Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd till grafisk designer

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå, skulle behöva lite köpråd och tankar kring köp av MBP. Tänkt fram och tillbaka nu ett längre tag och kommer inte fram till någon lösning.

Jag sysslar med foto och grafisk design i övrigt och jobbar då nästan uteslutande i adobe-sviten så god prestanda där är absolut ett stort plus. Har länge väntat på nya generationens MBP och nu när retinavarianten släpptes så blev jag först eld och lågor och allt såg väldigt bra ut men nu senaste veckan har jag stött på flera saker som inte längre känns speciellt trevliga.

Alternativen är följande:

  • Retina MBP, instegsvarianten med 256GB SSD samt 16GB minne. = 21.108,75 kr

  • Standard MBP med 2.3Ghz CPU, 4 GB minne, 256GB SSD samt den högupplösta 1680x1050 skärmen med antireflex.(kommer köpa 8GB minne separat och sätta i själv om jag går på det här alternativet då det blir rejält mycket billigare) = 21.307,50 kr + någon hundring för minnet.

Som ni ser hamnar man på nästan exakt samma summa och det är gärna där jag vill hålla mig. Observera att priserna ovan är angivna med studentrabatt så det är därför ni kanske inte känner igen det helt fullständigt O:-)

Anledningen till att jag tvekar är att den nya rMBP känns ganska dåligt igenomtänkt då hårdvaran inte verkar hantera den nya skärmen speciellt bra och dessutom så är det en stor del av alla program som saknar stöd för den högre upplösningen. Å andra sidan verkar ju skärmen SJUKT härlig och jag är helt klart väldigt sugen på den. Att den är lite tunnare/lättare är också ett plus men inget som är avgörande utan det är isåfall skärmen.

Den vanliga MBP har ju en stor fördel iom att den är uppgraderingsbar och bra mycket enklare att meka med, frågan är om jag kommer nöja med mig med skärmen på den? Jag sitter normalt sett och jobbar på en 21" 1680x1050 skärm så jag vill ju någonstans tro att jag kommer nöja mig med samma upplösning på 15"..

Hur hade ni gjort? Tankar/funderingar? Är det värt att köpa en rMBP och hoppas på att mjukvaruppdateringar kommer lösa mycket av de problem som finns idag med "laggig" prestanda? (Se anandtechs review för mer information)

Du kan väl avvakta recensioner av ML och se om den fixar till problemen.
Men.
Har man väl sett en retina vill man inte köra nå annat.
Så.
rMBP.

Retinamacen är så ny att de flesta inte ens sett den. De som har sett den är sjukt impade och det talas om en helt ny milstolpe i datordesign.
Apple och alla deras samarbetspartners jobbar för att uppgradera sina program för att passa retinaskärmen. Adobe har också sagt att de kommer att stödja retinaskärmen med CS-sviten och de har redan visat Photoshop med fullt stöd. Detta är något som alla jobbar mot och det är väldigt snart den framtid som gäller.

Det enda som händer om du väljer den äldre tekniken för att den känns trygg just idag är att du kommer att ångra dig kopiöst inom några veckor/månader när alla program är uppdaterade och alla som valde rMBP sitter och gottar sig med ny teknik och du sitter där med gammal teknik...:-)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-01 23:05

Om du håller på med foto så kanske du ändå vill arbeta mot en extern större skärm som du kan kalibrera/profilera med gott resultat. Jag vet inte hur bra skärmen är i retinadatorn men jag tvivlar att den är lika bra på färgåtergivning som lite bättre externa skärmar.

Ursprungligen av joakimo:

Om du håller på med foto så kanske du ändå vill arbeta mot en extern större skärm som du kan kalibrera/profilera med gott resultat. Jag vet inte hur bra skärmen är i retinadatorn men jag tvivlar att den är lika bra på färgåtergivning som lite bättre externa skärmar.

Just Retinamacens skärm skall ju enligt MacWorld vara väldigt bra ur just gråbalans/färgkvalitetshänseende, detta tillsammans med en sjukt bra betraktningsvinkel så skall den vara just väldigt lämpad för grafiskt arbete.
Jag skall mäta upp den så fort jag får den i min hand så får vi se om den klarar Fogra/Ugra normerna....

http://www.idg.se/2.1085/1.455792/macworld-testar-sa-bra-ar-retina-skarmen/sida/3/nastan-perfekt-graskala

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-02 06:59

Ska man jobba med grafisk design så är en bärbar Mac för liten om man inte har en extern skärm. Alla grafiska program, t. ex. CS-sviten är belamrade med paletter.
Jag skulle säga att en 27" iMac är bättre.

Om du ska jobba professionellt med bild tycker jag definitivt en rejäl, KALIBRERBAR extern skärm är att föredra. Som Konrad säger är ju CS knökfullt med paletter av olika slag och att kunna kalibrera skärmen (även balansera mot kringljus) är nästan ett måste. Titta t.ex. på EIZOs ColorEdge-skärmar. Vi arbetar själva sådana med sådana och är mycket nöjda. Enkla och snabba att kalibrera.

Eizo bildskärmar

Jag har full förståelse för retina-upplösning på iPhone/iPad men man sitter ju inte så nära när man jobbar med dator/bildskärm och då faller i mitt tycke en hel del av vitsen med så hög upplösning. Vill man se närmare på detaljer i en bild zoomar man in. Hellre krutet på bästa tänkbara färgåtergivning/stabilitet.

