Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta program i lion

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare hade jag snow leopard installerad och i den hade jag olika mappar i programmappen, "internet", "audio & video" etc, men så uppgraderade/nergraderade jag berodnde på hur man ser på det och det gick inte att flytta programmen till rätt mapp, dvs mail till internet etc så jag tänkte att det är kanske en bugg eller en begränsning iochmed att det var en uppgradering så jag gör en nyinstallation men det är samma fel.

Så när jag vill flytta ett program till t.ex. internet så går det inte, enbart skapa genväg eller kopiera...

Finns det en lösning på detta?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-07 18:41

Försöker du alltså flytta de befintliga .app filerna i program mappen?
Får jag i så fall fråga varför?

Använd dig istället av launchpad, där kan du skapa mappar och flytta omkring allting precis som du vill.

Nej tack, jag vill använda mina mappar punkt!

Ursprungligen av everdark:

Nej tack, jag vill använda mina mappar punkt!

Lycka till får jag önska dig då.
Om du inte vill lära dig att använda Launchpad eller utforska Finders nya funktioner, så får du gå tillbaka till Snow Leopard för att göra det du vill göra.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-07 22:02

@everdark:
Du kan gör göra alias av dina program och sortera dessa i vilka mappar du vill. Använd dessa mappar/alias istället för programmen.

Nästan topic:
I Lion kan man sortera program efter kategori = innehåll -> Ordna efter -> Programkategori

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-08 00:49

Som gammal windowsnörd sorterade jag mina program perfekt i mappar likt TS utan att veta bättre. Vad jag har ångrat mig: det har innebär mycket strul, helt i onödan.

Du har med Unix att göra. Program förutsätts ligga i mappen för program.

Man har stärkt programmens skydd i Lion, helt enkelt för att det var för
lätt för ovana användare att bara kasta saker som var viktiga för systemet.

Du har flera sätt att skapa alias och alternativa startsätt

1) Lägga i Finderfönstrets meny på vänstersidan
2) Exposé's läge för alla program (gillar jag inte själv) (launchpad?)
3) Lägga ikoner (alias) på skrivbordet (eller i valfri mapp)
4) Använda Sökfunktionen uppe i högra hörnet.
5) Lägga programmets alias i raden längst ner (Docken)
6 Skaffa så mkt RAM din maskin tål, skit i att stänga av program utan växla med ALT-TAB

Installera ngn form av 3:e partsprogram som ger dig en "startmeny" á la Windowsstuk.

Istället vill du envisas med att lägga varje program i sin egen mapp? Bara för att vara enveten då eller?
Du jobbar tvärt emot vad hela OSX är tänkt som och det kommer strula.

Så jobbigt är det inte starta program att man kan behöva mer än sätten ovan, alla fungerar, blanda vilt
- det funkar med.

Själv har jag t ex genväg till Terminal och Texthanterare i vänsterspalten, resten i Docken.
Nån gång ibland behöver jag då ge mig in i programmappen, visst, men det är inte farligt heller.

Ursprungligen av Goflorp:

Du har med Unix att göra. Program förutsätts ligga i mappen för program.

Man har stärkt programmens skydd i Lion, helt enkelt för att det var för
lätt för ovana användare att bara kasta saker som var viktiga för systemet.

Du har flera sätt att skapa alias och alternativa startsätt

1) Lägga i Finderfönstrets meny på vänstersidan
2) Exposé's läge för alla program (gillar jag inte själv) (launchpad?)
3) Lägga ikoner (alias) på skrivbordet (eller i valfri mapp)
4) Använda Sökfunktionen uppe i högra hörnet.
5) Lägga programmets alias i raden längst ner (Docken)
6 Skaffa så mkt RAM din maskin tål, skit i att stänga av program utan växla med ALT-TAB

Installera ngn form av 3:e partsprogram som ger dig en "startmeny" á la Windowsstuk.

Istället vill du envisas med att lägga varje program i sin egen mapp? Bara för att vara enveten då eller?
Du jobbar tvärt emot vad hela OSX är tänkt som och det kommer strula.

Så jobbigt är det inte starta program att man kan behöva mer än sätten ovan, alla fungerar, blanda vilt
- det funkar med.

Själv har jag t ex genväg till Terminal och Texthanterare i vänsterspalten, resten i Docken.
Nån gång ibland behöver jag då ge mig in i programmappen, visst, men det är inte farligt heller.

