Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule + lagring

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-08 00:11

I en tidigare tråd har jag börjat bli övertygad oAtens en TC vore det jag behöver för mina behov. Men jag har fortfarande några frågor.

1. Var det ett problem att många TC dog efter 18 månader? Var det en produktionsserie eller ett konstant fel? Vet man något om detta eller är det bara spekulationer?
2. Kan det komma en uppdatering snart så man sitter där med skägget i brevlådan när man väl beställt..?
3. Nu kommer en fråga som verkligen visar min nivå på tekniskt kunnande... Jag har ett Comhemabonnemang för bredbandet. Drar man en kabel från modemet till TC? Och klarar alla modem det? Jag har Netgear CG3100
4. Dubbla Wi-Fi band..? Det förstår jag nog. Men innebär det att jag kan välja att koppla upp mig mot modemet från Comhem eller TC, alt båda? Och detta med att det är dubbla band, är det 5GHz-bandet som ger bättre effekt så som snabbhet och räckvidd? Och då har man inte den fördelen på iPhone/iPad?
5. Har TC en vanlig hårddisk? Om den tar en backup per timme så måste ju livslängden trots allt vara lite begränsad? Är det då verkligen en säker backup? Nu har jag iofs tänkt att skaffa en separat hårddisk och då och då göra backup på det som ligger i datorn.

1 produktionsserie, överspelat sedan länge.
2 vet man aldrig.
3 Dra kabel dator-TC i alla fall, där åker mkt datatrafik.
4 du kan kommunicera via både 2,4 och 5GHz samtidigt. Se upp med "5GHz-only" för då faller iPhones ifrån osv.
5 Hårddisken skall vara "server grade", min har hållt i strax över tre år utan knot.

TimeMachine är ett "fördröjningssystem", kastar du ngt så kan du rota fram till kanske max 3 mån sedan.
Har du passerat denna tidsgräns är filen borta. Därför är det Ingen Backup i egentlig mening.
Du kan återställa till som hur det var för x antal veckor/månader osv, men gammalt försvinner, nuyytt tillkommer...

Time Machine räddar dig när interna disken smäller - återställ från TM
Time Machine räddar dig när, "var tusan är filen, den var ju här i förra veckan?!!"

Så komplettera med en riktiga Backup (Deja Vu till en extern Hårddisk)

Lägg sedan till Extern Backup i "molnet" (finns flera, jag kör backBlaze för 30:- i månan)

Extradiskens filbackup skyddar mot hårddiskhaverier, det är en "riktig" backup, även för gammalt material.

Molnets backup skyddar mot brand, översvämning, inbrott osv.....

Vill inte påstå att en Western Digital Green HDD är server grade.
Inte ens i närheten!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-08 11:10

@Goflorp: 3 mån??? Det beror helt på hur stor hårddisk du har. Jag har "backup" via TM sedan juni 2011, troligen då jag startade TM på den här maskinen. Det är först när disken börjar bli full som den kastar gamla filer.
Testade nu, och det funkar att lägga tillbaka en fil från den tiden, inga problem. Men en riktig backup ska man förstås ha ändå!

  • Avstängd
  • 2012-07-08 18:46
Ursprungligen av kenjon:

@Goflorp: 3 mån??? Det beror helt på hur stor hårddisk du har. Jag har "backup" via TM sedan juni 2011, troligen då jag startade TM på den här maskinen. Det är först när disken börjar bli full som den kastar gamla filer.
Testade nu, och det funkar att lägga tillbaka en fil från den tiden, inga problem. Men en riktig backup ska man förstås ha ändå!

Haft sedan från 2008 och fortfarande kvar filer som kastats på datorn sen dess, men har ju inte maxat lagringsutrymmet för TM än då jag bygger ut det varefter på min Drobo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-08 19:04
Ursprungligen av LaHe:

Haft sedan från 2008 och fortfarande kvar filer som kastats på datorn sen dess, men har ju inte maxat lagringsutrymmet för TM än då jag bygger ut det varefter på min Drobo.

Kan du förklara det där? Jag försöker hitta en backupstrategi och försöker söka mig fram.

  • Avstängd
  • 2012-07-08 19:17

Vilket av det?

Har haft en Drobo som TM backup sedan hösten 2008 och har inte fått något slängt sedan dess vad jag kan se, men har alltid haft mer plats I Drobon än vad mina backupper tar, då jag bygger ut Drobon när den kommer till ca 80% full.

