Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto fruktasvärt segt. något som jag gör fel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-07-04 17:32

har lite problem med iphoto som är väldigt segt så fort jag ska göra någoting.
jag köpte en den billigaste imacen 21" nu i julas. har lagt "iphoto mappen" på min externa hårddisk så att alla bilder spars där. jag har enbart ett bibliotek på ca5,5GB och endå så blir det jättesgt så fort man ska lägga in en till bild eller scrolla i biblioteket. och om jag tex ska ladda upp en bild på någon webbsida och väljer att jag ska hämta ur iphoto så står den bara och tänker pch det kommer aldrig upp några bilder (som mest har jag orkat vänta en timme).

gör jag på fel sätt? ska jag laga bilderna på annat sätt? någon som vet eller är det datorn som inte klarar av det hela för att det är den billigasta varianten? trotts att den är så ny.

Du har biblioteket på en extern drive, säkert inkopplad med den rätt så långsamma usb2-kopplingen.

Lägg bilderna internt om det bara är några gig.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-07-04 17:47

okej. men jag skulle vilja ha den externt så jag kan komma åt den från fler datorer. tänkte min sambo med kunde använda samma bibliotek

Man bör generellt sett vara ganska försiktig med sin iPhoto-databas. Se till att ha backup på den och lägg den inte på en USB-disk.

Vill du ha upp farten så får du skaffa en disk med vettigare gränssnitt. fireWire800 är tex betydligt rappare.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-05 07:09

Personligen märker jag noll skillnad när jag kör mot USB2 eller FW800. Har ett Aperturebibliotek med nästan 20000 bilder mestadelen bilder från en EOS 5mk2 och alla bilder i RAW. Har haft det på USB-disk förut men flyttade över det till en WD FW800-disk men upplever att det går lika snabbt (eller segt) på vilket som.Tycker mer att det låter som ett problem i iPhoto. Testa att starta upp biblioteket med alt+cmd nertryckta då får du upp lite olika reparationsalternativ. Se till att ha backupp bara innan du sätter igång.

Ursprungligen av onnyt:

Personligen märker jag noll skillnad när jag kör mot USB2 eller FW800. Har ett Aperturebibliotek med nästan 20000 bilder mestadelen bilder från en EOS 5mk2 och alla bilder i RAW. Har haft det på USB-disk förut men flyttade över det till en WD FW800-disk men upplever att det går lika snabbt (eller segt) på vilket som.Tycker mer att det låter som ett problem i iPhoto. Testa att starta upp biblioteket med alt+cmd nertryckta då får du upp lite olika reparationsalternativ. Se till att ha backupp bara innan du sätter igång.

Stora bildbibliotek och RAW - där har du vad som slöar ner det. 5Mpixels JPG på 250KB är ju ingenting mot dina datamängder.

Med Aperture kan man "bygga om" databasen - en tangentkombination när man startar det. Det kan man kanske också med iPhoto.
Något är vajsing tror jag - att det ska vara sååå segt bara för att man kör USB tror jag inte. Om inte USB-disken är proppfull vill säga (max 70% är vettigt).
Att det är segt att skrolla tyder på att RAM är fullt (previews ligger i RAM) - lite RAM är alltid av ondo.

1
Bevaka tråden