Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor till er som äger en Macbook Air 11"

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter tre år är det dags för min MBP 13" att göra plats för en ny trotjänare i hemmet. Eftersom jag inte längre jobbar med min dator på samma sätt utan mest mailar, skypear, chattar och surfar så känns det som det är läge att våga sig på en Macbook Air. Därför kommer nu några enklare frågor till er som har gått över till 11" air:

1. Jag sitter mycket i soffan med datorn i knät när jag surfar. Är det bekvämt att sitta med en såpass liten och nätt dator när man sitter i soffan. Ligger den stabilt i knät liksom? Är rädd att den på grund av sin lätta vikt och sin storlek gör att man kan bli trött av att använda den länge på det viset?

2. Som bekant saknas det ju en del utgångar på en air. Har ni någonsin saknat CD enheten eller känt att det varit för lite I/O i den?

3. Vad har ni för storlek på Hårddisken. Räcker 128GB eller är det tight?

4. Vad har ni för storlek på minnet. Räcker 4GB eller är det värt pengen att trycka i extra?

Önskar att det fanns lite vettiga svar innan jag kommer med motfrågor, men jag är lite nyfken:

Varför 11"?

Jag har alltid sett den lilla MBA som nånting man går ner på när 13" inte funkar. Man kanske cyklar med datorn i en liten väska varje dag, men jobbar mycket med en dator på flyget eller något annat litet utrymme.

Du beskriver dock inte riktigt den situationen, så varför är det 11" du spanat in dig på? Framförallt om du nu inte känner dig säger på I/O.

Tycker dock att det låter som en MBA blir perfekt för dig.

Jag vill ha datorn så liten och smidig som möjligt, men jag vill veta att den går att använda på det sätt jag gör idag. Jag TROR inte I/O kommer att bli problem, men man vet aldrig och det är därför jag vill ha åsikter från folk som äger så att säga. Det jag är orolig för är att jag köper en dator för 10-16000 (beroende på hur jag väljer att speca den) och sedan sitter och inser att den inte är bekväm att använda längre stunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 23:15

Jag har MBA 11, köpte den i höstas, är mycket nöjd. Men det finns en nackdel, batteritiden. Skulle jag köpa idag skulle jag ta 13" bara för att få längre batteritid. Jag sitter ofta med den i knäet framför tvn och har inte upplevt någon skillnad mot när jag hade min MPB 15" i knäet mer än att MBA är lättare och enligt min mening lite enklare att lyfta bort eller med sig.

DVD-enheten har jag aldrig saknat.

Jag har 256GB på flashdisken, den fylls snabbare än man tror men samtidigt så hade jag 500GB på min MBP och den fylldes också. Det funkar nog bra med 128GB.

4GB på minnet, det har funkat utan problem men om det hade funnits 8GB på MBA 2011 så hade jag säkert valt det.

Ursprungligen av stile:

Jag har MBA 11, köpte den i höstas, är mycket nöjd. Men det finns en nackdel, batteritiden. Skulle jag köpa idag skulle jag ta 13" bara för att få längre batteritid. Jag sitter ofta med den i knäet framför tvn och har inte upplevt någon skillnad mot när jag hade min MPB 15" i knäet mer än att MBA är lättare och enligt min mening lite enklare att lyfta bort eller med sig.

DVD-enheten har jag aldrig saknat.

Jag har 256GB på flashdisken, den fylls snabbare än man tror men samtidigt så hade jag 500GB på min MBP och den fylldes också. Det funkar nog bra med 128GB.

4GB på minnet, det har funkat utan problem men om det hade funnits 8GB på MBA 2011 så hade jag säkert valt det.

Bra och klockrena svar. Hur länge klarar sig batteriet förresten?
Exakt siffra krävs inte utan höfta lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 23:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Bra och klockrena svar. Hur länge klarar sig batteriet förresten?
Exakt siffra krävs inte utan höfta lite.

En vanlig vardagskväll med surfande, och 5-6 program igång så brukar den klara ca 3,5-4 timmar innan det är dags för att ladda den. Ibland drar jag ner skärmstyrkan lite extra och då klara den lite mer, kanske 30 min till. Vid hård belastning t.ex om jag laddar ner och kollar film eller liknade är det 2,5-3 timmars användning.

Lite av ett anti-svar kanske, men det kompletterar väl bara bilden.

Jag köpte en MBA 11" men den passade inte in, var någonstans mittemellan, har redan iPad och MacBook (och en massa annat). Men jag sitter oftast vid ett bord, ligger inte i soffan (fast det händer och då är det iPad som gäller).