Att man sen gör en extra backupp på filer som är viktiga på en annan plats är ju en annan sak, då Drobon kan ju brinna upp eller nått typ

  • Avstängd
  • 2012-07-08 19:39

En sak som man nog ska ha är en TM backup hemma och en annan på en annan plats tex via internet på annan plats tex hos någon kompis eller dyl. via nattliga backupper. Initialbackupp gör man nog hemma först på denna andra backuppen om man har mycket data att skyffla.

Drobon är omstridd för backupsyfte eftersom deras format "beyond Raid" är ngt egenutvecklat och patenterat.
Flera användare har fått sina data förstörda. Tillräckligt med groll för att jag skall backa.
I händelse av total nuke, så är det bara bolaget bakom Drobo som kan läsa dina disk.....kul?

Hur länge en Timemachine räcker beror på hur mkt data man flyttar. Hur långt är ett snöre?
Jag brukar flytta stora mängder och om jag då dessutom skall rekommendera något till en annan användare så väljer jag säga att man har GARANTERAT kvar sina filer i tre mån - utöver det blir det ju "gud vet" eller ngt sånt.
därför vill jag referera till TM som en Dokumentversionshanterare, det är inga problem hitta tidigare versioner av dokument och alster.

Skall man däremot ha en riktig backup - använd vedertagna rutiner och gärna till disk med vedertagna format.
Kör en lokal och en på annan ort. Man kan vara en gäng kompisar t ex och köra crashplan - helt gratis....
Själv är jag väldigt nöjd med Backblaze.com men det finns andra.

  • Avstängd
  • 2012-07-08 21:55
Ursprungligen av Goflorp:

Drobon är omstridd för backupsyfte eftersom deras format "beyond Raid" är ngt egenutvecklat och patenterat.
Flera användare har fått sina data förstörda. Tillräckligt med groll för att jag skall backa.
I händelse av total nuke, så är det bara bolaget bakom Drobo som kan läsa dina disk.....kul?

Hur länge en Timemachine räcker beror på hur mkt data man flyttar. Hur långt är ett snöre?
Jag brukar flytta stora mängder och om jag då dessutom skall rekommendera något till en annan användare så väljer jag säga att man har GARANTERAT kvar sina filer i tre mån - utöver det blir det ju "gud vet" eller ngt sånt.
därför vill jag referera till TM som en Dokumentversionshanterare, det är inga problem hitta tidigare versioner av dokument och alster.

Skall man däremot ha en riktig backup - använd vedertagna rutiner och gärna till disk med vedertagna format.
Kör en lokal och en på annan ort. Man kan vara en gäng kompisar t ex och köra crashplan - helt gratis....
Själv är jag väldigt nöjd med Backblaze.com men det finns andra.

Tja, Drobo, var ju bara ett exempel på vad jag använder... Är väl rätt många som misslyckats med Raid 5 också. Vi hade det på jobbet och det gick åt mycket jobb med att sköta det, och ändå tappa vi data när systemet inte kunde återställa efter krascher.
Så ett 100% system finns väl inte utan flera samtidiga backupper på olika platser och utrustning.

Blackblaze... hur mycket är unlimeted?
Hitta ingen info,,, och är ju uppe i en 3TB data och växande, och så det låter lite segt tills man initierat det hela via internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-21 10:36

Då börjar snart dataprojektet gå mot sitt slut. Som vanligt blir det lite dyrare än vad man tänkt sig..O:-)

Det började som en tanke att köpa en begagnad MacBook och slutade med en ny MBA 13"/8GB/128GB. Därefter upptäcktes att de inbyggda högtalarna inte riktigt räckte till så då fick ett par iMH79 Mikrohögtalare beställas.

Sedan var tanken att köpa en bra extern HDD. Men efter att ha köpt MBA:n började jag hänga mer här och upptäckte jag Time Capsule som verkade vara svaret på mina böner. Så nu är även den beställd även om det blev betydligt dyrare än en extern HDD som det var tänkt. Jag hoppas nu att TC är så bra som jag tror.

Nu återstår frågan om backup på TC... Då jag tänker mig att rensa ganska hårt på hårddisken så kommer ju ett stort antal bilder ligga enbart på TC. Det verkar ju då inte vara en backup. Så jag är på jakt efter en bakup på backupen om ni förstår.

Detta är ju inget akut behov(dumt nog räknar jag med att TC inte går sönder direkt...). Dessutom kommer det viktigaste att ligga på datorn också. Men på sikt vill jag kunna köra en backup på TC. Hur gör man det enklast?

