Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TIme Capsule vs Airport Extreme (och extern raidchassi i samma look)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla glada

Har sökt lite på forumet & google och inte riktigt hittat det jag letade efter och vänder mig då till er som är proffs på informationssökning

Under eller efter sommaren så kommer det att köpas in en ny backup lösning och då funderar vi på TC eller AE och sedan koppla in en raid uppsättning i den/dessa. (lagra vår/våra itunes kataloger och hämta upp dessa från olika klienter )

Då är frågorna:
Om TC enbart är för backup och tar den backup på Iphone/ipad/ipod osv med eller bara mac'n?

Finns där inte TC-funktionen i en AE med? eller har jag förstått fel?

Troligvis är det en AE vi skall ha och en extra raiddisk.

sen om det finns ett raidchassi som liknar TC/AE så man kan ställa Raidet under/över dess utan att förstöra den snygga designen så man kan ha dessa framme utan att skämmas.

Hoppas alla hängde med och kan ge mig tips mot rätt riktning.
Klockan ringer om 5h igen och jag skall nu synca våra Iphones/ipads/ipods med musik/ljudböcker/film och allt annat som man behöver på en resa med buss

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-06-25 02:17

TC tar endast backup av din mac. Dina iOS-enheter säkerhetskopierar du enklast till iCloud.

Du kan koppla en extern USB-hårddisk till AE (ej Airport Express) och använda den som TimeMachine. Ger mer eller mindre samma funktionalitet som TC.

Beroende på hur mkt ni vill lagra och hur säkert ni vill ha det så skulle jag nog ändå rekommendera att köpa en Airport Extreme samt valfri 2-bay NAS från vettig leverantör med stöd för TimeMachine (Netgear, Synology, Q-nap osv). Driftsäkert, snabbt och med större lagringsmöjligheter än en TC.

Brasklapp: Är det enbart musik i ditt iTunes och ni inte behöver mer lagring än 3GB? Köp en TC, för absolut enklast möjliga setup.

Airport Extreme blir det och Raidlösning på detta.
enkel setup är inget måste utan mer att man kan göra så mycket som möjligt med resultatet istället.
plöjer gärna ner flera timmar på att få allt att funka en gång för alla istället för att få uppgradera igen om något år.

Något Chassi att rekomendera till raidlösningen som man kan ha i anslutning till AE'n utan att skämmas?
eller skall man ta vad som helst och slänga in allt i en garderob?

Brasklapp: inte enbart musik (dock är musiken större än 3gb) någon konverterad(iphone/ipad) dvd finns med och massa stora podcasts i itunes biblioteket.
jag skulle tippa på runt 80-90gb totalt, vissa dagar ökar den nog mot 100gb så TC är ingen lösning tyvärr.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Brasklapp: inte enbart musik (dock är musiken större än 3gb) någon konverterad(iphone/ipad) dvd finns med och massa stora podcasts i itunes biblioteket.
jag skulle tippa på runt 80-90gb totalt, vissa dagar ökar den nog mot 100gb så TC är ingen lösning tyvärr.

Hmm... 100Gb är ju jätte lite media... Varför skulle inte det fungera på en TC? Själv kör jag betydligt mer än så på min TC och det fungerar fint. Trådlöst har jag ibland problem med HD-filmerna dock. Min upplevelse är att Airport Extreme + Extern RAID-lösning inte blir ett dugg bättre. Det är klart nu kan ju tekniken utvecklats sedan jag gjorde mitt val sist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-29 20:14

Får jag hänga på tråden?

Jag har nyss beställt en MBA. Funderar nu på backup. Då jag lagrar extremt få viktiga dokument på min privata dator är backupen i första hand för foton. Vet inte riktigt vad mer jag kan behöva backup på..:"> Program kan man ju ladda ned igen om det skulle behövas. Antar jag.

TC verkar ju busenkelt, även om det verkar gå långsamt. Men det verkar ju gå att ställa in en Mac så att den sköter detta själv under natten om man vill det. Att jag är attraherad av TC beror på att då hamnar man ju aldrig i läget att ligga efter med backup. Vid ett tillfälle blåste jag en mängd foton på min PC för att jag hade tankat in foton under några dagar och inte kört en backup. Det är ju löjligt att (behöva)ta en backup manuellt varje dag. Det kommer jag aldrig kunna, vilja eller hinna göra. Nu till frågorna:

1. Är TC bästa lösningen för mig tror ni?
2. Finns det billigare prylar på marknaden med motsvarande funktion?
3. Om man sedan vill föra över filer från TC till en annan backup om datorn blir full, finns det enkla sätt att hantera det?

