Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirusprogram?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-27 16:25

Då jag beställt min första Mac(MBA) undrar jag över detta med virus på Mac. Jag vet att man tidigare sagt att det inte finns virus/trojaner i Mac-världen. Men sedan en tid är det väl klarlagt att det skedde ett angrep?

Hur ska man då se på antivirusprogram? Behövs det? Vilka är bäst?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-27 17:14

Virus nej...trojaner ja.
Men chansen att du skulle få en trojan genom normalt användande är så minimal att jag personligen inte anser att ett säkerhetsprogram är nödvändigt.

Om du tror att du behöver ett antivirusprogram så ska du givetvis se till att ordna ett sådant. Exempel för Mac är www.avast.com som erbjuder en gratis version. Personligen så har jag valt att stå över, men jag surfar på ett sätt som jag bedömer vara säkert.

Ursprungligen av lappen71:

Virus nej...trojaner ja.
Men chansen att du skulle få en trojan genom normalt användande är så minimal att jag personligen inte anser att ett säkerhetsprogram är nödvändigt.

Både virus och trojaner existerar till Mac. Till och med Apple har övergett den officiella delen där man hävdar att en Mac är fri från sådant. Nu mer heter det "It's built to be safe" och "Defense against viruses and malware" på Apple - Why You.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-27 23:14
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Både virus och trojaner existerar till Mac. Till och med Apple har övergett den officiella delen där man hävdar att en Mac är fri från sådant. Nu mer heter det "It's built to be safe" och "Defense against viruses and malware" på Apple - Why You.

Jag anser att man fortfarande kan säga att det inte finns virus när det är trojaner som hittills rapporterats om.
Men du kan gärna visa en länk på alla virus som OSX har drabbats av.

Ursprungligen av lappen71:

Jag anser att man fortfarande kan säga att det inte finns virus när det är trojaner som hittills rapporterats om.
Men du kan gärna visa en länk på alla virus som OSX har drabbats av.

Vad är detta för trams? Om Apple själva erkänner risken för virus så ska vi väl ändå kunna tänka om och påpeka detta istället för att lura in nya användare i en falsk trygghet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad är detta för trams? Om Apple själva erkänner risken för virus så ska vi väl ändå kunna tänka om och påpeka detta istället för att lura in nya användare i en falsk trygghet.

Alltså jag tror mer det handlar faktist om att många antar att säger man att OS X kan få virus så blir det en parallel hur Windows får Virus ... Många vet om att det kommit trojaner & malware som utnytjat hål i tex flash ....

men här handlar det mer tror jag att göra användare medvetna om skillnaden på virus & "virus"

jag skulle jämföra det med att utan antivirus i Windows är lika med att hoppa fallskärm utan fallskärm ..
medan att köra os x utan antivirus är som att flyga .. det är en promiles chans att du drabas men då måste du både ha extrem otur och kanske gjort några dåliga val ...

jag står vid dom som tycker att OS X behöver inget antivirus program .. å jag står vid dom som tycker att världen behöver inte Windows ..

Windows hämade min kreativa sida i över 10 år .. det är 10 år jag aldrig får igen

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-29 08:11
Ursprungligen av zinned:

Om man dessutom då informerar användaren om att OS X är säkrare och att det krävs handpåläggning från användaren innan trojanen kan smitta ner datorn, då kan man ju faktiskt kräva av användaren att vara uppmärksam på detta. Skulle användaren trots detta lyckas få in en trojan på datorn så får han ju faktiskt skylla sig själv, inte skylla på Apple. Man kan inte göra användaren ansvarsfri i ett sådant scenario.

Flashback+Java krävde dock inte handpåläggning.

Ursprungligen av filuren:

Ska jag leta? Den tiden är förbi.

Jag bad om en URL som smittar min dator och som bonus skickar smittan till de kontakter jag har i adressboken.

Varför ska jag leta åt dig? Är du inte mer intresserad så får det va.

