Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd inför köp av Mac

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-27 15:40

Jag ska skaffa ny dator nu hade jag tänkt eftersom min MacBook är trasig och håller på att gå under. Jag har själv funderat över vad jag ska köpa men jag kan inte riktigt bestämma vilken/vilka jag ska köpa och skulle vilja ha en annans perspektiv på det hela. Kan tillägas att jag nu har en MB från 2006, Ipad 1gen och en iphone 3gs

Vad jag känner är att jag behöver något som är bärbart eftersom jag troligtvis inom de kommande åren kommer resa hyffsat mycket. Jag vill även ha något som är kraftfullt då jag vill köra lite spelande från då och då samt lite Photoshop och andra krävande saker. Jag vill gärna att den ska vara relativt framtidssäkrad då jag planerar att ha den som huvuddator i minst 5 år.

Alt. 1. MBP med retina. Datorn verkar ju riktigt grym. Kanske dock ganska dyr men funderar på low- end. Borde man uppgradera till 16 GB.? Jag tycker det är lite jobbigt att man inte kan byta några komponenter själv. Tror ni på forumet att det är ett problem? Jag undrar även om du tror att det är problem att inget är anpassat ännu till den nya skärmen eller borde det flesta program uppdateras till den nya retina skärmen?

Alt. 2 Imac 21,5”-27” + Macbook air 11”. Här tänker jag att man skulle köpa en ny kraftfull Imac (av de nya som borde släppas av några veckor). Men för att kunna ha något portabelt försöka köpa en billig beg. Macbook Air eller liknande helst 11”. Då funkar MBA mest som en dator att surfa samt anteckna på med mera och man har den kraftfullare datorn hemma.

Alt 3. MBP 15”. Den har ju blivit uppdaterad till nyare specs dock tycker jag den känns väldigt kostsam då low-end börjar på 18000 kr. Jag vet inte men med tanke på att MBP retina inte är många tusenlappar dyrare kanske det är mer värt att satsa på den då man även får med ssd. Vad säger ni på forumet?

Random funderingar. MBP 13” känns aningen klen samt tycker jag skärmen på den är väldigt tråkig. Känns isåfall som man skulle satsa på en MBA 13”

Det är så långt jag tänkt än så länge ungefär. Vilket alternativ tror ni är bäst och som kommer hålla tillräckligt länge i framtiden? Motivera gärna varför ni tror det samt om ni tror att ett helt annat alternativ skulle vara bättre.

Tacksam för svar!

Alternativ 1. Low-end-modellen med 16 GB RAM. Skärmen är fantastisk, även om man bortser från upplösningen. Det är Apples första IPS-panel för sina bärbara, med grymma färger och klarar betraktningsvinklar som inte ens många skrivbordsskärmar med IPS-panel fixar. Vitbalansen ska även vara nästintill perfekt.

Ja, du kan inte byta/uppgradera RAM själv, men väljer du 16 GB så kan du ju inte få in mer + den är garanterat framtidssäkrad i 5 år (såvida du inte får extrema krav helt plötsligt.

Hårddisken är Apples design och det finns inga alternativ just nu. Den sitter däremot inte fast, som RAM-minnet, så det kommer garanterat komma tredjeparts-lösningar till detta framöver, precis som för Macbook Air.

Om behov uppstår för lagring och större skärm längre fram, ger de dubbla Thunderbolt-portarna och USB3 bra möjligheter för detta.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-27 19:42

Håller med föregående talare men vill ändå ge ett alternativ på alt. 2. Med tanke på att du bara nämnde surf och anteckningar så duger ju en iPad som resedator. Det blir lite billigare och du får ändå något nytt med full garanti.

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-27 20:33

Vet ni hur det blir att spela under windows med retina skärrmen? Jättekonstigt? Jag är orolig att programm som inte optimeras under både windows och osx kommer se jätte konstigt ut och att datorn drf i princip kommer bli oavändbar. Men det kanske bara är jag som stressar upp mig för småsaker? Vad tror ni också kring spelprestandan jag menar jag är inte än gamer som kommer behva maxa alllt på full upplösning men känner gärna att LoL och andra titlar ska spela och flyta på bra

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-27 20:28

Tack för era svar jag känner nog att det börjar luta mot en sådan. Ni tycker altså att det är värt att uppgradera till 16 GB RAM? Och att det borde räcka 5 år. Jag kan förtydliga med mitt tänkta användadet av mba jag tänkte skriva arbeten på den med mera. Min ipad använder jag varje dag dock gillar jag inte tanken på att ha den ersätta en dator ännu. Men den bästa kombinationen kanske är ipad + MBP retina

Ursprungligen av gustavdy:

Alt. 1. MBP med retina. Datorn verkar ju riktigt grym. Kanske dock ganska dyr men funderar på low- end. Borde man uppgradera till 16 GB.? Jag tycker det är lite jobbigt att man inte kan byta några komponenter själv. Tror ni på forumet att det är ett problem? Jag undrar även om du tror att det är problem att inget är anpassat ännu till den nya skärmen eller borde det flesta program uppdateras till den nya retina skärmen?

