Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avancerat problem med fläkt på maxhastighet (behöver lösning för att sänka fläkt rpm)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-06-23 16:44

Har precis köpt en mac mini med en defekt som innebär att så fort man slår på macen så går fläkten på högvarv (runt 5500rpm) och vägrar att gå ner oavsett vilken temp datorn ligger på.

Självklart har jag kört både SMC och PRAM på den vilket inte hjälpte alls.

Killen som hade den innan berättade att han hade ett program som körs igång på autostart som sänker rpmen och sedan höjer den vid behov.

Jag rensade datorn utan att kolla runt vad det var för program (dumt nog) så nu sitter jag fast med en mac mini som låter faaan, och jag hittar inte programmet någonstans.

Har testat med SMCFanControl och Fan Control men inget av programmen sänker rpmen konstigt nog!
Däremot om jag går ut i terminalen och kör följande kommando: /Applications/smcFanControl.app/Contents/Resources/smc -k F0Mx -w 2ee0

Så lägger sig fläkten utan problem på 3000 rpm, men den ökar heller inte när det blir för varmt vilket är ett problem.

Så hur får jag smcfancontrol att lägga sig på t.ex. 3000 rpm och sedan gå upp när det behövs?

Eller finns det någon annan lösning jag missat?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-06-23 20:02

Du får inte tag på killen som hade den innan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-23 20:06

Läs dokumentationen till SMCFancontrol. Det står där hur du sparar andra hastigheter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-23 21:15

Hej Triphys och välkommen till 99mac!

Till att börja med förstår jag att du har "rensat datorn", dvs installerat om MacOS helt. Kollar bara så att vi kan utesluta att det inte är något gammalt mjukvaruhack från förra användaren som ligger och stör.

Felet beror ju antagligen på en trasig temperatursensor. Det finns ett betalprogram som åtgärdar problemet med HD temp-sensorn när man byter hårddisk på vissa iMac-modeller. Vet inte om det fungerar på minin men du kan ju testa det gratis i en hel timme.
iMac Fan Noise Fix | iMac HDD Fan Control

Ursprungligen av frazze:

Läs dokumentationen till SMCFancontrol. Det står där hur du sparar andra hastigheter.

Problemet med SMCFanControl och Fan Control är att de i grundutförande bara är gjorda för att öka fläkthastigheten över den förinställda profilen. De hastigheter man kan spara i SMCFanControl kan aldrig gå under de som Apples förinställda profil vill ha vid en viss temperatur. Men det finns säkert olika sätt att hacka detta:

Det terminalkommandeo du använt förstår jag som att det beordrar SMCFanControll att tvinga fläkten till en fast hastighet. Tillsammans med lite olika script kan man väl använda det som en metod att ställa in sina fläktar semi-manuellt. Finns nog mer att googla fram där.

Jag råkade dock se denna långa tråd på ett tyskt macforum där någon gör en hackad version av Fan Controll. Det kan ju vara värt ett försök - om du orkar läsa igenom tråden, det gjorde inte jag
Fan Control: angepasste Version - Interesse?
Tråden översatt till svenska: Google Översätt

Jag antar att senaste version av den anpassade Fan Controll som diskuteras är här:
MacBook/Pro Extended Fan Control | Derman Enterprises
Finns både en iMac och en MacBook version, och till en Mac mini skulle jag chansa på MacBook-versionen eftersom det i stort sett är samma hårdvara.

Sedan är det ju en bra idé som sagt att höra med förra ägaren. Vet han när och varför problemet uppstod? Har han varit inne och skurvat i datorn, bytt hårddisk etc? Och kanske missat att koppla tillbaks någon liten kabel till en sensor?

Rapportera gärna tillbaks om någon av lösningarna fungerar på din mini!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-06-25 18:22

Tack för era svar!

Till att börja med så kan jag säga att jag hört av mig till killen utan någon lycka dessvärre.
Och SMCFanControl readme'n har jag läst igenom flera gånger.

Har kört komplett omformatering av disken bara för att vara på säkra sidan och kört in Lion med senaste uppdateringarna.

Det verkar som om den förre ägaren har varit inne och pillat i datorn för jag ser en kabel från fläkten som knappt har kontakt med logicboardet (råkat "rycka av" när han pillat runt måntro?) och skruvarna har blivit "skruvade".

Jag testade iMac HDD Fan Control men det ville sig inte, jag läste senare på deras sida att det inte stödjer mac mini.

Jag testade även både Fan Control och SMC Fan Control men när jag drar i reglagen så händer ingenting alls, har läst runt som en galning men hittar ingenting (även den tyska tråden).

Det enda som fungerar är terminalkommandot som sätter maxhastigheten på fläkten, om det funnits ett liknande som sätter minhastigheten hade det ju varit toppen.

Alternativt som IngoX nämde att göra ett script som höjer maxhastigheten på fläkten så fort tempen går upp (för jag ser ju temp i SMCFanControl). Kör fläkten på 3000rpm nu men igår blev det lite för mycket under en uppdatering och datorn låste sig pga överhettning. Så nu kör jag på 3000rpm och har avaktiverat alla autouppdateringar och sedan drar jag upp den till 4000rpm när jag gör något.

Mitt andra alternativ känns ju som att kanske lämna in datorn och få den fixad, vad tror ni det skulle gå på och kommer de kunna fixa fläkten? (nästan 100% på att sensorkabeln sitter fel).
Garantin har ju gått ut för länge sen.

Och om de inte reparerar fläkten utan måste byta logicboard, vad brukar det gå på?

Tack på förhand!

1
Bevaka tråden