OS X har alldeles utmärkt stöd för att ha program liggandes precis var som helst. /Applications är enbart konvention, det är inget direkt speciellt med den mappen. Att man inte kan ta bort eller byta namn på vissa är som du säger för att man av misstag inte ska ta bort något, men om man vill så kan man förstås göra det. Bara att bli root i en terminal och flytta omkring saker som man vill. I teorin så ska t. ex. Safari-uppdateringar fungera även om man har flyttat eller tagit bort programmet, kan inte säga säkert eftersom det beror på om Apple har gjort rätt. Med korrekt byggda program ska det i alla fall fungera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-08 12:32

Det är väl din sista mening som är pudelns kärna. Alla program är inte korrekt byggda. Därför tycker jag man ska följa Goflorps (och Unix) förslag att lägga dem i /Applications (/Program).
Det som få har koll på är att många mappar även finns under varje användares hemmamapp. För att t ex lägga ett program som man själv vill ha men andra inte ska se när de är inloggade. En stor fördel med olika inloggningar, eftersom de flesta program sparar sina inställningar för den personen under hemmamappen Bibliotek/Preferences. Och finns det inga speciella inställningar där, hämtar programmet sina inställningar från rootens Bibliotek/Preferences. Hela den mappstrukturen är väldigt genomtänkt. Och att då skapa vissa speciella mappar för att lägga in vissa program i, kan innebära strul, beroende på hur bra programmet är kodat.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl din sista mening som är pudelns kärna. Alla program är inte korrekt byggda. Därför tycker jag man ska följa Goflorps (och Unix) förslag att lägga dem i /Applications (/Program).

Unix har ingen standardiserad plats för program. /bin, /usr/bin, /usr/local/bin, för att inte tala om /opt och alla varianter av sbin och olika typer av site-specifika kataloger som man brukar stöta på. Därför finns det en miljövariabel som abstraherar bort den detaljen och OS X har liknande abstraktion för program. I de allra flesta fallen fungerar det bra, om det inte gör det i ett specifikt fall och du absolut vill köra programmet så lägg det programmet där det vill vara och skicka en buggrapport till utvecklaren.

Ursprungligen av kenjon:

Det som få har koll på är att många mappar även finns under varje användares hemmamapp. För att t ex lägga ett program som man själv vill ha men andra inte ska se när de är inloggade. En stor fördel med olika inloggningar, eftersom de flesta program sparar sina inställningar för den personen under hemmamappen Bibliotek/Preferences. Och finns det inga speciella inställningar där, hämtar programmet sina inställningar från rootens Bibliotek/Preferences. Hela den mappstrukturen är väldigt genomtänkt. Och att då skapa vissa speciella mappar för att lägga in vissa program i, kan innebära strul, beroende på hur bra programmet är kodat.

Det är väldigt genomtänkt på så sätt att det också är dynamiskt. T. ex. så har programmen tillgång till APIer för att dynamiskt ta reda på var t. ex. hemkatalogen ligger, vilket inte alls måste vara under /Users och heta samma sak som användarens användarnamn. När t. ex. Spotify började bli populärt hade vi problem med att folk som körde det fick slut på utrymme i sin hemkatalog, att programmet bara skulle använda upp till x procent av ledigt utrymme var väl okej men sen förutsatte programmet felaktigt att hemkatalogen låg på startskivan och inte som i det här fallet var på en NFS-server med quota. Eller Adobe CS-programmen som när de skulle spara en fil öppnade en fil med rätt namn, direkt stängde den och sedan försökte öppna den igen men den gången med alla versaler i filnamnet utbytta mot gemener. Så visst förekommer det att program är defekta, men jag upplever inte att det är vanligt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-08 13:09

Får man inte problem med program man köpt i appstore också om man flyttar på vart dessa ligger ifall man skall uppgradera dessa?

Visst får man köra sin dator precis som man vill och lägga sina program mm exakt vart man vill men jag förstår verkligen inte varför man vill flytta programmen eller varför man ens är inne manuellt i program mappen och startar dessa när det finns så mycket enklare sätt. Tex spotlight och dockan.

Ursprungligen av kainen:

Får man inte problem med program man köpt i appstore också om man flyttar på vart dessa ligger ifall man skall uppgradera dessa?

Det ska normalt sett fungera. För att ett program ska få finnas i Mac App Store så får det inte ha programfiler utanför sin app-bundle och den ska därför gå att ha i stort sett var som helst. Jag har ett par program på en extern hårddisk som Mac App Store i alla fall känner av och uppdaterar när den är ansluten.

Men varför skicka in en användare som dela in programmappen i diverse egna undernamn för sina program in i /usr/bin/ osv ?

Bara för att det går eller?

  • Avstängd
  • 2012-07-08 22:11

Köp och använd Sidefolders Mac App Store som ett komplement till Dock, så kan du ha dina program uppdelade som du vill där.

1
Bevaka tråden