Ursprungligen av xms67:

1. Är TC bästa lösningen för mig tror ni?
2. Finns det billigare prylar på marknaden med motsvarande funktion?
3. Om man sedan vill föra över filer från TC till en annan backup om datorn blir full, finns det enkla sätt att hantera det?

1. Ja, absolut. Du kanske eventuellt klarar dig med iCloud för dina säkerhetskopior? Det hade ju i såfall varit ännu smidigare.
2. Visst finns det andra billigare alternativ (895:-) men då blir det inte trådlöst.
3. Jag förstår inte riktigt vad du menar, vill du flytta filerna från din TC till en annan extern HDD eller Vill du kunna spara annan data än din backup på din TC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-30 09:54
Ursprungligen av Ancientdragon:

1. Ja, absolut. Du kanske eventuellt klarar dig med iCloud för dina säkerhetskopior? Det hade ju i såfall varit ännu smidigare.
2. Visst finns det andra billigare alternativ (895:-) men då blir det inte trådlöst.
3. Jag förstår inte riktigt vad du menar, vill du flytta filerna från din TC till en annan extern HDD eller Vill du kunna spara annan data än din backup på din TC?

1. Kan man köra till iCloud från en MBA? Jag trodde att det bara var för iOS prylar.
3. Flytta filerna från TC var det jag tänkte på. Då jag beställt 128GB Flash så blir den väl full till slut och då vill jag kunna föra över från TC till annan HDD så att man har en backup. Annars ligger ju vissa filer bara på ett ställe.

Ursprungligen av xms67:

1. Kan man köra till iCloud från en MBA? Jag trodde att det bara var för iOS prylar.
3. Flytta filerna från TC var det jag tänkte på. Då jag beställt 128GB Flash så blir den väl full till slut och då vill jag kunna föra över från TC till annan HDD så att man har en backup. Annars ligger ju vissa filer bara på ett ställe.

1. Självklart, viktigt att veta är dock att den inte gör en back up på allt som Time Capsule gör. Du har 5 Gb gratis till media och dokument. Alla program och inställningar sparas ej. iCloud synkar sen dessa filer med alla dina enheter, din Mac, din iPhon osv. Så visst funkar det. Kanske bara inte som du tänkt från början.

3. Vad jag förstår så vill du använda din Time Capsule som en extern HDD + Till Time Machine.

Detta går bra men de filer du flyttar från din MBA till TC kommer inte att säkerhetskopieras automatiskt av Time Machine till din Time Capsule. Har jag förstått dig rätt då?

Den enklaste lösningen på detta är att ansluta en liten extern HDD till usb-porten på din Time Capsule och själv med jämna mellanrum säkerhetskopiera den media du har på din Time Capsule till den externa HDD. Vet inte om disken jag föreslog tidigare kan fixa detta automatiskt men det kan vara värt att slå dem en signal och fråga? Kanske någon annan här på forumet som redan testat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-30 13:51
Ursprungligen av Ancientdragon:

1. Självklart, viktigt att veta är dock att den inte gör en back up på allt som Time Capsule gör. Du har 5 Gb gratis till media och dokument. Alla program och inställningar sparas ej. iCloud synkar sen dessa filer med alla dina enheter, din Mac, din iPhon osv. Så visst funkar det. Kanske bara inte som du tänkt från början.

3. Vad jag förstår så vill du använda din Time Capsule som en extern HDD + Till Time Machine.

Detta går bra men de filer du flyttar från din MBA till TC kommer inte att säkerhetskopieras automatiskt av Time Machine till din Time Capsule. Har jag förstått dig rätt då?

Den enklaste lösningen på detta är att ansluta en liten extern HDD till usb-porten på din Time Capsule och själv med jämna mellanrum säkerhetskopiera den media du har på din Time Capsule till den externa HDD. Vet inte om disken jag föreslog tidigare kan fixa detta automatiskt men det kan vara värt att slå dem en signal och fråga? Kanske någon annan här på forumet som redan testat?

1. iCloud verkar ju fylla mina behov. Vad missar man? Program man köper går ju att ominstallera.

