Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda MacBook som modem?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har åkt på semester och anlänt till min kära mor som skaffat trådlöst bredband från den fula svarta geten. Det verkar ju fungera. Men en skillnad från den förra leverantören är ju att det nu endast är datorn med det trådlösa usb-modemet som får en uppkoppling.

Finns det något sätt att använda MacBooken som modem? Jag föreställer mig då att den skulle kunna ge en ip-adress till en router, så att även vi andra kan surfa.

Någon som vet?

Fredrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-04 12:13

Nog lättare att använda en lösning som denna:

WEBHALLEN.com - Dovado Tiny 3G/4G Trådlös N-router

Ja, internetdelning.
I Systeminställningar->Delning->Internetdelning, Dela anslutning från: USB-modem Till enheter som använder: Ethernet så kan du plugga in den i en router (som du antagligen måste sätta i bryggläge) och dela anslutningen från modemet.

  • Medlem
  • London, United Kingdom, United Kingdom
  • 2012-07-04 12:19
Ursprungligen av fcerha:

Har åkt på semester och anlänt till min kära mor som skaffat trådlöst bredband från den fula svarta geten. Det verkar ju fungera. Men en skillnad från den förra leverantören är ju att det nu endast är datorn med det trådlösa usb-modemet som får en uppkoppling.

Finns det något sätt att använda MacBooken som modem? Jag föreställer mig då att den skulle kunna ge en ip-adress till en router, så att även vi andra kan surfa.

Någon som vet?

Fredrik

Vet inte till 100%, men du kan ju dela ut din internetuppkoppling som du får in via ethernet via airport till andra enheter, borde funka med internet via USB oxå. Har du kollat under System Preferences > Sharing > Internet Sharing?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-04 12:42

Det ska gå att välja usb modem -> airport under internet sharing.
Det gjorde det åtminstone i 10.5.

Se där! Det gick ju. I fältet "dela anslutning via" anges det trådlösa modemet. I rutan under väljer man hur uppkopplingen förmedlas vidare.

Tack allihop. Underbart! Det funkade. Jag försöker lägga upp en bild av inställningarna, i den händelse att någon annan försöker göra samma sak. Men jag vet inte om man kan bifoga bild..

1
Bevaka tråden