Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på Retina MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Länkar till ett antal recensioner: Roundup of Retina MacBook Pro Reviews - Mac Rumors

Sällan har jag dreglat över en dator som denna. Vill-ha-faktorn är skyhög. Får mer eller mindre gömma undan kreditkorten för att inte beställa en. Men huga vad dyr den blir. Behöver den där 768 GB SSD'n och om man nu inte kan peta in mer minne i den själv får man ju dra till med 16 GB för att framtidssäkra. Knappt 34 000:-.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 15:35

@pmarriott:
Jag känner precis samma sak, vill ha... Men, det som hejdat mig så här långt är att det ännu inte är speciellt många program som är anpassade för retina, samma sak gäller webbsidor. Det kommer givetvis ändras snabbt vad gäller program för MBPR. Har kollat på MacRumors forum och sett en del skärmskott på hur det ser ut med icke retinaanpassat och det är inte vackert.

Själv sålde jag iväg min 1 gen Mac Pro Xeon häromdagen. Den hade gjort sitt, grym maskin som jag uppgraderat propparna på och bytt ut grafikkort. Tyvärr var den inte bärbar och genrerade värme åt halva rotebro

En MacBook Pro Retina beställd, basmodellen med 16GB minne, 256 SSD räcker för mig. Får man utrymmesbrist så är det bara att vänta till OWC fixar en sådant. De har ju tidigare med framgång fixat detta till tidigare modeller av Air.

Ang utrymmet så är min tanke att ställa en 4-bay NAS hemma full med diskar som man kommer åt sin musik och icke frekventa dokument... Få se hur det går!

iFixit har tagit isär skärmen nu. Det är intressant att det är inte en panel med ett skal, utan allting är skärmen så att säga. Visst, den är svår (omöjlig?) att reparera, men det är nog priset man får betala för så tajta produkter:

MacBook Pro 15" Retina Display Teardown - iFixit

Och så här blir det om man kör MBPR i full upplösning, 2880x1800:

Running the Retina MacBook Pro at Full 2880x1800 Resolution - Mac Rumors

Ursprungligen av Capeman:

Och så här blir det om man kör MBPR i full upplösning, 2880x1800:

Running the Retina MacBook Pro at Full 2880x1800 Resolution - Mac Rumors

känns som en 30 tummare på en 15 tums yta

The mother of all reviews, speciellt om man gillar de som går på djupet vad gäller tekniken, AnandTechs recension av MBP Retina: AnandTech - The next-gen MacBook Pro with Retina Display Review

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 18:02
Ursprungligen av Adrian B:

The mother of all reviews, speciellt om man gillar de som går på djupet vad gäller tekniken, AnandTechs recension av MBP Retina: AnandTech - The next-gen MacBook Pro with Retina Display Review

Bra test det märks att Anand är mäkta imponerad av datorn.

Lite halv ot måste man säga att Apple vet hur de ska tjäna framtida pengar. Alltså givetvis kommer man göra en vinklad Mag-safe2-kontakt, men först måste man släppa en som ser ut som originalet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 18:00
Ursprungligen av PeeMaN:

Lite halv ot måste man säga att Apple vet hur de ska tjäna framtida pengar. Alltså givetvis kommer man göra en vinklad Mag-safe2-kontakt, men först måste man släppa en som ser ut som originalet.

Tror faktiskt inte det eftersom den vinklade visade sig vara sämre vad gäller hållbarhet så det finns helt klart ett bra skäl varför de bytte tillbaka.

Ursprungligen av Gordy:

Tror faktiskt inte det eftersom den vinklade visade sig vara sämre vad gäller hållbarhet så det finns helt klart ett bra skäl varför de bytte tillbaka.

Har du någon källa på det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 18:47
Ursprungligen av PeeMaN:

Har du någon källa på det?

Jag och ett antal bekanta, som inte är onormalt slarviga den första höll tre år de vinklade (2st.) runt 7-8 månader det blir mer belastning på kabelns ena sida när anslutningen är vinklad.