3. Jag ska se om jag kan förklara. Jag tänker mig att ställa in min kommande MBA så att den varje natt gör en backup mot TC. Då har jag ju på ett enkelt sätt fått en backup och det sker regelbundet och ofta. men på sikt kommer säkert mitt Flashminne vara fullt på MBA:n och om jag då rensar Flashminnet har jag filerna på TC men ingen backup. För mig är en backup inte bara att föra över filer utan också att du sparar de på två ställen. Annars riskerar ju allt att försvinna om TC går sönder.

Så min fundering var om det går att seriekoppla en annan HDD från TC så att filerna förs över dit. Det är ju inget jag behöver göra direkt då det tar ett tag innan jag fyllt 128GB. Men om ett år lär det väl vara aktuellt.

Men, när jag läser ditt svar så inser jag att det kan ju vara lika enkelt att när Flashminnet är fullt så kopplar jag in en HDD vi en lina direkt till datorn, kopierar hårddisken och sedan tömmer den. Sedan fyller man på igen succesivt och gör om samma procedur när det är fullt. Samtidigt görs en backup varje natt via TC eller att jag kopplar upp mig på iCloud. ICloud har jag till iPhone och Ipad så det vet jag hur det fungerar.

Men återigen, vad missar jag med att bara köra iCloud jämfört med TC?

Jag har fortfarande inte hittat ett single/raid-chassi som ser ut som en AE/TC

Hittade dock ett chassi till en extern hd som liknar Macmini'n...

NewerTechnology miniStack - FireWire 800/400, USB 3.0/2.0, eSATA External Storage

Nu funderar jag på att skaffa en MacMini Server istället den kan man ju ha dubbla diskar i och spegla dessa samt sedan kopiera över till den externa disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-01 14:33

Provar igen för att se om någon nappar på min fråga.

Vad missar jag med att köra backup mot iCloud istället för TC?

Ursprungligen av xms67:

Provar igen för att se om någon nappar på min fråga.

Vad missar jag med att köra backup mot iCloud istället för TC?

Vad jag har förstått så är Icloud bara för iOS?
och TC enbart för MacOS

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Vad jag har förstått så är Icloud bara för iOS?
och TC enbart för MacOS

Time Capsule fungerar inte så bra med iOS, nej. Däremot så är iCloud tillgängligt även för OS X om du kör 10.7 och uppåt. Dock har det ju sämre funktionell kvalitet om du vill ha friheten att helt välja vad som ska skickas över.

Ursprungligen av xms67:

Provar igen för att se om någon nappar på min fråga.

Vad missar jag med att köra backup mot iCloud istället för TC?

iCloud i OS X synkroniserar i stort sett dina kontakter, din kalender, dina bokmärken och vissa dokument (det senare har jag inte förstått hur det fungerar i praktiken). Om du istället säkerhetskopierar mot Time Capsule så kan du själv välja vad som ska skickas över. Enligt mig är TC betydligt bättre för detta syfte.

skall man ha massor med dokument i molnet så får man ju betala massor med..
5gb är gratis och det använder ju nästan iphonen själv..

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

skall man ha massor med dokument i molnet så får man ju betala massor med..
5gb är gratis och det använder ju nästan iphonen själv..

Därför använder man inte molnet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-01 16:30
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

skall man ha massor med dokument i molnet så får man ju betala massor med..
5gb är gratis och det använder ju nästan iphonen själv..

Hur man kommer upp i 5GB med endast en iPhone förstår jag inte, iaf inte om man har normal skötsel av bilder, videor etc.

Jag har en iPad 2, en iPad 3, en iPhone 4 och en iPhone 4S som har backats till samma iCloud-konto och jag har 3,5 GB kvar av de 5 GB man har gratis. Den för iPhone 4S tar upp exakt 292,8 MB.

Ursprungligen av zinned:

Hur man kommer upp i 5GB med endast en iPhone förstår jag inte, iaf inte om man har normal skötsel av bilder, videor etc.

Jag har en iPad 2, en iPad 3, en iPhone 4 och en iPhone 4S som har backats till samma iCloud-konto och jag har 3,5 GB kvar av de 5 GB man har gratis. Den för iPhone 4S tar upp exakt 292,8 MB.

Jag har sjukt många bilder i min kamerarulle..

1
Bevaka tråden