Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X mailserver

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-07-01 23:13

För tillfället använder jag vanlig qmail i Linux åt mig själv och alla mina kunder. Man kan se det som att jag har mitt egna lilla webhotell för mina egna kunder. Dock håller jag på att kika på lite roligare lösningar likt Exchange med kalender och adressbok och det jag har funnit mest intressant hittills är AtMail och Zimbra. Men det slog mig precis att OS X Server också har inbyggd mailserver med kalender, adressbok, imap och pop m.m.

Jag har bara hunnit testa OS X mailserver lite grann, men är det någon som kan rekommendera något angående detta? Är OSX mailserver avsedd framför allt för ett företag eller funkar den även för mig som har som ett litet webhotell? Jag har väl totalt ca ett 50-tal olika domäner och kanske totalt 200 e-postadresser skulle jag gissa.

Är det något man behöver tänka på som "webhotell"? T.ex:

• Finns det Catch-all funktion? Alltså att alla mail inom samma domän kan gå till en och samma konto, oavsett e-post. Även kallat wildcard.
• Finnas alias-funktioner? Att t.ex jenni@doman.se är alias för jenny@doman.se
• Finns det semestersvar?
• Hur fungerar spam-filter?

Jag skulle inte basera mina servertjänster på OS X server. Imorgon kan stödet vara borta från Apple.
Testa Zimbra, det är en trevlig mjukvara.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-07-02 00:01
Ursprungligen av keptang:

Jag skulle inte basera mina servertjänster på OS X server. Imorgon kan stödet vara borta från Apple.
Testa Zimbra, det är en trevlig mjukvara.

Hur menar du att stödet kan vara borta?

"Känslan" just nu är att Apple inte längre är särskilt intresserat av enterpriselösningar. Min egen, inte alltför vilda, gissning är att OS X Server till slut kommer att försvinna.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-07-02 08:57
Ursprungligen av Capeman:

"Känslan" just nu är att Apple inte längre är särskilt intresserat av enterpriselösningar. Min egen, inte alltför vilda, gissning är att OS X Server till slut kommer att försvinna.

OK, ah, jag kan nog också hålla med, absolut, och på något vis är det väl också rätt. Allt sånt här flyttar ju ut mer och mer till molnet, men det känns fortfarande lite dyrt att ha så många domäner/konton på molnet. iCloud är ju gratis visserligen, men då kan man inte koppla sin egen domän. Hur som helst så ser jag just nu inget nytt som skulle kunna komma, och ingenting som Zimbra skulle vara bättre på, förutom extremt mycket dyrare. OS X Server har ju inga årliga kostnader och framför allt inga lösa kostnader per licenser.

Tekniken går ju framåt, detta är inte en lösning jag tänkt ha i 5 år, men kanske 2-3 år framöver. Därefter känns det ändå inte som att man själv hostar sånt här i samma utsträckning. Apple kanske har kommit med en helt egen cloudtjänst då som är mer enterprise, alternativt att gmail sänkt sina priser rejält så det inte finns någon mening att hosta själv.

Så om man ser 2-3 år framöver, hur känner ni för mail servern då? Någon som testkört den hårt med hundratals konton osv?

Jag bytte bort OSXS som mailplattform på vårt företag för något år sedan, att få den att fungera smidigt med kalendrar o sådan var iaf då ett riktigt h-vete, samt att webbmailen ju kändes anno -84. Nu kör jag Kerio Connect istället (drygt 120 konton) och det fungerar mkt bra!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-07-02 17:48
Ursprungligen av Johan S:

Jag bytte bort OSXS som mailplattform på vårt företag för något år sedan, att få den att fungera smidigt med kalendrar o sådan var iaf då ett riktigt h-vete, samt att webbmailen ju kändes anno -84. Nu kör jag Kerio Connect istället (drygt 120 konton) och det fungerar mkt bra!

Okej tack! Kanske inte är ett bra alternativ då... Numera körs det väl Roundcube som webmail, men det är ändå bara mail iofs, ingen kalender och kontakter

Ingen som testat AtMail? Den känns riktigt stabil och har ett Web-GUI i klass med iCloud.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-07-02 17:36

Kör också Kerio och den kan du köra på mac, linux och win. Jag kör min på mac och är supernöjd.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-07-02 18:44

Jag delar Capemans uppfattning att det ser mörkt ut för OS X på enterprise nivå. Att servermjukvaran numera bara finns som ett tillägg till klienten är inget bra tecken.

Det finns många komersiella alternativ om du har supportad hårdvara med både Linux och Solaris om du inte vill köra något fritt.

Min personliga favorit för mina DAQ system sedan en tid tillbaka är CentOS vilket är en öppen direkt kompatibel kopia på Red Hat Enterprise Linux (RHEL). CentOS är alltså samma system som RHEL inklusive fria uppdateringar fast utan subscriptions och givetvis även telefonsupporten.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-07-02 20:31
Ursprungligen av Csoft:

Jag delar Capemans uppfattning att det ser mörkt ut för OS X på enterprise nivå. Att servermjukvaran numera bara finns som ett tillägg till klienten är inget bra tecken.

Det finns många komersiella alternativ om du har supportad hårdvara med både Linux och Solaris om du inte vill köra något fritt.

Min personliga favorit för mina DAQ system sedan en tid tillbaka är CentOS vilket är en öppen direkt kompatibel kopia på Red Hat Enterprise Linux (RHEL). CentOS är alltså samma system som RHEL inklusive fria uppdateringar fast utan subscriptions och givetvis även telefonsupporten.

Det är just CentOS jag tänkt köra i så fall med AtMail. Jag har satt upp en testserver och gillar det skarpt. Enda är väl att det kostar ca 10,000:- vilket är segt när OSX i princip är helt gratis. Dessutom så känns det ju som att kalender och adressbok blir mer "original" i OS X, medans AtMail och Zimra m.fl känns som slags kopior. Men det verkar som att det blir mycket pyssel i OSX i så fall, och det vill man ju inte riktigt...

1
Bevaka tråden