Ursprungligen av gotfredsen:

Alltså jag tror mer det handlar faktist om att många antar att säger man att OS X kan få virus så blir det en parallel hur Windows får Virus ... Många vet om att det kommit trojaner & malware som utnytjat hål i tex flash ....

men här handlar det mer tror jag att göra användare medvetna om skillnaden på virus & "virus"

jag skulle jämföra det med att utan antivirus i Windows är lika med att hoppa fallskärm utan fallskärm ..
medan att köra os x utan antivirus är som att flyga .. det är en promiles chans att du drabas men då måste du både ha extrem otur och kanske gjort några dåliga val ...

jag står vid dom som tycker att OS X behöver inget antivirus program .. å jag står vid dom som tycker att världen behöver inte Windows ..

Windows hämade min kreativa sida i över 10 år .. det är 10 år jag aldrig får igen

Du klarar dig perfekt utan av-program i Windows också, det gäller bara att hålla sig ifrån suspekta sidor m.m.
Den mytbilden du målar upp gällde gamla Windowsversioner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-28 12:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad är detta för trams? Om Apple själva erkänner risken för virus så ska vi väl ändå kunna tänka om och påpeka detta istället för att lura in nya användare i en falsk trygghet.

Trams?? Apple har inte erkänt att det finns några virus utan dom erkänner att det finns hot och hoten vi vet finns i form av trojaner.

Falsk trygghet? Med tanke på att jag vet det finns användare som surfat runt på webben i åratal med Windows utan virusskydd och vi vet enligt fakta att Windows har ett stort antal hot i form av virus och trojaner men ändå klarat sig ifrån att bli drabbade.
Kan jag med gott samvete rekommendera OSX som ett säkert alternativ.

Men du kan väl länka till en sida där det finns virus och trojaner så jag kan få testa?

Ursprungligen av lappen71:

Trams?? Apple har inte erkänt att det finns några virus utan dom erkänner att det finns hot och hoten vi vet finns i form av trojaner.

Falsk trygghet? Med tanke på att jag vet det finns användare som surfat runt på webben i åratal med Windows utan virusskydd och vi vet enligt fakta att Windows har ett stort antal hot i form av virus och trojaner men ändå klarat sig ifrån att bli drabbade.
Kan jag med gott samvete rekommendera OSX som ett säkert alternativ.

Men du kan väl länka till en sida där det finns virus och trojaner så jag kan få testa?

Apple har inte erkänt att det finns några kända virus, nej. Däremot har Apple nu mer bekräftat att risken föreligger, och då är det upp till varje användare att ta ställning till om man klarar sig utan eller om man vill ta till förebyggande åtgärder. Därför bör man inte vara så snabb med att fastslå att OS X är helt säkert. Det är ett ge nya användare en falsk trygghet. Ett virus kan komma ut redan i morgon om man har otur, och sprida sig väldigt snabbt genom olika platser (som annars ses som tillförlitliga).

Men det hör till Apple-kulturen att få kritik så fort man för fram kritik på detta område. Det är OK.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-28 15:11
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple har inte erkänt att det finns några kända virus, nej. .

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad är detta för trams? Om Apple själva erkänner risken för virus så ska vi väl ändå kunna tänka om och påpeka detta istället för att lura in nya användare i en falsk trygghet.

Hur ska du ha det nu? Har Apple erkänt att det finns virus eller inte?

Naturligtvis skulle jag ha formulerat mig tydligare än vad jag gjorde så jag gör det nu.

OSX är SÄKRARE än tex jämfört med Windows men det betyder att det inte finns hot.
Men chansen att råka ut för dessa hot som normal användare är minimal att installera ett virusprogram är onödigt.

Jag tycker det är värre att skrämma nya användare för ett hot som i realitet är obefintlig.

Ursprungligen av lappen71:

Hur ska du ha det nu? Har Apple erkänt att det finns virus eller inte?

Naturligtvis skulle jag ha formulerat mig tydligare än vad jag gjorde så jag gör det nu.

OSX är SÄKRARE än tex jämfört med Windows men det betyder att det inte finns hot.
Men chansen att råka ut för dessa hot som normal användare är minimal att installera ett virusprogram är onödigt.

Jag tycker det är värre att skrämma nya användare för ett hot som i realitet är obefintlig.

Du tycker inte att det finns en viss skillnad i att erkänna att det finns kända virus, och att säga att det finns en risk för virus? Eller var det bara ett misslyckat försök till en dålig form av härskarteknik? Har du över huvud taget öppnat den länk som du fick i mitt första svar till dig?

