen av zinned:

Måhända att det just vid hämtande av information är vettigt men det måste ju vara det enda tillfället. Dessutom gör man ju det enkelt redan idag, genom att bara switcha mellan apparna, man behöver inte ha dem bredvid varandra samtidigt. Jag förstår att du skulle önska att möjligheten fanns men att den funktionen skulle ha en stor målgrupp är knappast troligt, snarare försumbart liten.

Har du alla appar igång i fullformat på macen och byter sida mellan dom bara? Har många gånger önskat 2 appar på iPaden, och inte bara för info... va bara det jag kom på liksom just nu...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-07-05 18:36

Nä, tror inte på den. Känns lika aktuellt som att det kommer en iPhone mini (som det har pratats om rätt länge). 9,7" är en riktigt bra storlek, 10,1" funkar också, men mindre känns inte riktigt vettigt. Men jag har faktiskt haft fel förr, för all del.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-05 19:41

Jag tror det när jag ser den.

Tycker det är ganska intressant att den mesta pressen o analytikerna o många användare förutsätter att det är en iPad av mindre storlek än nuvarande som är i görningen, trots att det likaväl kan vara en annan typ av enhet. Såg en intressant analys, kort sådan, i Gamereactor där det drog slutsatsen att e-som Apple fört samtal med Steam o kanske är på gång att skapa en TV-lösning bortom nuvarande TV så kan det lika väl handla om en dedikerad fjärrkontroll för att styra den digitala huben

Analytikerna analyserar ett företag som INTE använder undersökningar som riktlinje för vad man ska komma ut med nästa gång...chansen att analysen blir fel är stor

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-09 16:16

På Macen är det ju enkelt det är bara att hoppa mellan dem. På iPad är det i stort sett lika enkelt, bara hoppa till andra appen med dubbelklick på homebutton eller ännu enklare med gestures

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 17:16
Ursprungligen av zinned:

På Macen är det ju enkelt det är bara att hoppa mellan dem. På iPad är det i stort sett lika enkelt, bara hoppa till andra appen med dubbelklick på homebutton eller ännu enklare med gestures

Fast allra enklast är ju om de ligger sida vid sida.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-09 18:15

Är det samma personer som vill ha en mindre iPad och en större iPhone tro? För mig är en mindre iPad en iPhone och en större iPhone en iPad. Keep It Simple Stupid!

Ursprungligen av MatsOlov:

Är det samma personer som vill ha en mindre iPad och en större iPhone tro? För mig är en mindre iPad en iPhone och en större iPhone en iPad. Keep It Simple Stupid!

Jag tror du missbedömer hur pass stor skillnaden faktiskt är, åt båda hållen. Det låter lite som när folk sa: Vad ska vi med en iPad till? Det är ju bara en stor iPod touch.

Jag tror en mindre iPad fyller ett behov och att många som är skeptiska idag kommer att ändra uppfattning. Det är inte bara en fantasiprodukt i min skalle, det är delvis också baserat på de positiva kommentarer som givits om storleken på Googles senaste grej, Nexus 7. Gruber sammanfattar det bra (min markering):

Citat:

Reviews of the Nexus 7 are overwhelmingly positive. David Pogue likes it, Farhad Manjoo likes it, Casey Johnston at Ars likes it.

Ends up Dan Lyons likes it, too. And one thing all these reviews mention is that the smaller form factor is, in numerous ways, more convenient and comfortable than 10-inch-ish tablets like the you-know-what. Fits in more places, easier to hold in your hand for longer stretches of time. The conclusion everyone is drawing: Apple should make something in this size.

Så inte bara tror jag att ryktena stämmer - jag tror också att en iPad mini fyller ett behov och skulle vara tillräckligt annorlunda än iPhone och iPad för att vara motiverad.

Fortsätter på vad jag skrev ovan...

Apple skulle väl aldrig skapa en produkt i ett segment som redan finns bara för att putta bort en konkurrent? Kommer det en ny produkt, behöver inte nödvändigtvis vara en iPad bara för att produkten använder samma teknik, så är det något revolutionerande som fyller ett gap. En liten iPad är en för simpel idé för att komma från Apple

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Apple skulle väl aldrig skapa en produkt i ett segment som redan finns bara för att putta bort en konkurrent? Kommer det en ny produkt, behöver inte nödvändigtvis vara en iPad bara för att produkten använder samma teknik, så är det något revolutionerande som fyller ett gap. En liten iPad är en för simpel idé för att komma från Apple

Jag håller med om att det inte handlar om att bara putta bort konkurrenter, Apple lanserar bara saker de själva tror är bra. Men det måste inte vara revolutionerande. Skulle du påstå att iPod mini var ett en revolution när den lanserades 2004, mindre än tre år efter iPod lanserades 2001?

Om priset på iPad mini blir 200-250 dollar så fyller den ett viktigt tomrum prismässigt och kan bli en viktig pusselbit i en heltäckande plattform. Med en skärm identisk med iPad 1 och 2 upplösningsmässigt betyder det att Apple kan marknadssegmentera utan att öka fragmenteringen eftersom appar behöver ingen eller minimal anpassning för att fungera bra på iPad mini.

Värst vad många skeptiker Fast det är bra, ta saker med en nypa salt är inte så dumt. Jag sätter dock ens slant på att detta rykte blir verklighet i år. Någon som sätter emot? Ära och berömmelse står på spel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-10 15:40
Ursprungligen av Adrian B:

Värst vad många skeptiker Fast det är bra, ta saker med en nypa salt är inte så dumt. Jag sätter dock ens slant på att detta rykte blir verklighet i år. Någon som sätter emot? Ära och berömmelse står på spel.

