Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modellspecifik OS X-skiva?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 23:25

Hejsan!

Sitter och bråkar med min MacBook Pro från mid 2009. Jag har tidigare köpt datorn begagnad. Jag formaterade datorn och det visade sig att skivan som tidigare ägare skickat med "10.5.5" inte går att installera på min MacBook Pro. Jag har googlat lite och läst att OS X skivorna är "model specifik".. Det går inte att installera en annan skiva än den datorn levererades med. Såg på Apples hemsida att "MacBook Pro (13-inch, Mid 2009)" som jag har levererades med 10.5.7 (Original Mac OS X included) eller 10.6 (Later Mac OS X included).

Är det 10.5.7 eller 10.6 jag ska ha? Fungerar vilket som?
Hur gör jag nu när jag inte har den installationsskiva som följde med datorn?

Datorn har modellnumer A1278 om det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Det enklaste och antagligen billigaste är att köpa OS X 10.6 från Apple:

Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)

Sen kan du uppgradera till 10.7 via Mac App Store, eller till 10.8 senare i juli.

Eftersom du inte har en skiva som fungerar att använda så är du tvungen att köpa en ny licens för att installera om. Detta kan du göra via Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige). Tycker givetvis att du ska köra den senaste versionen som går. Har du minst 4 GB och en Intel Core 2 Duo i din maskin så fungerar även Lion utmärkt och kan köpas via OS X Lion USB Thumb Drive - Apple Store (Sverige).

Ursprungligen av Veranda:

...Jag har googlat lite och läst att OS X skivorna är "model specifik".. Det går inte att installera en annan skiva än den datorn levererades med...

Nja, att säga "det går inte" är kanske lite väl kategoriskt. Man får skilja på två olika sorters skivor:

1) Skivor som medföljer datorn vid köp. De skivorna är modellspecifika. Förutom OS X så innehåller de även Apple Hardware Test. Och de innehåller också de program som ingår vid datorköpet, som t.ex iLife.
2) Skivor som köps i butik, s.k. "retail-skivor". De är inte modellspecifika. De innehåller bara OS X, ingen Apple Hardware Test, ingen iLife.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-04 09:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, att säga "det går inte" är kanske lite väl kategoriskt. Man får skilja på två olika sorters skivor:

1) Skivor som medföljer datorn vid köp. De skivorna är modellspecifika. Förutom OS X så innehåller de även Apple Hardware Test. Och de innehåller också de program som ingår vid datorköpet, som t.ex iLife.
2) Skivor som köps i butik, s.k. "retail-skivor". De är inte modellspecifika. De innehåller bara OS X, ingen Apple Hardware Test, ingen iLife.

Sant, men en äldre version av OS X än den som levererades med datorn går inte att installera. Så har man t ex en Mac som levererats med OS X 10.6.8 så går det inte att köpa en "retail-skiva" från Apple eftersom den innehåller OS X 10.6.3 Det går då alltså inte heller nedgradera en maskin som levererats med OS X 10.7 till OS X 10.6

Detta är dock något jag tycker är nog så anmärkningsvärt, för om man blir av men sin systemspecifika skiva så kan man inte köpa en ny skiva för att installera om sitt system. Nu har ju Apple "löst" problemet med EFI-baserad återställning direkt från Apples "moln"

Ursprungligen av mattem:

Sant, men en äldre version av OS X än den som levererades med datorn går inte att installera. Så har man t ex en Mac som levererats med OS X 10.6.8 så går det inte att köpa en "retail-skiva" från Apple eftersom den innehåller OS X 10.6.3 Det går då alltså inte heller nedgradera en maskin som levererats med OS X 10.7 till OS X 10.6

Detta är dock något jag tycker är nog så anmärkningsvärt, för om man blir av men sin systemspecifika skiva så kan man inte köpa en ny skiva för att installera om sitt system. Nu har ju Apple "löst" problemet med EFI-baserad återställning direkt från Apples "moln"

Nja, det går ju generellt alltid så länge retail-skivan har en nyare version än datorn levererades med. Sen blir det ju lite knepigare efter 10.6 iom att 10.7 och framåt inte säljs på skiva.

Fast 10.7 säljs ju på USB-sticka, som Tobias skriver.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-04 12:34

Och, man _kan_ installera från de modellspecifika skivorna till valfri (nästan) maskin. Även om det är fel systemversion. Kanske inte alltid om det bara är en enda maskin man har, men har man 2 så kan man alltid komma runt det. Vist blir det ett himla jobb efteråt och inte nått jag rekommenderar, men det går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 13:02

Tack för alla svar! Jag har fått låna en Mac OS X skiva med 10.6 snow leopard. Installationen startar som den ska, men efter några minuter så kommer detta upp. Jag har försökt 7 gånger nu.. samma resultat varje gång. Ska tillägga att skivan är bränd, vet inte om det är datorn eller skivan som bråkar.