Har en 11 " MBA (Late 2010) som jag är nöjd med. 4 GB RAM har räckt för mig, hittills. Har haft den i ett och ett halvt år och gör ungefär samma saker som du. Jag köpte faktiskt ett år senare till en extern DVD-R, eftersom min andra dator med DVD-spelare gick sönder. Samlar på skivor och vill kunna rippa dem. Men det är så förhållandevis sällan jag behöver använda spelaren att jag är mer nöjd med att den inte är inbyggd. Tar fram den lilla LaCien när den behövs.

1. Nej, inga problem. Tvärtom skulle jag säga.
2. Nix.
3. Jag skulle ta mer, 128 är lite tight, för mig i alla fall.
4. Har 4 vilket räcker långt. Skulle tagit mer om det funnits dock (sommar 2011)

MBA är en ruskigt bra dator, skulle uppdaterat nu när det kom en ny om det inte varit för att det blev en mbp istället. Fortsätter dock använda mba för de saker den är bäst för.

Skriver det igen när det gäller 11" vs 13" MBA: För mig uppvägs den marginellt högre vikten definitivt av den (mycket) bättre och större skärmen, större trackpaden, SD-läsaren, snabbare CPUn osv.

Ursprungligen av johan_tanying:

Skriver det igen när det gäller 11" vs 13" MBA: För mig uppvägs den marginellt högre vikten definitivt av den (mycket) bättre och större skärmen, större trackpaden, SD-läsaren, snabbare CPUn osv.

Vad är det som är bättre med skärmen?
Den måste ju vara mindre, precis som trackpaden, eftersom datorn är det.
Men är det någon form av kvalitéskillnad menar du?
Om man bortser från SD-läsare så kan man få exakt samma hårdvaruspecar i 11tum som i 13tum.

Ursprungligen av PeeMaN:

Om man bortser från SD-läsare så kan man få exakt samma hårdvaruspecar i 11tum som i 13tum.

Tänkte precis protestera milt att 13" har en USB på varje sida om datorn, medans 11" bara har en... Men det stämmer INTE.

11" har också en på var sida. Har det alltid varit så? Vill minnas att 2 USB kändes viktigt när jag köpte 13".

Nu skulle jag ändå alltid välja 13" framför 11", men det är ju bra att den lilla i alla fall nu har 2 USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-24 10:17
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tänkte precis protestera milt att 13" har en USB på varje sida om datorn, medans 11" bara har en... Men det stämmer INTE.

11" har också en på var sida. Har det alltid varit så? Vill minnas att 2 USB kändes viktigt när jag köpte 13".

I alla fall sen MBA 11" mid 2011.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad är det som är bättre med skärmen?
Den måste ju vara mindre, precis som trackpaden, eftersom datorn är det.
Men är det någon form av kvalitéskillnad menar du?
Om man bortser från SD-läsare så kan man få exakt samma hårdvaruspecar i 11tum som i 13tum.

13" har fler pixlar (duh! ), och - åtminstone late 2010 - bättre färger, ljusstyrka och betraktningsvinkel i mina ögon än 11".

Ursprungligen av johan_tanying:

13" har fler pixlar (duh! ), och - åtminstone late 2010 - bättre färger, ljusstyrka och betraktningsvinkel i mina ögon än 11".

Hmmz, jag får helt enkelt traska iväg och jämföra de någon dag.

Jag har själv en 11" och skulle inte vilja byta den mot en 13". Jag tycker storleken är utmärkt. De delar hårdvaruplattform och presterar väldigt lika.

Den enda stora nackdelen med 11" är att skärmen är i formatet 16:9 medan 13" är 16:10. Jag tar 16:10 alla dagar i veckan, det är mycket bekvämare att arbeta på i o m att skärmytan kan utnyttjas mer effektivt.

11" har alltid haft två USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-24 10:47
Ursprungligen av Capeman:

11" har alltid haft två USB.

Nja, inte den första som kom 2008.

Citat:

Connectivity includes AirPort Extreme (802.11a/b/g/n), Bluetooth 2.1+EDR, a single USB 2.0 port, analog audio out, and video out capabilities (micro-DVI) that support an external 24" display. It lacks Ethernet (an external adapter is available), Firewire, and optical audio in/out.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-24 10:51

Den var inte 11".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-24 10:58
Ursprungligen av Vassius:

Den var inte 11".

Aj, mitt misstag :">

Precis. Jag har första generationen 11" (Late 2010) och den har två USB.

Då är det nog det jag tänker på.

Jag hade även första gen 13" MBA, så det var nog när MBA generellt gick över till två som jag tyckte det var ett lyft.

Bra att ha en på var sida.

