Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handbrake, inställningar och options?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inför semestern tänkte jag testa att lägga över några köpfilmer på min iPad, perfekt när barnen är uttråkade på flyget eller i bilen. Jag använder handbrake, men har några frågor:

1) Är det MPEG4 som är bäst format?

2) Övriga tips på inställningar?

3) Hur gör jag för att få med valmöjligheter när det gäller språk? När jag testade började filmen direkt och alla karaktärer pratade engelska, kom aldrig upp någon meny där jag kunde välja svenskt tal. Hur får jag till det?

Ytterst tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-06-25 02:44

Om jag ska konvertera till enbart iPad så använder jag mig utav den preset som heter "iPad" i menyn till höger. Skall du spela filmen (gissningsvis DVD då BD inte är så vanligt att folk rippar direkt på en mac) på andra enheter än din iPad så kan det vara smart att välja alternativet "Universal". Vill du ha undertexter väljer du naturligtvis detta under fliken subtitles.

1) H.264 är ett bättre och effektivare codec än MPEG4, tar dock längre tid att konvertera med. Jag kör på H.264 och default inställningar oftast. Testa dig fram för att skapa dig din egna uppfattning. Barnen ser nog inte kvalitétsskillnaden så kanske är det värt att köra på MPEG4 för att spara tid.

3) Du bör kunna välja språk under fliken "audio". Nu har jag dock ingen DVD i närheten för att kunna visa med bilder. Välj svenska i menyn under fliken "audio". Vill du ha både svenska och t ex. engelska så väljer du båda. Se till att det står "AAC (CoreAudio)" under "Codec" på båda, tänk också på att iPad inte kan spela ett ljudspår med 5.1-ljud. Om du synkar en video konverterad på detta sätt så bör du kunna välja rätt ljudspår i samma meny du väljer undertexter på iPaden.

Tack så jättemycket för hjälpen! Ska testa nu

Nu får jag det att funka med svenska på de flesta filmer. Ett nytt problem dock; efter att Handbreak scannat samtliga kapitel och jag ska börja koda om så får jag inte Handbreak att koda alla kapitel utan bara ett i taget. Kan inte välja tex kap 1-49. Några tips?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-25 17:25
Ursprungligen av Coffee08:

Nu får jag det att funka med svenska på de flesta filmer. Ett nytt problem dock; efter att Handbreak scannat samtliga kapitel och jag ska börja koda om så får jag inte Handbreak att koda alla kapitel utan bara ett i taget. Kan inte välja tex kap 1-49. Några tips?

Säker på att du menar chapters och inte titles? Alla chapters ska vara valda per default. Det är bara en title som är själva filmen, resten är bara menyer och annat dravel.

Enligt Handbrake själva så ska version 0.96 ha presets för ATV3. Men jag kan inte se att det finns, och hur jag än letat och försökt att uppdatera presets’en så finns det bara för ATV2 som bäst. Hur gör jag för att få presets för ATV3 så man kan dundra på med 1080P till den?

Vill gärna ha en bra preset för 1080P till iPad3 med, som funkar utan att hacka. Finns det? För iPad3 ska ju klara 1080P men vad jag sett och läst hittills så verkar det inte funka utan hackar...?

1
Bevaka tråden