Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död i 4 timmar

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-30 12:18

Detta inlägg borde intressera en del eftersom många av läsarna har eller kommer att genomgå liknande operation förr eller senare.
På söndag klockan 18.00 skall jag infinna mig på avd 13 KS Thorax där man rakar och badar mig med specialmedel.
På måndagmorgonen badas jag igen innan man kör upp mig en våning till kirurgen.
Efter nersövning sågar man upp bröstkorgen som bänds isär med klammrar. Narkosläkaren förbereder och kopplar in hjärtlungmaskinen samtidigt som hjärtat stannas. Jag är alltså stendöd, i alla fall hjärtdöd under de 4 timmat operationen beräknas ta.
Man skall byta en hjärtklaff och ett kärl som tas från ett kärl bredvid hjärtat som lossas från sitt ena fäste och kopplas förbi det gamla kärlet för att minimera ingreppen. Man slipper då att ta en bit av en ven på baksidan av vadmuskeln.
Efter operationen körs jag till intensiven där jag övervakas ett dygn, sedan tillbaks till avd 13 där jag får vara kvar i 5-7 dagar. Om jag behöver körs jag vidare till Stockholms Sjukhem HjärtRehab för eftervård.
Jag har aldrig rökt, är normalviktig, nästan nykterist, motionerar regelbundet. Normalt brukar man inte orka värst mycket innan operationen, men mitt problem sitter på rätt klaff varför jag kan ta långa promenader utan att bli trött. Därför är mitt fysiska allmäntillstånd bra och det är en fördel.
Är jag rädd inför operationen. Inte alls. Man har gjort detta i 20-30-40 år och man kör med både hängslen och livrem. Man installerar exempelvis en pacemaker som hjälper till med rytmen ifall det skulle bli problem.
När jag i 4 timmar kommer att vistas på andra sidan kanske man skulle ta kontakt med några av dem som redan befinner sig där. Det är ju några stycken så det blir ett enormt letande att hitta Steve Jobs.
Vi hörs, förmodligen.
Kalle

Lycka till, hoppas allt går som det ska.

Intressant!

Jag har fått min hornhinna utbytt och då "söver" de ner en så att man inte har några reflexer alls (lite svårt att sy fast en ny hornhinna om man riskerar ryckningar) och då är man på respirator m.m. (hade inte direkt möjlighet att kolla in allt). Mitt problem var att jag är allergisk mot bedövningsmedlet Suxamethonium och "vaknade" inte förrän efter 6 timmar efter att jag skulle ha gjort det, men då respirator var inkopplad var det antagligen ingen större risk.

Jag hoppas allt går så bra som det kan och att din rehabilitering också går smidigt. Den är ju ofta jobbigare (jag har varit med om en del speedway olyckor...).

Vad gäller att vara nykterist så är väl inte det nödvändigtvis en fördel när det kommer till hjärtat, många gubbar som levt med en sup om dagen har fått problem när de hamnat på hem och inte får dricka...

Vi hörs, med största sannolikhet!

Lycka till Kalle, hoppas allt går fint!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-30 12:47

Tack, det stöttar.
Jo, på inskrivningsdagen i torsdags, fick jag och Bosse som också skall opereras på måndag sitta bland de som redan opererats. Det var nog det bästa att få se och prata med dem som redan gjort det vi skulle göra.
Det som inte förvånade mig, var att de flesta var överviktiga, rökare och som haft flera hjärtinfarkter, men de såg friska och alerta ut trots operationerna. Att ta en öl då och då är inte farligt för kroppen.
Kalle

Farsan har gjort by-pass efter en infarkt. Han såg då fan inte "frisk och alert" ut efteråt kan jag säga.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-30 13:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Farsan har gjort by-pass efter en infarkt. Han såg då fan inte "frisk och alert" ut efteråt kan jag säga.

Helt rätt. Det finns alla varianter på operationer på Thorax. En del är så dåliga så dom nekas för att man tror att dom inte orkar med en operation. Kompisen fick vatten i lungsäcken efter by-pass men klarade sig.
Kalle.

Lycka till, hoppas det går bra!

Allt i full gång nu då.

Tänkte be att hälsa Steve, men läste lite försent.
Hoppas han hittarn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-30 22:47

iKalle, känner dig inte men känner med dig. Jag ser fram mot att se en post i forumet på måndag!!!!

