Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hårddisk ska jag välja till Macbook Pro Retina?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-01 15:01

Det är så att jag köpt den nya Macbook Pro med Retina skärm.
Jag undrar nu vilken extern hårddisk jag ska ha. Har kollat runt en massa men kan inte bestämma mig, då man hört både bra och dåligt om många diskar.

Mitt krav är att det är en disk som bara går på USB-ström och är på minst 1tb.
Har funderat på de diskarna som WD har för mac, men då det bara har USB2 känns de dumt. De diskarna som har FW verkar ju bra och pålitliga, men då min dator inte har FW så funkar det ju inte.

Och finns ingen vettig disk som går på thunderbolt heller tycker jag.
Så vad finns de för disk som kommer funka efter mina behov.
Har kollat lite på Seagate då de har en som ska fungera rakt på till både Mac och PC.
Den store grejen är väl att jag hört mycket om diskar som går sönder eller som inte alls fungerar till mac fast de står att de ska göra det.
Jag vill ha en extern hårddisk som inte bör gå sönder dom närmsta åren.

Mvh!

Senast redigerat 2012-07-01 15:31

Ovanstående inlägg har flyttats hit från http://www.99mac.se/lagringsenheter/296120-anvanda-extern-harddisk-mellan-macar.html.

Vänligen,
/ T

  • Medlem
  • 2012-07-02 21:25

Okej, någon som har kört WD My Passport 2tb och vet om det fungerar bra? Skulle vara schysst med 2tb, men annars har jag kikat lite på LaCie Rikiki som verkar fungera utmärkt till mac överlag.

Tack för tipsen!

Köp en och testa då jag undrar samma sak hehe

Ursprungligen av Antonic:

Köp en och testa då jag undrar samma sak hehe

Om du är intresserad av en Lacie Rikiki 1 TB med USB 3.0 så har jag en som jag inte behöver.
Har nämligen en till, fast på 500 GB också, men den tänker jag behålla.

  • Medlem
  • 2012-07-10 12:01

Någon som har kört med WD diskar överhuvudtaget på Mac?
Läst lite att de kan vara lite sådär, men de nya modellerna är kanske bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-10 13:30

Jag har ett antal 2.5" USB-2 och USB-3 WD My Passport lösa hårddiskar. 500 GB till 1 TB. En tappades två gånger i stengolv från ståhöjd, den gav upp. Alla andra har funkat bra, jag bär ofta runt en i datorväskan och har inga problem med den.

Jag har även en sån Seagate GoFlex som man kan byta kabel på för olika interface. Den är lite större och klumpigare men funkar bra den också. (Suktar efter den där GoFlex Thunderboltdockan men då behövs ny dator först...)

Har tyvärr inte ny Mac med USB-3 så jag kan inte bedöma annat än att alla dito funkar bra på USB-2 (och att jag önskar mig snabbare anslutning igen!

Jag misstänker att en enkel extern hårddisk klarar sig bra med USB-3 och att Thunderbolt egentligen inte behövs förrän du vill köra disk-kluster eller externa grafikkort och portar. Men jag har inte testat själv, bara läst vad andra skrivit och extrapolerat därifrån - med ett öga på prislapparna, förstås.

Ursprungligen av spaan:

Någon som har kört med WD diskar överhuvudtaget på Mac?
Läst lite att de kan vara lite sådär, men de nya modellerna är kanske bättre.

Har bara köpt WD de senaste fem-sex åren minst (förutom Intel för SSD), både externt och internt. Har fungerat bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 14:50

Ni som provat WD USB 3 - Går det att jobba mot den om man pratar högupplösta bilder? Är den tillräckligt snabb för det? Eller är det mer bara lagring? Det jag menar är att jag fyller den med foton, sedan vill jag bearbeta dem eller använda bilderna i något sammanhang.

Till min windows laptop har jag en extern HDD som iofs fungerar ok. Men snabb är den inte.

  • Medlem
  • 2012-07-10 20:20

Beställde denna nu iaf: https://www.inet.se/produkt/4304430/western-digital-my-passport-usb-3-0-2tb så får bli att testa den och kan återkomma med hur den fungerar. Hoppas på det bästa!

  • Medlem
  • 2012-08-15 11:55

Nu har jag kört med hårddisken ett tag till min retina! Den fungerar fint. Jag gjorde så att jag anpassade den för att fungera bäst till mac då jag gör en del grafiska arbeten som kräver större filer än 4gb. Som är max om man vill kunna använda den till både pc och mac.
Finns ju dock ett program man kan installera på pc om man nu vill föra över grejor till en mac extern hårddisk!

I de stora hela är den bara bra! Den har ett litet ljud man lägger märke till om den flyttar över stora grejor eller jobbar med en säkerhetskopiering. Något inte jag stör mig på men som man lägger märker till när Retinan är knäppt tyst!

1
Bevaka tråden