Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stänger man av (inaktiverar) en skärm?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • S.SANDBY
  • 2012-07-03 08:53

Finns det verkligen ingen app/script som klarar detta? Testade SwitchResX, (hittade nå fulwarez som inte verkar funka som jag vill, den sparar inte settings), kan någon bekräfta att SwitchResX verkligen klarar att inaktivera en av de båda (Mac Mini, en HDMI och en dp) anslutna skärmarna? Isf köper jag appen. För hålla på o dra ut nätsladden till min 24-tums Cinema display håller inte. Det måste väl ändå gå att styra vilka monitorer som ska vara igång mjukvarumässigt?! Tips snälla!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-03 10:27

Testa ctrl+shift+eject, det funkar på iMac iaf.

Ursprungligen av Vassius:

Testa ctrl+shift+eject, det funkar på iMac iaf.

Funkar klockrent på iMacarna, datorn alltid på här, läggdags Shift+ctrl med vänstern, Eject med höger *poff* svart....

Enbart skärmen går i vila, inte datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-04 09:59
Ursprungligen av Goflorp:

Funkar klockrent på iMacarna, datorn alltid på här, läggdags Shift+ctrl med vänstern, Eject med höger *poff* svart....

Enbart skärmen går i vila, inte datorn.

Tror TS vill släcka en skärm och behålla den andra igång. Dvs en selektiv inaktivering. ...en HDMI och en dp...

Ursprungligen av reboot81:

Tror TS vill släcka en skärm och behålla den andra igång. Dvs en selektiv inaktivering. ...en HDMI och en dp...

Jo, och när den man vill släcka är en Apple-skärm blir det lite knivigt eftersom de inte har någon av/på-knapp.

cmd+alt+eject
är det på min iMac

/m

Provade dessa för skojs skull. Vassius förslag försatte min MBP i vila. Martinators variant släckte båda mina skärmar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-03 12:48
Ursprungligen av pmarriott:

Provade dessa för skojs skull. Vassius förslag försatte min MBP i vila. Martinators variant släckte båda mina skärmar.

Tvärtom ska det nog vara..

Ursprungligen av Vassius:

Tvärtom ska det nog vara..

nix kommandot jag anger släcker både iMacen och en extern skärm.
eller båda har samma effekt på en imac+extra skärm upptäckte jag.

/m

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-03 20:00
Ursprungligen av martinator:

nix kommandot jag anger släcker både iMacen och en extern skärm.
eller båda har samma effekt på en imac+extra skärm upptäckte jag.

/m

Vad jag menade är att ditt kortkommando sätter hela datorn i viloläge, inte bara skärmen. Mitt kommando släcker bara skärmen. pmarriot sa att det var tvärtom.

Vad händer om du kör igång Aktiva hörn och väljer att ett stänger skärmen? Stängs båda då?

Ursprungligen av Brandylf:

Vad händer om du kör igång Aktiva hörn och väljer att ett stänger skärmen? Stängs båda då?

Så är det på min. Släcker både min 24" ACD och den interna genom att dra ner pekaren i nedre högra hörnet.

Ursprungligen av pmarriott:

Så är det på min. Släcker både min 24" ACD och den interna genom att dra ner pekaren i nedre högra hörnet.

Okej, ingen speciellt smidig lösning då. Kör min i clamshell så jag orkade helt enkelt inte testa själv

  • Medlem
  • S.SANDBY
  • 2012-07-04 13:16

Mmm.. detta är faktiskt knivigt. Och otroligt dåligt. Men men, jag får väl sätta en Nexa-brytare med fjärrstyrning till uttaget på monitorn. Bra jobbat Apple! En funktion som faktiskt hade varit superlätt att knacka in, men att inaktivera verkar riktigt svårt, inte ens SwitchResX klarar det, den klarar bara att stänga av bilden (dvs backlighten är fortfarande igång på min Cinema display), inte stänga av själva utgången. Helt otroligt. 2012 står det i min almanacka.

Men, varför vill du stänga av den? Stör den dig på något sätt?

  • Medlem
  • S.SANDBY
  • 2012-07-05 08:41

Vem vill inte kunna stänga av en skärm? Personligen för att den drar ström hela natten och dessutom ger ett rätt ordentligt sken av sig i sängkammaren.

Ursprungligen av emmet:

Vem vill inte kunna stänga av en skärm? Personligen för att den drar ström hela natten och dessutom ger ett rätt ordentligt sken av sig i sängkammaren.

Jo, och i tråden finns ett otal förslag på lämpliga metoder att släcka alla skärmar som då är lämpligt. Min fråga var varför man vill släcka en av skärmarna medan man arbetar med datorn.

  • Medlem
  • S.SANDBY
  • 2012-07-06 14:18

Teven är på andra sidan rummet. Köra film/teveserie på båda skärmarna suger. Man "arbetar" ju inte alltid med datorn. Lite så.

Ursprungligen av emmet:

Teven är på andra sidan rummet. Köra film/teveserie på båda skärmarna suger. Man "arbetar" ju inte alltid med datorn. Lite så.

Vad använder du för filmspelare? Vissa har ju som så att de lägger svart på skärmar som det inte spelas upp något på. Visserligen stängs inte bakgrundsbelysningen av, men det löser du ju med tangentbordet eftersom du har en Cinemaskärm...

Varför inte skaffa en Apple-TV, så kan du spela film från datorn utan att dess andra skärmar är aktiva, plus en del andra fördelar.

1
Bevaka tråden