  • Medlem
  • 2012-06-30 23:06

Lycka till iKalle. Men kom ihåg att vara saklig om du träffar Steve, du har bara ett par timmar på dig vet du. Sen får du allt komma tillbaka till oss!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-30 23:25

Tack för stödet från er alla. Jag rapporterar gärna vad som händer. Kanske inte varje dag men från varje etapp. Problemet blir att jag har bara min stationära iMac och jag tror inte Thorax är villiga att låna ut sina datorer. Därför får ni berättelserna i efterhand. Det bästa vore om jag kunde hyra en bärbar några veckor.
Det jag nu vet är att jag får en biologiskt grisklaff. Visserligen håller den bara i 15 år, men då slipper jag allt strul med Varan livet ut om jag valde mekansisk klaff. Doktorn resonerade som så att om 15 år har metoderna förfinats så man kan gå in i jumsken och reparera grisklaffen om det skulle behövas.
Jag måste raka mig ikväll så inga småsår finns vid badningen i morgon.
GodNatt. Nöff!
Kalle.

Swinklaff är inte det sämsta! Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-01 00:35

Lycka till

  • Medlem
  • 2012-07-01 00:37

Shit pommes frittes!
Jag skulle nog vara mest rädd för obehaget av själva narkosen. Den lär man inte må bra efter oavsett varför man sövdes.
Lyckligtvis har jag aldrig behövt narkos.

Ursprungligen av Baron:

Shit pommes frittes!
Jag skulle nog vara mest rädd för obehaget av själva narkosen. Den lär man inte må bra efter oavsett varför man sövdes.
Lyckligtvis har jag aldrig behövt narkos.

Jag har sövts flertalet gånger och det är en ganska häftig känsla precis när man kan känna hur man försvinner, men detta är ju så klart individuellt...

  • Medlem
  • 2012-07-01 01:04

Att gå in i dimman är inget jag bekymrar mig för. Det är är man har kommit ut igen som man mår tjyvtjockt, har jag hört.

Ursprungligen av Baron:

Att gå in i dimman är inget jag bekymrar mig för. Det är är man har kommit ut igen som man mår tjyvtjockt, har jag hört.

Ja, jo det har jag väl svårt att förneka. Jag brukar må ganska dåligt, oavsett var de skurit och skruvat...

Men då har man flera söta sjuksystrar som sköter om en...

  • Medlem
  • 2012-07-01 08:59

Sorry om jag går lite OT nu men jag har en egen erfarenhet av just att bli nedsövd.

Första gången jag skulle sövas ner för en enkel operation hade jag en sådan dödsångest att de fick vara tre sköterskor som fick hålla fast mig medans narkossyrran satte nålen och sövde mig. Jag var helt hundra på att jag aldrig skulle vakna igen. Efteråt kändes det ändå ganska ok och jag var inte så farligt seg.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-01 09:50

God morgon. Idag hycklar inte doktorerna. Man sa klart och tydligt att det fanns risk att jag dör under eller strax efteråt operationen. För ganska länge sedan hörde jag att största risken för komplikationer är den tredje dagen efter operation beroende på att då först börjar kroppen reagera. Det var lite rätt, men största risken var första timmen efter att man stannat hjärtat och kopplat på hjärtlungmaskinen.
Narkosläkaren frågade om jag ville ha något lugnande medel innan operationen. Nej, jag är praktiskt lagd och ser inga problem med det, men däremot ett sömnmedel så att jag får sova i natt. Ny säng, ny miljö och förmodligen en snarkande rumspolare gör att sömnen blir lidande.
Det blir nog en häftig upplevelse att glida in i operationssalen. Kallt, sterilt och fler involverade personer än jag inbillat mig. Någon berättade att kostnaderna för dylik operation hamnar på 250-500000:- Låter mycket, vad är det som kostar?
Nu skall jag packa och vid 17: tiden promenerar jag från Kungsholmen till Thorax.
Kalle.

Vad gäller att "glida in" i operationssalen så är det inte så lugnt som man kanske tror. Mitt blodtryck är för det mesta 120/80, men när jag skulle får en skruv (ca. 150mm lång) urskruvad ur axeln (under helbedövning) så satt jag i "tandläkarstolen" iklädd endast nattskjorta.

Narkosläkaren fixade med blodtrycksgrejerna och jag gissade vad jag hade, lite förhöjt men inte jätte högt då jag kände mej lugn. Ha ha, jo visst. Hade någon tagit ett stick i fingret på mej hade de förlorat ena ögat med den blodstrålen...

Vad gäller kostnaderna så tycker jag att siffrorna stämmer. Min fru jobbade hos PPP (sjukförsäkring i England likt Bupa) och de kostnaderna jag fick höra då, på 90-talet var höga. Kollade precis med min fru och hon anser 500k, om inte högre...