Jag tror det kan dröja innan vissa kolosser på lerfötter (läs: Microsoft) uppdaterar sina program för att stödja den skärmen, i övrigt kan det nog gå ganska fort. Överlag så kommer väl Mountain Lion att bli en ganska viktig uppdatering för MBP Retina, med ganska ordentliga prestandaförbättringar på en del fronter, men som leveranstiderna ser ut just nu så lär man ju inte behöva använda Lion särskilt länge.

16 GB är värt det om man kör krävande saker. För min del är det ett ganska givet tillval eftersom jag också har mina datorer länge (min iMac har jag kört i 5 år nu). Man kommer väl sannolikt att kunna uppdatera flashdisken, men det kommer knappast att vara en billig historia - uppgraderingskiten till Air är snordyra, så detsamma kommer definitivt att gälla för MBP också. Således en usel affär att köpa för liten disk och sedan uppgradera. I så fall skulle jag nog kränga iväg hela datorn efter något år och lägga mellanskillnaden på en helt ny i stället.

Vi kan nog allmänt räkna med att allt färre komponenter blir utbytbara framöver. En del tycker att det är ett jätteproblem. Själv har jag med glädje lagt av med att meka i såväl bilar som datorer, eftersom utvecklingen i stort leder till produkter som är bättre den tid man inte mekar i dem.

Citat:

Alt. 2 Imac 21,5”-27” + Macbook air 11”. Här tänker jag att man skulle köpa en ny kraftfull Imac (av de nya som borde släppas av några veckor). Men för att kunna ha något portabelt försöka köpa en billig beg. Macbook Air eller liknande helst 11”. Då funkar MBA mest som en dator att surfa samt anteckna på med mera och man har den kraftfullare datorn hemma.

+1 på andas förslag. Kört så i två år och det funkar alldeles utmärkt. Känns allmänt onödigt (och dyrt) att ha en fullfjädrad persondator bara för att surfa och anteckna.

Citat:

Alt 3. MBP 15”. Den har ju blivit uppdaterad till nyare specs dock tycker jag den känns väldigt kostsam då low-end börjar på 18000 kr. Jag vet inte men med tanke på att MBP retina inte är många tusenlappar dyrare kanske det är mer värt att satsa på den då man även får med ssd. Vad säger ni på forumet?

Det är tveklöst en bra Mac, men jag vill inte ha den. Har inte så mycket mer uttömmande att komma med tyvärr.

Citat:

Random funderingar. MBP 13” känns aningen klen samt tycker jag skärmen på den är väldigt tråkig. Känns isåfall som man skulle satsa på en MBA 13”

Samma sak där, den är gammaldags och rena bojsänket jämfört med en Air. Den här jämförelsen är ganska läsvärd.

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-27 21:40

Tack för bra svar! Varför ska det vara så svårt att välja dock svänger jag mest mellan alt.1 och alt. 2. Jag gör precis som du samuel k och har mina datorer tills de faller sönder typ. Vad tror ni om apple care?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-28 17:18

För mej räcker det gott med en iMac + iPad, den senare för resande. Är det någon längre konferens åker ett BT-tangentbord med.

Jag kör som kenjon, förutom att det är en MacBook 2008 på hemmaplan istället för iMac (samt en nyare PC jag använder om det är absolut nödvändigt). Är grymt sugen på en MBA 13", men det är mer prylbegäret som talar snarare än faktiskt behov.

retina med 8GB räcker gott och väl inte många som kör det i botten!
Och skulle de ta slut har man en flashdisk som agerar minne. 16 GB får du vänta längre på också då de inte är standard, har haft många bärbara genom tiderna och byter hellre efter 1-2 år än maxar den spar dem pengarna och byt dator istället om två år, för även om du har -16GB om två år så är resten säkerligen för gammalt och tråkigt mot vad som finns då

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-29 01:49

Har nu kommit till insikt att retinan är för dyr för mig. Tror ni förra generationens mbp är tillräckligt bra altså high end versionen? Kanske försent då de flesta är sålda

Ja, får du tag på 15" MBP som Elgiganten rear för 12k så räcker det bra tror jag. Retinan i basversion är ju bara ca 20% snabbare (CPU)

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-06-29 14:59
Ursprungligen av Mactastic:

Ja, får du tag på 15" MBP som Elgiganten rear för 12k så räcker det bra tror jag. Retinan i basversion är ju bara ca 20% snabbare (CPU)

Jo det är sant men samtidigt så är Gt 650m ganska så mycket bättre antar jag. Jag vill ju kunna spela på den samtidigt kommer jag inte behöva maxa allt i alla spel utan är nöjd om de funkar med typ medium.

