Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märka upp docksladden, idéer?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-06-28 01:03

Vill märka upp alla docksladdar i hemmet och bilen så att jag fysiskt känner vilket håll sync/laddsladden skall vara vänd. Så jag slipper famla i mörkret när jag lagt mig och ska ladda mobilen.

Min tanke är att modifiera kontakten antingen genom att lägga en limsträng på ena sidan, eller att slipa ytan med ett grovt sandpapper.(alt slipa in ett kryssmönster med dremeln)

Har ni några förslag, förutom att köpa en dockningsstation?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-28 01:13

I-landsproblem.

För den som inte vågar chansa att första valet i mörkret är fel: Panduro Hobby - Självlysande färg 85 ml
Limma fast lite bandage på kontakten först, så ska du se att färgen fastnar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-06-28 01:23
Ursprungligen av filuren:

I-landsproblem.

För den som inte vågar chansa att första valet i mörkret är fel: Panduro Hobby - Självlysande färg 85 ml
Limma fast lite bandage på kontakten först, så ska du se att färgen fastnar.

I-landsproblem var trådens ursprungliga namn.... Saken är att jag tänker sälja iden till tillbehörstillverkare x och bli stenrik.

Hetta upp en lödkolv och smält en grop på ena sidan.

En droppe genomskinligt nagellack på en sida,

med efterlysande tejp kan du se sladden också. Finns på Clas Ohlsson. Lyser riktigt bra: Efterlysande märktejp Stokvis - STOKVIS TAPES | Clas Ohlson

Finns även en annan typ som är sträv o som är gjord för att sättas på tex trappor

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-06-28 11:55
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

med efterlysande tejp kan du se sladden också. Finns på Clas Ohlsson. Lyser riktigt bra: Efterlysande märktejp Stokvis - STOKVIS TAPES | Clas Ohlson

Finns även en annan typ som är sträv o som är gjord för att sättas på tex trappor

Tack, icke destruktiv moddning är önskvärd, om inget annat för att visa att man tänkt till

  • Medlem
  • 2012-06-28 14:10

Fasa av kanten på den lite så att den bli rundare på ena sidan. Med kanten menar jag motsatt sida jämfört med själva kontakten, alltså samma sida som sladden går in på.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-28 14:51

Det är redan uppfunnet. Jag har en Clas Ohlsonsladd till laddaren vid nattduksbordet som är räfflad på ovansidan.

Har ju Ericson haft i evigheter, på min w800 tex hade jag en ficklampa på kontakten.
Den löser dock inte TS grundproblem, dvs den lyser men verkar vara symetriskt utformad så man vet fortfarande inte vad som är upp och ner....
/m

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-29 15:03

Är det bara jag som tycker att han som håller i objektivet har världens största (tjockaste) hand?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-04 00:07

Dessutom så passar den ju inte till en iPhone heller...
Avsåg du CordLite så har den två små lysande punkter på "uppsidan".

  • Medlem
  • 2012-07-04 00:26

Var inte frågan hur man gör med befintliga sladdar?

  • Avstängd
  • 2012-07-04 10:57

Jag gör bara ett litet märke i plasten med en nagelfil på kanten, upptill till vänster så när man håller kontakten rätt kan tummen känna märket... sen gäller det bara att inte spika sig på tummen

DYMO | Omega

Ger dig text och taktil feedback med snygg retrokänsla.

Jasg tejpar ena sidan av kontakterna med en tejp som har grov yta/relief. Kan blunda och veta

Jag petar in kontakten ovetandes om vilket håll. Passar den inte vänder jag den. Funkar utmärkt. Problemet är att hitta fanskapet i mörkret.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-07-05 00:23

Finns självhäftande transparenta kuddar som brukar bl a användas till skåpdörrar m m för stötdämpning, ta minsta modellen som du hittar...

Ursprungligen av Hjopek:

Finns självhäftande transparenta kuddar som brukar bl a användas till skåpdörrar m m för stötdämpning, ta minsta modellen som du hittar...

Finns även i en version för herrar.

Haha, rolig tråd. Är ni många som "famlar i mörker"?
En billig och bra lösning är ju att tända lampan, alternativt sätta telefonen på laddning innan man släcker?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-05 21:26

Eller tända displayen på iPhone, det ljuset räcker för att se vilken sida som är rätt (om inte batteriet är helt tomt).

Skaffa en lampa/pannlampa med röd mörkerbelysning, då ser du allt klart(utom färger) o förlorar inte mörkerseendet

1. Prova att sätta i kontakten åt ena hållet. Om det inte går, gå till punkt 2.
2. Vänd på kontakten och sätt i den.

Denna förhållandevis okomplicerade metod fungerar i alla fall bra för mig.

1
Bevaka tråden