Ursprungligen av Gordy:

Jag och ett antal bekanta, som inte är onormalt slarviga den första höll tre år de vinklade (2st.) runt 7-8 månader det blir mer belastning på kabelns ena sida när anslutningen är vinklad.

Det är ingen källa. Det är din och dina vänners erfarenheter, dvs din teori.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 19:49
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är ingen källa. Det är din och dina vänners erfarenheter, dvs din teori.

Nej det är fakta eftersom jag inte lutar mig bara på egen och bekantas erfarenhet utan också på fysik och Apples återgång till den äldre modellens konstruktion. Den äldre magsafe var bättre tänk själv vad som händer när man draR i en sladd som sitter fast i en kontakt det blir mest påfrestning där kabeln går in i kontakten. Sitter kabeln rät på kontakten så blir det en jämnare påfrestning sitter den vinklad så blir påfrestningen på kabeln oftast ojämn vilket ger större risk för glapp.

Ursprungligen av Gordy:

Nej det är fakta eftersom jag inte lutar mig bara på egen och bekantas erfarenhet utan också på fysik och Apples återgång till den äldre modellens konstruktion. Den äldre magsafe var bättre tänk själv vad som händer när man draR i en sladd som sitter fast i en kontakt det blir mest påfrestning där kabeln går in i kontakten. Sitter kabeln rät på kontakten så blir det en jämnare påfrestning sitter den vinklad så blir påfrestningen på kabeln oftast ojämn vilket ger större risk för glapp.

Du och jag har nog helt skilda åsikter om vad fakta innebär. Tills du redovisar en källa där det står att de bytte kontakten på grund av detta, och inte hänvisar till vad du kallar fakta, så väljer jag att tro att Apple kommer gå över till den vinklade kontakten igen, förr eller senare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 20:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Du och jag har nog helt skilda åsikter om vad fakta innebär. Tills du redovisar en källa där det står att de bytte kontakten på grund av detta, och inte hänvisar till vad du kallar fakta, så väljer jag att tro att Apple kommer gå över till den vinklade kontakten igen, förr eller senare.

Kommer inte hända Apple lär ha haft väldigt många fler garantiärenden med den vinklade kontakten än med den raka sett till hur många av vardera som har sålts.

Ursprungligen av Gordy:

Kommer inte hända Apple lär ha haft väldigt många fler garantiärenden med den vinklade kontakten än med den raka sett till hur många av vardera som har sålts.

Din teori, inget annat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 20:21
Ursprungligen av PeeMaN:

Din teori, inget annat.

Det är ingen teori, det är fakta som även bekräftats av de som bytt ut mina och mina bekantas glappande adaptrar. Väldigt många fler av dessa har gått sönder fortare än den gamla magsafe varianten.

Ursprungligen av Gordy:

Det är ingen teori, det är fakta som även bekräftats av de som bytt ut mina och mina bekantas glappande adaptrar. Väldigt många fler av dessa har gått sönder fortare än den gamla magsafe varianten.

Dessa "väldigt många fler" som du hänvisar till, Har du en källa som visar detta?
Jag har aldrig påstått att teorin är din och dina vänners erfarenheter. Det jag påstår är att din teori är att Apple bytt tillbaka till den gamla kontakten på grund av det du och dina vänner fått erfara. Jag delar inte den uppfattningen.
Något som dessutom talar emot din teori är att man inte tagit bort den vinklade kontakten ur tillbehörs-sortimentet och tagit tillbaka den gamla dit. Varför stoppar man inte försäljningen av de vinklade, om det nu är så att de går sönder hela tiden?

Ursprungligen av Gordy:

Det är ingen teori, det är fakta som även bekräftats av de som bytt ut mina och mina bekantas glappande adaptrar. Väldigt många fler av dessa har gått sönder fortare än den gamla magsafe varianten.

Fakta är bara fakta om de kan beläggas. Det du kommer med är i bästa fall hörsägen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 20:47
Ursprungligen av pmarriott:

Fakta är bara fakta om de kan beläggas. Det du kommer med är i bästa fall hörsägen.

