Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket kostar det att uppgradera SSD i Macbook Air?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om jag letar dåligt, men har inte hittat något inlägg som anger hur mycket det kostar att byta SSD i en MacBook Air.

Jag funderar på att köpa en MBA (2012), men vet inte om det är en bra eller dålig idé att köpa 128 GB SSD istället för 256 GB för att få ner priset. 8 GB RAM är dock självklart för mig.

Skillnaden mellan 128GB och 256 GB är ca 2800 kr om jag köper via Apple store med studentrabatt. Vad kan det kosta att uppgradera till en större SSD i framtiden? Priserna på SSD minskar ju, så om någon vet vad en uppgradering till 256GB SSD kostar idag om man lämnar in datorn så lär det ju inte bli dyrare framöver i alla fall. Att byta själv vågar jag nog inte.

Macbook air har ingen vanlig hårddiskt. Jag vet inte om det går att få tag på "minnesstickan" som är disken i den.

Hittade en artikel här: MacBook Air SSD upgrade provides big storage, mixed speed results Review | Macworld

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-27 18:09

I dagsläget finns det ingen SSD att köpa löst till senaste MBA eftersom kontakten ändrats sedan föregående modell. Antagligen kommer sådana diskar att finnas till salu inom några månader. Vad priset ligger på vet bag ej eftersom det inte är vanliga 2.5" diskar. Jag tycker det låter lättast att köpa det utrymme som behövs på en gång vid beställning av datorn.

Jo, men är ju en kostnadsfråga som sagt. Jag har bilder på en portabel hårddisk, max 1-2 filmer åt gången på datorn och kör spotify. Kommer inte att köra windows i Bootcamp. Sedan spar jag såklart en massa dokument, men de tar ju knappt någon plats alls. Frågan är om 128 GB kanske räcker?

Ursprungligen av Coffee08:

Jo, men är ju en kostnadsfråga som sagt. Jag har bilder på en portabel hårddisk, max 1-2 filmer åt gången på datorn och kör spotify. Kommer inte att köra windows i Bootcamp. Sedan spar jag såklart en massa dokument, men de tar ju knappt någon plats alls. Frågan är om 128 GB kanske räcker?

Ja, 128GB lär räcka och bli över utifrån de behov du beskriver. Jag har en 512GB stor mekanisk hårddisk och har i dagsläget cirka 50 GB i använt utrymme. Det ger ett överskott på ca 70 upp till den storlek på SSD som du funderar på. Och då ska man komma ihåg att jag har väl cirka 15 högupplösta tv-serie-avsnitt (lagligt köpta via iTunes), dokument, bilder, musik och lite annat på hårddisken. Så kör på 128GB om du bara har så enkla behov som du beskriver ovan. Annars kan du komplettera med en extern hårddisk senare.

1
Bevaka tråden