Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

100 Mbit WAN och lagg vid 720p

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen flyttat och har fått 100 Mbit bredband via fiber (tidigare hade jag 100 Mbit men via kabel), jag har en iMac i7 16 Gb som är trådad till modemet samt en MBP i5 4 Gb som är kopplad till en LCD-TV. MBP som som är trådlöst ansluten står ca 10 (!) m från modemet utan väggar mellan. När jag tester det trådlösa bredbandet får jag utmärkta resultat om 98/80 Mbit.

Problemet är att när jag streamar film i 720p (eller högre) från iMac:en, via VLC så laggar ljud och bild emellanåt.

Kan det vara modemet som är flaskhalsen? Kan en Airport Express/Extreme hjälpa?

Prova någon annan uppspelare än VLC för att se om felet ligger där.

Jag har kört Plex och upplevt samma problem.

Din router (fiber använder sig inte av modem!) stödjer antagligen bara b/g-tekniken. Det är ofta inte tillräckligt för att strömma 720p mellan datorer i det interna nätverket.

Jag har valt att sätta upp det så här för att få bättre prestanda:

Nätverksuttaget -> Router (från Bredbandsbolaget) -> Airport Express -> Datorer via trådlöst.

Då fungerar det optimalt för min del. Funkade inte så bra med bara den första routern eftersom den har ett för slött protokoll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-26 14:30
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Din router (fiber använder sig inte av modem!) stödjer antagligen bara b/g-tekniken. Det är ofta inte tillräckligt för att strömma 720p mellan datorer i det interna nätverket.

Jag har valt att sätta upp det så här för att få bättre prestanda:

Nätverksuttaget -> Router (från Bredbandsbolaget) -> Airport Express -> Datorer via trådlöst.

Då fungerar det optimalt för min del. Funkade inte så bra med bara den första routern eftersom den har ett för slött protokoll.

jag har 100mbit fiber.. har bredbandbolagets router och sen airport express trådlöst till stereon. om jag för över saker från dator till dator, går det då via bbb's router eller airport express? funderar på om jag vinner ngt i att ha nätverkssladd mellan router och airport express..?
väldigt ofta tar det lång tid för ipad/iphone att hitta airporten som airplay-enhet. och ibland försvinner den. fast man är i samma rum...

OK det låter rimligt med tanke på datorernas prestanda samt hastigheten på bredbandet. Finns det något sätt jag kan testa om routern bara stödjer b/g-tekniken innan jag köper en Airport Express?

Jag läser så här i efterhand att du faktiskt har mätt upp till 98/80Mbit på din trådlösa anslutning. Så du ska nog bortse från mitt svar då det inte verkar vara nätverksprotokollet som är ditt huvudsakliga problem.

Har insett efter ett gäng mätningar att hastigheten på det trådlösa varierar (för närvarande mäter jag upp 1.9 Mbit(!) och det laggar som bara den) så det lutar åt att det är routern som begränsar min användning.

Pratade med M-Zone igår och de rekommenderade en Extreme ist. för en Express, nu skiljer det visserligen bara 500:- i pris, men skulle det göra någon skillnad?

  • Medlem
  • 2012-07-17 12:11

Om dina grannar också har nät så kanske ni stör ut varandra.
2,4 GHz är tänkt för maximalt tre nätverk i närheten av varandra.
För att störa varandra minimalt, använd bara kanal 1, 6 och 11.
Att köra på 5 GHz kan eventuellt lösa problemet, om det är det.
Färre använder det och man har mycket fler kanaler att samsas om.

Hmm intressant och klart värt att prova. Hur bär jag mig åt för att byta kanaler och byta GHz?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 14:33

Bara att starta upp en AirportExtreme... datorn hittar den automatiskt.
Jag tror Extreme har fler antenner än Express har, ett av skälen till att den är bättre. Och en snabbare processor.

1
Bevaka tråden