Knappast eftersom 1. jag själv råkat ut för två glappande vinklade magsafe på ett och ett halvt år medan den gamla magsafe med ungefärligen samma slitage höll över tre år. 2. flera av mina bekanta har råkat ut för samma sak. 3. När jag bytte adaptrarna på garantin så påpekade servicekillarna att detta var ett vanligt fel och att de märkt en ökad frekvens av glappande magsafe efter apple gick över till den vinklade magsafeanslutningen 4. Apple har bytt kontakt!

Ursprungligen av Gordy:

Knappast eftersom 1. jag själv råkat ut för två glappande vinklade magsafe på ett och ett halvt år medan den gamla magsafe med ungefärligen samma slitage höll över tre år. 2. flera av mina bekanta har råkat ut för samma sak. 3. När jag bytte adaptrarna på garantin så påpekade servicekillarna att detta var ett vanligt fel och att de märkt en ökad frekvens av glappande magsafe efter apple gick över till den vinklade magsafeanslutningen 4. Apple har bytt kontakt!

Två av mina polare har haft enorma problem med sina Volvo V70 det senaste året. Jag har hört många bekanta säga att deras V70 gått sönder. En mekaniker medgav en gång att V70 går sönder ibland. Fakta: Volvo V70 är en skitbil. Eller?

Tror det handlar om att Gordy inte riktigt förstår vad hörsägen är. Det var enormt mycket problem med de raka kontakterna förr. Och jag har jobbat som ACMT på en AASP i flera år. Alltså, det jag skrev nu är precis lika mycket fakta som Gordys inlägg ovan. Nu är bara frågan vilken hörsägen man väljer att lita på.

Ursprungligen av Capeman:

Tror det handlar om att Gordy inte riktigt förstår vad hörsägen är. Det var enormt mycket problem med de raka kontakterna förr. Och jag har jobbat som ACMT på en AASP i flera år. Alltså, det jag skrev nu är precis lika mycket fakta som Gordys inlägg ovan. Nu är bara frågan vilken hörsägen man väljer att lita på.

Det är det som är anledningen till att jag inte delar hans teori. Jag har nämligen själv haft problem med den raka. Är inne på tredje sånn laddaren på tre år. Samma sak med några polare, men när hans andra gick sönder hade den nya kommit. Nu har han den och har inga problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 21:02
Ursprungligen av Capeman:

Det var enormt mycket problem med de raka kontakterna förr. Och jag har jobbat som ACMT på en AASP i flera år.

Men du har inte jobbat med det dom senaste åren ? De problem du pratar om berodde ju mest på en barnsjukdom som sedan rättades till, varför tror du själv Apple bytt tillbaka?

Ursprungligen av Capeman:

Tror det handlar om att Gordy inte riktigt förstår vad hörsägen är. Det var enormt mycket problem med de raka kontakterna förr. Och jag har jobbat som ACMT på en AASP i flera år. Alltså, det jag skrev nu är precis lika mycket fakta som Gordys inlägg ovan. Nu är bara frågan vilken hörsägen man väljer att lita på.

I ditt fall får man ju faktiskt ta det som förstahandsinformation.

Ursprungligen av Gordy:

Men du har inte jobbat med det dom senaste åren ? De problem du pratar om berodde ju mest på en barnsjukdom som sedan rättades till, varför tror du själv Apple bytt tillbaka?

Så länge sen var det inte. Jag tror de bytt tillbaka för att de löst problemet på ett annat sätt. Återigen, min "fakta" är lika mycket värd som din. Alltså i princip inget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-24 22:00

Givetvis bättre med en kontakt som INTE är vinklad.

Enkel hållfasthetslära.

Ursprungligen av zinned:

Givetvis bättre med en kontakt som INTE är vinklad.

Enkel hållfasthetslära.

Problemet med den gamla raka kontakten var att sladden sköt ut på ett sätt som från en dator gjorde att den vid vanligt användande väldigt lätt böjdes. Den vinklade kontakten utsattes inte för samma böjande stress enligt min erfarenhet. Hur de löst det på MagSafe 2 kan jag inte uttala mig om.

Bevaka tråden