Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har det inte blivit lite dött här på sistone?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-07 23:04

Jag tycker mig märka att trådar uppdateras mer sällan än tidigare. Nya trådar startas bara sporadiskt. Diskussioner och svar uteblir, om man jämför med några månader tillbaka.

Är anledningen att forumet blivit något förändrat efter övergången till nytt ägande, eller är det helt enkelt för att det är sommar och semester? Hur har det historiskt sett ut vid denna tid på året?

Sjung ut!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-07 23:09

Sommar, precis som alla tidigare år minskar det då.

Jag har till stor del tappat intresset, det kan jag säga. Kanske återkommer det till hösten.

En del skittrådar, rätt mycket grälande och samma saker som ideligen kommer upp som samma personer kommenterar...
Forumet har ingen styrsel över huvud taget och jag orkar inte bry mig längre.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har till stor del tappat intresset, det kan jag säga. Kanske återkommer det till hösten.

En del skittrådar, rätt mycket grälande och samma saker som ideligen kommer upp som samma personer kommenterar...
Forumet har ingen styrsel över huvud taget och jag orkar inte bry mig längre.

Jag tycker du har fel. Förstår inte hur någon kan tycka så. Kasst.

BLINK

Ursprungligen av Goflorp:

En del skittrådar, rätt mycket grälande och samma saker som ideligen kommer upp som samma personer kommenterar...
Forumet har ingen styrsel över huvud taget och jag orkar inte bry mig längre.

Någon konstruktiv kritik på hur det ska bli bättre? Kasta ut folk som grälar? Hårdare moderering?

Sommar, helt klart. Forumet fick en rejäl skjuts i trådar och inlägg i och med övertaget. Nu är det bara semestertider.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-08 10:38

Tyckte det var mycket drag runt WWDC. Jag skrev kanske 1-2 inlägg om dan (mycket för mig ) Men tidigare i våras tyckte jag det var mer dött än vad jag upplever det idag.

Men det är ju mest en känsla...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-08 12:06

Sommartider hej hej, det blir bättre fart till mörka hösten

Käbblet, käbblet käbblet, hela tiden detta jävla käbbel.

Är vi nånsin överens om ngt?

Möjligen att det käbblas då....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-07-08 23:08
Ursprungligen av Goflorp:

Käbblet, käbblet käbblet, hela tiden detta jävla käbbel.

Är vi nånsin överens om ngt?

Möjligen att det käbblas då....

Om vi alla vore överens så skulle det inte bli mycket skrivet här

Jag kom tillbaka precis efter att ha valt bort forumet, då det äntligen går att logga in med iphone och den lååånga buggen nu är åtgärdad.

Jag läser 99 till frukosten varje dag!
Om jag sedan skriver nåt e ju en annan sak...

En del har "arkiverats" så man inte kommer åt det, men vi har istället nya (i mitt subjektiva menande) skittrådar som mer hör hemma på FB eller på special-siter under ning.com.

En ide kan vara att strama upp.

En annan att ge trådskaparen befogenhet att radera icke önskvärt i sin tråd.
Det är jävligt jobbigt se en egen tråd balla ur i helt ovidkommande blaj.

Sedan när det för 18:e gången dyker upp en trådjävel om antivirusprogram blir det lite tröttsamt.

Ursprungligen av Goflorp:

En del har "arkiverats" så man inte kommer åt det, men vi har istället nya (i mitt subjektiva menande) skittrådar som mer hör hemma på FB eller på special-siter under ning.com.

I samband med att vi förenklade forumstrukturen (vilket i sig var en bra åtgärd tror jag de flesta håller med om med tanke på hur det såg ut innan) så blev en del trådar arkiverade ja, men vi har jobbat på att lyfta tillbaka en del värdefulla trådar. Så om du ser någon tråd som du gärna skulle lyftas ur arkivet kan vi göra det. Övriga får vila i frid.

Ursprungligen av Goflorp:

En annan att ge trådskaparen befogenhet att radera icke önskvärt i sin tråd.
Det är jävligt jobbigt se en egen tråd balla ur i helt ovidkommande blaj.

Det tror jag inte är aktuellt här, det vore att öppna Pandoras ask om du frågar mig Men det betyder inte att man ska acceptera att andra förstör seriösa trådar, rapportera sådana inlägg så tar vi hand om det (om vi anser att det behövs).

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan när det för 18:e gången dyker upp en trådjävel om antivirusprogram blir det lite tröttsamt.

Vissa ämnen blir lätt infekterade helt klart, men det bästa är att bara ignorera i så fall. Don't feed the trolls och allt det där.

