Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drobo blev just blixtsnabb

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För alla som tyckt att hastigheten har varit den största begränsningen med Drobo

Drobo and Belkin Thunderbolt peripherals appear at Computex | The Verge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-26 16:31

Intressanta lösningar har de på gång minsann. Hoppas de håller vad de lovar gällande prestandan och att inte priset helt skenar iväg.

ja absolut . kolla bara på Nya Drobo 5D Thunderbolt som möjligör att enbart köra SSD om man vill i alla 5 slotsen ... eller så kan man köra 5 HDD och på en 6:e plats har man mSata SSD som extra boost ...

De utlovar minst 5x hastigheten mot föregående Drobos så det måste innebära 5 x 40MB/sec =200MB/sec .. ?

Drobo 5D

Går desutom att daisy chaina upp till 6 Drobos

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-26 18:14
Ursprungligen av gotfredsen:

ja absolut . kolla bara på Nya Drobo 5D Thunderbolt som möjligör att enbart köra SSD om man vill i alla 5 slotsen ... eller så kan man köra 5 HDD och på en 6:e plats har man mSata SSD som extra boost ...

De utlovar minst 5x hastigheten mot föregående Drobos så det måste innebära 5 x 40MB/sec =200MB/sec .. ?

Drobo 5D

Går desutom att daisy chaina upp till 6 Drobos

200 MB/s är ju inte jätte imponerande med 5 diskar över Thunderbolt.

Varför har Drobos varit så sega tidigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-26 18:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför har Drobos varit så sega tidigare?

En mycket bra fråga jag undrat över.

Jag har aldrig fattat Drobo; dyra och sega. Det finns ju en miljard alterativ som är billigare och snabbare (om vi snackar pre-TB). Vad är det jag inte förstått med Drobo? Hur kan det företaget överleva?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-26 18:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har aldrig fattat Drobo; dyra och sega. Det finns ju en miljard alterativ

Som Mac enligt vissa och jag kan hålla med till viss del. Man väljer Drobo för att den är lättanvänd (har inge själv…ännu) helt enkelt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har aldrig fattat Drobo; dyra och sega. Det finns ju en miljard alterativ som är billigare och snabbare (om vi snackar pre-TB). Vad är det jag inte förstått med Drobo? Hur kan det företaget överleva?

lika lite som jag skulle gå från OS X till Windows igen . lika lite skulle jag gå från Drobo till t.ex en Synergy eller liknande ... Jag har sköt om många olika raid lösningar inom jobbet å privat väger fördelarna med Drobo över den lite långsamare hastigheten ..

Drobon är absolut inget för den som älskar att mixa å trixa men det finns dom av oss som inte vill greja å är trötta på det . Ditt hör jag å är hur nöjd som helst med min Drobo FS ..

På jobbet trixar man en del för att få ut högsta performence å om nu Drobo med ThunderBolt å mSata SSD kan leverera 5 x hastigheten än tidigare Drobos så är det mycket möjligt att Drobo letar sig in på arbetet inom sinom tid ..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-06-26 18:32

Enkelhet i användning skulle vara min gissning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-26 18:32

Det finns en annan tråd om fördelarna med Drobo och de verkar vara väldigt användarvänliga att ha och göra med. Men ja, som du säger finns många alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-26 20:19

Lite långsammare hastigheten var väldigt snällt sagt till Drobos fördel...

Nu är Drobo 5D en något annorlunda produkt än säg Synology 1512 men den senare NAS:en levererar redan uppåt 200 MB/s över aggregerat gigabit nät och har USB3 för expansion. Med 5 diskar över Thunberbolt på en DAS borde Drobon levererar kring 400 MB/s.

Ursprungligen av Erik.dv:

Lite långsammare hastigheten var väldigt snällt sagt till Drobos fördel...

hehe nä men jag klipper inga RED Cam clip hemma så Drobo FS hastighet duger gott .. men som sagt om Drobo D5 blir så snabb som jag tror att den blir så skall det bli högst intressant och som sagt man behöver inte köra HDD man kan köra enbart SSD å då var det långt snabbare än 5x

Vi får se när Drobo släpper lite benchmarks på D5 : an

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-10 01:28

Drobo Mini ska enligt uppgift prestera kring 350 MB/s med vanliga SATA-diskar. Drobo är även väldigt medvetna om deras pinsamma prestanda på både NAS och DAS produkter. Kommande generation lär se ett ordentligt lyft.

Att kör Thunderbolt över USB-3 är en enorm prestandavinst enligt Drobo och det drar mycket mindre CPU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-10 23:25

Oh. Drobo mini kommer kosta 650 EURO exkl moms och diskar.

Jag har varit intresserad av Drobo ett tag nu pga deras plug and play mentalitet.