Jag känner mig mer och mer övertygad att det blir 11", 8GB Minne och 256GB Flash... Nu är ju bara frågan om man ska gå all in och slänga i den starkaste processorn också eller om man klarar sig utan den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-24 14:50
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag känner mig mer och mer övertygad att det blir 11", 8GB Minne och 256GB Flash... Nu är ju bara frågan om man ska gå all in och slänga i den starkaste processorn också eller om man klarar sig utan den.

Du kan ju läsa Joakim Melins funderingar kring värmeutveckling. Men han jämför förra generationens i7 med den aktuella i5 på 13"-modellen.
Test: Macbook Air Core i5 1.8GHz (2012 års modell) | Macpro

Ursprungligen av IngoX:

Du kan ju läsa Joakim Melins funderingar kring värmeutveckling. Men han jämför förra generationens i7 med den aktuella i5 på 13"-modellen.
Test: Macbook Air Core i5 1.8GHz (2012 års modell) | Macpro

Driver han bloggen helt själv?
Just den här artikeln var ju rätt välskriven, men i övrigt tycker jag att artiklarna språkligt ligger på tonåringsnivå och jag skönjer i vissa inlägg lite sensations-journalistik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-24 13:41

Visst 11 tummaren är smidig, men jag föredrar 13 tum i alla lägen. Bättre batteritid - klarare färger, mer ljusstyrka den är fortfarande lätt, skiljer endast något hekto mellan dom. Upplösningen på 1400 X 900 på 13 tummaren är extra godis.

8 gig ram- minne är ett måste om du kan betala för det. SSD diskens storlek har ingen betydelse 128 GB eller 256 GB, båda är ändå för små, så man kör en extern 2.5 tums USB disk från laciee <RICCI tex.. på några terabyte för lagring mm

Jag har kört en 2010 11" Air sen de släpptes, och har aldrig varit mer nöjd med en dator förr. Sjukt bra på alla sätt och vis. Även om den bara har en 1.6Ghz C2D klarar den det allra mesta utan några problem alls. I alla fall, uppgraderingar som t ex 8Gb ram, större SSD, bakgrundsbelyst tangentbord, betydligt snabbare mm gjorde att jag beställde en 2012 för några dagar sedan. Klurade länge och väl på vilken storlek jag skulle ta, då 13" också är intressant, samt att SD-kortplats hade varit väldigt smidigt.. Men jag hamnade till slut på 11":aren ändå.

För min del berodde valet på hur jag använder den. I soffan / sängen tycker jag att den är väldigt smidig. Väger nästan inget, och går bra att använda fast den står på konstiga ställen (armstödet på soffan, knäet, på en kudde eller whatever). 13":aren känns snäppet mer otymplig. Dessutom använder jag den för jobb ibland också. Då brukar jag ta med den och koppla in till en extern skärm. Prestandan är samma som för 13":aren, och när man kör med extern skärm spelar inte inbyggda skärmen någon roll alls. Dessutom är den märkbart smidigare att släpa på i väskor, på resor, till möten osv. Som det nämnts ovan är batteritiden en liten nackdel, men då jag nästan alltid har tillgång till ett eluttag är det inget större problem. De gånger jag måste använda den länge brukar jag bara dra ner ljusstyrkan lite, eller iaf sätta en "hotspot" i ett hörn så jag släcker skärmen när jag drar dit muspekaren, eller stänger locket när jag inte använder den på ett tag. Då räcker dom hur länge som helst.

Som en parentes kan jag säga att 11":aren känns lite bättre att se film på, då nästan allt man ser är i 16:9-format och fyller ut skärmen helt (så man inte får svarta kanter som det blir på 13":aren - de får i praktiken nästan lika stor bild). I alla fall, jag är nöjd med med 11:a men vad man ska välja beror såklart på användningsmönstret. Hade jag t ex jobbat längre perioder vid datorn utan att ha tillgång till extern skärm, eller om jag använt SD-kort lite mer än jag gör, hade jag hellre tagit en 13".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-02 23:37

Funderar själv på att köpa en MBA dock 13 - men börjat fundera hur snart kommer troligen retinan även till MBA? Hur brukar det vara när det kommer nya förbättringar (jag har idag en MBP 13 2009)
//

Ursprungligen av bjhak:

Funderar själv på att köpa en MBA dock 13 - men börjat fundera hur snart kommer troligen retinan även till MBA? Hur brukar det vara när det kommer nya förbättringar (jag har idag en MBP 13 2009)
//

Det är omöjligt att svara på, eftersom en förbättring i form av en retinaskärm aldrig existerat till en dator tidigare. Kanske nästa år. Kanske inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-03 00:01

Vad synd men tack för snabbt svar!
//

Bevaka tråden