Jag har ställt frågan tidigare här och fått lite tips. Men tänkte höra igen, nu när en TC är beställd.

Postade detta i en egen tråd, men kom på att den gör sig ju bättre här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-21 11:53

Vet inte om det okey att klistra in ett citat från tråden jag tog bort(som sedan raderades föredömligt av någon moderator tror jag)? Men klistar in det här så får skribenten eller någon moderator säga till om det var fel.

"Blir alltid dyrare än man tänkt sig

Hur stor TC köpte du... med 2 TB kan du ha både en TM backup och en hel del bilder på samma.
Annars köper du en liten fin lös USB HDD som TM backup på ca 1.5-2x den interna hårdisken och lägger bilder på TC men vill du ha backup på TC:n som är backup på datorn?"

Ja, tanken är att köra backupp på datorn via TM till TC. Sedan skulle jag då och då vilja ta en backup på TC.

Ursprungligen av xms67:

Ja, tanken är att köra backupp på datorn via TM till TC. Sedan skulle jag då och då vilja ta en backup på TC.

I Mountain Lion lär man kunna lagra via TM på flera ställen.
Super Duper av hela din hårddisk till en tillfälligt inkopplad är ett bra komplement till TM/TC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-21 13:14
Ursprungligen av Saffran:

I Mountain Lion lär man kunna lagra via TM på flera ställen.
Super Duper av hela din hårddisk till en tillfälligt inkopplad är ett bra komplement till TM/TC.

Det där med flera låter ju intressant. Men SuperDuper av hårddisken på datorn blir inte som jag tänkt mig. Jag vill helst ta på TC:n då jag kommer rensa hårt på hårddisken. Köpte bara 128GB varianten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-21 13:34

Du bör inte använda TCn till något annat än TM. Tänk på att den raderar gamla backuper när den börjar bli full (vilket lär ta några år om du bara har en 128GB i datorn).

  • Avstängd
  • 2012-07-21 13:51
Ursprungligen av kenjon:

Du bör inte använda TCn till något annat än TM. Tänk på att den raderar gamla backuper när den börjar bli full (vilket lär ta några år om du bara har en 128GB i datorn).

Har ingen TC men väl andra som NAS, Drobo FW800 och USB-HDD har alltid startat upp mina TM backupper på dom sen har jag skapat en separat map utanför TM-backuppen där jag lagt annan data... inte fallerat nån gång så länge man inte fyller på så TM kvävs.
Enkel tumegel... låt TM få ca 1,5-2 ggr datorns hårdisk så klarar man sig länge...

Senast redigerat 2012-07-21 14:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 20:57

Då var första backupen via TM till TC körd. Jösses vilken tid det tog. 6 timmar höll den på för 30GB. Under ett antal av dessa slog jag ihop datorn, MBA. Påverkar det? Det borde det ju inte göra tycker jag.

Vad gäller WiFi fick jag ingen högre hastighet mot modemet från Comhem. Inget som stör på datorn, men hade kanske hoppats på ett litet mirakel på iPaden. Jag når ca 27000 ta emot och 11000 skicka. Men kanske, kanske har jag typ tre meter längre räckvidd. För mig är det en väldigt viktig detalj då lekparken ligger just utanför vårt hus och 3g nätet är lite si och så just där. Ska kolla lite mer. Kanske kan jag flytta TC något och få bättre räckvidd? Men jag kan inte flytta den till typ köket. Den måste stå ungefär där den står.

Ytterligare en lite fråga: Nu när den tuggat i 6 timmar låg det 4 kopior i TM. Jag trodde så klart att det bara skulle ligga en. Varför 4?

  • Avstängd
  • 2012-07-25 00:14
Ursprungligen av xms67:

Då var första backupen via TM till TC körd. Jösses vilken tid det tog. 6 timmar höll den på för 30GB.

Körde trådad TM backup på min MBPR till en DroboFS dvs via trådat nätverk. 27,4 GB tog strax under 1h så dina 6 verkar väl slött?
Nu efter initial-backuppen kör den ju lite varje timma och använder det som den för tillfället är ansluten med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 10:51
Ursprungligen av xms67:

Ytterligare en lite fråga: Nu när den tuggat i 6 timmar låg det 4 kopior i TM. Jag trodde så klart att det bara skulle ligga en. Varför 4?

Kan det vara några lokala "snapshots" som skapades innan eller under tiden den första stora TM-backupen gjordes?

