Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenhet av Telias fiber?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-10 15:37

Har blivit erbjuden att bli påkopplad Telias fibernät för ca 10.000:-.
För ca 300:- i månaden ska man då få 100/10 Mbit internet, telefoni och TV (6 kanaler). Plus en del övriga tjänster som pay-per-view, browser i TV:n m.m. (plus en massa nya boxar och kablar överallt i huset )

Någon som har liknande lösning?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-02 20:35

Fiber för 16000kr, bra investering?

Farsan som bor i villa har blivit erbjuden 1 Gbps av det kommunala bostadsbolaget Öbo, som erbjuder fiberanslutning till samtliga hushåll i kommunen.
Priset är satt till 26000, men under starten lockar de med 'endast' 16000 för en komplett anslutning. (I priset ingår projektering, grävning, kabeldragning, skarvning, montage, anslutning, utrustning i kopplingspunkten och medieomvandlaren i ditt hus.)

Farsan är ingen digital storkonsument, mer som en svenssonsurfare med Telias bredbandstv som enda användning utöver surf/Spotify på sin 8Mbit ADSL lina. Han tycker det kan gå lite långsamt ibland, på sin tre år gamla dator... (xp)

Ett av argumenten för att skaffa fiber sägs vara för att öka värdet på huset, och kampanjpriset på 16 istället för 26 tkr är en rejäl skillnad (men fortfarande dyrt i mina ögon). Försäljning av huset sker troligtvis inom 10-15 år, huset är av den större sorten med +10 rum (vilket borde bli två lägenheter).

Då jag själv aldrig provat en fiberanslutning undrar jag om det är någon märkbar skillnad mot vanligt ADSL? Då tänker jag på vanlig surf, sidladdning och inte nedladdning av stora filer.
Är 16000kr ett vettigt pris, eller kommer det billigare med tiden?

Öckerö Nät: http://ockeronat.se/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-02 21:03

Om jag kunde dra in fiber för 16k skulle jag inte tveka en sekund.

Jag har dålig koll på "modern" ADSL, men förr i tiden hade det tokhöga svarstider jämfört med fiber, vilket definitivt märks på vanligt surfande.

Jag märker skillnad på om jag surfar hemma i min lägenhet (Telia 100/10) jämfört med om jag surfar hemma hos mina föräldrar (8 Mbit ADSL) med samma dator. Jag skulle nog inte göra investeringen för att kunna surfa in snabbare på hemsidor utan för de större filöverföringar som jag gör då och då, men det är ju ur min synvinkel.
Gällande Telia så är de väl okej. Dock är deras DNS under all kritik då den inte läser in vissa domännamn korrekt och istället meddelar att det inte finns någon server. Men det är ju enkelt att lösa med någon extern DNS.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-07-04 10:06

Jag är inget Telia fan - de har alla möjligheter att leverera fantastiska tjänster men misslyckas alltid med paketering, villkor, prissättning, support, teknik...

Om tråden handlar om det är skillnad mellan ADSL och en fiberlina för en vanlig nätkonsument är svaret: absolut. Fiber är responsivt, direkt och alltid att föredra. Finns det alternativt till Telia skulle jag kolla på dem, annars kör med dem, glöm bort startkostnaden så snabbt som möjligt - se det långsiktigt. Har du väl optik in kommer du förmodligen att kunna välja operatör i framtiden.

I den tråd skrev jag en del om ett problem som gällde Telias "smarta" Thomson-router - nu sägs det att de bytt firmware...
http://www.99mac.se/internet-natverk/294225-ar-ditt-tradlosa-ocksa-skakigt-just-nu.html

1
Bevaka tråden