Vad som är säkrare är minst sagt upp till varje persons bedömning, i detta fall. Personligen anser jag att Windows 7 är säkrare än OS X eftersom Microsoft har ett inarbetat säkerhetstänkande och ständigt släpper uppdateringar i relativt snabb takt. Men å andra sidan har jag gjort ett aktivt val att bortse från det i och med att OS X har ett bekvämare arbetssätt att erbjuda användaren.

"Hotet" är inte i realitet obefintligt. Ett virus kan dyka upp om en timme, i morgon eller mitten av nästa vecka. Det vet varken du eller jag. Och då måste man faktiskt kunna vara ärlig och tala om det för nya användare som undrar, och sedan ge denne möjligheten att själv göra en avvägning. Risken att du utsätts och drabbas över lång tid blir mindre om redan har agerat förebyggande. Tiden mellan infektion och borttagande blir längre för användare som blivit inkörd i att tro att OS X är riskfritt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-28 17:04
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du tycker inte att det finns en viss skillnad i att erkänna att det finns kända virus, och att säga att det finns en risk för virus? Eller var det bara ett misslyckat försök till en dålig form av härskarteknik? Har du över huvud taget öppnat den länk som du fick i mitt första svar till dig?

Vad som är säkrare är minst sagt upp till varje persons bedömning, i detta fall. Personligen anser jag att Windows 7 är säkrare än OS X eftersom Microsoft har ett inarbetat säkerhetstänkande och ständigt släpper uppdateringar i relativt snabb takt. Men å andra sidan har jag gjort ett aktivt val att bortse från det i och med att OS X har ett bekvämare arbetssätt att erbjuda användaren.

"Hotet" är inte i realitet obefintligt. Ett virus kan dyka upp om en timme, i morgon eller mitten av nästa vecka. Det vet varken du eller jag. Och då måste man faktiskt kunna vara ärlig och tala om det för nya användare som undrar, och sedan ge denne möjligheten att själv göra en avvägning. Risken att du utsätts och drabbas över lång tid blir mindre om redan har agerat förebyggande. Tiden mellan infektion och borttagande blir längre för användare som blivit inkörd i att tro att OS X är riskfritt.

Denna diskussion är ganska så meningslös eftersom det inte finns virus utan trojaner.

Och nej det är inte något försök till härskarteknik utan ett påpekande att du säger emot dig själv genom att först säga att Apple erkänner och sen i nästa andetag säger du motsatsen.
Men varför göra dig uppmärksam på det för du kommer säkert på ett sätt att hävda motsatsen.

Naturligtvis så är hotet i realitet för en normal användae obefintligt JUST NU och det är det vi talar om.
Ska du börja på att argumentera att vad som händer i framtiden så är INGET OS säkert.
Att spekulera vad som kan hända i framtiden gör inte någon skillnad för vad som är nu.
Och just nu är OSX väldigt säkert mot virus (eftersom det inte finns några) men ett hot från trojaner finns.

Senast redigerat 2012-06-28 18:47
  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-29 08:13
Ursprungligen av lappen71:

Denna diskussion är ganska så meningslös eftersom det inte finns virus utan trojaner.

Och nej det är inte något försök till härskarteknik utan ett påpekande att du säger emot dig själv genom att först säga att Apple erkänner och sen i nästa andetag säger du motsatsen.
Men varför göra dig uppmärksam på det för du kommer säkert på ett sätt att hävda motsatsen.

Naturligtvis så är hotet i realitet för en normal användae obefintligt JUST NU och det är det vi talar om.
Ska du börja på att argumentera att vad som händer i framtiden så är INGET OS säkert.
Att spekulera vad som kan hända i framtiden gör inte någon skillnad för vad som är nu.
Och just nu är OSX väldigt säkert mot virus (eftersom det inte finns några) men ett hot från trojaner finns.

Tomaato, tomatoo. Varför hänger du upp dig på just ordet virus?
Att det finns hot från trojaner räcker gott och väl!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-29 08:27
Ursprungligen av zappee:

Tomaato, tomatoo. Varför hänger du upp dig på just ordet virus?
Att det finns hot från trojaner räcker gott och väl!

