Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD i en gammal Macbook (2008)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har en gammal Macbook 4,1 (early 2008, vit plast) som snurrar på fint för det jag använder den till. Mest web-programmering, enklare bild-hantering för webben osv. Tänkte först att jag skulle byta dator helt nu till en ny MB Pro men tyckte det kändes onödigt då den faktiskt fungerar rätt bra ännu!

Hade ju dock inte varit fel med lite mer fräs i den så jag funderade lite på att uppgradera den med en SSD (har 4GB RAM vilket är max). Typ skicka i en 128GB eller nåt och flytta min 500GB disk som sitter i nu till DVD-platsen mha. optibay eller dylikt.

Då är ju frågan, ger det någon vidare prestandaökning på en så gammal dator eller är det bara onödigt? Är väl bara SATA I i min dator?

Tankar, idéer och förslag är välkomna

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-06-25 15:43

Jag satte i en OSZ Verex 3 i en ännu äldre MacBook Pro 3.1 (C2D, 2,2 GHz), med 4 GB RAM.
Trots att den också bara är SATA I, så är den pigg som bara den! Mycket snabbare än min iMac i7 3.4 i vissa lägen (öppna program osv.)

LÄTT värt det!

(Tyvärr har dock grafiken pajat i MB:n, funkar numer bara med extern skärm )

Okej, trevligt!

Vad bör man satsa på i så fall? Antar att det är onödigt att skaffa den senaste modellen med SATA III osv. eftersom jag bara har SATA I. T.ex. någon skaplig med SATA II, typ denna:
WEBHALLEN.com - OCZ Intern SSD 120GB Vertex Plus Series SATA II 2.5" (OCZSSD2-1VTXPL120G)

Något speciellt man bör tänka på annars?

Själv har jag en MBP 2009 och köpte jag en Crutial SSD för 3000kr, 256Gb. Det gjorde en enorm skillnad å jag rekommenderar det starkt. Köp gärna en 6.0Gb/s så kan du ju kanske använda den i din nästa Mac med.

Idag kostar en Crutial cirka 900kr för 128GB och 1900kr för 256GB

Med en äldre MAC får du inga topp hastigheter dock..

Annars är det bara att tuta och köra.. Och om jag var du hade jag kört en 256GB och haft kvar din Optibay för samma pengar...

Ursprungligen av Ancientdragon:

Själv har jag en MBP 2009 och köpte jag en Crutial SSD för 3000kr, 256Gb. Det gjorde en enorm skillnad å jag rekommenderar det starkt. Köp gärna en 6.0Gb/s så kan du ju kanske använda den i din nästa Mac med.

Idag kostar en Crutial cirka 900kr för 128GB och 1900kr för 256GB

Med en äldre MAC får du inga topp hastigheter dock..
[ATTACH="CONFIG"]33586[/ATTACH]

Annars är det bara att tuta och köra.. Och om jag var du hade jag kört en 256GB och haft kvar din Optibay för samma pengar...

Du menar att strunta i att ha kvar den gamla disken och bara köra SSD?

Det jobbiga är att det känns som den kommer bli full så jäkla snabbt. Rensade iofs bort 130GB med gammal skit igår men har ändå fyllt 200GB på disken som är i nu.

Får fundera lite på't.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-26 19:04

En Optibay i en plastMac vet jag inte om jag satsat på men definitivt en SSD. Crucial M4 som Ancientdragon föreslår är ett bra val och lätt att uppgradera firmware på när det behövs. Hade kört med den gamla HDn i ett externt chassi eller behöver du släpa med dig allt överallt?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-26 19:45

Måste du ha "all" data med dig ständigt? Går inte mycket av bilder/musik/film/vad som nu tar stor plats kunna arkiveras externt?

Oavsett så är det en god prestandainvestering med SSD. Men har man behov av stor lagring så är SSD inget alternativ om man inte är löjligt rik. OptiBay är ju inte direkt gratis så den totala investeringen känns väl sådär plus det är en del mek.

SSD - Ja
OptiBay - Nej

Ursprungligen av mattem:

Oavsett så är det en god prestandainvestering med SSD. Men har man behov av stor lagring så är SSD inget alternativ om man inte är löjligt rik. OptiBay är ju inte direkt gratis så den totala investeringen känns väl sådär plus det är en del mek.

SSD - Ja
OptiBay - Nej

De beror väl på vad man använder datorn till och hur mobil man är?
Jag har datorn med mig dagligen så extra grejer o släpa på i form av externa diskar är otänkbart för mig, dessutom är det osmidigt o hålla på med sladdar och det drar mer ström. Varför ha något på utsidan som man kan ha i datorn?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-27 12:46
Ursprungligen av ill_chrill:

De beror väl på vad man använder datorn till och hur mobil man är?
Jag har datorn med mig dagligen så extra grejer o släpa på i form av externa diskar är otänkbart för mig, dessutom är det osmidigt o hålla på med sladdar och det drar mer ström. Varför ha något på utsidan som man kan ha i datorn?

Precis! Jag gjorde prioriteringen att jag behöver utrymmet mer än prestandan så jag skaffade ju mig en WD Scorpio Blue 1TB (var det inte en så'n du hade också ill-chrill!?) så nu har jag OSX/W7/Ubuntu och en massa utrymme kvar. Vill inte heller ha med en massa externt tjafs.