Senast redigerat 2012-07-02 09:30

För att förtydliga så kör jag en extern kalibrerad IPS-skärm på en windowsburk där allt "riktigt" arbete sker. MBP'n är bara tänkt att arbetas med på resande fot eller när jag inte har tillgång till min riktiga dator. Vill dock fortfarande att den ska fungera prestandamässigt på alla plan så en air eller liknande fungerar inte.

Har dock kollat lite youtubeklipp nu och det här lagget som folk snackar om känns inte riktigt som något jättestort problem, åtminstone inte under mountain lion men det kanske är svårt att se på filmklipp och det är väl det som gör mig lite tveksam.

Tyckte dock att någon ovanstående hade en bra synpunkt, jag vet hur mycket jag kommer ångra mig om jag köper den "gamla" varianten

Ursprungligen av Emil889:

För att förtydliga så kör jag en extern kalibrerad IPS-skärm på en windowsburk där allt "riktigt" arbete sker. MBP'n är bara tänkt att arbetas med på resande fot eller när jag inte har tillgång till min riktiga dator. Vill dock fortfarande att den ska fungera prestandamässigt på alla plan så en air eller liknande fungerar inte.

Bara som en parentes - nya Air:en ska inte underskattas. Jämförde den med min late 2009 27" iMac med 2.8Ghz i7 (värsta processorn som fanns att köpa då). Även om det är en 2.5 år gammal burk är den riktigt snabb och klarar utan besvär all grafik/filmhantering och liknande tunga saker jag ger den. Jag körde benchmarks på den och på min 2012 Air, och det Air:en var mindre än 10% efter. Men då har tyvärr Air en rätt dålig skärm som inte lämpar sig för grafiskt arbete, men prestandamässigt tror jag inte att en Air bör uteslutas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-02 13:29

Hade jag haft råd och redan hade extern kalibrerad skärm för "riktigt" arbete hade jag nog slagit till på en Retina med 16GB RAM och 256GB SSD. Det hade varit riktigt frestande i alla fall…

Om jag hade en schysst, kalibrerbar skärm där allt "riktigt" arbete kördes så hade jag kopplat Retina MBP:n till den skärmen och skippat PC:n. Då hade du haft både en bra skärm och en bra dator...:-D

Bra synpunkter alla, jag får dock suga på karamellen ett tag till innan jag slår till. Eller rättare sagt vänta tills den finns här i dalarna i någon butik så jag kan klämma på den på riktigt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-04 20:38

Känns som en riktig ickefråga:

Du ska inte jobba på riktigt på den, bara på resande fot eller kanske kundbesök eller liknande.

Pengar är inget problem, eller rättare sagt du tänkte ändå lägga så mycket pengar på vad det nu blir.

Den nya är ny, cool och sjukt sexig. Du blir först med det senaste. Alla tjejer kommer tänka vilken frän dator han har. (kanske, eller förhoppningsvis, eller förmodligen inte men ändå)

Den vanliga är vanlig, grå och tråkig. Särskilt om du ställer den bredvid den nya. Och då har jag inte ens sett den nya!

var det ens en fråga känner jag?

Nej nej absolut inte så

Jag kommer absolut jobba på den, mycket till och med, det är ju därför jag vill köpa en. Jag menade bara att jag också har en ordentligt kalibrerad skärm på en annan dator där också arbete kommer ske, möjligen själva sluttouchen innan leverans då jag vet att färger är korrekta. rMBP verkar vara ett sjukt bra komplement att ha med sig ute på jobb som fotograf men även övriga grafiska arbeten så jag lutar verkligen åt att det blir en sån.

Det där med priset var mest en jämförelse där jag konstaterade att det kostar ungefär lika mycket att köpa en icke retina om man ska ha liknande specifikationer och då undrade jag ju vad folk hade för åsikter och hur dom hade valt med tanke på att retinan är hyfsat omöjligt att meka med själv. Det som oroade mig lite var alla "barnsjukdomarna" den verkar ha men när jag läst på lite så verkar det inte så illa. Folket på macrumors.com är rätt petiga får jag en känsla av..

Roligt det du skrev om tjejerna, jag kunde nog inte bry mig mindre om vad andra tycker/tänker. Det är väl ändå jag som ska jobba på den!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-05 11:12

Förmodligen bryr de sig lika lite om vilken dator man har

Vad gäller prissättningen så talar det ganska mycket för retinan precis som du säger!

Den nya är ju ny, det är inte den gamla.. Hehe

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-05 11:33

Dessutom är tryckeriernas rippar mycket mer kompetenta nu. Man kan i princip lämna in vad skit som helst och det blir bra ändå i slutänden.
Förr var det nödvändigt att man visste vilken punktförstoring det var för respektive press och papperssort, vilken svartgenerering det skulle vara och en massa annan mumbo jumbo. Jag kunde det då, men det behövs inte längre.
Nu kan vilken kaffekärring smälla ihop en trycksak. Tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-05 11:26

Numera är det inte så noga med att allt är superkalibrerat som det var förr. Det finns så mycket kompetens i programvarorna, olika separationskurvor i Photoshop, inDesign och i Acrobat X. Man behöver inte ens CMYK:a RGB-bilder, det sköter Acrobaten, bara man har angett rätt utgångsvärden. Jag jobbar professionellt med bilder och trycksaker på bland annat en iMac i7, 27" som är kalibrerad med det inbyggda i OS X och jag nöjer mig med att titta på ett digitalt provtryck innan jag säger OK till att trycka. Det är mycket sällan som det inte ser ut som jag tänkt mig.
Jag har även en Spyder som jag använt för kalibrering av skärmen, det blir samma resultat som med OS X:s inbyggda.

1
Bevaka tråden