Vad tror ni vad är mest värt en ny "gammal" MBP low end eller förra versionens high-end?

Jag har noll koll på spelprestanda. PS3:an får stå för den biten

Gör dig en tjänst själv bara genom att inte titta på en Retina för har du gjort det vill du inte ens ta i en gammal Macbook Pro igen
Kom ihåg att jag varna dig... Nu skall jag fortsätta kolla på en 1080P film i nya VLC för Retina som precis dök upp

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-07-08 03:33
Ursprungligen av @ndreas:

Gör dig en tjänst själv bara genom att inte titta på en Retina för har du gjort det vill du inte ens ta i en gammal Macbook Pro igen
Kom ihåg att jag varna dig... Nu skall jag fortsätta kolla på en 1080P film i nya VLC för Retina som precis dök upp

Haha jaa tack för varningen dock kunde ju inte mitt intresse hålla mig borta från macotekets leverans. Grattis till datorköpet skärmen är fantastisk

  • Medlem
  • johanneshov
  • 2012-08-09 21:51

Hej igen jag undrar vad tycker ni om förra versionens topp modell altså 2,4 ghz för 16 000? Den är ny, är det ett bra pris?

Tänkte låna tråden lite istället för att skapa en ny.

Min MBP har börjat med lite väl mycket badboll så det ska bli ny bärbar men har lite svårt att bestämma mig för vad det ska bli tänkte kanske några här var villiga att dela med sig om hur ni har eller skulle ha resonerat.

Det jag gör mest på datorn är foto redigering i Aperture lite video redigering i Imovie lite spel och surf.
har fler än 150 resdagar om året så jag skaffade nyligen en blu-ray spelare för att kunna ha med lite film på tjänsteresorna det var väl här det mest akuta problemet det hackade en del minst sagt ...

Först var jag helt inne på en 13 tums macbook pro retina om den bara hade släppts nån gång , inte så många trådar här om den så det lär väl tyvärr dröja till början av nästa år innan en sådan dyker upp och sen lär det väl landa närmare 20K om inte över eller vad tror ni ?

Nu har jag börjat kika mer och mer på Air:en 1,8 Ghz 8GB ram 256 GB Flash för strax under 16 känns schyst vad tror ni ?

När tror ni att dom släpper 13 tums retinan och vad kommer den att kosta ?

Ursprungligen av memnon:

När tror ni att dom släpper 13 tums retinan och vad kommer den att kosta ?

Kort svar: Ingen vet.
Långt svar: kanske i år eller nästa år. Ingen vet vad den kommer att kosta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-17 22:47
Ursprungligen av memnon:

När tror ni att dom släpper 13 tums retinan och vad kommer den att kosta ?

Det ryktas om att skärmen till den redan är i massproduktion. Om det är sant borde det inte dröja så länge.

Pris? Ingen vet, men jag skulle tippa på ett par eller några tusen under 15" retina.

Ursprungligen av Vassius:

Det ryktas om att skärmen till den redan är i massproduktion. Om det är sant borde det inte dröja så länge.

Pris? Ingen vet, men jag skulle tippa på ett par eller några tusen under 15" retina.

Får hoppas att ryktet stämmer om skärmarna är i massproduktion hade suttit fint med sådan bara det inte dröjer för länge

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-17 23:06

@memnon: Varför släpar du med dej BluRayfilmer? Rippa dem till en extern hårddisk istället.

@kenjon

Jo det kan man ju så klart göra men det tar ju massa tid och datorn blir i nuläget oandvändbar för annat medan man rippar med nuvarande dator.

Jo jag rippar ibland när jag vet att jag inte ska använda datorn för annat på ett tag .

Har haft lite problem med att hitta en stabil bluray rippare hoppas att det är hårdvaran som är mitt problem

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-18 17:44
Ursprungligen av memnon:

@kenjon

Jo det kan man ju så klart göra men det tar ju massa tid och datorn blir i nuläget oandvändbar för annat medan man rippar med nuvarande dator.

Jo jag rippar ibland när jag vet att jag inte ska använda datorn för annat på ett tag .

Har haft lite problem med att hitta en stabil bluray rippare hoppas att det är hårdvaran som är mitt problem

http://www.99mac.se/nyhetskommentarer/297598-artikel-test-blu-ray-brannare-os-x-2.html
Inlägg #35

Jag kör redan dvdfabs bluray ripper fungerar rätt ok bara krashat ett par gånger.
Men MakeMKV krashade stup i kvarten

men finns det nåt bättre tar jag mer än gärna emot tips

Hittade prestanda test på Macbook air Även lite siffror på Macbook pro i testet.
Ultimate MacBook Air 2012 models put to the test | Macworld

1
Bevaka tråden