Dels har jag försökt installera när datorn är formaterad. Och dels har jag testat att partitionerat hårddisken i två och installera OS X på den enda partitionen. Får upp samma felmeddelande.

Klicka på bilden för att se den större..

Ursprungligen av Veranda:

Tack för alla svar! Jag har fått låna en Mac OS X skiva med 10.6 snow leopard. Installationen startar som den ska, men efter några minuter så kommer detta upp. Jag har försökt 7 gånger nu.. samma resultat varje gång. Ska tillägga att skivan är bränd, vet inte om det är datorn eller skivan som bråkar.

Dels har jag försökt installera när datorn är formaterad. Och dels har jag testat att partitionerat hårddisken i två och installera OS X på den enda partitionen. Får upp samma felmeddelande.

Klicka på bilden för att se den större..

[ATTACH="CONFIG"]33709[/ATTACH]

Den där rutan tycker jag mig känna igen. Och det betyder _inte_ att du försöker installera fel version (vare sig modellspecifik OSX till annan datormodell eller ett "för nytt" OSX för din modell).

MBP mid 2009 "requires Mac OS X 10.5.7 or later". Så en retail Snow Leopard 10.6.x är ok.

Till saken: Jag fick exakt denna ruta (har jag för mig) när jag försökte installera om min jobb-imac med nyinsatt minne med fel busshastighet. Höll på att slita mitt hår... Så – har du eller den förre ägaren precis satt in extra minne? Kolla då att det har rätt hastighet och inte har några andra fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 22:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Den där rutan tycker jag mig känna igen. Och det betyder _inte_ att du försöker installera fel version (vare sig modellspecifik OSX till annan datormodell eller ett "för nytt" OSX för din modell).

MBP mid 2009 "requires Mac OS X 10.5.7 or later". Så en retail Snow Leopard 10.6.x är ok.

Till saken: Jag fick exakt denna ruta (har jag för mig) när jag försökte installera om min jobb-imac med nyinsatt minne med fel busshastighet. Höll på att slita mitt hår... Så – har du eller den förre ägaren precis satt in extra minne? Kolla då att det har rätt hastighet och inte har några andra fel.

Åååh taaack!! Jag plockade ur "minneskakan" som förra ägaren satt i datorn. Nu funkar det! Installerat och klart, gud så skönt! Ojojoj!! Skönt med en lösning efter så många timmars vridande och vändande. Nu är frågan.. Vad gör jag med minneskakan som jag plockat ur datorn? Är det bara att peta dit igen? Eller är det inte kompatibelt med min dator? Massor med tack igen!

Du har antagligen fått en kopia på en modellspecifik skiva. Sluta piratkopiera och köp licensen, den kostar ju i princip ingenting!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 13:16
Ursprungligen av Capeman:

Du har antagligen fått en kopia på en modellspecifik skiva. Sluta piratkopiera och köp licensen, den kostar ju i princip ingenting!

Detta ska vara nedladdat (och köpt) från Appstore... sedan bränt på skiva. Inte illegalt nedladdat alltså. Men då är den förmodligen modellspecifik då, personen jag lånat skivan av har installerat det på sin MacBook Pro 2011. Beställer en egen från Apple då, får hoppas det fungerar då.

Ursprungligen av Veranda:

Detta ska vara nedladdat (och köpt) från Appstore... sedan bränt på skiva. Inte illegalt nedladdat alltså. Men då är den förmodligen modellspecifik då, personen jag lånat skivan av har installerat det på sin MacBook Pro 2011. Beställer en egen från Apple då, får hoppas det fungerar då.

10.6 har aldrig gått att ladda ner från Mac App Store, bara köpa på skiva, så vad du har fått verkar oklart. Dessutom kvittar det ju om han köpt skivan eller ej, har du fått en kopia på den så är det ju en piratkopia...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 13:20
Ursprungligen av Capeman:

10.6 har aldrig gått att ladda ner från Mac App Store, bara köpa på skiva, så vad du har fått verkar oklart. Dessutom kvittar det ju om han köpt skivan eller ej, har du fått en kopia på den så är det ju en piratkopia...

Åhå ok, då är det där problemet ligger. Tack för hjälpen! Beställer OS X 10.6 från Apple nu.

Ursprungligen av Veranda:

Beställer OS X 10.6 från Apple nu.