Vi vill samtidigt vara lite mera förlåtande mot dublettrådar om de inte är i syfte att bete sig illa, våra tidigare hårda krav på att söka innan skrämde iväg en del. Jag har själv ändrat uppfattning i frågan när jag inte varit fullt så aktiv längre, det är lätt att missa även om man söker. Och vi lever i en Facebook- och Twitter-tid nu när friktionen för att starta en diskussion behöver vara lägre. Till priset av en del dubletter.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-09 18:20

Varför kan inte ett forum både vara "strikt tekniskt" och sedan ha en avdelning som är lite med "social" eller vad ni nu vill kalla det?

Har aldrig förstått de som klagar på de som vill både ha "nytta och nöje". Läs inte de trådar ni inte vill läsa, är det svårare än så? Jag är i stort ointresserad av allt som har med iOS och iPhone och iPad och läser sällan ens rubrikerna i de forumen och än mer sällan en tråd.

Sen vet jag inte vad det beror på, men 99mac är ett forum som jag "besöker" regelbundet eller oregelbundet men t ex MW Forum är ett forum som jag "hänger på". Det är enligt mig stor skillnad på klimatet och stämningen mellan dessa två forum, både i ton bland användarna med det tekniska och i det "sociala". Här är en betydligt kallare och hårdare attityd, men samtidigt en jämförelsevis "högre" teknisk nivå bland användarna/svaren.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-09 21:56

Förfallet här på 99 börjad (enligt mig) då Apple gick över till Intel proppar. Då dök det plötsligt upp massor med pcnissar och började ställa rena windowsfrågor. Sedan dess har det stadigt gått utför och många gånger vet man inte om frågan gäller Mac med OS X eller en ren winburk.Det var bättre förr!

  • Medlem
  • 2012-07-09 22:15
Ursprungligen av MatsOlov:

Förfallet här på 99 börjad (enligt mig) då Apple gick över till Intel proppar. Då dök det plötsligt upp massor med pcnissar och började ställa rena windowsfrågor. Sedan dess har det stadigt gått utför och många gånger vet man inte om frågan gäller Mac med OS X eller en ren winburk.Det var bättre förr!

  • Medlem
  • 2012-07-09 22:29

Sånt här bidrar också till den avtagande entusiasmen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 22:58
Ursprungligen av Baron:

Sånt här bidrar också till den avtagande entusiasmen.

Ja dålig moderering har långe plågat 99mac.

Vad gäller modereringar så är det en specifik förändring vi gjort som verkar reta ont blod hos några:

Citat:

§ 11 - Synpunkter på moderering eller webbplatsen

Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skapa inte en tråd om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

Det är i samråd med SweClockers som vi gjort denna ändring, de är ett mycket större forum och har mera erfarenhet av problem som kan uppstå och de kör med samma princip. Diskussioner om enskilda modereringar tas direkt med oss, att fylla trådar och Feedback-forumet med dessa kommentarer leder inte till något bra i slutändan. Vi har sett det länge på 99mac så jag tror ändringen är till det bättre. Direkt personlig kommunikation brukar dessutom leda till ökat samförstånd och färre spektakulära angrepp.

Man kan ha åsikter om §11, men så länge den gäller tar vi all feedback på enskilda fall av moderering direkt med oss, punkt slut. Därför raderas inlägg som kommenterar modereringen. Det är lönlöst att försöka bemöta detta genom att ånyo fortsätta kommentera enskilda modereringar som vissa väljer att göra, eftersom det bara leder till fler raderade inlägg. Det kan uppfattas som "genomfjantiga" modereringar, men det är till det bättre för forumet totalt sett. Tycker ni att vi moderar felaktigt i enskilda fall, kontakta oss direkt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-09 23:45
Ursprungligen av Adrian B:

Det kan uppfattas som "genomfjantiga" modereringar, men det är till det bättre för forumet totalt sett.

Uppenbarligen inte och det verkar onekligen som Sweclockers har betydligt bättre moderatorer.

Ursprungligen av Gordy:

Uppenbarligen inte och det verkar onekligen som Sweclockers har betydligt bättre moderatorer.

Återkommande angrepp på moderatorerna gör knappast forumet bättre heller, eller hur?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-10 00:04
Ursprungligen av Adrian B:

Återkommande angrepp på moderatorerna gör knappast forumet bättre heller, eller hur?

Angrepp? Förstår att du måste försvara de som inte håller måttet men du/ni måste ju inse att 99mac länge har haft rätt många kassa ofta partiska moderatorer som länge förstört mer än de hjälpt forumet, att ni försöker sopa kritik mot dessa under mattan hjälper ju inte heller.