Lite svårt att sätta exakta kostnader, lite som att säga att en F1 bil kostar X-miljoner, det går liksom inte att bara köpa en.

Nu vet inte jag hur du är lagd, men som buddhist så tycker jag att det är otroligt intressant att iakta och styra hur man känner inför sådana här stora och ovanliga saker. Man kan distansera sej själv från det hela, men ändå vara helt närvarande.

Det är riktigt bra att läkarna är helt ärliga, även om det kan kännas jobbigt. Men faktum är att det finns alltid en dödsrisk med alla operationer när man är sövd, men även när man öppnas upp.

Jag ser fram emot ditt första inlägg efteråt

Morfin löser sådant där. Det är därför man alltid ger morfin före större (nedsövning) operationer. Om det inte funkar så har man antagligen fått för lite eller så tillhör man den 5% som inte reagerar på morfin (man har då endorfinreceptorer som inte kickar på opiatmorfin utan bara kroppseget endorfin). Du kanske inte fick morfin alls i detta fall (lokalbedövad vakenoperation), men operationen som iKalle ska genomgå börjar med en rejäl dos morfin och när han rullas in i operationssalen så kommer han att känna sig lugn och lycklig :-). Morfinet är även bra även när man är nersövd under operation då det "takes the edge" i hela nervsystemet - man är "lugn" i hela konstitutionen. Framför allt är det utmärkt vid uppvak och närmaste dygnen efter operation - inte bara för smärtlindring utan för chockbekämpning och antistress etc. Moffe fixar biffen. Allt kommer att gå bra. Det är alltså så extremt "starkt" för Homo Sapiens - denna molekyl från vallmo - att man inte ens känner dödsrädsla.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Vad gäller att "glida in" i operationssalen så är det inte så lugnt som man kanske tror.

Senast redigerat 2012-07-01 13:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är därför man alltid ger morfin före operationer.

Alltid? Jag har haft närmare 10 operationer men aldrig haft morfin, alls.

Jag menar givetvis större ingrepp när man t-ex- sövs ner. Att ta bort födelsemärken och ett tandläkaringrepp är också en operation :-D. Jag menar inte sådant. Jag talar om typ operationen denna tråd handlar om.
Blindtarm och uppåt - morfin.
Man använder enorma mängder morfin - eller syntetiska morfinkopior - på västerländska sjukhus. Det hjälper även helandet - patienten är lugn efter stora ingrepp och detta är av största vikt då det hjälper immunsystemet - infektion är den enskilt största fienden. Tung sjukvård rullar på moffe och antibiotika :-D.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Alltid? Jag har haft närmare 10 operationer men aldrig haft morfin, alls.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag menar givetvis större ingrepp när man t-ex- sövs ner.

Jag också. Jag har bl.a. opererat axeln ett antal gånger (större ingrep med skruvar och impingement fräsningar), bytt hornhinna, magbrock m.m.

Hoppas iKalle inte dör där när det finns risk. Sjukt tråkig tråd om han "inte kommer tillbaka".

Håller tummarna för att allt går bra.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hoppas iKalle inte dör där när det finns risk. Sjukt tråkig tråd om han "inte kommer tillbaka".

Håller tummarna för att allt går bra.

Finns risk med allt, vissa risker är värda att ta, andra inte.

Han kommer säkert med en update snart.

Givetvis får man inte morfin som standard före alla nedsövningar, han yrar som vanligt! Har varit nedsövd sex gånger och aldrig fått morfin innan. Däremot är det ju vanligt med andra lugnande preparat, men morfin är inte speciellt lämpligt som lugnande medel jämfört med bensodiazepiner etc.

Lycka till iKalle, det kommer att gå fint.

  • Medlem
  • 2012-07-01 21:38
Ursprungligen av Capeman:

...men morfin är inte speciellt lämpligt som lugnande medel jämfört med bensodiazepiner etc.

Dock är inte Benzodiazepiner så bra det heller, enstaka gånger funkar. Men man bygger snabbt upp ett beroende. Men nu snackar vi om lugnande vid nedsövning, och då får vi hoppas att det bara är enstaka gånger.

Ursprungligen av Dalle:

Dock är inte Benzodiazepiner så bra det heller, enstaka gånger funkar. Men man bygger snabbt upp ett beroende. Men nu snackar vi om lugnande vid nedsövning, och då får vi hoppas att det bara är enstaka gånger.

Ja givetvis, håll dig till kontexten nu. Morfin är utmärkt som smärtlindring så självklart kan man ju få det perioperativt om man har problem med smärta. Men det är verkligen inget som ges som sedativ innan operationen, som Zimmerman ville påskina.

Bevaka tråden