Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone webapp, offline databas

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2012-06-30 16:46

Hej.

Jag jobbar på en webapp till iPhone och behöver spara data i appen. Datan måste vara tillgänglig offline.

Jag har inte mycket erfarenhet av databaser, har använt en del mysql men det är allt.

HTML Local storage är för enkelt då man bara kan spara enkla värden, typ som cookies om jag förstått det rätt.
Jag behöver något som sparar "id", "datum" & "text" för alla inlägg. Man ska kunna plocka ut alla inlägg som har samma datum. Databasen kommer innehålla runt 1000-1500 inlägg och får gärna hantera detta snabbt.

WebSQL verkar vara okej, men läste att det inte stöds av W3C längre och kommer därför försvinna om något år..

Vad passar bäst till min app?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-07-02 13:03
Ursprungligen av jensm:

Hej.

Jag jobbar på en webapp till iPhone och behöver spara data i appen. Datan måste vara tillgänglig offline.

Jag har inte mycket erfarenhet av databaser, har använt en del mysql men det är allt.

HTML Local storage är för enkelt då man bara kan spara enkla värden, typ som cookies om jag förstått det rätt.
Jag behöver något som sparar "id", "datum" & "text" för alla inlägg. Man ska kunna plocka ut alla inlägg som har samma datum. Databasen kommer innehålla runt 1000-1500 inlägg och får gärna hantera detta snabbt.

WebSQL verkar vara okej, men läste att det inte stöds av W3C längre och kommer därför försvinna om något år..

Vad passar bäst till min app?

Tacksam för svar!

Antingen kan du använda SQLite eller Core data. Core data kan vara ganska jobbigt att komma igång med, har själv använt det men har sedan en tid gått över till SQLite.

Om du kör med SQLite så rekommenderar jag att du använder en wrapper klass så du slipper sitta och knacka ren C. Min rekommendation är FMDB https://github.com/ccgus/fmdb

EDIT:

Läste slarvigt, ser att du skrev "webapp". Då kan du glömma det jag skrev ovan. Du har alltså en hemsida där du vill kunna spara data i iPhonen? Det kan du tyvärr inte (vad jag vet), visst kan du spara cookies men inte mer.

Senast redigerat 2012-07-02 13:24
Ursprungligen av Folke_89:

Läste slarvigt, ser att du skrev "webapp". Då kan du glömma det jag skrev ovan. Du har alltså en hemsida där du vill kunna spara data i iPhonen? Det kan du tyvärr inte (vad jag vet), visst kan du spara cookies men inte mer.

Det kan den visst!
LocalStorage har ingen begränsning i datamängd, men är ju "key-value"-par så det passar inte alla applikationer, men localStorage har även en SQLite-databas med funktionen openDatabase. Den databasen lagras lokalt på klienten och är tillgänglig för den domän som skapat den.

Safari Client-Side Storage and Offline Applications Programming Guide

http://www.webkit.org/blog/126/webkit-does-html5-client-side-database-storage/

1
Bevaka tråden