För övrigt så ligger jag över 100MB/s i skrivhastighet med den nya disken så jag blir ju lite frågande när jag ser att en SSD inte skulle prestera mer?! Kan det där verkligen stämma? Jag blir ju tveksam till att uppgradera till en SSD + optibay om man inte får bättre prestanda än det där i en MBP från 2009.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 06:36
Ursprungligen av Baeckis:

Precis! Jag gjorde prioriteringen att jag behöver utrymmet mer än prestandan så jag skaffade ju mig en WD Scorpio Blue 1TB (var det inte en så'n du hade också ill-chrill!?) så nu har jag OSX/W7/Ubuntu och en massa utrymme kvar. Vill inte heller ha med en massa externt tjafs.

För övrigt så ligger jag över 100MB/s i skrivhastighet med den nya disken så jag blir ju lite frågande när jag ser att en SSD inte skulle prestera mer?! Kan det där verkligen stämma? Jag blir ju tveksam till att uppgradera till en SSD + optibay om man inte får bättre prestanda än det där i en MBP från 2009.

Angående hastigheterna så ligger en modern SSD inkopplad med SATA3 på 500+ MB/s. Men har man däremot en äldre dator (som det är fråga om här) så sätter SATA1- eller SATA2-gränsnittet gränsen.

Jag har en MBP 3,1 och pillade i en Intel SSD 310 120 GB. Inte den snabbaste, men så har jag bara SATA1 också. Datorn känns väldigt pigg tack vare den låga accesstiden. Överföra stora filer går inte så väldigt fort. HDDn, på 120 GB, stoppade jag i ett externt chassi.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-28 06:51
Ursprungligen av doomas:

Angående hastigheterna så ligger en modern SSD inkopplad med SATA3 på 500+ MB/s. Men har man däremot en äldre dator (som det är fråga om här) så sätter SATA1- eller SATA2-gränsnittet gränsen.

Jo, visst sätter gränssnittet gränsen för vad som är möjligt men jag tycker att det ändå låter lite dåligt med så låg prestanda med en SSD i en MBP från 2009. Det borde väl vara 3Gb/s i den och då borde man väl komma upp i 2-300MB/s ändå!?.

Ursprungligen av Baeckis:

Jo, visst sätter gränssnittet gränsen för vad som är möjligt men jag tycker att det ändå låter lite dåligt med så låg prestanda med en SSD i en MBP från 2009. Det borde väl vara 3Gb/s i den och då borde man väl komma upp i 2-300MB/s ändå!?.

De börjar bli lite snurrigt här.
MBP 3,1 är från Mid 2007 och har SATA 1, så 100 MB/s e inte så konstigt då max är 150 MB/s på SATA 1.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-28 10:00
Ursprungligen av ill_chrill:

De börjar bli lite snurrigt här.
MBP 3,1 är från Mid 2007 och har SATA 1, så 100 MB/s e inte så konstigt då max är 150 MB/s på SATA 1.

Mjo... Men jag tänkte på Ancientdragon som skrev att han hade en MBP 2009 och hade köpt en Crucial SSD. Han klippte ju in en bild från Black Magic Design Disk Speed test (tror jag att det är) och där har han ju inte fått så mycket mer än 100MB/s i skrivhastighet. Han borde väl ändå ha SATA2!? Jag har det i min från mitten 2009.

Ursprungligen av Baeckis:

Mjo... Men jag tänkte på Ancientdragon som skrev att han hade en MBP 2009 och hade köpt en Crucial SSD. Han klippte ju in en bild från Black Magic Design Disk Speed test (tror jag att det är) och där har han ju inte fått så mycket mer än 100MB/s i skrivhastighet. Han borde väl ändå ha SATA2!? Jag har det i min från mitten 2009.

Helt rätt, Black Magic disk speed test är programmet jag kört. Innan jag bytte HDD så hade jag en 500Gb 7200rpm och hade då skrivhastigheter på 70-75 MB/s i detta program. Det som ökat mest för mig är ju läshastigheten. Min MBP känns dock mycket snabbare, allra helst vid uppstart och vid start av program. Jag har dessutom ökat min standbytid/drift tid.

Å ja jag har SATA2 och förväntade mig faktiskt en 200MB/s när jag bytte, men så är inte fallet i verkligheten. Den förhandlade länkhastigheten är ju trots allt bara 1,5 GB/s

Kanske någon mer insatt som har en förklaring på detta?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-06-26 23:05

Jag valde en SATA III för framtida projekt, men passade även på att handla en "Optibay" här: Apple Macintosh : NewmodeUS, Hard Drive Caddys for Notebooks

Så nu har jag 60 GB SSD som boot-drive på originalplatsen och en 500 GB HDD i stället för superdrive.
(Trist nog - efter att ha investerat i allt detta - har grafiken lagt av i Mabooken , så nu ligger den mest och samlar damm. Men SSD:n flyttas nog snart in i annan dator, kanske min iMac, när jag väl pallar att trixa med detta).

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-06-26 23:25

relaterat till bytet eller dog den över dagen?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-06-27 13:21
Ursprungligen av iMikee:

relaterat till bytet eller dog den över dagen?

OT: Tror inte det är relaterat till bytet.
Förmodligen något vajsing med antingen grafikkort eller LCD (inverter board?). Felet förekommer bara på interna skärmen i form av flimrande färger och ränder vertikalt över skärmen. MEN: När den varit avstängd några dagar och datorn är kall funkar skärmen! Värme verkar ta fram felet igen. Datorn funkar klanderfritt med extern skärm. Dock kan jag inte lita på att den funkar någon längre tid. Trist. /OT

1
Bevaka tråden