Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet slutar fungera vid belastning

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har internet från Comhem med Cisco EPC2425 modemet.

Modem, Time Capsule, Airport Express och dator (PC än så länge) finns i samma rum.

Nu till problemet:
Har haft strul tidigare när jag använde Modemets egen router före jag köpte time Capsulen.
Då var det att modemet/Router startade om sig flera gånger under belastning, ibland kom den igång igen eller så var jag tvungen att dra strömmsladden en stund så funkade det ett tag igen.

Nu när jag köpt Time Capsulen har jag valt "Bridge" på Modem/Routern så jag använder Tme Capsulen som router istället för det inbygda i modemet.
Samma problem nu att internet lägger ner vid belastning. Fast nu lyser modemets lampor som vanligt fast porten som Time capsulen är inkopplad i modemet slocknar. dvs 1-4 vilken nu den är inkopplad i.
Så nu hjälper det inte att starta om Modemet, nu måste jag starta om Time Capsulen för att få igång internet igen.
Antingen så börjar Time Capsulen att lysa gult eller så Börjar Airport expressen lysa gult. lite olika varje gång det går ned. Under tiden det inte fungerar så hittar jag inte Time Capsulen eller Airport Expressen i Airport verktyg. Måste starta om Time Capsulen för att få det att fungera igen.

Vad kan det vara för fel, tycker att det krånglar mer nu efter jag använder Time Capsulen som router istället för det inbyggda i modemet.

Låter ju som om modemet är kasst eftersom du haft strul innan... Har du hört med comhem om de kan ersätta det modemet du har med ett annat?

  • Medlem
  • 2012-06-30 18:40

Ring Com Bort och kräv ett nytt modem utan motkrav från deras sida!

Ringde in för någon vecka sen då nätadaptern pajja, Hade ingen garanti kvar så jag fick köpa en nätadapter själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-02 12:41

Nätadaptern till ComHems modem? Äger du den, ingår inte den i abonnemanget?
ComHem har en inställning som man kan ändra, men mitt minne är så dåligt.... Flood Detection.

Har du inte möjlighet att välja en annan leverantör? ComHem har marknadens sämsta support...

Ringde in eftersom modemet bara slocknade. Han på supporten sa att till 99% så är det nätadapten som hade gått sönder. Så jag testa att beställa en nätadapter, å den hoppade igång.
Eftersom jag hade haft modemet längre en ett år, så gällde inte garantin. Så jag kunde välja mellan att köpa ett nytt för några hundringar (kommer inte ihår hur mycket) Eller binda upp mig nått år å få modemet gratis.

Jag hade bundit mig för länge sen å fick modemet gratis, men nu har jag ingen bindningstid på internet.

Fick hem ett Netgear CG3100 modem nu, men det strular fortfarande.
När internet går ned å jag inte hittar Time Capsulen och Airport expressen i verktyg så händer detta:

Alla lampor lyser korrekt på modemet, men utgång 1 slocknar (Där jag har time capsulen inkopplad) Time Capsulen och Airport Expressen blinkar gult i någon minut, sen hoppar allt igång igen de båda lyser grönt och utgång 1 börjar blinka igen.

Vad kan det vara för fel?

Nu känns det som det skulle kunna vara nån inställning i Time capsulen då modemet lyser rätt.
Inte så kunnig på nätverk, så de enklaste svaren kanske fixar problemet.

//Michael

Senast redigerat 2012-07-05 13:28

Jag hade samma problem med com hem och en d-link router. Fick starta om routern väldigt ofta. Flyttade till ett hus med ownit och 100 mbit och då la routern av en gång i kvarten. Köpte en ny router och har aldrig behövt starta om det så för mig berodde det på kass router.

Har glömt namnet på den nya ja köpte men den är svart och snygg och kostar runt en tusing

Det här låter sjukt. Men ställ CG3100 på högkant... Det "mår inte bra" av att ligga ner. Jag trodde supporten drev med mig när jag hade exakt samma problem som dig. Antar att du även stängt av NATen i den och låter TC köra den?

Varför har du en Airport express förresten?
Har du den inkopplad rakt in i modemet och isåfall varför?

Modemet står på högkant redan.
Har bockat av NAT i modemet.
Expressen har jag "kopplat" trådlöst till time capsulen därav den också ger sig samtidigt.
Den använder jag enbart för att få trådlöst ljud till förstärkaren.

Tack för alla tips!

Ursprungligen av brainstorm:

Modemet står på högkant redan.
Har bockat av NAT i modemet.
Expressen har jag "kopplat" trådlöst till time capsulen därav den också ger sig samtidigt.
Den använder jag enbart för att få trådlöst ljud till förstärkaren.

Tack för alla tips!

Det luktar ruttet modem eller rutten lina. Ring combort.

Har nu kopplat bort time capsulen och använder Netgearens Router funktion. (Trådlöst)
Har fungerat i en dag nu utan att det kopplar ifrån. innan så var det väldigt ofta.
Så det lutar sig till att det är Time capslen som är trasig eller någon inställning.
Vad tror ni?

Eller om det beror på att jag ställer in allt på en Windows dator?

Senast redigerat 2012-07-06 12:07
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-06 13:14
Ursprungligen av brainstorm:

Eller om det beror på att jag ställer in allt på en Windows dator?

Nej, det låter inte sannolikt. Inställningarna i enheten samt gränssnittet de ställs in med är ju desamma oavsett enhet som man utför konfigurationen ifrån. Är det ett webbaserat gränssnitt kan du ju lika gärna konfigurera den med din iPhone (eller valfri smart mobil)

Jag har exakt samma konfiguration av routers. För mig dör netgear-modemet ungefär en gång i månaden. Lösningen jag kör med är att dra ur strömsladden och låta netgear-skiten vila i ett par minuter. Sen fungerar det i ungefär en månad till.
Jag orkar inte tjafsa med comhem om ett nytt modem. Möjligen om jag i framtiden kan få ett Linksys-modem. Jag är 99.9% säker på att båda våra problem är att netgears prylar rent generellt är total skit och komponenterna inte klarar av hög belastning under längre perioder.
Så egentligen inte comhems problem eller jo, de var dumma nog att köpa modem av Netgear istället för Linksys.

Fick hem min nya Macbook pro i helgen (Min första mac)
Konfigurera Time capsulen och Airport expressen med hjälp av macen istället.
Internet gick ned efter en timme ungerfär. så jag startade om modem, sen dess har det fungerat :S
Konstigt, men vet inte hur det löste sig :S men jag ska väll inte vara så glad än kanske, bara gått 2 dagar.

1
Bevaka tråden