Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spotlight search med "nätverks-alias"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har lagt till ett par alias-mappar på mappar från en nätverksenhets utdelade mapp (min server)

när jag använder spotlight search i finder så hittar den inget från dessa mappar/alias.
(men hittar allt lokalt utan problem)

så vad är felet? varför hittar den inget när jag söker på nätverksenheter? eller har jag bara missat att ställa in något som man behöver göra?

Det görs inte per automatik, och rekommenderas inte att aktivera (skapar mycket nätverkstrafik).
men så här kan du aktivera det, how to enable spotlight indexing on a network drive

hur rekommenderar du att man söker i nätverksmappar då?

har ju allt på en server och delat ut mapparna för att sedan lägga till dessa som alias för att lätt och smidigt komma åt alla filer.

men är ett helvete när jag inte kan söka

eller finns det bättre/smidigare sätt att arbeta som är mer "macifierat"? (är en gammal win-användare som "nyss" gått över till den ljusa sidan och fortfarande tänker som en sådan användare)

istället för på det sättet jag gör nu med utdelade mappar och allt..

Du kan söka i Finder istället.

Aktivera indexeringen och testa hur det påverkar ditt nätverk, bara att stänga av igen om det inte funkar bra.

hur menar du nu? för det är ju exakt det jag gör.

mappen som är utdelad på nätverket och tilllagd som alias heter också "musik" alltså.

men blir alltså 0 träffar och jag söker ju i finder.

Har läst om att det kan vara problem att göra det i Lion, kanske är det du råkat ut för.

Testa Download EasyFind for Mac - File, folder, and text contents search tool. MacUpdate.com
Bättre än Spotlight tycker jag.

ah ok. vet du hur man löser det problemet? eller vart jag kan finna hjälp för det?

tack för tipset av programmet.

Nä tyvärr, har bara läst om det när det gäller nätverksenheter och sök.

ok, tack för hjälpen iaf.

easyfind funkade ju iaf, även om det vara ganska trögt att söka igenom.

sen gillar jag inte idéen med att jag måste starta ett program för att söka.
men får köra på med det tillsvidare.

1
Bevaka tråden