Dock när jag läser vad ni skriver så känner jag att jag vill fråga.
Har i dagsläget en Netgear NV+ som börjar ge upp prestandamässigt.
Har ni några tipps på vad jag ska kolla på för NAS sitter allt mellan 3-8 st på kontoret och vi jobbar med foto, film och CGI så det krävs en hel del prestanda. Video kameran vi jobbar med är 50mb/s och Raw filerna från fotot ligger på ca 150 MB och i retuschläget ca 3-8GB. så det är antingen stora filer i ett flöde eller väldigt stora klumpar.
Vi har i dagsläget gigabitnätverk via Airport extreme.

Pratade med Drobo och de rekomenderade att jag istället för 800i skulle köra med 5D kopplad till en mac mini med filesharing.
Känner det är inte riktigt så jag vill ha det då vi alla sitter både på mac och windows. och jag vill ha en stor central lagrings media med så lite tjafs mellan som möjligt.

Är tacksam för svar även om det bara är en vidarebefodran till nått annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 11:01
Ursprungligen av Quantumlight:

Jag har varit intresserad av Drobo ett tag nu pga deras plug and play mentalitet.

Dock när jag läser vad ni skriver så känner jag att jag vill fråga.
Har i dagsläget en Netgear NV+ som börjar ge upp prestandamässigt.
Har ni några tipps på vad jag ska kolla på för NAS sitter allt mellan 3-8 st på kontoret och vi jobbar med foto, film och CGI så det krävs en hel del prestanda. Video kameran vi jobbar med är 50mb/s och Raw filerna från fotot ligger på ca 150 MB och i retuschläget ca 3-8GB. så det är antingen stora filer i ett flöde eller väldigt stora klumpar.
Vi har i dagsläget gigabitnätverk via Airport extreme.

Pratade med Drobo och de rekomenderade att jag istället för 800i skulle köra med 5D kopplad till en mac mini med filesharing.
Känner det är inte riktigt så jag vill ha det då vi alla sitter både på mac och windows. och jag vill ha en stor central lagrings media med så lite tjafs mellan som möjligt.

Är tacksam för svar även om det bara är en vidarebefodran till nått annat.

En MacMini + 5D är ingen dumt val. Det är troligen vad vi kommer ersätta vår xServe med (om vi inte kör en Pegasus lagring istället).

Alternativt finns ex. Synologys lösningar:

DS1512 - 5 diskar
DS1812 - 8 diskar
DS2413 - 12 diskar

Pris / GB blir mycket billigare med en NAS än en dator + DAS. Ovan kan även kompletteras med expansions-chassin.

2 diskar expansion
5 diskar expansion
12 diskar expansion

Jag kör en Synology DS1511+ hemma och det fungerar bra. Med dual link aggregation kommer dessa upp i c:a 200 MB/s över nätverket till flera klienter. Very nice. Vill ni rackmontera finns även sådana alternativ. QNAP är en annan tillverkare som gör snarlika produkter mot Synology.

Performance of Drobo Professional Storage Arrays

Why should I use an mSATA card in the Drobo 5D and Drobo Mini

kan jag varmt rekommendera som läsning för alla .. trevliga siffor .. nä sjukt trevliga siffror för 5D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 10:52
Citat:

With read performance at about 400 MB/s and write performance at about 250 MB/s, the Drobo 5D…

Inte super-imponerande men en klar förbättring.

För ren läs / skriv av stora filer är nog en Pegasus snabbare. Men för blandade filer på ex. en server är kanske 5D:n ett bättre val.

Senast redigerat 2012-11-07 11:03
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-11-07 12:14

Nån som vet hur denna står sig mot drobo?
SSI SI-1359RUSI3 - Externt lagringschassi - Hitta lägsta pris, omdömen och information

För backup och lagring hemma känns drobo väldigt dyrt, och den enda billiga modellen saknar USB3.

Ursprungligen av Json_81:

Undrar också hur den fungerar. På Dustin skriver en kund att hen använde den till OS X men att det var problem med att den kopplade från.

Jag vill bara ha ett externt chassi för att köra ett gäng diskar som JBOD, hellre än Drobo och andra RAID-lösningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-23 01:54

Vi har införskaffat Drobo 5D till jobbet och jag kan inget annat än att säga att den är snabb .. riktigt snabb .. Vi kör en 256 GB mSata SSD i 5D plus 3 st Segate ES2 3GB (9 GB)

Har en Read Write på ca 200 MB/sek i Black Magic Speed test dock har jag pratat med Drobo support som säger att det verktyget inte är optimalt utan det kommer kunna få ännu bättre med annat verktyg .

men hastigheten märks kraftigt ... Vi kör Drobo 5D till en Mac Mini Server till Gigabit LAN och från min station så kopierar jag en 500 MB fil på ca 4-5 sek .. alltså Drobo 5D är snabbare än vad vårt LAN mäktar med ... när jag kopierar 500 MB filen lokalt mellan mini servern och drobon så kopierar jag 500 MB på ca 2-3 sek (ca 166-200 MB / sek)

sjukt snabb .. sjukt nöjd ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 08:47
Ursprungligen av gotfredsen:

Vi har införskaffat Drobo 5D till jobbet och jag kan inget annat än att säga att den är snabb .. riktigt snabb .. Vi kör en 256 GB mSata SSD i 5D plus 3 st Segate ES2 3GB (9 GB)

Har en Read Write på ca 200 MB/sek i Black Magic Speed test dock har jag pratat med Drobo support som säger att det verktyget inte är optimalt utan det kommer kunna få ännu bättre med annat verktyg .

men hastigheten märks kraftigt ... Vi kör Drobo 5D till en Mac Mini Server till Gigabit LAN och från min station så kopierar jag en 500 MB fil på ca 4-5 sek .. alltså Drobo 5D är snabbare än vad vårt LAN mäktar med ... när jag kopierar 500 MB filen lokalt mellan mini servern och drobon så kopierar jag 500 MB på ca 2-3 sek (ca 166-200 MB / sek)

sjukt snabb .. sjukt nöjd ..

Fast 150-200 MB/s är verkligen inte "sjukt snabbt" för vad en 5-disk RAID bör prestera, speciellt med en mSATA SSD. Dock är det bra att se att Drobo äntligen kommit ur sin fruktansvärt slöa prestanda man tidigare haft.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast 150-200 MB/s är verkligen inte "sjukt snabbt" för vad en 5-disk RAID bör prestera, speciellt med en mSATA SSD. Dock är det bra att se att Drobo äntligen kommit ur sin fruktansvärt slöa prestanda man tidigare haft.

tog tiduret igen . ca 2.1 sekund för 551 MB fil från Mac Mini Server - > Drobo 5D .. imo är det snabbt för Raid med alla features Drobo har ..

testat flera gånger med tid ur nu .. 262 MB / sek

storleken på filen verkar helt klart ha en inverkan på hastigheten ...

en 224 MB PSD fil tar ca 0.8 sek vilket är = ca 280 MB Write ..

Jag körde precis XBench och här är lite färska siffror från Disk test

Uncached Write 371 MB/sek
Uncached Read 160 MB/sek

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 09:50
Ursprungligen av gotfredsen:

Jag körde precis XBench och här är lite färska siffror från Disk test

Uncached Write 371 MB/sek
Uncached Read 160 MB/sek

Det låter mer rimligt på Write sidan men Read låter fruktansvärt dåligt.

Ovan låter som en vanlig 5 disk RAID-5. Alltså inget märkvärdigt. Dock är det bra att Drobo är så att säga med i prestanda-matchen till en liten del i varje fall. Läshastigheten låter som väldigt svag. Vad som också är bra att testa är hur större kopieringar fungerar. Ex. 1 fil på 10 GB och och 10000 filer på 1GB eller dyl. Då får man mer realistiska siffror.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-26 11:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Det låter mer rimligt på Write sidan men Read låter fruktansvärt dåligt.

Ovan låter som en vanlig 5 disk RAID-5. Alltså inget märkvärdigt. Dock är det bra att Drobo är så att säga med i prestanda-matchen till en liten del i varje fall. Läshastigheten låter som väldigt svag. Vad som också är bra att testa är hur större kopieringar fungerar. Ex. 1 fil på 10 GB och och 10000 filer på 1GB eller dyl. Då får man mer realistiska siffror.

Det är ju en sjuhelsikes yta man ska ha tillgång till om man ska kunna flytta 10 000 filer på 1 GB!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 11:41
Ursprungligen av zinned:

Det är ju en sjuhelsikes yta man ska ha tillgång till om man ska kunna flytta 10 000 filer på 1 GB!

Haha, jag menace 10 000 filer på sammanlagt 1GB!

Jag förstår dock INTE varför du envisas med att jämföra med Raid 5 eftersom det inte är direkt jämförbart . Hade
Raid 5 varit exakt som Beyond Raid hade jag inte sagt något ...

Citat:

One of the main differences between traditional RAID (RAID 5) and BeyondRAID used on all Drobo products is the abilty to self-heal the array if a disk drive fails. RAID 5 runs in degraded mode until you replace the failed disk drive. If another drive fails while in degraded mode then, poof, your data is gone forever.
Drobo and BeyondRAID heals itself by rebuilding all the data missing on they array from a failed disk and returns to it's full data protection even without replacing a failed drive. Also your data is still available while it's rebuilding which can be a hit or miss problem with traditional RAID 5.
Another feature of BeyondRAID is the ability to continue to grow. You can start with as few as 2 drives and add more drives on the fly when you need the extra storage. If all of your drive bays are full then simply replace the smaller drives with larger drives on the fly with no down time at all. Traditional RAID 5 cannot do this either.
Drobo is all about ease of management, data protection, and pay as you grow expansion. Traditional RAID 5 cannot match that.

Bevaka tråden