Mycket av min tvivel kommer av alla rykten som kommer ett par gånger om året och har gjort det sedan dagen enheterna släppts på marknaden: "iPad Mini", "iPhone Nano" med mera. Visst finns det en möjlighet att det skulle kunna komma en mindre iPad. Men innan jag ser den är jag väldigt tveksam.

Jag tänker inte satsa några pengar på om det kommer enhet eller inte, de kanske jag behöver i höst.

Ursprungligen av joakimo:

Mycket av min tvivel kommer av alla rykten som kommer ett par gånger om året och har gjort det sedan dagen enheterna släppts på marknaden: "iPad Mini", "iPhone Nano" med mera. Visst finns det en möjlighet att det skulle kunna komma en mindre iPad. Men innan jag ser den är jag väldigt tveksam.

Ärligt talat, även om gammelmedia som WSJ och Bloomberg har skrivit om det så är det inte givet att det ligger sanning bakom det, båda tidningarna verkar ha baserat det på rätt lösa källor denna gång. Så jag är inte *säker* på att det stämmer, men jag lutar ändå åt att tro på det.

TUAW sågar alla dessa rykten (och typ alla andra också) vid fotknölarna i en uppfriskande artikel: Rumor Roundup, Episode 12: Revenge of DigiTimes | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Ursprungligen av Adrian B:

Ärligt talat, även om gammelmedia som WSJ och Bloomberg har skrivit om det så är det inte givet att det ligger sanning bakom det, båda tidningarna verkar ha baserat det på rätt lösa källor denna gång. Så jag är inte *säker* på att det stämmer, men jag lutar ändå åt att tro på det.

TUAW sågar alla dessa rykten (och typ alla andra också) vid fotknölarna i en uppfriskande artikel: Rumor Roundup, Episode 12: Revenge of DigiTimes | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Det stod ju i Dagens Industri etc om att Apple skulle lansera en billigare och mindre variant av iPhone i samband med 4S-släppet om jag inte minns fel.

Jag tror inte på en mini iPad.

Ursprungligen av pmarriott:

Det stod ju i Dagens Industri etc om att Apple skulle lansera en billigare och mindre variant av iPhone i samband med 4S-släppet om jag inte minns fel.

Jag minns det, men det var väl inget rykte som gavs någon större trovärdighet? Det fanns, men det var aldrig speciellt starkt. Många rykten tog fel på att Apple skulle göra en billigare iPhone och det faktum att Apple låter de äldre modellerna vara kvar som billigare varianter.

Off topic: Vad som plockas upp i svenskt mainstreammedia om Apple är ofta väldigt tveksamma grejer. Jag minns hur Sveriges Radios nyhetssändning rapporterade om Jobs bortgång med något i stil med "Steve Jobs, vars företag Apple misslyckades med att lansera iPhone 5 nyligen, har avlidit." Helt bisarrt... nåja, det var lite off topic som sagt

Ursprungligen av Adrian B:

Värst vad många skeptiker Fast det är bra, ta saker med en nypa salt är inte så dumt. Jag sätter dock ens slant på att detta rykte blir verklighet i år. Någon som sätter emot? Ära och berömmelse står på spel.

Jag fick inte så många slantar, men lite ära och berömmelse hoppas jag på

Det är fascinerande hur väl detta ursprungliga rykte stämde. Allt från skärmstorlek till produktionsstart och lansering.

Jag är skeptisk. Men jag kan ha fel. Det har hänt förut.

Angående storleken, MG Siegler på Techcrunch har testat Googles nya Nexus 7 och just storleken är det han gillar allra mest. Han bekräftar det jag skrivit om ovan, att storleken har sin plats och gör en klar skillnad mot fullstora plattor:

Citat:

For me, the key is the size. Again, I was skeptical at first, but for many situations, I’ve come to love the 7-inch frame. The iPad is brilliant when you’re sitting on a couch or camped out in a coffee shop. In my view, the 9.7-inch iPad is slowly but surely becoming a laptop replacement. I expect this to continue. But a 7-inch tablet is different. The iPad is clunky to read in bed, for example. The Nexus 7 is perfect for that.

More broadly, the 7-inch tablet further opens the door to true mobile computing. I find myself constantly using it while walking around the house (as opposed to sitting on the couch). And I don’t think twice about shoving it in my bag when I take off for the day (as I sometimes do with my iPad when I have my laptop with me). Many could say the same about the iPad, but in my view, the 7-inch tablet is more desirable in many circumstances simply because it’s — shocker — smaller. 9.7 inches versus 7 inches may not seem like a huge difference. But it is.

Whereas laptop sizes vary mainly to please screen size preference, I suspect that 7-inch tablets will fit naturally into different use cases than 10-inch tablets. In other words, I believe they’ll end up being closer to two different categories rather than two variations of the same category.

Och angående Apples eventuella iPad mini:

Citat:

Having used a 7-inch tablet for the past week, I now see it as an absolute no-brainer that Apple has to make an iPad with this form factor as well.

Jag läste också det där. Blev nästan sugen på en 8" IPad (för det är så som den borde kallas som den har den storlek som ryktet säger att den har)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 21:21

Ja, nu när jag har sett Tim Cook stå på scen och bekräfta existensen av en iPad mini så kan jag ärligt säga att jag inte är skeptisk längre.

Edit: Men som tidigare konstaterat hoppades jag ju på en iPad mini, och "risken" finns att jag köper en. Till frugan om inte annat.

Jag är inte längre skeptisk till dess existens. Jag är desto mer skeptisk till dess existensberättigande. Ska bli spännande att se hur många de säljer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 10:49

Massor. Jag tror de kommer att sälja fler mini än vanliga iPad.

Bevaka tråden