OS X Lion: Time Machines "lokala ögonblicksbilder" på bärbara Mac-datorer

  • Avstängd
  • 2012-07-25 11:09
Ursprungligen av IngoX:

Kan det vara några lokala "snapshots" som skapades innan eller under tiden den första stora TM-backupen gjordes?

OS X Lion: Time Machines "lokala ögonblicksbilder" på bärbara Mac-datorer

Jag trodde i min enfald att lokala snapshoten skulle försvinna när TM kommer åt sin backupstation, men nej, den lokala ligger där och frodas och växer lite för var dag???
Var sjutton var det man läste om att stänga av det där nu då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-24 23:09

Klart det påverkar om du lägge rihop den, då slutar den ju (går vila). Och första gången bör man köra via kabel, då går det betydligt fortare.
4 kopior blir det väl om den gör en i timman när den är vaken. Eller vad menar du med 4 kopior?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 23:27
Ursprungligen av kenjon:

Klart det påverkar om du lägge rihop den, då slutar den ju (går vila). Och första gången bör man köra via kabel, då går det betydligt fortare.
4 kopior blir det väl om den gör en i timman när den är vaken. Eller vad menar du med 4 kopior?

Men... gör den inte backup under vila? Vaknar upp så att säga? Så inte ens när den kör en backup låter den det gå i bakgrunden om man försätter den i vila?

Med 4 kopior menade jag att det blev fyra kopior efter det som jag uppfattade som första backupen. Den kan ju inte under den första inläsningen gå in och göra några andra(tre till), eller?

Nåja, detta var ju inga problem. Nu sitter jag med en TC och har flera backuper har jag kollat. Känns bra! Under PC karriären(fram till nyss) var jag nöjd om jag kom ihåg att ta en backup i månaden...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 10:31

Jag tror de sista MacBooksen som släpptes för några veckor sedan, kan göra backup under vila (eller rättare, de vaknar själva upp och gör backup), men normalt sett, nej, det går inte.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 10:41
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror de sista MacBooksen som släpptes för några veckor sedan, kan göra backup under vila (eller rättare, de vaknar själva upp och gör backup), men normalt sett, nej, det går inte.

Det är väl först med ML?

Ursprungligen av LaHe:

Det är väl först med ML?

Ja precis, med Power Nap som finns i ML.
Funkar även på vissa andra maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-25 12:04
Ursprungligen av LaHe:

Det är väl först med ML?

Ursprungligen av keptang:

Ja precis, med Power Nap som finns i ML.
Funkar även på vissa andra maskiner.

Det låter ju bra. Som det är nu skulle det inte bli många backuper automatiskt med mitt sätt att arbeta antar jag. Många dagar så går jag bara in väldigt snabbt efter jobbet några gånger och stänger direkt locket. Nu kanske jag kommer byta iPaden mot denna MBA mer så lite mer blir det väl. Men trots allt skulle det inte bli många backuper antar jag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 13:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 02:25

Hej, har en fråga angående lokala TMkopior, är det dåligt och stänga av lokala TMkopior eller är den bara ondöigt och ha?

Mvh: Ravve

  • Avstängd
  • 2012-07-31 03:14
Ursprungligen av hejnej:

Hej, har en fråga angående lokala TMkopior, är det dåligt och stänga av lokala TMkopior eller är den bara ondöigt och ha?

Mvh: Ravve

Om du för det mesta inte är uppkopplad till en extern backup-enhet och du har skapligt med plats på datorn kan du behålla lokala TM som extra säkerhet, annars tycker jag det inte är nån vits om du har en extern och oftare är kopplad mot den. Men det får ju du avgöra hur säkert du vill ha det sas.

Det går ju att stänga av och sätta på vid behov också om man vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 04:31
Ursprungligen av LaHe:

Om du för det mesta inte är uppkopplad till en extern backup-enhet och du har skapligt med plats på datorn kan du behålla lokala TM som extra säkerhet, annars tycker jag det inte är nån vits om du har en extern och oftare är kopplad mot den. Men det får ju du avgöra hur säkert du vill ha det sas.

Det går ju att stänga av och sätta på vid behov också om man vill.

Jaha okej, en annan fråga, är ganska dåligt på sånt. Men en TC är nu beställt.
Undrar dock om jag kan ha den som extern hårddisk, eller funkar den bara som en backup till TM.
TC:en är på 2 TB.

Bevaka tråden