Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple mail - specificera svarsadresser

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-25 10:13

Ett problem har uppstått då jag för tillfället rör mig en del med min dator och har flera olika epostadresser i Apple Mail. Jag har satt smtp.gmail.com som smtp-server så att jag ska slippa att ändra den beroende av var jag är nå'nstans. Detta har dock skapat ett problem. När jag skickar mail från någon av mina bahnhof-adresser så kommer svaret till min gmail-adress. I Thunderbird har jag för mig att man kunde ställa in vilken svarsadress man vill använda sig av men jag hittar inga dylika inställningar i Mail.

Nå'n som har en lösning så att jag får svaren på mina skickade mail till rätt postlåda?

Ha en fortsatt skön vecka!

Detta kanske hjälper?
Send from any email address in Apple Mail

Kan vara lite olika kanske beroende på version av Mac OS X du kör.

  • Medlem
  • 2012-06-25 10:23

Du har nåt annat fel här. Jag använder Telias smtp-server till min jobbmail utan att få mail till någon Teliaadress. Jag har ingen teliaadress öht, men har Telia som isp.
Jag hoppar mellan Telias, Gmails och min egen smpt-sevrrar utan att det i sig påverkar avsändaradressen. Och varför skulle det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-25 10:46
Ursprungligen av Baron:

...Jag har ingen teliaadress öht...

Nä, då förstår jag att du inte får nå'n mail till någon telia-adress.

Nu är det ju så att när jag är hemma och använder Bahnhofs smtp-server så hamnar svaren i rätt inbox men när jag är på jobb och använder gmails smtp-server så kommer svaren till min gmail-adress. Det är väl inte så svårt att dra slutsatsen att det då har med valet av smtp-server att göra!? Själv tycker jag att den slutledningen är ganska logisk.

Att sätta en annorlunda reply-to-adress i Gmail är inte aktuellt då jag i så fall skulle få alla mina gmail-svar till fel adress.

Det finns ju ett "reply to"-fält i Mail men avsändar-adressen hamnar inte där default... men jag kanske får bita i det sura äpplet och kåppy-päjsta in rätt adress där då jag är på vift!?

Det är en kontoinställning

Setting a reply-to address - Gmail Help

Nej, du skulle inte få dina gmail fel, eftersom det är en inställning per konto, mao kan du ha flera konton med olika inställningar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-25 12:39

Ok! Då missförstod jag grejen men i vilket fall är det ingen inställning jag kan göra i Gmail då jag inte har flera konton i min gmail-klient, bara lokalt i Apple Mail i datorn. Men tack för tipset!

  • Medlem
  • 2012-06-25 13:39

Det låter som att du har ställt in dina konton fel, men det är svårt att veta om man inte ser inställningarna. Du ska alltså lägga upp ett konto för varje adress du vill skicka från och ta emot till. Du antyder i ditt första inlägg att du vill ändra "reply to" för olika mail skickde från ett och samma konto. Det är "fel" sätt att hantera olika adresser på om man inte har speciella behov.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-25 14:01

Jag har ett konto för varje adress!

Jag vill inte ha olika "reply to"-adresser för ett och samma konto. Jag vill fixa så att "reply to"-adressen default blir samma som avsändar-adressen på de olika kontona. Nu måste jag gå in och skriva in "reply to"-adressen manuellt varje gång jag skickar ett mail från en annan plats än hemma.

Jag ser nu när jag läser igenom min första post att jag kanske inte formulerade mig tydligt nog.

Men återigen så uppstår problemet endast när jag måste använda mig av en alternativ smtp-server och jag har aldrig haft problem med mina fyra mailkonton tidigare. Bahnhofadresserna har jag inte använt mig så mycket av när jag har varit ute och flängt tidigare men nu blir det så regelbundet pga jobb bland annat.

För några år sedan hade Telia en server som hette smtprelay1.telia.com som vem som helst kunde använda var som helst men den har jag inte fått att fungera där jag sitter nu. Har Telia någon ny så'n server eller är det fortfarande den som gäller och att det helt enkelt bara är här det inte funkar!?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-25 14:09

Den funkar nog fortfarande, men jag tror de slog på SSL för ett år sedan eller så...

1
Bevaka tråden