Jag hänger upp mig på det för att det ÄR skillnad mellan dom
The Difference Between a Virus, Worm and Trojan Horse - Webopedia.com

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-29 18:48
Ursprungligen av lappen71:

Jag hänger upp mig på det för att det ÄR skillnad mellan dom
The Difference Between a Virus, Worm and Trojan Horse - Webopedia.com

Absolut är det så, men i praktiken kvittar det.
Vad händer när du får en trojan?
"Det var i alla fall inget virus!"

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-28 18:48
Ursprungligen av Tobias Schelin:

"Hotet" är inte i realitet obefintligt. Ett virus kan dyka upp om en timme, i morgon eller mitten av nästa vecka. Det vet varken du eller jag.

Jo Tobias, vi har hört det där i 15 år nu.

Anledningen till att att Apple har ändrat texten på sin hemsida tror jag snarare är ett sett att skydda sig själva och inte användarna. Rättegångar haglar ju ganska tätt i USA för de mest triviala dumheter som folk kan hitta på. Råkar någon amerikansk Mac-användare ut för problem när de surfat runt på ryska piratsidor eller tankat ner porr så lär nog en stämningsansökan ligga nära till hands. Att i det fallet påstå att Mac OS är virusfritt skulle onekligen ställa till det för Apple.

Ursprungligen av onnyt:

Jo Tobias, vi har hört det där i 15 år nu.

Anledningen till att att Apple har ändrat texten på sin hemsida tror jag snarare är ett sett att skydda sig själva och inte användarna. Rättegångar haglar ju ganska tätt i USA för de mest triviala dumheter som folk kan hitta på. Råkar någon amerikansk Mac-användare ut för problem när de surfat runt på ryska piratsidor eller tankat ner porr så lär nog en stämningsansökan ligga nära till hands. Att i det fallet påstå att Mac OS är virusfritt skulle onekligen ställa till det för Apple.

Vad skönt att vi har hört det i 15 år. Då ökar garantierna för att ett virus inte kan se dagens ljus...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-28 00:01

Jag efterlyser en sida som med mitt blotta besök smittar min OS X-dator med virus såtillvida att den inte inte bara ställer till oreda hos mig, utan även tar sig vidare till de kontakter jag har i min adressbok.

Folk och fä har sagt att dessa virussidor finns.

Kom igen, någon?

Nej, såklart vill jag inte ha virus till mig, OS X eller Windows. Men, om det finns till OS X så är jag villig att ta ett test då jag kan sätta upp nya datorer med fiktiva konton och fiktiva kontakter.

Ingen har någonsin presenterat någon sådan url för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-28 08:12
Ursprungligen av filuren:

Jag efterlyser en sida som med mitt blotta besök smittar min OS X-dator med virus såtillvida att den inte inte bara ställer till oreda hos mig, utan även tar sig vidare till de kontakter jag har i min adressbok.

Folk och fä har sagt att dessa virussidor finns.

Kom igen, någon?

Nej, såklart vill jag inte ha virus till mig, OS X eller Windows. Men, om det finns till OS X så är jag villig att ta ett test då jag kan sätta upp nya datorer med fiktiva konton och fiktiva kontakter.

Ingen har någonsin presenterat någon sådan url för mig.

Börja leta, Malware Domain List

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-28 20:44
Ursprungligen av zappee:

Börja leta, Malware Domain List

Ska jag leta? Den tiden är förbi.

Jag bad om en URL som smittar min dator och som bonus skickar smittan till de kontakter jag har i adressboken.

  • Medlem
  • 2012-06-27 18:21

Om du normalt går runt med livrem, hängslen, fallskärm, skottsäker väst och gasmask (ifall att det kanske händer något...) kan antivirusprogram kanske vara ett alternativ. Är du en vanlig hem-användare behövs det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-27 23:50

Finns det inte en stor risk att någon skapar ett virus? Ett riktigt elakartat. De flesta Macägare borde ju vara ganska sårbara?

Ursprungligen av xms67:

Finns det inte en stor risk att någon skapar ett virus? Ett riktigt elakartat. De flesta Macägare borde ju vara ganska sårbara?

Jojomensan. År efter år påstås det att "nu är macägarna så många att de inte kan vara säkra längre" och likafullt kan vi sitta tillbakalutade och varva ner som onnyt skriver ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 09:37
Ursprungligen av xms67:

De flesta Macägare borde ju vara ganska sårbara?

Varför borde Macägare vara ganska sårbara? För att de inte har installerat antivirus-programvara?

