Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika användare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-02 08:55

I väntan på min MBA så dök en fråga upp som jag bara tagit för givet. Men kan man använda olika användare på Mac? Så som i Windows? Idag har alla i familjen sitt "konto" på vår laptop. Det fungerar mycket bra. Varje person kan anpassa skrivbord och hålla ordning på sina saker på ett enkelt sätt.

Jag tänkte inte en sekund på huruvida Mac har det eller inte. Men nu sa en granne att det inte finns på Mac? Kan det vara så? efter en del sökningar på nätet så tycker jag det verkar som det finns. Men min trevlige granne som brukar ha koll på datorer står på sig. Han säger att det inte finns. Punkt. Till skillnad mot mig jobbar han på en it-avdelning...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-07-02 08:59

Då kanske du är mer kvalificerad att jobba på denna IT-avdelning Givetvis kan du ha flera användare

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-07-02 09:35

Rekommendationen är att du börjar med att skapa ett admin-konto som du bara använder för just för att administrera maskinen. Sedan skapar du ett konto för varje familjemedlem.

Ursprungligen av xms67:

I väntan på min MBA så dök en fråga upp som jag bara tagit för givet. Men kan man använda olika användare på Mac? Så som i Windows? Idag har alla i familjen sitt "konto" på vår laptop. Det fungerar mycket bra. Varje person kan anpassa skrivbord och hålla ordning på sina saker på ett enkelt sätt.

Jag tänkte inte en sekund på huruvida Mac har det eller inte. Men nu sa en granne att det inte finns på Mac? Kan det vara så? efter en del sökningar på nätet så tycker jag det verkar som det finns. Men min trevlige granne som brukar ha koll på datorer står på sig. Han säger att det inte finns. Punkt. Till skillnad mot mig jobbar han på en it-avdelning...

Du aktiverar det i Systeminställningar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-02 09:36

Det är tom som så att du kan fjärrinlogga på din Mac ända sedan Mac OS X kom (det är lite si och så med det historiskt sett på Windows-sidan).

Ursprungligen av xms67:

...Men min trevlige granne som brukar ha koll på datorer står på sig. Han säger att det inte finns. Punkt. Till skillnad mot mig jobbar han på en it-avdelning...

Tråkigt att det fortfarande finns okunniga, oinformerade "PC-nissar" ute på olika IT-avdelningar - som sprider sina Mac-fientliga fördomar...

Du vet att internet, det funkar inte på Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-02 12:26

Det lät ju lite otroligt så jag kollade på nätet. Men han stod på sig och sa att det i så fall bara var några få detaljer som man kunde lägga upp i olika användare. Inget att jämföra med Windows system...

Detta med it-avdelningar och deras syn på Mac är lite speciellt. På vår egen it-avd(jag är chef för hela rasket) hävdade man att iPhone inte alls var kompatibelt med Exchange när vi var några som tyckte att det borde vara ok att börja tillåta iPhone som tjänstetelefon. Först gick jag på det. Sedan blev jag mer och mer osäker. Såg till att en av våra it/kommunikationsstrateger fick en för att testa. Och allt fungerade ju perfekt. Min analys var att Windowsfolket inte följer utvecklingen inom Macvärlden så de uttalar sig ofta om flera år gamla system.

Ursprungligen av xms67:

Min analys var att Windowsfolket inte följer utvecklingen inom Macvärlden så de uttalar sig ofta om flera år gamla system.

Och tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-02 23:54
Ursprungligen av keptang:

Och tvärtom.

Sant!

Inte nog med att du kan ha olika användare - de kan köra olika språk också! En på svenska, en på engelska och den tredje på kinesiska om så önskas. Har firman ofta tyska kunder på besök? Lägg upp ett tyskt gästkonto så kan de surfa med tyskspråkigt Safari i ett tyskt system.

Inga problem överhuvudtaget (straight out of the box utan att behöva ha någon "ultimate"-version osv). De' ni, Redmond!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 14:26

Det där med språk är bra då min hustru är engelsk/spanskspråkig och klart svagare på vår rotvälska..:cool:. Men å andra sidan riskerar väl datorn att vara upptagen en del då..:tveksam:

I sin struktur och uppbyggnad är OSX ett Unix-system, sådana har varit fleranvändarsystem sedan 1971 ungefär.
troligen så blandar din "käcke" granne till det med OS9, mao 15 år gammal kunskap eller så....

I OSX är det t o m ett mycket BRA sätt att jobba på, låta var och en ha sin egen iTunes, Sync med lur, sina egna dokument osv.

Se till att ha bra med RAM-minne i maskinen och använd "Snabbt användarbyte", att lägga in nya användare är inte svårare att gå in i Systeminställningar/Användare och skapa ett par till - gärna ett till varje familjemedlem.

och tänk på Johans tips ovan om olika språk. Kör på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 23:32
Ursprungligen av Goflorp:

I sin struktur och uppbyggnad är OSX ett Unix-system, sådana har varit fleranvändarsystem sedan 1971 ungefär.
troligen så blandar din "käcke" granne till det med OS9, mao 15 år gammal kunskap eller så....

I OSX är det t o m ett mycket BRA sätt att jobba på, låta var och en ha sin egen iTunes, Sync med lur, sina egna dokument osv.

Se till att ha bra med RAM-minne i maskinen och använd "Snabbt användarbyte", att lägga in nya användare är inte svårare att gå in i Systeminställningar/Användare och skapa ett par till - gärna ett till varje familjemedlem.

och tänk på Johans tips ovan om olika språk. Kör på.

Tack! En liten fråga från en ovan Macperson... Snabbt användarbyte... Vad är alternativet? Och vad förlorar man på att köra snabbt..? Konstigt om det finns flera alternativ och ett bara har fördelar..:)

Ursprungligen av xms67:

Tack! En liten fråga från en ovan Macperson... Snabbt användarbyte... Vad är alternativet? Och vad förlorar man på att köra snabbt..? Konstigt om det finns flera alternativ och ett bara har fördelar..:)

Alternativet: logga ut och avsluta alla dina program.

Snabbt byte gör att du kan ha olika grejer på i olika konton på samma gång.

Vet inte hur det är i nyaste systemen, men förr kunde man direkt och sekundsnabbt växla mellan olika användare om man inte satt lösenord på användarkontona. Vill man ha lösenord måste man knappa in det mellan varje användarbyte (fast givetvis fortfarande utan att vara tvungen att avsluta något i det för tillfället inaktiva kontot),

Med snabbt användarbyte drar det lite mer minne eftersom den andra användarens konto är igång i bakgrunden. Utan snabbt byte är bara en användare aktiv åt gången.

Tror också att Dropbox och annat kan ligga och tanka ner/upp i bakgrunden även när man växlat till annat konto. Kan ju "oförklarligt" ge en seg surfupplevelse exempelvis...

xms67: Du bara MÅSTE berätta om din grannes reaktion när han väl inser att han haft tokfel! Snälla, du kan väl filma det också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 20:21
Ursprungligen av Stinky:

xms67: Du bara MÅSTE berätta om din grannes reaktion när han väl inser att han haft tokfel! Snälla, du kan väl filma det också?

Hihi... Det är en fin kille så vi ska inte vara elaka..O:-)

1
Bevaka tråden