Bara en liten nyfiken fråga...

Varför beställer du från Apple? Enligt din profil så finns du i Stockholm. Det finns ju massor av ställen dit du kan gå och köpa skivan, och slippa vänta några dagar...

M-store, Macoteket, Digital Inn, MediaMarkt, Elgiganten, m.fl.

http://www.apple.com/se/buy/locator/map.html?tySearch=1&viaProduct=2&viaSpecial=-1&strCountry=SWE&q=stockholm

Senast redigerat 2012-07-04 15:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 13:51

En liten fråga till.. Är detta hela OS X? Låter som om man måste ha Leopard installerat och att detta är en uppgradering till Snow Leopard? Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)

Blev lite fundersam när det står "Uppgradera från Mac OS X Leopard till Snow Leopard – en enklare, mer kraftfull och mer finjusterad version av Mac OS X." Jag har ju ingenting installerat nu. Ber om ursäkt för alla mina mindre begåvade frågor

Ursprungligen av Veranda:

...Blev lite fundersam när det står "Uppgradera från Mac OS X Leopard till Snow Leopard...

Nej, du måste inte ha Leopard installerat. Det går bra att installera "från scratch" med den skivan.

Deras formulering är lite vilseledande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 14:10

Tack Jesper! Ja, jag bor i Stockholm.. Kollade på prisjakt men hittade bara skivan på Apples hemsida där, kikade på Macotekets hemsida men dom har den inte.

Vet du var jag kan köpa det någonstans här i Stockholm?

Ursprungligen av Veranda:

Tack Jesper! Ja, jag bor i Stockholm.. Kollade på prisjakt men hittade bara skivan på Apples hemsida där, kikade på Macotekets hemsida men dom har den inte.

Vet du var jag kan köpa det någonstans här i Stockholm?

Se Jespers inlägg ovan. Han listar ju ett halvdussin ställen du kan kolla på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 14:21
Ursprungligen av pmarriott:

Se Jespers inlägg ovan. Han listar ju ett halvdussin ställen du kan kolla på.

Yes, såg det nu. Han editerade det samtidigt som jag skrev mitt inlägg Men ingen av dom säljer operativsystemet, så
jag får beställa från Apple helt enkelt.

Ursprungligen av Veranda:

Yes, såg det nu. Han editerade det samtidigt som jag skrev mitt inlägg Men ingen av dom säljer operativsystemet, så
jag får beställa från Apple helt enkelt.

Känns konstigt tycker jag. Hade jag varit du så hade jag ringt och kollat istället. MediaMarkt vet jag brukar ha de skivorna.

Ursprungligen av Capeman:

Känns konstigt tycker jag. Hade jag varit du så hade jag ringt och kollat istället. MediaMarkt vet jag brukar ha de skivorna.

Håller med. M-Store i Lund brukar också ha dem på hyllan.

Ursprungligen av Veranda:

...Men ingen av dom säljer operativsystemet...

Klicka på min länk ovan (inlägg #16). Den sökningen ger ca 40 träffar. Några av dem har skivan hemma, det vågar jag nog lova.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 14:52

Ringde Macoteket och frågade. Han på kundtjänst säger att det förmodligen bara är Apple själva som säljer den fysiska skivan fortfarande. Eftersom det nu går att ladda ner OS X från Appstore.

Ursprungligen av Veranda:

Ringde Macoteket och frågade. Han på kundtjänst säger att det förmodligen bara är Apple själva som säljer den fysiska skivan fortfarande. Eftersom det nu går att ladda ner OS X från Appstore.

Kan nog så vara, men någon butik i Stockholm har garanterat skivor på hyllan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 15:26

Macoteket, Mzone, Elgiganten och Digital Inn hänvisar alla till Apples hemsida. Orkar inte sitta i mer telefonkö nu
Så får väl beställa från Apple och vänta i några år innan det dyker upp. Trista leveranstider därifrån vad jag minns,
men kan leva utan bärbar i en vecka eller två.

Tack alla!

Ursprungligen av Veranda:

Orkar inte sitta i mer telefonkö nu

Prova MediaMarkt. Jag tror att de har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 16:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova MediaMarkt. Jag tror att de har.

Ringde MediaMarkt nyss. De kan beställa från leverantören.. 1-2 veckors leveranstid. Så jag beställer från Apple nu istället,
dom har det i lager. Leveranstid 3-8 vardagar står det på Apple.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-07-04 16:36

Apple har ingenting på skiva längre, och 10.6 är knappast något som de ligger med i lager längre, tyvärr.

Bevaka tråden