Ursprungligen av Gordy:

Angrepp? Förstår att du måste försvara de som inte håller måttet men du/ni måste ju inse att 99mac länge har haft rätt många kassa ofta partiska moderatorer som länge förstört mer än de hjälpt forumet, att ni försöker sopa kritik mot dessa under mattan hjälper ju inte heller.

Du har varit medlem hos oss i en månad och ändå anser du att 99mac länge har haft "rätt många kassa ofta partiska moderatorer". Du får ursäkta, men det framstår i mina ögon som ett mycket märkligt påstående. Och då kanske speciellt eftersom vi under en månads tid inte har haft några förändringar bland de personer som utför modereringarna.

Vad gäller kritik så får det gärna framföras. Däremot ska det tas upp enligt forumets regler. Har du kritik mot en enskild moderators agerande så ska du ta det i PM med antingen berörd moderator eller med utsedda forumledare - inte i berörd tråd.

Det hjälper knappast att du sitter här och häver ur dig en massa påståenden som saknar grund. Det för inte diskussionen framåt ur någon aspekt alls.

Ursprungligen av Gordy:

Uppenbarligen inte...

Vad är det som är så uppenbart? Motivera och utveckla gärna.

En uppsjö genomfjantiga modereringar, som förefaller mer drivna av en överdriven konsensussträvan än som strävan efter ett livaktigt forum bidrar åtminstone för min del till den nedåtgående trenden.

Ursprungligen av Gordy:

...försvara de som inte håller måttet... ...som länge förstört mer än de hjälpt forumet...

På vilket sätt håller de inte måttet?

På vilket sätt har de förstört mer än hjälpt?

Det är lätt att häva ur sig generell/allmän/ospecificerad kritik. Om du är lite mer konkret, och berättar vad du tycker är fel, så blir det mycket lättare att föra en debatt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-07-10 00:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På vilket sätt har de förstört mer än hjälpt?

Genom att censurera trådar och kväva debatt vilket driver bort folk från detta forum. Att de/ni inte förstått det är näst intill otroligt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är lätt att häva ur sig generell kritik. Om du är lite mer konkret, och berättar vad du tycker är fel, så blir det mycket lättare att föra en debatt.

Just detta verkar ju inte uppskattas här.

Senast redigerat 2012-07-10 10:02
Ursprungligen av Gordy:

De är ofta partiska och följer reglerna på ett helt odynamiskt sätt. De flesta SS-mån följde troligen inte sina regler lika strikt som vissa av 99's moderatorer gör.

Genom att censurera trådar och kväva debatt vilket driver bort folk från detta forum. Att de/ni inte förstått det är näst intill otroligt.

Just detta verkar ju inte uppskattas här.

Att dra upp SS i den här diskussionen tyder på en total brist på perspektiv. Om jag vore du skulle jag ganska omgående redigera mitt inlägg. Jag har läst ganska många av dina inlägg och tycker att du i allmänhet framför dåligt underbyggda personliga åsikter som om de vore vedertagna fakta. Modereringen här har blivit betydligt mjukare, möjligen med undantaget just för kommentarer om moderering där min egen högst subjektiva åsikt är att det tilläts lite mer tjafs kring moderering inne i trådarna förr.

För övrigt håller jag med Baron i inlägg #29 om att man i syfte att söka stöd bland andra forummedlemmar kanske vill lyfta upp frågan öppet snarare än med DM till moderator/forumansvarig. Det kanske inte är sådan dignitet att man känner att det är befogat att starta en ny tråd i feedback-forumet om det.

  • Medlem
  • 2012-07-10 00:35

Eftersom nu moderatorerna diskuterar modereringen kanske man vågar ta upp den handsken utan att vara rädd för att bli modererad...
Att kväsa all diskussion om modereringen kan vara en bra modell på ett forum med jättemånga aktiva. Men här är vi inte fler som skriver än att vi vet ungefär vilka vi är allihop. Därför blir det lite som när man blir inkallad till chefen för en uppsträckning när man försöker få stöd bland kolleger om något man uppfattar som ett rättsövergrepp, om än i det lilla.
Det är inte samma sak att kräva bot och bättring av moderatorerna som att äska stöd och vända på ett resonemang om moderering eller regeltolkning med andra medlemmar. Förbjuder ni oss att diskutera era gärningar med varandra är ni (ja, jag skriver "ni" om 99mac) på väg ner.
i övrigt känns det som att inlägg raderas och trådar stängs för att man kan hitta stöd för det i reglerna, inte för att det är den enda tolkningen som håller. Alla fall av radering/stängning ska väl förhoppningsvis fortfarande betraktas som ett nederlag även av moderatorerna?

Bevaka tråden