Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problemlösning för FileMaker 5.5 experter

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västervik
  • 2012-07-05 11:22

Hej!
Är det någon som kan lösa detta i FileMaker 5.5. Jag har utgått från de mallar som finns i programmet "Tidrapporter" ändrat det så att det passar oss. Det går bra fram till v.13. Sedan skapar jag ny post, skriver in datumet i fältet "Datum första veckodag". V. 14 visas men den hämtar rader från v.1. Har jag missat något eller är detta ett fel i programmet. Jag bif filerna. Har försökt lösa detta i två dagar

/Tessa

Hej, nyckeln som används i relationen blir inte unik för varje vecka som det är nu, om man lägger fram fälten Nyckel i Tidrapporter och Radnyckel i Tidrapportrader så syns det tydligare vilka poster som kopplas ihop.

Istället för beräkningen
Day(Datum för första veckodag) & Right(Year(Datum för första veckodag); 2) & "-" & Anställningsnummer
skulle man t ex kunna förenkla och bara använda
Datum för första veckodag & "-" & Anställningsnummer
så värdet blir unikt för varje vecka och person.

Hoppas detta hjälper dig lösa problemet:)

  • Medlem
  • Västervik
  • 2012-07-05 14:22

Hej igen!
Jag har i dokumentet "Tidrapporter" nu bytt kod till
Datum för första veckodag & "-" & Anställningsnummer i Nyckel.
Men då tappar jag allt jag skrivit in under Projekt. De ligger för visso kvar i dokumentet "Tidrapportrader"
Kan man göra något åt detta eller får jag börja om med att skriva in det på nytt.

/Tessa

Det går att korrigera de befintliga posterna i Tidrapportrader så de kopplas rätt igen genom att sätta in en ny Radnyckel, man kan t ex skapa en tillfällig relation från Tidrapportrader mot Tidrapporter med de gamla nycklarna och ersätta in de nya värdena.

Hinner inte beskriva i detalj hur man gör steg för steg, men om du vill kan jag hjälpa dig att göra detta momentet, tror inte det tar mer än några minuter...

Skickar ett meddelande med min e-postadress så kan du maila mig filerna i så fall.

1
Bevaka tråden