Man bör då betänka:
OS X har redan en inbyggd malware-scanner för det du laddar hem via webbläsare och dylikt. Inte många känner till detta.
Inside Snow Leopard's hidden malware protection | Macworld
About file quarantine in OS X

Listan över kända malware-definitioner för Mac som den scannar mot är dock ganska liten. Jag har 19 definitioner i min. Den ligger här på din maskin:
System/Library/Core Services/CoreTypes.bundle/Contents/Resources/XProtect.plist

Även om man har detta skydd eller har köpt ett antivirus-program från en tredjeparts-leverantör så är din dator inte osårbar! Inte ens en Mac. Men sannolikheten för problem är liten och jag har själv inte installerat något extra antivirusprogram. Använd omdömet även med Mac.

Själv tycker jag det är mycket viktigare att ha ett bra backup-system. Då kan man överleva flera typer av problem, inklusive elaka malwares.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-27 23:54

Jo det finns det. Till dess lutar vi oss tillbaka och varvar ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 07:38
Ursprungligen av onnyt:

Jo det finns det. Till dess lutar vi oss tillbaka och varvar ner.

Det där passar mig perfekt!

Det här är egentligen en ganska komplex fråga.

Jag tycker att det blev ganska tydligt när Flashback var aktuell att Apple saknar en ordentlig policy för att hantera den typen av situationer. Det fanns i princip en färdig patch för ett känt fel, ändå dröjde Apple med att distribuera den och gjorde det något panikartat först när det började exploateras aktivt. Hade den distribuerats med en gång så hade Flashback troligen inte hänt eller i alla fall blivit mindre omfattande.

Det finns en tumregel om att man inte kan designa något för att vara säkert, det kan bara anses vara säkert genom att utsättas för prov under lång tid. Apple har utstått relativt lite prövning till skillnad från t. ex. Microsoft eller Linux. Windows har utstått prövning under lång tid och även om det kanske är för tidigt att kalla det säkert så har Microsoft i alla fall byggt upp bättre rutiner vilket gör att Windows i viss mån är säkrare än OS X.

Det har egentligen väldigt lite med antivirus vara eller icke vara, men kan i alla fall vara värt att tänka på innan man sätter sig i sin bubbla och säger allt är lugnt för att man kör Mac.

Ursprungligen av Marcus K:

Det här är egentligen en ganska komplex fråga.

Det har egentligen väldigt lite med antivirus vara eller icke vara, men kan i alla fall vara värt att tänka på innan man sätter sig i sin bubbla och säger allt är lugnt för att man kör Mac.

instämmer . jag brukar säga när folk frågar mig när dom tänkt skaffa mac om mac är säkert ..
Ja Mac är säkrare .. dock är inget helt säkert ..
Som utvecklare vet jag att det är ganska lätt att göra ett program som blåser hela hårddisken men det krävs att du själv godkänenr detta genom att skriva in ditt admin lösenord ... I windows så går det att utveckla ett program som blåser hela din maskin utan att du gör något ...

Det finns inte ett system som går att göra helt säkert och ideotsäkert ...

(Jag har haft users som dragit sagt högt .. "Det finns en mapp här som heter System, Den har jag inte gjort så jag slänger den i paperskorgen ...") *suck*

den största risken tror jag aldrig kommer vara hot utifrån utan den största hotet kommer alltid vara den som sitter bakom spakarna ..

Idag finns det inga virus till Os X, som det finns på Windows sidan. Virus innebär att skadlig code kan smitta din dator utan att du är medveten och dessutom sprider sig till andra datorer av sig självt, utan att du gör något.

Trojaner är inte virus för en trojan kräver aktivt att användaren installerar den och ger den rättigheter för att utföra sin uppgift. Detta kräver inte ett virus, här är skillnaden mellan virus och trojaner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-28 15:55

Om man dessutom då informerar användaren om att OS X är säkrare och att det krävs handpåläggning från användaren innan trojanen kan smitta ner datorn, då kan man ju faktiskt kräva av användaren att vara uppmärksam på detta. Skulle användaren trots detta lyckas få in en trojan på datorn så får han ju faktiskt skylla sig själv, inte skylla på Apple. Man kan inte göra användaren ansvarsfri i ett sådant scenario.

Bevaka tråden